1594
Sök

Ena hjulet snurrar ej, volvo v40 -99

Nybörjare
75 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
Hallå!

Bilen hade sjunkit ner i 10-20cm is och när jag försökte ta mig ur så slutade vänstra hjulet att snurra.

Vad jag har läst än så länge kan det vara diffen som är trasig men har lyft upp bilen och när jag snurrar ena hjulet så snurrar det andra hjulet åt motsatt håll (som det ska göra) men det snurrar inte när jag försöker köra (även fast båda hjulen är fria).

Eftersom att jag inte båda hjulen driver är det omöjligt att få ur bilen just nu så tänkte kolla snabbt om det är någon som vet vad som kan ha gått sönder.

755 Inlägg
11 april 2013
ejt skrev:
Hallå!

Bilen hade sjunkit ner i 10-20cm is och när jag försökte ta mig ur så slutade vänstra hjulet att snurra.

Vad jag har läst än så länge kan det vara diffen som är trasig men har lyft upp bilen och när jag snurrar ena hjulet så snurrar det andra hjulet åt motsatt håll (som det ska göra) men det snurrar inte när jag försöker köra (även fast båda hjulen är fria).

Eftersom att jag inte båda hjulen driver är det omöjligt att få ur bilen just nu så tänkte kolla snabbt om det är någon som vet vad som kan ha gått sönder.

Öppen diff driver på hjulet med minst friktion

If you want to win, You mustn't loose.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 april 2013
Inget är sönder, så beter sig en bil som saknar diffspärr. (vilket innefattar dom flesta bilar) Dom slirar på hjulet med sämst fäste.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Nybörjare
75 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
Tack för svaren!

Efter ca 3 timmars hackande i isen så fick jag en "bana" för vattnet att ta vägen och helt plötsligt började båda hjulen snurra igen så var helt orolig i onödan big_smile.

Ha de gött!

Sök