Hastighetskameror

_Abbe_
5 november 2006 · 188 Inlägg

Om du nu körde 110km/h enligtmätaren på bilen, så körde du nog bara i 100km/h. de flesta mätare brukar visa runt 10km/h fel runt 100 sträcket.
Det märks om du anväder GPS i bilen.
Men tar kamerorna vid precis 90km/h eller är det lite över 90? typ 95?
isåfall så körde du ju bara 5km/h förfort.

Starke_stark
6 november 2006 · 23 Inlägg

Vet ej ifall de här stämmer men. har hört att dom flästa fartkamrorna är avstänga på natten pga att blixten ahr orsaka så många olyckor för att de tar en stund för ögat att återhämta sig från blixtenljus. men vet ej ifall de stämmer.

_Abbe_
6 november 2006 · 188 Inlägg

Starke_stark skrev:
Vet ej ifall de här stämmer men. har hört att dom flästa fartkamrorna är avstänga på natten pga att blixten ahr orsaka så många olyckor för att de tar en stund för ögat att återhämta sig från blixtenljus. men vet ej ifall de stämmer.

De där låter rätt vettigt faktiskt

Biskop_Audi Ung och dum
6 november 2006 · 23 Inlägg

AlvereZ skrev:
http://www.vv.se/templates/page3____124 … uml;llning

Senast redigerat av Biskop_Audi (6 november 2006)

Jonni
6 november 2006 · 1 256 Inlägg

Man märker blixten!



Senast redigerat av Jonni (6 november 2006)

Biskop_Audi Ung och dum
6 november 2006 · 23 Inlägg

Jaha, så tricket är att ligga i 273.58 förbi de där då, :p.

hyperion
6 november 2006 · 305 Inlägg

ACAB skrev:
ehh? är du full? vart har du fått den där felaktiga informationen ifrån? alla nya kameror är
på 24/7, bilden skickas via auto till kiruna. detta har även stått på aftonbladet/dn osv när det va färskt.

EHH är du full?
Dom nya kamerorna  kommer inte alls vara på hela tiden utan att de aktiveras automatiskt på de vägar där medelhastighet blir "för" hög. Ingen aning om vad "för" innebär men vv har säkert koll på det.
Att bilderna skickas automatiskt till kiruna för process är väl allämnt kännt och ingen har väl påstått nåt annat.

Spjutski skrev:
En intressant parentes bara.

En ökning av hastigheten med 10 % ger en ökning av dödsolyckorna med 35 %

Av den anledningen finns det ett ganska stort intresse i att försöka hålla hastigheterna nere längs våra vägar.

/Micke

Var hittar man den informationen och över hur lång tid har testerna gjorts? Samt på vilka vägar har testerna utförts?

Blir så trött när folk kastar ur sig siffror utan att bifoga källa eller liknande som andra kan länka till, det är så här felaktiga rykten startas. Jag säger inte att det du säger är fel men mycket som folk säger är det.

Sen så kan man ju undra vad som händer med andelen "förlamings"-olyckor där den skadade förblir i ett vegetabilt tillstånd för resten av livet och de som blir förlamade från nacken och ner och så vidare. Det låter säkerligen grymt detta men för mig (en personlig åsikt av mig som absolut inte delas av alla andra) så vill jag inte ligga i en sjukhussäng resten av livet och dö uttråkad, bitter och trött på livet. Utan då dör jag hellre som en frisk människa som gör det man älskar, köra bil!!

Sen så vill jag gärna ha uppgifter på hur många dödsolyckor det är i biltrafiken varje år. Men framförallt källor till undersökningen och andra sammanhang så som inom vilka ramar forskningen har blivit utförd, jag betvivlar att man kan göra en sån undersökning utan att höja hastigheten på vägarna. Det har dom ju gjort i sverige på några få ställen men tror knappast att de högre hastigheterna hade fått vara kvar om ditt påstående vore sant på de vägarna.

Senast redigerat av HyPeRiOn (6 november 2006)

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
Mavric
6 november 2006 · 176 Inlägg

racing-jimpa skrev:

GurraG skrev:
du måste ha kört 30 km för fort för att bli av med kortet

Inte när man har prövotid....

jag har mitt kort på pröve tid tills januari å de här känsliga språket om att man blir av med kortet så lätt bara för de e på pröve tid e bara skit snack från min sida... har blivet stoppad några gånger under dessa två år å jahar mitt kort fortfarande.. å vissa gånger va ja rädd att där flö mitt kort lr att ja skulle få höga böter men de blev ej så smile

/Mavric\ :)
frispark
6 november 2006 · 17 Inlägg

Darkie skrev:
kan ta allt från 1månad till 3  , det är ingen riktig post längre! smile

"Hur lång är processen från det att fortkörning har registrerats till dess att jag som trafikant på vägen får information om min fortkörning och får min bot?
Svar: Inom 10 dagar ska du ha fått din bot om du kört för fort och blivit fotograferad av en kamera."


det är nu ungefär tre veckor sen jag körde den där kvällen.. då borde det ha kommi redan ju?!

och en sak till.. det har också stått att kamerorna fungerar utmärkt när det är mörkt. men på den vägen som jag körde på, är kamerona de första som kom, alltså gamla och de ska enligt vissa inte fungera när det är mörkt. stämmer det? också frågan hur ofta kamerona är på verkar väldigt spritt, är de på dygnet runt eller bara på några minuter per dag? vissa lådor står ju helt tomma..

Jonni
6 november 2006 · 1 256 Inlägg

racing-jimpa skrev:

GurraG skrev:
du måste ha kört 30 km för fort för att bli av med kortet

Inte när man har prövotid....

Va?

Det är samma för dem som har prövotid.. Det bara det att man måste göra om teoriprov och uppkörning om man blir av med kortet under prövotiden..

Jaaacob
6 november 2006 · 31 Inlägg

En liten instickare bara, man kan ej bli av med körkortet genom att köra förfort förbi en hastighetskamera.
Dock så kan det bli domstolsbeslut om hastigheten överstiger 32 eller om det var 30km/h.


Det absolut bästa är att köra lagligt och gasa på bana.

//Jacob

Jonni
6 november 2006 · 1 256 Inlägg

Spjutski skrev:

Jaaacob skrev:
En liten instickare bara, man kan ej bli av med körkortet genom att köra förfort förbi en hastighetskamera.
Dock så kan det bli domstolsbeslut om hastigheten överstiger 32 eller om det var 30km/h.
//Jacob

Hmm källa till det?

/Micke

Det han menar är att man blir inte av med körkortet på plats! big_smile

körkortet blir indraget efter domstolsbeslut om bevisen räcker för att fälla personen ifråga

Jaaacob
6 november 2006 · 31 Inlägg

Som föregående, det finns alltså ingen möjlighet att bli av med körkortet via hastighetskameror då dessa ej är tjänstemän.

Endast en tjänsteman på plats som får tra kortet eller domstolsbeslut som föregående sade. (samma princip som när man blir erbjuden att skriva på fortkörningsböter, skriv på eller upp till domstol)

Källa, ja du. Behöver jag ens gå in på det?
Om du är osäker på vad jag berättar, åk till trafikarna och fråga (;.


Mer onödig info om kamerorna:

Man tas för den hastigheten man fotograferas vid alltså håller du 140 70 meter ifrån kamerna och hinner bromsa ner till 70 (om nu den hastigheten gäller) 5 meter innan du hinner passera kameran så knäpper den inte för den hastigheten...
sedan så knäpper den kort även om man håller sig i motsatta körfältet. det är  ingen laser i boxarna, det är en radar.

källa på det, ja tro mig... ni kan ju alltid testa

I september så var jag med på apt mötet där även det togs upp att nu mer  (från 1 oktober i år) att allt åker till kirunaenheten, fotografier osv. innan så skickades de även till olika basstationer.
Samt september så var dåvarande siffra 398 st kameror i ständigt bruk + ett antal som slås på och av pga personalbrist.

Ska tillägga det att när en fortkörningreggas så BLIXTRAR det ALLTID. kamerablixten alltså.

Hoppas detta hjälpte någon iaf, som inte vill tjafsa.

Senast redigerat av Jaaacob (6 november 2006)

StekarN93
5 juli 2012 · 3 Inlägg

kommer in med två frågor bara, ser man blixten tydligt även i dagsljus och vart sitter blixten på kameran?????..

GasGlad1337
5 juli 2012 · 460 Inlägg

StekarN93 skrev:
kommer in med två frågor bara, ser man blixten tydligt även i dagsljus och vart sitter blixten på kameran?????..

vi har en kamera 40-50m från huset, riktad rakt mot oss. Jag har ALDRIG under dagtid sett att det blinkar till, men när det blivit lite mörkare då jäklar blinkar det ordentligt (lite störande när man ser på tv t.ex)

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
it_mutt Avstängd
5 juli 2012 · 10 388 Inlägg

J*VLAR vilket trådlyft!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
5 juli 2012 · 9 296 Inlägg

Utmärkt trådlyft tycker jag. Varför so ihop en ny tråd i detta ämne?

Man ser blixten dagtid. Jag åkte med en kamrat som körde för fort, och jag såg i periferin hur det blinkade till fastän jag hade fokus på annat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
JFfoto
5 juli 2012 ·

Spela roll om tråden är gammal?

Muttley
5 juli 2012 ·

Blixten är den stora ringen av gul nyans. Och ja den synes dagtid om du tittar på vägen. Sett de blixtra till någon gång.

it_mutt Avstängd
5 juli 2012 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:
Utmärkt trådlyft tycker jag. Varför so ihop en ny tråd i detta ämne?

Man ser blixten dagtid. Jag åkte med en kamrat som körde för fort, och jag såg i periferin hur det blinkade till fastän jag hade fokus på annat.

Har inte sagt något om att detta var ett sämre alternativ till att skapa en ny tråd, ser det som ett alldeles ypperligt alternativ till att starta en ny tråd. Blev väl mest imponerad över ett trådlyft på nästan 6 år, thats all

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang