BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo Goes M50B25 Turbo!

Projekt BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo, syftet är att lära mig bygga en turbo motor och sedan ha en skysst sommar bil till sommaren och prova på drifting och bränna massa däck och ställa upp i ett o annat mindre streetrace. Första målet är att nå 300 hk och sedan utveckla när man börjat vänja sig med effekten och vill ha mer som man alltid vill såklart. Detta är mitt första riktiga projekt så det är lite av en inlärnings fas och början på min karriär inom Bilsport. Hoppas ni har förståelse för nybörjare och ge mig gärna kritik och åsikter. Alla har vi börjat nån stans och nu börjar det för mig, en till in i bilsport världen. Hoppas ni vill följa projektet och hjälpa mig på vägen och kommer vara så seriös jag kan och inte nåt slarv meckande här inte. Målet är att första steget ska vara klart till sommaren och få min setup att lira i sommar och sen får vi se vad som händer efter denna säsongen. Följ gärna projektet!
  • 81 Följare
  • 175 713 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 mars 2014
Nordaan
11 maj 2013 · 213 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-eba075ef1536e079353fc24a7740a90a.jpg
Så här står bilen just nu utan Diff på plats, men den ligger i bakluckan har jag har hållt på med den hela dagen, den är nu "Färdig svetsad" och tror det kommer hålla men det kom lite slagg på pinjongen och kronhjulet men lyckades få bort det mesta, det sissta mossas nog ihop när jag kör med den wink
Vill hitta en Lamelldiffad bakaxel som passar på min bil men det verkar typ omöjligt..
Finns två olika bakvagnar till E34 och min har som jag tolkar det lilla diffen. har inte så bra kolla på bmw en så vore bra om nån som vet kan förklara för mig om det är bult on med den andra sortens bakvagnen som har den stora diffen? smile
Jag lägger upp en bild på vad jag menar och en jämförelse på det smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-1278a69d000b3d11686c60213982cc5f.jpg
Den här sortens bakvagn har jag och med en sån diff.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-cb022c1fe582bd1aaca5d0ed56714d15.jpg
Sen finns även den här sortens bakvagn till e34 och det verkar bara finnas lamelldiffade till den sorten som jag har tolkat det hela.


Så min stora fråga är kan jag köpa mig en sån bakvagn som på sissta bilden och bulta på min bil utan probelm? smile
eller finns det Diffar som på första bilden med lamelldiff eller nån annan diffspärr? för jag vill helst inte köra Svetsad diff som jag har nu, så fort den rasar så vill jag ha nåt vettigt såklart smile så hjälp mig gärna med detta !

Imorgon ska jag prova köra med mitt nya chip från fekzen och hoppas nu att det funkar bättre big_smile
kommer en uppdate efter det och kanske ett filmklipp smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
11 maj 2013 · 213 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=FYVntn22UUw

Här är en länk till ett filmklipp på hur bilen går förtillfället, kommer inte fram till vad felet är just nu.
ska börja mäta alla givare på motorn och göra en total genomgång.

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
11 maj 2013 · 1 899 Inlägg

Jädrar vad fett den verkar gå när du gasar på.

EDIT: Vad är chippet optimerat till för laddtryck? Man får ju intrycket av att det ger signal för att skicka på bränsle alldeles för tidigt.

Senast redigerat av PHrnfeldt (11 maj 2013)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Nordaan
11 maj 2013 · 213 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Jädrar vad fett den verkar gå när du gasar på.

EDIT: Vad är chippet optimerat till för laddtryck? Man får ju intrycket av att det ger signal för att skicka på bränsle alldeles för tidigt.

Aa vet och har fått ett chip som ska vara avsnålat på soppan men det gjorde ingen skillnad.
Det är vid 3000 Varv som den fettar på som fan.
Tycker också det känns som det är för tidigt den fettar på.
Men kan ju vara tempgivare,knacksensor,lambda,lmm som är trasigt och säger till att fetta på men det känns så konstigt eftersom motorn gick utan problem innan konverteringen.
Så idag tar jag en paus från meckandet lite tänkte jag.

Men har fått ditt diffen i alla fall och den är svetsdiffad på filmen i alla fall:) så nåt har ju gått bra idag i alla fall smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
11 maj 2013 · 1 899 Inlägg

Nordaan skrev:

PHrnfeldt skrev:
Jädrar vad fett den verkar gå när du gasar på.

EDIT: Vad är chippet optimerat till för laddtryck? Man får ju intrycket av att det ger signal för att skicka på bränsle alldeles för tidigt.

Aa vet och har fått ett chip som ska vara avsnålat på soppan men det gjorde ingen skillnad.
Det är vid 3000 Varv som den fettar på som fan.
Tycker också det känns som det är för tidigt den fettar på.
Men kan ju vara tempgivare,knacksensor,lambda,lmm som är trasigt och säger till att fetta på men det känns så konstigt eftersom motorn gick utan problem innan konverteringen.
Så idag tar jag en paus från meckandet lite tänkte jag.

Men har fått ditt diffen i alla fall och den är svetsdiffad på filmen i alla fall:) så nåt har ju gått bra idag i alla fall smile

Bra det då iaf! Sen kan det ju vara klokt att göra ett uppehåll och fundera lite för att senare gå ut och börja felsöka. Hur har du ställt btren?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Nordaan
11 maj 2013 · 213 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Nordaan skrev:

PHrnfeldt skrev:
Jädrar vad fett den verkar gå när du gasar på.

EDIT: Vad är chippet optimerat till för laddtryck? Man får ju intrycket av att det ger signal för att skicka på bränsle alldeles för tidigt.

Aa vet och har fått ett chip som ska vara avsnålat på soppan men det gjorde ingen skillnad.
Det är vid 3000 Varv som den fettar på som fan.
Tycker också det känns som det är för tidigt den fettar på.
Men kan ju vara tempgivare,knacksensor,lambda,lmm som är trasigt och säger till att fetta på men det känns så konstigt eftersom motorn gick utan problem innan konverteringen.
Så idag tar jag en paus från meckandet lite tänkte jag.

Men har fått ditt diffen i alla fall och den är svetsdiffad på filmen i alla fall:) så nåt har ju gått bra idag i alla fall smile

.
Bra det då iaf! Sen kan det ju vara klokt att göra ett uppehåll och fundera lite för att senare gå ut och börja felsöka. Hur har du ställt btren?

Aa precisi, har testat olika tryck med btren men samma fel hur man en ställer den.
Den går fett på 2 bar soppa tryck till och med. Det borde vara nånstans runt 3,8  bar det ska va.

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
11 maj 2013 · 1 899 Inlägg

Nordaan skrev:

PHrnfeldt skrev:

Nordaan skrev:

Aa vet och har fått ett chip som ska vara avsnålat på soppan men det gjorde ingen skillnad.
Det är vid 3000 Varv som den fettar på som fan.
Tycker också det känns som det är för tidigt den fettar på.
Men kan ju vara tempgivare,knacksensor,lambda,lmm som är trasigt och säger till att fetta på men det känns så konstigt eftersom motorn gick utan problem innan konverteringen.
Så idag tar jag en paus från meckandet lite tänkte jag.

Men har fått ditt diffen i alla fall och den är svetsdiffad på filmen i alla fall:) så nåt har ju gått bra idag i alla fall smile

.
Bra det då iaf! Sen kan det ju vara klokt att göra ett uppehåll och fundera lite för att senare gå ut och börja felsöka. Hur har du ställt btren?

Aa precisi, har testat olika tryck med btren men samma fel hur man en ställer den.
Den går fett på 2 bar soppa tryck till och med. Det borde vara nånstans runt 3,8  bar det ska va.

Hur ser resten av registret ut när du ändrar tryck? AFR värdet bör ju ändras lite iaf. Man kan ju ha rätt stora spridare utan att det påverkar lägre delen av registret allt för mycket, så du kanske skulle pröva med en storlek mindre? Bara som test menar jag. Tycker storleken du har bör vara rätt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Nordaan
11 maj 2013 · 213 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Nordaan skrev:

PHrnfeldt skrev:

.
Bra det då iaf! Sen kan det ju vara klokt att göra ett uppehåll och fundera lite för att senare gå ut och börja felsöka. Hur har du ställt btren?

Aa precisi, har testat olika tryck med btren men samma fel hur man en ställer den.
Den går fett på 2 bar soppa tryck till och med. Det borde vara nånstans runt 3,8  bar det ska va.

Hur ser resten av registret ut när du ändrar tryck? AFR värdet bör ju ändras lite iaf. Man kan ju ha rätt stora spridare utan att det påverkar lägre delen av registret allt för mycket, så du kanske skulle pröva med en storlek mindre? Bara som test menar jag. Tycker storleken du har bör vara rätt.

Den går hyfsat bra fram till 3000varv faktis men den missar lite låter det som.
AFR ändras inte mycket men lite men det är minimalt.

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
FKnutsson
11 maj 2013 · 1 051 Inlägg

Nordaan skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-eba075ef1536e079353fc24a7740a90a.jpg
Så här står bilen just nu utan Diff på plats, men den ligger i bakluckan har jag har hållt på med den hela dagen, den är nu "Färdig svetsad" och tror det kommer hålla men det kom lite slagg på pinjongen och kronhjulet men lyckades få bort det mesta, det sissta mossas nog ihop när jag kör med den wink
Vill hitta en Lamelldiffad bakaxel som passar på min bil men det verkar typ omöjligt..
Finns två olika bakvagnar till E34 och min har som jag tolkar det lilla diffen. har inte så bra kolla på bmw en så vore bra om nån som vet kan förklara för mig om det är bult on med den andra sortens bakvagnen som har den stora diffen? smile
Jag lägger upp en bild på vad jag menar och en jämförelse på det smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-1278a69d000b3d11686c60213982cc5f.jpg
Den här sortens bakvagn har jag och med en sån diff.


http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-cb022c1fe582bd1aaca5d0ed56714d15.jpg
Sen finns även den här sortens bakvagn till e34 och det verkar bara finnas lamelldiffade till den sorten som jag har tolkat det hela.


Så min stora fråga är kan jag köpa mig en sån bakvagn som på sissta bilden och bulta på min bil utan probelm? smile
eller finns det Diffar som på första bilden med lamelldiff eller nån annan diffspärr? för jag vill helst inte köra Svetsad diff som jag har nu, så fort den rasar så vill jag ha nåt vettigt såklart smile så hjälp mig gärna med detta !

Imorgon ska jag prova köra med mitt nya chip från fekzen och hoppas nu att det funkar bättre big_smile
kommer en uppdate efter det och kanske ett filmklipp smile

Den grovare bakvagnen är den som kommer ifrån 90 talet modeller, den tidigare e 88-90 vilket är i stora drag en e28 bakvagn, finns många e34 525 t.ex med den grovare bakvagnen men öppen diff..

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
Nordaan
12 maj 2013 · 213 Inlägg

FKnutsson skrev:

Nordaan skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-eba075ef1536e079353fc24a7740a90a.jpg
Så här står bilen just nu utan Diff på plats, men den ligger i bakluckan har jag har hållt på med den hela dagen, den är nu "Färdig svetsad" och tror det kommer hålla men det kom lite slagg på pinjongen och kronhjulet men lyckades få bort det mesta, det sissta mossas nog ihop när jag kör med den wink
Vill hitta en Lamelldiffad bakaxel som passar på min bil men det verkar typ omöjligt..
Finns två olika bakvagnar till E34 och min har som jag tolkar det lilla diffen. har inte så bra kolla på bmw en så vore bra om nån som vet kan förklara för mig om det är bult on med den andra sortens bakvagnen som har den stora diffen? smile
Jag lägger upp en bild på vad jag menar och en jämförelse på det smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-1278a69d000b3d11686c60213982cc5f.jpg
Den här sortens bakvagn har jag och med en sån diff.


http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-cb022c1fe582bd1aaca5d0ed56714d15.jpg
Sen finns även den här sortens bakvagn till e34 och det verkar bara finnas lamelldiffade till den sorten som jag har tolkat det hela.


