Hastighetskameror

frispark
30 oktober 2006 · 17 Inlägg

JonHultgren skrev:
Ja, du kan va helt lugn, har du inte sett att det har blixtrat har du garanterat inte fått några böter eller annat. För hade det blixtrat så hade du absolut märkt det, går inte att missa. Å håller med dig frispark, köra i 110 km/h på 90-väg en lördagkväll med lite trafik behärskar de allra flesta så det ser jag inget fel i. Sen att man ska hålla 30 km/h utanför skolor osv är ju en helt annan sak.

enligt de flesta så ska jag ha märkt om de blixtrat. jag har fått veta nu att de kamerorna som sitter där som jag körde är bland de första som kom och fungerar (förhoppningsvis) inte när det är mörkt (?) har även hört talas om nattkameror, som inte blixtrar till när det är mörkt och då märker man ju inte det.. så helt säker kan man ju inte vara isåfall..

lundwall
30 oktober 2006 ·

eXXoritas skrev:

frispark skrev:
jag har en fråga angående hastighetskameror. hur mycket kan dom få reda på genom såna? endast registreringsnumret på bilen och ett foto på den personen som kör? jag körde i lördags kväll förbi ett antal kameror, vilket jag inte visste om. jag gissar på att jag körde i 110 på 90-väg. jag har bara haft körkort i en månad och är rädd att mitt körkort kan åka. kan de få reda på mitt namn fast att det är min pappa som står som namn på vår bil? tacksam för svar!

Såna som dig borde inte ha körkort. Du gör trafiken mycket mer osäker ..
hoppas att du åker dit!

Ja usch, tänk vad hemskt med folk som kör 110 på 90-vägar. VÄRLDEN GÅR FUCKING UNDER!

timnordlof
30 oktober 2006 · 798 Inlägg

Tror du kan vara lugn, dem som har provkörkort (som jag själv) ska enligt lag bedömmas på samma sätt som dem som har det "på riktigt". Den enda skillnaden är att du får ta om kortet om du blir av med det, medans man annars får tillbaka det direkt efter perioden. Dessutom så skulle du nog behövt köra i alla fall 120 för att bli av med det, minus 3km/h i felmarginal.


Jag tycker dem som kör 65 på 90-väg är farligare! Kommer man i 90 runt en krök så ligger en sölkorv där så har man flera gånger fått bromsa in rejält. Tror knappt det är några som kör 90 på våra 90-vägar. Antingen kör man lite drygt 90 eller farligt sakta...

lundwall
30 oktober 2006 ·

Tyvärr är ju det statliga Vägverket grovt underbemannade. Blir man av med kortet i 3 mån så kan man räkna med minst 6 mån, pga väntetider. Iaf här i Västsverige.

MeloveGolf Vw trimmare
31 oktober 2006 · 2 995 Inlägg

behöver  inte vara orolig i sverige då våra poliser inte får sätta dit ägaren dom nya kamerorna kan vara luriga (Sitter lägre) men fortfarande räcker det med att dölja ansiktet...i Danmark finns det liknande men någon får böter i slutändan i vilket fall och i norge är det inga krusiduller ägaren får hem böteslapp....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MeloveGolf Vw trimmare
31 oktober 2006 · 2 995 Inlägg

lundwall skrev:
Tyvärr är ju det statliga Vägverket grovt underbemannade. Blir man av med kortet i 3 mån så kan man räkna med minst 6 mån, pga väntetider. Iaf här i Västsverige.

eller så blir man inte av med det vet i 2 fall där utredning pågått i över 1 år (Rödljus körning + fortkörning ) sen har dom fått lapp hem efter 1 år "Fall nerlagt"......

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
ghost_boy83 CREW
31 oktober 2006 · 2 594 Inlägg
ryttersson
31 oktober 2006 · 454 Inlägg

eXXoritas skrev:

frispark skrev:
jag har en fråga angående hastighetskameror. hur mycket kan dom få reda på genom såna? endast registreringsnumret på bilen och ett foto på den personen som kör? jag körde i lördags kväll förbi ett antal kameror, vilket jag inte visste om. jag gissar på att jag körde i 110 på 90-väg. jag har bara haft körkort i en månad och är rädd att mitt körkort kan åka. kan de få reda på mitt namn fast att det är min pappa som står som namn på vår bil? tacksam för svar!

Såna som dig borde inte ha körkort. Du gör trafiken mycket mer osäker ..
hoppas att du åker dit!

Haha.... skippa moralen , jävla fjant

Merclone Leg. Spådam
31 oktober 2006 · 816 Inlägg

racing-jimpa skrev:

GurraG skrev:
du måste ha kört 30 km för fort för att bli av med kortet

Inte när man har prövotid....

Jo, det enda som skiljer prövotiden från "post-prövotiden" är att om man blir av med kortet måste man köra upp igen. Man får ju tillbaka kortet utan det även om man kör rattfull osv (självklart inom vissa gränser).

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Lada Tuning Lada-missbrukare
2 november 2006 · 566 Inlägg

eXXoritas skrev:

frispark skrev:
jag har en fråga angående hastighetskameror. hur mycket kan dom få reda på genom såna? endast registreringsnumret på bilen och ett foto på den personen som kör? jag körde i lördags kväll förbi ett antal kameror, vilket jag inte visste om. jag gissar på att jag körde i 110 på 90-väg. jag har bara haft körkort i en månad och är rädd att mitt körkort kan åka. kan de få reda på mitt namn fast att det är min pappa som står som namn på vår bil? tacksam för svar!

Såna som dig borde inte ha körkort. Du gör trafiken mycket mer osäker ..
hoppas att du åker dit!

