Volvo v70 t5 -97 Motorlampa lyser!

EmirP
14 april 2013 · 34 Inlägg

Hejsan! Igår tändes min motorlampa. Har släckt den 4 gånger nu men tänds efter en stund igen. Har försökt att kolla efter felkoder men hittadar inga.. Det är när elfläkten gått igång någon gång lampan har börjat lysa.. Någon som har några idéer?
Bilen är chippad med steg1 från bsr, 2,5'' avgassystem efter katt och sportluftfilter.

mvh

BMW F31 320D RWD "Brukis" (2015)
FordPer
14 april 2013 · 188 Inlägg

prova med orginal filter hade samma problem på min s 70

EmirP
14 april 2013 · 34 Inlägg

FordPer skrev:
prova med orginal filter hade samma problem på min s 70

Hmm.. okej! Får kolla upp det! Tack för tipset!

BMW F31 320D RWD "Brukis" (2015)
hangman
14 april 2013 · 2 174 Inlägg

99% av alla börjar lysa ned öppet filter eller dump ventil.bara slänga dit original se glad ut..

EmirP
14 april 2013 · 34 Inlägg

hangman skrev:
99% av alla börjar lysa ned öppet filter eller dump ventil.bara slänga dit original se glad ut..

konstigt nog har det funkat ett tag.. yikes

BMW F31 320D RWD "Brukis" (2015)
Drunk A.Sörman
14 april 2013 · 1 299 Inlägg

inga problem å köra öppet filter på dom. Å motor lampan tänds inte utan å lämna felkod så försök å kolla koderna igen

Mvh Andreas

FordPer
14 april 2013 · 188 Inlägg

där har du fel

spokenratt
15 april 2013 · 3 860 Inlägg

FordPer skrev:
där har du fel

Vem har fel om vad?!



TS.
* Hur har du sökt efter felkoder, med vilket instrument?
* Vad sitter det för filter, inoljat nyligen?
* Hur går bilen annars? Ojämnt, ryckigt, hackar?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
FordPer
15 april 2013 · 188 Inlägg

drunk har fel

Drunk A.Sörman
15 april 2013 · 1 299 Inlägg

Självklart har jag fel åker runt med öppet filter på mina tre volvo turbo bilar å motorlampan lyser på alla tre eller vänta nu det gör visst inte.......

EmirP
15 april 2013 · 34 Inlägg

spokenratt skrev:

FordPer skrev:
där har du fel

Vem har fel om vad?!



TS.
* Hur har du sökt efter felkoder, med vilket instrument?
* Vad sitter det för filter, inoljat nyligen?
* Hur går bilen annars? Ojämnt, ryckigt, hackar?

Min kompis har någon grej man kopplar in i obd uttag. Kunde släcka lampan.Några felkoder hittade den inte.
Vad det är för filter? Det sitter ett bsr filter. Det är inte inoljat nyligen.
Bilen går bra! Verken ojämt eller ryckigt.
Får lämna in bilen så får dom läsa av med sina instrument som måste vara bättre.

Mvh

BMW F31 320D RWD "Brukis" (2015)
turbodeath
15 april 2013 · 2 452 Inlägg

har kört med öppet filter på alla mina bilar o aldrig lyst på nån av dom,kan vara så att filtret behöver tvättas,lmm börjar bli sliten eller lamdasond börjar bli kass....finns så mycket som kan göra att en lampa tänds....kör med öppet filter på pojkens bil aldrig tänd sig nån gång...ja biltemafilter kan göra det.

döden kommer tillbaka
hangman
15 april 2013 · 2 174 Inlägg

Det händer inte på alla, men har haft runt 10 Volvo turbos och på minst 5 klarade dom inte av öppen dump ( man ska absolut inte ha öppen på en t5a heller om man förstår hur en turbo och motor fungerar på en Volvo)

Kristian_L
15 april 2013 · 1 893 Inlägg

Emir855 skrev:
Min kompis har någon grej man kopplar in i obd uttag. Kunde släcka lampan.Några felkoder hittade den inte.
Vad det är för filter? Det sitter ett bsr filter. Det är inte inoljat nyligen.
Bilen går bra! Verken ojämt eller ryckigt.
Får lämna in bilen så får dom läsa av med sina instrument som måste vara bättre.

Mvh

Kör du med öppen dump?
Det är inte så lyckat på Volvo, inte med original linsprut i alla fall.

"Din kompis har en grej?"
Att nolla felkoderna, innebär att man skickar en signal till ECU, som då lyder order och nollar koderna.
Om motor lampan är tänd, så finns där en fel kod.
"Din kompis grej" är alltså kapabel att skicka signalen till ECU att nolla koderna, men den kan inte läsa din bil.
Skaffa en annan fel kods läsare och försök igen.
När lampan tänds, är det för att påvisa att du har en fel kod som är såpas allvarlig, att du bör åtgärda den.
ECU kan sätta felkoder, som aldrig tänder lampan, så du kan åka med felet hela vägen till nästa service, där mekanikern läser ut koden och fixar felet. Om lampan tänds, är det alltså lite allvarligare.

Vet inte om den fungerar på en 97a? Men om du har en android lur, kan du köpa en "ELM 327" på Clas Olson, eller teknik kedjan. Kostar under 300 för Blåtand versionen. Eller drygt 500 för WiFi versionen.

Själv nollar jag motor lampan på min bil ett par gånger i månaden med Blåtand varianten. Den läser av allt med motorn. Min klarar inte av att läsa ut felkoder för SRS. (Airbags)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Kristian_L
15 april 2013 · 1 893 Inlägg

Denna appen till din Android. Plus en ELM327, borde klara att läsa av dina koder.
http://torque-bhp.com/wiki/Main_Page

EDIT:
Kolla den nedre av länkarna i min signatur. Där kör jag Torque appen och nollar en felkod. Med bilder!

Senast redigerat av Kristian_V (15 april 2013)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
EmirP
15 april 2013 · 34 Inlägg

Kristian_V skrev:

Emir855 skrev:
Min kompis har någon grej man kopplar in i obd uttag. Kunde släcka lampan.Några felkoder hittade den inte.
Vad det är för filter? Det sitter ett bsr filter. Det är inte inoljat nyligen.
Bilen går bra! Verken ojämt eller ryckigt.
Får lämna in bilen så får dom läsa av med sina instrument som måste vara bättre.

Mvh

Kör du med öppen dump?
Det är inte så lyckat på Volvo, inte med original linsprut i alla fall.

"Din kompis har en grej?"
Att nolla felkoderna, innebär att man skickar en signal till ECU, som då lyder order och nollar koderna.
Om motor lampan är tänd, så finns där en fel kod.
"Din kompis grej" är alltså kapabel att skicka signalen till ECU att nolla koderna, men den kan inte läsa din bil.
Skaffa en annan fel kods läsare och försök igen.
När lampan tänds, är det för att påvisa att du har en fel kod som är såpas allvarlig, att du bör åtgärda den.
ECU kan sätta felkoder, som aldrig tänder lampan, så du kan åka med felet hela vägen till nästa service, där mekanikern läser ut koden och fixar felet. Om lampan tänds, är det alltså lite allvarligare.

Vet inte om den fungerar på en 97a? Men om du har en android lur, kan du köpa en "ELM 327" på Clas Olson, eller teknik kedjan. Kostar under 300 för Blåtand versionen. Eller drygt 500 för WiFi versionen.

Själv nollar jag motor lampan på min bil ett par gånger i månaden med Blåtand varianten. Den läser av allt med motorn. Min klarar inte av att läsa ut felkoder för SRS. (Airbags)

Jag kör inte med öppen dump. Så fort lampan tänds igen ska bilen in på verkstaden.

BMW F31 320D RWD "Brukis" (2015)
Kristian_L
15 april 2013 · 1 893 Inlägg

Emir855 skrev:
Jag kör inte med öppen dump. Så fort lampan tänds igen ska bilen in på verkstaden.

Bra!
För det viktiga är ju att ta reda på vad som är galet, eftersom lampan tänds.

I mitt fall till exempel. Så vet jag när lampan tänds att det beror på att jag har ett grövre rör efter turbon. Bilens dator tror då att "O2-givaren" håller på att ge upp. Ser ut såhär.

http://1.bp.blogspot.com/-DRVZmuqdKlk/UWBjN5CcXVI/AAAAAAAAAUA/HjrWgfqreAc/s1600/Torque_Powertrain1.jpg

Bara att nolla felet och köra vidare! smile

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
VirreEriksson
15 april 2013 · 1 301 Inlägg

Kristian_V skrev:
Denna appen till din Android. Plus en ELM327, borde klara att läsa av dina koder.
http://torque-bhp.com/wiki/Main_Page

EDIT:
Kolla den nedre av länkarna i min signatur. Där kör jag Torque appen och nollar en felkod. Med bilder!

Jag är "kompisen med obd grejjen"
Exakt en sådan ELM327 som jag kör med, och samma app på telefonen. Den hittar inga felkoder , men lampan går att släcka.. Skitskumt.

mrfillefjong
15 april 2013 · 70 Inlägg

Har en polare som hade samma problem att lampan tänds och fläkten startar. Han fick fram felkod på termostathus/givare, bytte och funkade klockrent igen. Dock har jag för mig om att bilen gick lite bacon i bland när felkoden kom.

Du ska få fett med dingdong :)
Volvo 855/V70 T5 "Töööbon" (1994)
spokenratt
15 april 2013 · 3 860 Inlägg

Om det har med det öppna filtret att göra, borde bilen gå dåligt eftersom det då brukar vara LMM som ger upp, men här är det nog något annat.
Jag hade kört den till en riktig volvo verkstad som kan läsa ur med sitt program i stället. För felkod bör där vara om lampan lyser!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang