3144
Sök

Volvo v70 t5 -97 Motorlampa lyser!

21 Inlägg
15 april 2013
#21
Till TS så är felkoder en bra början som tidigare sagt. smile

Kristian_V skrev:
Emir855 skrev:
Jag kör inte med öppen dump. Så fort lampan tänds igen ska bilen in på verkstaden.

Bra!
För det viktiga är ju att ta reda på vad som är galet, eftersom lampan tänds.

I mitt fall till exempel. Så vet jag när lampan tänds att det beror på att jag har ett grövre rör efter turbon. Bilens dator tror då att "O2-givaren" håller på att ge upp. Ser ut såhär.

http://1.bp.blogspot.com/-DRVZmuqdKlk/U … train1.jpg

Bara att nolla felet och köra vidare! smile

Lustigt att du skriver att datorn "tror" att givaren håller på att ge upp. Så är det inte. Den reagerar segt av en anledning, om det har med det där röret du beskrivet, vet jag inte. Har du provat att bytt den eftersom du är så säker?

Syresensorn är där för en anledning. Den ger feedback till datorn om bränsleblandningen och datorn justerar. Så det påverkar helt klart bränsleförbrukningen.

1 893 Inlägg
15 april 2013
#22
VirreEriksson skrev:
Kristian_V skrev:
Denna appen till din Android. Plus en ELM327, borde klara att läsa av dina koder.
http://torque-bhp.com/wiki/Main_Page

EDIT:
Kolla den nedre av länkarna i min signatur. Där kör jag Torque appen och nollar en felkod. Med bilder!

Jag är "kompisen med obd grejjen"
Exakt en sådan ELM327 som jag kör med, och samma app på telefonen. Den hittar inga felkoder , men lampan går att släcka.. Skitskumt.

Inte så skumt. Det finns mängder med olika protokoll för OBD2. Iom att bilen är 90 talare, så är det troligt att dongeln inte har det protokollet. Kommandot för att nolla koderna verkar ju dock vara samma.
Får du fram realtids färden? Mätare som visar temp, varv. tryck osv?


1 893 Inlägg
15 april 2013
#23
cartech skrev:
Till TS så är felkoder en bra början som tidigare sagt. smile

Kristian_V skrev:
Emir855 skrev:
Jag kör inte med öppen dump. Så fort lampan tänds igen ska bilen in på verkstaden.

Bra!
För det viktiga är ju att ta reda på vad som är galet, eftersom lampan tänds.

I mitt fall till exempel. Så vet jag när lampan tänds att det beror på att jag har ett grövre rör efter turbon. Bilens dator tror då att "O2-givaren" håller på att ge upp. Ser ut såhär.

http://1.bp.blogspot.com/-DRVZmuqdKlk/U … train1.jpg

Bara att nolla felet och köra vidare! smile

Lustigt att du skriver att datorn "tror" att givaren håller på att ge upp. Så är det inte. Den reagerar segt av en anledning, om det har med det där röret du beskrivet, vet jag inte. Har du provat att bytt den eftersom du är så säker?

Syresensorn är där för en anledning. Den ger feedback till datorn om bränsleblandningen och datorn justerar. Så det påverkar helt klart bränsleförbrukningen.

Då jag har en 3" downpipe, blir flödet mycket mindre på tomgång, än med original röret. Datorn reagerar för att värdet från givaren är för lågt. (Flödet, eller mängden, är ju oförändrat, men då röret är grövre, blir gasernas hastighet lägre. Medans givaren är samma som innan.)
Autotech bytte givaren i Januari. (Främre O2 sensorn Volvo part.nr: 30616821) Ingen skillnad. "Slow response" säger fel koden.

Generellt, håller sej felet borta om jag kör som ett svin. Men så snart jag kör lugnt, puttrar fram på 1200-1500 varv, sparar soppa! Så tänds lampan inom två dagar.


3 860 Inlägg
15 april 2013
#24
Kristian_V skrev:
cartech skrev:
Till TS så är felkoder en bra början som tidigare sagt. smile

Kristian_V skrev:

Bra!
För det viktiga är ju att ta reda på vad som är galet, eftersom lampan tänds.

I mitt fall till exempel. Så vet jag när lampan tänds att det beror på att jag har ett grövre rör efter turbon. Bilens dator tror då att "O2-givaren" håller på att ge upp. Ser ut såhär.

http://1.bp.blogspot.com/-DRVZmuqdKlk/U … train1.jpg

Bara att nolla felet och köra vidare! smile

Lustigt att du skriver att datorn "tror" att givaren håller på att ge upp. Så är det inte. Den reagerar segt av en anledning, om det har med det där röret du beskrivet, vet jag inte. Har du provat att bytt den eftersom du är så säker?

Syresensorn är där för en anledning. Den ger feedback till datorn om bränsleblandningen och datorn justerar. Så det påverkar helt klart bränsleförbrukningen.

Då jag har en 3" downpipe, blir flödet mycket mindre på tomgång, än med original röret. Datorn reagerar för att värdet från givaren är för lågt. (Flödet, eller mängden, är ju oförändrat, men då röret är grövre, blir gasernas hastighet lägre. Medans givaren är samma som innan.)
Autotech bytte givaren i Januari. (Främre O2 sensorn Volvo part.nr: 30616821) Ingen skillnad. "Slow response" säger fel koden.

Generellt, håller sej felet borta om jag kör som ett svin. Men så snart jag kör lugnt, puttrar fram på 1200-1500 varv, sparar soppa! Så tänds lampan inom två dagar.

Brorsans gamla v40 t4 gjorde det samma, tände motorlampan när han monterade 3" downpipe utan steg 3 mjukvaran.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 893 Inlägg
15 april 2013
#25
spokenratt skrev:
Kristian_V skrev:
cartech skrev:
Till TS så är felkoder en bra början som tidigare sagt. smile


Lustigt att du skriver att datorn "tror" att givaren håller på att ge upp. Så är det inte. Den reagerar segt av en anledning, om det har med det där röret du beskrivet, vet jag inte. Har du provat att bytt den eftersom du är så säker?

Syresensorn är där för en anledning. Den ger feedback till datorn om bränsleblandningen och datorn justerar. Så det påverkar helt klart bränsleförbrukningen.

Då jag har en 3" downpipe, blir flödet mycket mindre på tomgång, än med original röret. Datorn reagerar för att värdet från givaren är för lågt. (Flödet, eller mängden, är ju oförändrat, men då röret är grövre, blir gasernas hastighet lägre. Medans givaren är samma som innan.)
Autotech bytte givaren i Januari. (Främre O2 sensorn Volvo part.nr: 30616821) Ingen skillnad. "Slow response" säger fel koden.

Generellt, håller sej felet borta om jag kör som ett svin. Men så snart jag kör lugnt, puttrar fram på 1200-1500 varv, sparar soppa! Så tänds lampan inom två dagar.

Brorsans gamla v40 t4 gjorde det samma, tände motorlampan när han monterade 3" downpipe utan steg 3 mjukvaran.

Jag har Fas-2, ATM steg-3. (Fas-2orna har ett väldigt känsligt system, jämfört med fas-1)
Tillbaka till topic!wink


34 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#26
Jag ska köra som fan nu ikväll så att lampan tänds igen. Sen ska bilen in på verkstad. Återkommer när jag vet vad det är för felkod. smile


34 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#27
Ska tillägga att bilen går som vanligt när lampan lyser. Dvs, jävligt bra!!! wink


3 860 Inlägg
15 april 2013
#28
Emir855 skrev:
Jag ska köra som fan nu ikväll så att lampan tänds igen. Sen ska bilen in på verkstad. Återkommer när jag vet vad det är för felkod. smile

Gör så, volvo brukar kunna gå lite djupare i systemen så vi hoppas dom hittar något! Lycka till!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 893 Inlägg
15 april 2013
#29
Emir855 skrev:
Ska tillägga att bilen går som vanligt när lampan lyser. Dvs, jävligt bra!!! wink