Jaha... å där talar den felfrie då... du menar att du aldrig själv kört för fort???
Dessutom e de inte det lättaste att exakt hålla begränsningen när man e ovan förare. Inte sitter man å tittar varje tiondelssekund på hastighetsmätaren... eller vad vet jag, du kanske gör så, å isf anser jag att de e du som gör trafiken mer osäker än han!!
Nog om det..tongue

Senast redigerat av Lada Tuning (2 november 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Malmoe SSS -12
2 november 2006 · 3 217 Inlägg

lundwall skrev:

eXXoritas skrev:

frispark skrev:
jag har en fråga angående hastighetskameror. hur mycket kan dom få reda på genom såna? endast registreringsnumret på bilen och ett foto på den personen som kör? jag körde i lördags kväll förbi ett antal kameror, vilket jag inte visste om. jag gissar på att jag körde i 110 på 90-väg. jag har bara haft körkort i en månad och är rädd att mitt körkort kan åka. kan de få reda på mitt namn fast att det är min pappa som står som namn på vår bil? tacksam för svar!

Såna som dig borde inte ha körkort. Du gör trafiken mycket mer osäker ..
hoppas att du åker dit!

Ja usch, tänk vad hemskt med folk som kör 110 på 90-vägar. VÄRLDEN GÅR FUCKING UNDER!

Haha, håller med där, värsta dödsynden!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
anton_900
2 november 2006 · 88 Inlägg

Kamerorna är på i dagsläget 5 minuter per dag. Det ska höjas men aldrig till över en timma per dag. De kan inte ta dig om de inte ser ditt ansikte ellerom du sammtidigt blir omkörd eller kör om. om de väl är på så tar de dig om du överskrider hastighetsbegränsningen med 5km. Detta hörde jag i ett reportage om de nya kamerorna. De intervjuade en som jobbade  med just detta.

Hur långt är ett snöre?
ACAB
3 november 2006 · 24 Inlägg

anton_900 skrev:
Kamerorna är på i dagsläget 5 minuter per dag. Det ska höjas men aldrig till över en timma per dag. De kan inte ta dig om de inte ser ditt ansikte ellerom du sammtidigt blir omkörd eller kör om. om de väl är på så tar de dig om du överskrider hastighetsbegränsningen med 5km. Detta hörde jag i ett reportage om de nya kamerorna. De intervjuade en som jobbade  med just detta.

ehh? är du full? vart har du fått den där felaktiga informationen ifrån? alla nya kameror är
på 24/7, bilden skickas via auto till kiruna. detta har även stått på aftonbladet/dn osv när det va färskt.

Johnny79 Passat Variant 1.8T-00
3 november 2006 · 14 Inlägg

Körde från Mjölby till Karlstad förra helgen, fredag natt runt 3-tiden. Tror jag har blåst förbi nån kamera mellan Motala och Askersund i ca 160. (90-väg). Sitter o väntar på post från Kiruna nu.. Nån som vet om dom nya kamerorna där är aktiva mitt i natten? Har läst mig till att dom styrs från en central som aktiverar dom när det är stor risk för olyckor.

Johnny79 Passat Variant 1.8T-00
3 november 2006 · 14 Inlägg

Förresten, du som skrev att det är så hemskt att köra 110 på 90-väg, vakna upp till verkligheten tack! Räcker att man har en neråtväxande lilltå för att man ska smiska fram 20 kilometer i timmen extra.

golfstige
3 november 2006 · 40 Inlägg

Kan bara säga de igen, har ni inte sett blixten så kan ni va lugna.....det går inte att missa!!!!

kabel87
4 november 2006 · 29 Inlägg

racing-jimpa skrev:

GurraG skrev:
du måste ha kört 30 km för fort för att bli av med kortet

Inte när man har prövotid....

Det är samma regler som gäller även om du har prövotid så hans körkort kommer INTE att ryka!

Johnny79 Passat Variant 1.8T-00
4 november 2006 · 14 Inlägg

Kan bara bekräfta vad andra har sagt, det är samma straff oavsett ålder eller körkortstid. Enda skillnaden är att om du blir av med körkortet så får du ta om det, vilket tex din far inte behöver, han får tillbaka det efter spärrtiden. Men du blir inte av med det om du inte har kört mer än 30+. Och även då kan man klara sig om man smiskar ihop ett fett brev med bra anledningar till att man måste ha körkort i jobbet etc. Lycka till!

twin_cam Smålänning
4 november 2006 · 7 877 Inlägg

körkortet ryker antagligen inte.

Jag har hört någonstans att kamrorna inte hinner med om man kör med dubbla hastighetsbegränsningen. inte för att jag tänkt det men ändå.

Håller alltid begränsningen på vägarna om det inte e motorväg (vajerräcke = ingen fara för andra) och lite trafik.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Zeraph
5 november 2006 · 19 Inlägg

Spjutski skrev:

twin_cam skrev:
Jag har hört någonstans att kamrorna inte hinner med om man kör med dubbla hastighetsbegränsningen. inte för att jag tänkt det men ändå.

Hmm.... Om man kör 90 km/h så är det lika med 25 m/s. Detta ger att vid 180 km/h, det vill säga dubbla hastighetsbegränsningen, förflyttar man sig 50 m/s. Vet inte vilket avstånd kameran tar bilden på men låt oss anta 25 m för den enkla räkningens skull. Detta ger då att kameran skulle behöva mer än en halv sekund på sig för att du skall hinna passera innan den tagit kortet. Tror nog att kamerorna som används är snabbare än så.

Även om den tar på halva avståndet, dvs 12,5 m, så har den fortfarande en fjärdedels sekund på sig.

Om någon vet bättre så kommentera gärna.

/Micke

http://youtube.com/watch?v=_nqW83FiqbU

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang