2758
Sök

Rullande projekt BMW e46 330I

den ska bli så som jag vill ha den till 100% eftersom jag inte hittade en BMW som hade allt.. men den här hade mkt av det jag ville iaf.. målet är en bil som fungerar både på gata och på tvären på bana :)

55 453 Visningar
Uppdaterades senast 15 februari 2015
159 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#42
TuZx skrev:
Ska följas:)

Alltid kul när folk skriver när dom ska följa:) kul:)

Swedish road force

159 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#43
ÄNTLIGEN fick jag loss sista muttern där avgassystemet satt ihop med grenröret! smörja, borra, slå, smörja, borra lite till, svära lite, banka utav bara fan och till slut börja den å röra på sig smile resten utav de som höll uppe hela systemet va inga problem att få loss smile så nästa vecka är planerna att ha fått ner lådan iallafall och börja se över packningarna i den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-e3f90e5771be1b8fc936d007f163788a.jpg

förresten.. är det ngn som vet vilket material ett orginalsystem är byggt i då det inte är magnetiskt?

Swedish road force

Konstruktör
1 053 Inlägg
16 februari 2014
#44
Materialet på avgassystemet är rostfritt.
Men vilken kvalitet det är har jag ingen aning om.


159 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#45
NdL skrev:
Materialet på avgassystemet är rostfritt.
Men vilken kvalitet det är har jag ingen aning om.

ok tack smile antog nästan att de va så.. för de är väldigt lite rost på för att vara en bil från -01 :o

Swedish road force

159 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#46
blev några timmar till i garaget ikväll.. och nu har det flutit på ganska bra smile plockat av kardan från lådan, hardyskivan och allt som hade med växelspak att göra smile så nu är det bara själva lådan som ska skruvas loss och plockas ner.. och sen koppling och svänghjul.. kanske dax att börja beställa hem lite delar snart wink

lite av de som plockades bort idag:
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-aaae3db1598934c778aded05fc5256d0.jpg

och såhär ser det ut under nu:
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-644d1e0f1ecd4434591158e407ca77b8.jpg

Swedish road force

1 948 Inlägg
17 februari 2014
#47
Fin bil, ett tips bara, använd dig inte utav autopartner i linköping när du har sveriges bästa bmw-verkstad i samma stad smile Hackefors bil - skit duktiga och trevliga mekaniker med super service!

159 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#48
baltis skrev:
Fin bil, ett tips bara, använd dig inte utav autopartner i linköping när du har sveriges bästa bmw-verkstad i samma stad smile Hackefors bil - skit duktiga och trevliga mekaniker med super service!

tack smile aha ok smile de ska jag komma ihåg smile tack för tipset smile autopartner har vart de ända jag känt till där men då får man prova hackefors i år då när den väl rullar ut (om den nu gör de wink ) har dom vettiga priser?

Swedish road force

1 948 Inlägg
17 februari 2014
#49
Väldigt vettiga priser för att vara en "riktig" bmw-verkstad. Säger man till att man e medlem i bmw klubben eller bara ber lite snällt får man 10% rabatt direkt dessutom. Att dom sen även bistår med lite assist över telefon när något strular är värt mycket tycker jag, inte många verkstäder man ens kan få prata med en mekaniker...

159 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#50
baltis skrev:
Väldigt vettiga priser för att vara en "riktig" bmw-verkstad. Säger man till att man e medlem i bmw klubben eller bara ber lite snällt får man 10% rabatt direkt dessutom. Att dom sen även bistår med lite assist över telefon när något strular är värt mycket tycker jag, inte många verkstäder man ens kan få prata med en mekaniker...

ok det låter ju bra smile jag ringde bmw support numret i våras som stog på verktygslådan när bilen vägra starta och där fick jag bra hjälp också så det kan jag rekomendera smile telefonhjälp är värdefullt tkr jag.. bättre de än å behöva lämna in direkt för minsta skit fel smile

Swedish road force

159 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#51
HKÄLP!!! finns det ngn som vet hur fan man får bort skruven till kopplingshuset som sitter uppe till höger strax över där grenrörs anslutningen kommer ner sett underifrån?! har bara den skruven kvar innan lådan kan plockas ner nu men kommer inte åt fanskapet hmm har massa förlängare, har förlängare så hylsan kan vridas lite, knutkors grej men inget har fungerat hitills sad höll på med den skruven i säkert 4 timmar idag sad HUR SKA JAG GÖRA!!!? blir idiot på skruvfan!

Swedish road force

159 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#52
då ska vi se.. vad har hänt sen sist nu då..? veckans mål blev att få av växellådan och eventuellt kopplingen också.. så de är vad jag sysslat med nu i några dagar. efter att ha lossat på växellåds fästet och sänkt ner lådan några cm gick det att komma åt dom flesta skruvarna på kopplingshuset men alltid ska det vara ngt som jävlas!!! och där fanns det en sån skruv me!!! tittar man på kopplingshuset fr bak-kant finns det en skruv uppe till höger över grenrörs anslutningen, pga en värmeplåt mot karossen blev den skruven ett rent helvete!! men efter massa timmar med svärande, krånglande, inhandling av nya verktyg så började jag bygga egna verktyg ist.. fick hjälp av garage grannen med att svetsa på lite skit på en ringnyckel så man fick ett längre skaft och kunde komma åt uppifrån vid torpedväggen. lyckades lossa skruven lite lite grann bara sen satte vi igång från undersidan igen.. tillslut fick vi på en hylsa och kunde skruva av skruven big_smile sen va det bara jucka ut lådan bakåt och sänka ner den med domkraften smile man behöver INTE lossa startmotorn!!! och har man bilen uppe ca 50 cm på pallbockar så får man ut lådan utan problem frammåt smile

lite bilder:
lådan kom loss smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-ea2713748ee4facc635422465df65cca.jpg

en glad maxx (maxxiz på garaget)
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-9a896c88b640dd19e9ebcb52790a0bea.jpg

och där har vi kopplingen.. nu ska skiten bort och bytas mot en som håller och inte har dubbelmasse svänghjul eller är självsjysterande wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-703405a29b1c5f416bf64fe2b2e30492.jpg

lådan. den är inte tyngre än att jag på 55 kg och normaltränad klarar lyfta den kortare sträckor wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-31d8f340bc0763da7ca8c7eb445eacfb.jpg

skräptryckplatta, skitlamell och äckelsvänghjul!
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-510470bc697303ee5ac8553148669837.jpg

och såhär ser det ut under nu smile kan säga såhär att jag har inte ens rört ytan med varken trasor eller putsmedel :o
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-19a8b7261fa21cd400d844501974e8a0.jpg

så nu är det bara vänta på att min nya koppling kommer hem så man kan börja montera ihop det igen smile ska även beställa shortshift, lite bussningar och byta packningarna i lådan när man ändå är igång:) så än är det en bit kvar wink

Swedish road force

96 Inlägg
23 februari 2014
#53
Ska absolut följas :-) Spana gärna in min Proj.Tråd. E46 330i Touring :-)


159 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#54
Oedmark skrev:
Ska absolut följas :-) Spana gärna in min Proj.Tråd. E46 330i Touring :-)

tack va kul smile de får man ju absolut göra smile

Swedish road force

158 Inlägg
27 februari 2014
#55
Ska följas smile


Konstruktör
1 053 Inlägg
28 februari 2014
#56
622mac skrev:
idag beställdes den här lilla killen hem wink 80 $.. men men.. får hoppas de är värt de smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-27b49bc7112b4c5a31f7b05d0e45c13b.jpg

Får man fråga vad du ska ha den till?
Och 80 dollar - 520:-

Ser inte ut o kosta mer än 5kr att tillverka.


231 Inlägg
28 februari 2014
#57
NdL skrev:
622mac skrev:
idag beställdes den här lilla killen hem wink 80 $.. men men.. får hoppas de är värt de smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-27b49bc7112b4c5a31f7b05d0e45c13b.jpg

Får man fråga vad du ska ha den till?
Och 80 dollar - 520:-

Ser inte ut o kosta mer än 5kr att tillverka.

Det va en CDV ventil.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

159 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#58
NdL skrev:
622mac skrev:
idag beställdes den här lilla killen hem wink 80 $.. men men.. får hoppas de är värt de smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-27b49bc7112b4c5a31f7b05d0e45c13b.jpg

Får man fråga vad du ska ha den till?
Och 80 dollar - 520:-

Ser inte ut o kosta mer än 5kr att tillverka.

en cdv ventil.. en ventil som orginal gör att kopplingsvätskan alltid går tillbaka sakta hur fort man än dumpar kopplingen.. den här är öppen.. beställdes dock innan jag insåg att min redan va bort plockad hmm

Swedish road force

159 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#59
den här helgen kommer det inte hända så mkt i garaget då jag inte fått hem delarna än.. därimot kördes lådan in till hackefors bil i linköping för en allmän översyn så allt är tätt och fungerar som det ska när den ska på sen igen smile lika bra å göra de ordentligt när de ändå är nere wink

Swedish road force

159 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#60
i måndags kom kopplingen och svänghjulet äntligen hem efter nästan en månads väntan smile blev ett UUC M5 kit med lättat svänghjul smile får bara hoppas att det inte blir allt för jävligt att köra med till vardags då det faktiskt fortfarande ska vara en bil som kommer användas dagligen under sommarhalvåret smile hämtade även växellådan som fick sig en översyn på hackefors i linköping smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-2b586b4039a1a7f6dd913dc15efdaab4.jpg

idag började jag montera ihop de igen.. svänghjulet på plats, fick även använda momentnyckeln nu för första gången smile men den kommer nog användas flitigt sen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-80e29b8754a959233647143a4e6f12fb.jpg

monterade även dit lamellen och tryckplattan..

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149177/149177-a16fc733ed4bb477ec6879bcb97e0473.jpg

så nu är det inte längre ngt dubbelmassigt svänghjul och självsjysterande koppling! så nu kanske bilen kan börja gå att köra som en vanlig bil istället för att skutta fram i starterna smile nu väntar jag bara på en skruv till kopplingshuset så kan man börja montera växellådan igen.. sen är det lite bussningar och skit jag ska beställa hem innan allt kan sättas ihop till en fungerande bil.. och förhoppningsvis är allt klart innan bimmers of sweden träffen på mantorp park smile

Swedish road force


Sök