Ja har man inte haft/kört en full trycks turbo på ett tag, så är det klart att det känns extra gott i ryggslutet.
Jag såg att du haft bilen bara några veckor. Lite trim på den och du kommer inte vilja kliva ur den! big_smile
240hk/330Nm på 1600kg bil, är GÖTT!coolcoolcool

Hoppas det löser sej med motorlampan. Inte för dyrt menar jag!tongue


34 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#30
Kristian_V skrev:
Emir855 skrev:
Ska tillägga att bilen går som vanligt när lampan lyser. Dvs, jävligt bra!!! wink

Ja har man inte haft/kört en full trycks turbo på ett tag, så är det klart att det känns extra gott i ryggslutet.
Jag såg att du haft bilen bara några veckor. Lite trim på den och du kommer inte vilja kliva ur den! big_smile
240hk/330Nm på 1600kg bil, är GÖTT!coolcoolcool

Hoppas det löser sej med motorlampan. Inte för dyrt menar jag!tongue

Den är faktiskt chippad... Har inte skrivit ut några siffror då jag inte vet vad det är för siffror!cool


1 893 Inlägg
15 april 2013
#31
Emir855 skrev:
Den är faktiskt chippad... Har inte skrivit ut några siffror då jag inte vet vad det är för siffror!cool

Siffror från Autotech's hemsida, till 850 T5-R.
Steg-1 = 290 hk 430 Nm.
Steg-2 = 290 hk 430 Nm.
Steg-3 = 300 hk 440 Nm.


34 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#32
Kristian_V skrev:
Emir855 skrev:
Den är faktiskt chippad... Har inte skrivit ut några siffror då jag inte vet vad det är för siffror!cool

Siffror från Autotech's hemsida, till 850 T5-R.
Steg-1 = 290 hk 430 Nm.
Steg-2 = 290 hk 430 Nm.
Steg-3 = 300 hk 440 Nm.

Dock har jag bsr steg-1.. sad
Blir nog ett autotech steg-3 längre fram. :-)


1 893 Inlägg
15 april 2013
#33
Emir855 skrev:
Dock har jag bsr steg-1.. sad
Blir nog ett autotech steg-3 längre fram. :-)

Inget fel på BSR!
Skulle tro att siffrorna ligger på samma. Du kan nog ange 290/430 utan att skämmas.


34 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#34
Nu jävlar pojkar och flickor!! Nu har lampan tänts!! Märkte också att tempmätaren gick i botten!!! Måste vara något med den att göra. Dock är den uppe nu igen. Men lampan lyser fortfarande. Kan det vara något med tempgivaren? Bilen åker in till doktorn imorgon.. tongue


3 860 Inlägg
15 april 2013
#35
Emir855 skrev:
Nu jävlar pojkar och flickor!! Nu har lampan tänts!! Märkte också att tempmätaren gick i botten!!! Måste vara något med den att göra. Dock är den uppe nu igen. Men lampan lyser fortfarande. Kan det vara något med tempgivaren? Bilen åker in till doktorn imorgon.. tongue

jaaa.... kanske det. MRfillefjong (vilket namn tongue ) skrev väl något om ett liknande fall. Men skriv gärna vad ni får fram på verkstan imonr! Lycka till!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

34 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#36
Kört lugnt som fan. Stängde av bilen och el fläkten gick som satan!! Men vi får se imon!! smile


34 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#37
Mekanikern ringde idag! Motortempgivaren var dålig. :-)


3 860 Inlägg
16 april 2013
#38
Emir855 skrev:
Mekanikern ringde idag! Motortempgivaren var dålig. :-)

Sedär ja.. då blev det inga större summor och lägga ut heller! Grattis!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

34 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#39
spokenratt skrev:
Emir855 skrev:
Mekanikern ringde idag! Motortempgivaren var dålig. :-)

Sedär ja.. då blev det inga större summor och lägga ut heller! Grattis!

Skönt är det!! Haha smile


A.Sörman
1 299 Inlägg
16 april 2013
#40
Ja men det är ju bäst att du byter filter med så inte det felet kommer igen STOR smiley smile

Skönt att det löste sig.



Sök