Så min stora fråga är kan jag köpa mig en sån bakvagn som på sissta bilden och bulta på min bil utan probelm? smile
eller finns det Diffar som på första bilden med lamelldiff eller nån annan diffspärr? för jag vill helst inte köra Svetsad diff som jag har nu, så fort den rasar så vill jag ha nåt vettigt såklart smile så hjälp mig gärna med detta !

Imorgon ska jag prova köra med mitt nya chip från fekzen och hoppas nu att det funkar bättre big_smile
kommer en uppdate efter det och kanske ett filmklipp smile

Den grovare bakvagnen är den som kommer ifrån 90 talet modeller, den tidigare e 88-90 vilket är i stora drag en e28 bakvagn, finns många e34 525 t.ex med den grovare bakvagnen men öppen diff..

Okej vad konstigt för min är en 93:a
Men då har jag iallafall den e28 liknande bakvagnen smile
Frågan år bara den om den grövre passar bult on på min bil smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Hool
12 maj 2013 · 1 067 Inlägg

Du behöver en 188 diff som bultas uppifrån.

Sitter på e30 (stora difen), 518, 520 och 525TD/TDS...

Finns med lamelldiff men de är sällsynta..

Rätt skadad utväxling på dem dock..

2.64, 3.46, 4.27 osv..

Enklast är att byta bakvagnen till en 525 eller ballare bakvagn..  Kralligare grejer och större utbud på lamelldifar

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Nordaan
13 maj 2013 · 213 Inlägg

Goda nyheter! Fick bilen att gå bra igår kväll smile
Ska fortsätta idag efter jobbet och finjustera lite, kommer uppdate ikväll.

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Nordaan
13 maj 2013 · 213 Inlägg

Hool skrev:
Du behöver en 188 diff som bultas uppifrån.

Sitter på e30 (stora difen), 518, 520 och 525TD/TDS...

Finns med lamelldiff men de är sällsynta..

Rätt skadad utväxling på dem dock..

2.64, 3.46, 4.27 osv..

Enklast är att byta bakvagnen till en 525 eller ballare bakvagn..  Kralligare grejer och större utbud på lamelldifar

Okej aa smile
Tack för bra svar det gav en klarhet över läget.
Men den grövre bakvagnen passar på en 520 som inte har den original eller?

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Patrikm93
13 maj 2013 · 15 Inlägg

Fint! ska följas! wink

eclipse1600
13 maj 2013 · 13 Inlägg

Följs! Ska bli intressant att höra vad felet med feta blandningen var :-)

Nordaan
13 maj 2013 · 213 Inlägg

Har idag fixat ett bränsleläckage vid bakaxeln. ett rör som läckte minimalt för det var rostigt, men tog bort den biten och ersatta med slang smile bytte också soppa filter.
men idag ville bilen inte starta. fick igång den lite men det fick knappt soppa så den gick piss dåligt...
batteriet var lite dåligt laddat med så den orkade inte så många start försök.
tror bara att den är tom i ledningarna så den inte riktigt går igång, men laddar batteriet över natten så kommer den garanterat starta imorn för den var riktigt nära på sissta försöket och då hade den fått fram ganska bra med bränsle.
nu var det sent så vill inte försöka starta ens då det låter ganska mycket och jag bor i ett vila område.

men lovar att försöka allt jag kan för att få ihop det imorn och få ihop ett filmklipp big_smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
berg021
13 maj 2013 · 94 Inlägg

Ett filmklipp skulle inte sitta fel smile  Hoppas allt går bra imorgon då smile

BMW e36 Turbo "Reggad med BUR" (1992)
Nordaan
13 maj 2013 · 213 Inlägg

Yes mitt mål är att kunna vissa bilen på västerås träff 2 men det ska nog inte vara några problem smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
berg021
13 maj 2013 · 94 Inlägg

Ja det skulle vara trevligt big_smile

BMW e36 Turbo "Reggad med BUR" (1992)
Nordaan
13 maj 2013 · 213 Inlägg

berg021 skrev:
Ja det skulle vara trevligt big_smile

yes men har ju lite tid på mig och viljan den har jag smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
BMW 520i E34 Turbo "M50B25 IV Turbo" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang