BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo Goes M50B25 Turbo!

Projekt BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo, syftet är att lära mig bygga en turbo motor och sedan ha en skysst sommar bil till sommaren och prova på drifting och bränna massa däck och ställa upp i ett o annat mindre streetrace. Första målet är att nå 300 hk och sedan utveckla när man börjat vänja sig med effekten och vill ha mer som man alltid vill såklart. Detta är mitt första riktiga projekt så det är lite av en inlärnings fas och början på min karriär inom Bilsport. Hoppas ni har förståelse för nybörjare och ge mig gärna kritik och åsikter. Alla har vi börjat nån stans och nu börjar det för mig, en till in i bilsport världen. Hoppas ni vill följa projektet och hjälpa mig på vägen och kommer vara så seriös jag kan och inte nåt slarv meckande här inte. Målet är att första steget ska vara klart till sommaren och få min setup att lira i sommar och sen får vi se vad som händer efter denna säsongen. Följ gärna projektet!
  • 81 Följare
  • 175 709 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 mars 2014
Nordaan
1 maj 2013 · 213 Inlägg

berg021 skrev:
Ska följas prem lagd ! Detta kan nog bli bra big_smile

Kul att höra! big_smile det tror jag med och det börjar närma sig en första uppstart och provtur smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
2 maj 2013 · 213 Inlägg

Jag beställde lite alurör och silikonslang för bygge av tryckrör igår kväll så dom anländer nog imorgon smile
beställde också ett luftfilter med 4" anslutning som ska sitta rakt på turbon smile
ska beställa grenrörspackning och en packning till turbon idag eftersom jag glömde det igår. så det blir nog ingen uppstart i helgen men det blir nog i nästa vecka i alla fall , ska göra klart så mycket som möjligt i helgen så det bara är det sissta jag saknar kvar till nästa vecka smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-be9c5f7ca5b642538e5c87d16c885ec8.jpg
Lindade downpipen med avgasbandage idag, vart väl helt OK men kunde blivit bättre men kände att jag inte orkade lägga ner allt för mycket tid på det så prioritera lite annat framför smile var dessutom skit svårt att få det spänt hela tiden och inte få väk på den.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-772b646aa0e12daa88f8a72a313940ac.jpg
Var på hydroscand igen och köpte detta rör som jag svetsade fast på oljeretur flänsen så nu har jag löst det problemet, blir slang mellan det röret och röret i tråget som jag även också köpte idag smile
hämtade även dubbelbanjo bulten jag hade beställt.
Var svårt att svetsa detta för det vart dålig kontakt och ganska stor springa att fylla igen runt om då flänsens innerdiameter är 25 mm och röret var 20mm utvändigt. men tät och hållbart blir det smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-b46715491e77b8b689f9f04a3b67bc5e.jpg
Nu är min mätar panel klar och mätarna är inkopplade och klara smile man slår på dom med den röda strömbrytaren till vänster så man kan slå av dom när man inte orkar se på dom smile
Helt klart nöjd med hur det blev smile


Någon som vill köpa en E36 bakaxel (svetsdiffad) föresten eller byta mot en e34 bakaxel så hojjta till smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
2 maj 2013 · 1 899 Inlägg

Jädrar vad du ligger i, blir bra också!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Nordaan
2 maj 2013 · 213 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Jädrar vad du ligger i, blir bra också!

Ja jag vill ut och köra nu känner jag! plus att jag tycker det är kul att fixa med bilen så jag är i garaget så fort jag får tid över, tackar! och kul att du tycker det blir bra smile är som sagt första gången jag gör nåt liknande och tycker själv också att det går jäkligt bra och känns ännu bättre när man får lite creds av andra smile
Våren är ju här nu och snart sommaren men den lär gå att starta strax.

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
gromitSWE
3 maj 2013 · 1 677 Inlägg

Detta kommer nog att bli bra smile

Nordaan
4 maj 2013 · 213 Inlägg

Fick hem mitt material till tryckrör som jag måttade fram i onsdags så jag pysslade med det igår och flyttade på BTR för den satt lite ivägen där jag hade monterat den innan, monterade också grenröret med packning och alla skruv så det är färdig monterat, väntar bara på en packning mellan wastegate huset och avgashuset för att kunna sätta ihop det mesta och den kommer på måndag tyvär men det ger mig lite tid att börja förbereda det andra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-72acef62b3d48e555db9b4885bebe92c.jpg
Så vart tryckröret på den sidan, riktigt nöjd big_smile har T-Bult klämmor som jag ska använda, monterar nog dom idag för är i stort sett klar på den sidan av motorrummet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-ce25f278313b1f0caff22bdc7a6ca109.jpg
Och så vart tryckröret på andra sidan, passar perfekt mot turbon o allt, även här ska det vara T-bult klömmor smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-2ab647905049a3f585c7a58f1de86c27.jpg
så vart det med oljetryckslangen till turbon, dubbelbanjo vid uttaget för oljetryck till vanos smile sen går den upp genom ett mellanrum på insuget och sen vidare till turbon, kommer lägga upp en helhets bild på motorrummet senare idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-0d4d4d672f5c2fd72242ca6e16f15056.jpg
Och där fick BTR sitta så den inte är ivägen och nu ser man mätaren lättare också smile

Detta var från igår orkade inte uppdatera då för jag var trött och somna direkt.
Men nu ska jag ut och fortsätta och kommer en uppdate till senare idag så håll utkik smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 maj 2013 · 1 899 Inlägg

Går bara framåt!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Nordaan
5 maj 2013 · 213 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-a89aff36bb524a1d81a10307d858686d.jpg
Så ser det ut just nu 99% klart bara lite skönhets grejer kvar att fixa till, allt är inkopplat.
Har startat den och provkört och det gick ganska bra men det strular med bränsletrycket.
Den går fint enda tills turbon precis börjar ladda, då börjar den bluddra och lambda värdet säger att den går fett.
Bränsletrycksregulatorn hade jag satt slangarna fel först så troligen så gick den sönder då, skiftade plats på slangarn sen och då börja mätaren vissa trycket men glaset på mätaren har spruckit. så det verkar som att membranet har gått sönder för det händer inte mycket när man justerar trycket.
Så nu har jag beställt en ny BTR och det vart en Malpassi som har lite bättre kvalite hoppas jag smile
plockade isär den jag har men den ser inte trasig ut men man kan ju bli lurad så jag hoppas den är trasig.

så imorgon blir det att montera huv och resterande front detaljer osv smile
Hoppas på att få min nya BTR så fort som möjligt så jag kan få bilen att gå bra i veckan som kommer smile
Men helt klart nöjd med dagens resultat för hade inte räknat med att kunna köra bilen idag.

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Munther
5 maj 2013 · 17 Inlägg

Hejja, hejja! smile

BMW 2002ti "Nolltvåan" (1974)
BMW m635csi (1984)
gromitSWE
6 maj 2013 · 1 677 Inlägg

Ser bra ut! smile

Men hur blir det med bes ?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
6 maj 2013 · 1 899 Inlägg

gromitSWE skrev:
Ser bra ut! smile

Men hur blir det med bes ?

Går ju inte att besiktiga med turbon i (om inte besiktningsmannen gillar sockerkaka eller så förstås wink ), men bara den är skattad och trafikförsäkrad så riskerar han endast böter för att bilen är obesiktigad.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
gromitSWE
6 maj 2013 · 1 677 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

gromitSWE skrev:
Ser bra ut! smile

Men hur blir det med bes ?

Går ju inte att besiktiga med turbon i (om inte besiktningsmannen gillar sockerkaka eller så förstås wink ), men bara den är skattad och trafikförsäkrad så riskerar han endast böter för att bilen är obesiktigad.

Hehe ja det kan man ju försöka med wink
Men om han får böter, hur mycket ? Och om han blir stoppad igen...vad händer då ??
För jag är också lite sugen på att turbokonvertera tongue ett alternativ till är ju o plocka bort turbon innan bes, fast det kan ju vara lite jobbigt sad

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
6 maj 2013 · 1 899 Inlägg

gromitSWE skrev:

PHrnfeldt skrev:

gromitSWE skrev:
Ser bra ut! smile

Men hur blir det med bes ?

Går ju inte att besiktiga med turbon i (om inte besiktningsmannen gillar sockerkaka eller så förstås wink ), men bara den är skattad och trafikförsäkrad så riskerar han endast böter för att bilen är obesiktigad.

Hehe ja det kan man ju försöka med wink
Men om han får böter, hur mycket ? Och om han blir stoppad igen...vad händer då ??
För jag är också lite sugen på att turbokonvertera tongue ett alternativ till är ju o plocka bort turbon innan bes, fast det kan ju vara lite jobbigt sad

http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html

1500kr enligt sidan ovan. De kan ju inte göra så mycket mer än att bötfälla honom om han inte gör något annat dumt när de ser på. Om du turbokonverterar en motor som du sedan sätter i en bil som inte hade den original så kan du i dagsläget regbesiktiga den motorn bara du ser till att köra på e85. Finns inga regler som täcker det än. Givetvis förutsätter det att du håller dej inom övriga regler också för att få igenom det.

EDIT: När jag skriver att bilen inte ska haft den original så innebär det även att ingen av samma modell oavsett motorstyrka ska ha haft den motorn från fabrik.

Senast redigerat av PHrnfeldt (6 maj 2013)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Nordaan
6 maj 2013 · 213 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

gromitSWE skrev:

PHrnfeldt skrev:

Går ju inte att besiktiga med turbon i (om inte besiktningsmannen gillar sockerkaka eller så förstås wink ), men bara den är skattad och trafikförsäkrad så riskerar han endast böter för att bilen är obesiktigad.

Hehe ja det kan man ju försöka med wink
Men om han får böter, hur mycket ? Och om han blir stoppad igen...vad händer då ??
För jag är också lite sugen på att turbokonvertera tongue ett alternativ till är ju o plocka bort turbon innan bes, fast det kan ju vara lite jobbigt sad

http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html

1500kr enligt sidan ovan. De kan ju inte göra så mycket mer än att bötfälla honom om han inte gör något annat dumt när de ser på. Om du turbokonverterar en motor som du sedan sätter i en bil som inte hade den original så kan du i dagsläget regbesiktiga den motorn bara du ser till att köra på e85. Finns inga regler som täcker det än. Givetvis förutsätter det att du håller dej inom övriga regler också för att få igenom det.

EDIT: När jag skriver att bilen inte ska haft den original så innebär det även att ingen av samma modell oavsett motorstyrka ska ha haft den motorn från fabrik.

Kul att ni tycker det! smile Bilen är i dagsläget besitkad fram till oktober och självklart besiktad och skattad smile
inför bes så kommer jag troligen kanske att börja bygga en ny motor beroende på hur sommaren går med bilen smile
det är inte så jobbigt att återställa den till besiktning, byta grenrör och montera original avgassystemet, byta spridare ställa ner bränsletrycket och plugga olje ledningarna till turbon och ta bort tryckrören det gör man på nån timme smile
det värsta som kan hända är väl att jag åker på en ombesiktning om jag blir stoppad och får böter, eller om jag skulle råka orsaka en olycka eller nåt så kanske det kan bli knas med försäkringen om man har riktig otur, men kommer såklart ta det lugnt i trafiken för har respekt för andra och kommer endast leka av mig där det ej är trafik och andra som kan bli skaddade! smile

Men idag så monterade jag tillbaka grillen och lite lister och huven så nu är den komplett i alla fall.
var ute och provde om jag kunde få den att gå bra men min BTR verkar helt död, den går tok fett hur man en skruvar på justerings skruven och även BB lambdan säger ca 9 vilket är väldigt för fett blandning.
men imorgon kommer min nya BTR och även packningen mellan avgashus och Wastegate hus så den ska monteras för läcker en del avgaser där nu som även påverkar att den går fett eftersom original lambdan får fel värde att ge till motorstyrningen.
Så imorgon blir det nya tag och kan lägga upp ett litet filmklipp när jag kör om jag får den att gå bra smile
för just nu är det inte mycket att se för den bluddrar vid 3000 varv och går inte att dra längre en så på belastning.

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
7 maj 2013 · 1 899 Inlägg

Härligt, du jobbar snabbt! Ber om ursäkt ifall vi drog din tråd lite off topic. smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Nordaan
7 maj 2013 · 213 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Härligt, du jobbar snabbt! Ber om ursäkt ifall vi drog din tråd lite off topic. smile

Aa tyvär fick jag inte min BTR idag heller så då måste den komma imorgon!  så sjukt sugen på att få prova med den nya och förhoppningsvis få den att gå bra smile
jag fick hem packningen till turbon idag i alla fall och har modifierat den så den inte täcker WG hålet på avgashuset smile
kan ladda upp en bild på det senare.
Kopplade även ur tomgångsmotorn helt och pluggade slangen ordentligt så den inte drar tjuvluft där, den var pluggade med en intryckt skruvmejsel i slangen provisoriskt när jag skulle provköra, men nu sitter det en bult i slangen och slangklämma så där läcker ingen luft wink
Hoppas på att kunna ha tomgång endå utan tomgånsmotorn för annars måste jag göra nytt tryckrör för att få ett uttag för den och det vill jag helst inte.
Tvättade också av bilen så nu glänser den wink

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
9 maj 2013 · 213 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-6834d4f4f4f686ee4b2d12fbbab11661.jpg
Så fixade jag till packningen, vara endast det runda hålet i den innan och då hade det inte funkat med intern Wastegaten, så jag klippte upp för att det skulle funka och kan säga att det var inget roligt jobb att klippa i packningen med en avbitare kan jag säga, det tog sin lila stund och en trasig hand senare vart det bra i alla fall smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-6ef54906b7067a97aac9edc9850ee124.jpg
Fick äntligen Min nya BTR samt mätare igår smile monterade den på samma ställe som den andra satt och glömde ta bild på hur det vart men det kan jag fixa senare.
Tyvärr så har jag fortfarande samma fel symptom som innan och har provat med allt, kopplade BTR före spridarna för att bara prova och det funka ju såklart inte för då blir det inget tryck i railen så den gick ännu sämre som förväntat men vill endå prova för skojjs skull.
Men har i alla fall en säker BTR och säker mätare så man har nåt att lita på nu.
Jag har letat insugsläckage och avgas läckage men är 99% säker på att det är skysst.
Jag har snackat med Fekzen om felet och han tror att han måste justera chipet och skala av lite på spridarna, så han har idag gjort ett nytt program som är på väg med posten nu så det kommer väl imorgon förhoppningsvis smile
Felet måste ligga där att spridarna öppnar för länge eller liknande. för den går fett på 2 bars bränsletryck vilket den inte borde göra.

Får göra nåt annat på bilen medans jag väntar på nya chipet, kanske svetsa bakaxeln eller nåt wink

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
10 maj 2013 · 213 Inlägg

Jag behöver en bakaxel till E34 den med infästning i difflocket, eller vet någon om man kan plocka över bakvagnen från 525 med den andra diffen som ser anorlunda ut?
Finns två olika bakvagnar till e34 har jag upptäckt nu.
Måste ha en i reserv ifall den andra rasar smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
vredet
10 maj 2013 · 56 Inlägg

Du jobbar som ett djur!!
Skitrolig läsning, många uppdateringar med trevliga bilder!

Lycka till nu, jag följer! Prem lagd såklart! smile

Nordaan
10 maj 2013 · 213 Inlägg

vredet skrev:
Du jobbar som ett djur!!
Skitrolig läsning, många uppdateringar med trevliga bilder!

Lycka till nu, jag följer! Prem lagd såklart! smile

Tackar! aa känner att jag lagt väldigt mycket tid på det här på kort tid men det är kul smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang