2688
Sök

Oljeavskiljare, Volvo 855 2.0 Turbo-1996

56 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Vart sitter oljeavskiljaren på min importerade Volvo 855 2.0 Turbo-96?

Och är den svår att ta ur och sätta tillbaka in?

Behöver ta ur och rengöra den då den är full me skit.

Bild:http://i.imgur.com/Zi85BPU.jpg

MVH DJ

279 Inlägg
1 maj 2013
sitter under insuget på vänster sida
glömde en sak. inte så svårt att ta ur o få i men tar lite tid det gör det och är pilligt. räkna minst 4 timmar om du är ovan. samt att beställa hem slangar mm då dom brukar vara torra som fnöske
Senast redigerat av Klevert (1 maj 2013)

996 Inlägg
1 maj 2013
För att sätta mig in i ämnet, du ska rengöra vevhusventilationen? smile

56 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
TBergsten skrev:

Japp smile

56 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Klevert skrev:
sitter under insuget på vänster sida
glömde en sak. inte så svårt att ta ur o få i men tar lite tid det gör det och är pilligt. räkna minst 4 timmar om du är ovan. samt att beställa hem slangar mm då dom brukar vara torra som fnöske

Ovan är jag inte, från vart beställer jag slangarna? Om det inte är volvo orginaldelar, köper jag det inte wink

996 Inlägg
1 maj 2013
FPSweden skrev:
TBergsten skrev:

Japp smile

Har en guide som jag kan posta senare vid 9 tiden... smile

56 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
TBergsten skrev:
FPSweden skrev:
TBergsten skrev:

Japp smile

Har en guide som jag kan posta senare vid 9 tiden... smile

Det skulle uppskattas smile

279 Inlägg
1 maj 2013
volvo är smidigast att gå in o be dom ta fram vad man behöver. kostar ca 2k om jag inte minns fel

56 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Klevert skrev:
volvo är smidigast att gå in o be dom ta fram vad man behöver. kostar ca 2k om jag inte minns fel

Läste jag rätt? 2000?! Kan man inte klara sig utan att byta dom? roll Eller kanske använda nån annan typ av slang?
Senast redigerat av FPSweden (1 maj 2013)

297 Inlägg
1 maj 2013
FPSweden skrev:
Klevert skrev:

Läste jag rätt? 2000?! Kan man inte klara sig utan att byta dom? roll Eller kanske använda nån annan typ av slang?

2000 Kr var väldigt dyrt

När jag beställde till min v70 så betalade jag ca 800 kr och det är väll samma kitt ?

279 Inlägg
1 maj 2013
ja så kan det va. jag köpte iof allt som kan behövs ink insugspacknig och fällan. kommer som sagt inte ihåg riktigt. var ju ett par år sedan. men slangar kan vara bra då dom kan falla sönder om dom suttit där länge

996 Inlägg
1 maj 2013
Då jag gjorde detta på min så räckte det med enbart med ny packning, den var riktigt fräsch faktiskt men ville vara på den säkra sidan. Satte även dit nya klammor då det var engångs skit som satt på, så hela kalaset gick på ca 100kr och ett ex antal svordommar för mig, packningen ny från volvo och slangklämmorna fick jag.

Guide: http://www.volvoforum.no/ Gå in på tips och triks, scrolla ner och klicka på rengöra vevhusventilation. Det var nästan det enda jag klarade mig på, fick ta hjälp av 2 kompisar för att få veta hur man tog lös spridarna men det var bara att rycka lite försiktigt så var dom lös, sedan så var jag lite klantig och memorerade inte att det skulle vara en bult till oljestickröret. Annars gick resten näst intill felfritt för mig, med tanke på att jag är 17 år och fixade detta så borde du likaså kunna göra det... wink

Lycka till!

56 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
TBergsten skrev:
Då jag gjorde detta på min så räckte det med enbart med ny packning, den var riktigt fräsch faktiskt men ville vara på den säkra sidan. Satte även dit nya klammor då det var engångs skit som satt på, så hela kalaset gick på ca 100kr och ett ex antal svordommar för mig, packningen ny från volvo och slangklämmorna fick jag.

Guide: http://www.volvoforum.no/ Gå in på tips och triks, scrolla ner och klicka på rengöra vevhusventilation. Det var nästan det enda jag klarade mig på, fick ta hjälp av 2 kompisar för att få veta hur man tog lös spridarna men det var bara att rycka lite försiktigt så var dom lös, sedan så var jag lite klantig och memorerade inte att det skulle vara en bult till oljestickröret. Annars gick resten näst intill felfritt för mig, med tanke på att jag är 17 år och fixade detta så borde du likaså kunna göra det... wink

Lycka till!

Tack wink Behövde du byta slangarna, eller klarade du dig?

996 Inlägg
2 maj 2013
Klarade mig faktiskt, råkade hä  sönder en i toppen men det var bara att skära av den tills det dåliga var borta, på med ny fräsch klammer och dra åt riktigt så inget släpper smile Det sista du vill göra är att göra om allt. Men kolla över alla slangar och se till så att dom är täta, finns ju inget som garanterar att dina slangar går att använda igen förnsen du har kikat över dom smile

996 Inlägg
5 maj 2013
Har du satt fart i det lilla projektet än? wink

56 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
TBergsten skrev:

Japp, plockade ner insuget igår. Gick ju fan bra! smile Alla slangar ska rengöras, beställa ny insugspackning, insprutningventilernas packningar, ny kamaxellockspackning och en ventilkåps packning. Så jag kommer ha massa att göra nu när det snart är långhelg wink

996 Inlägg
6 maj 2013
FPSweden skrev:
TBergsten skrev:

Japp, plockade ner insuget igår. Gick ju fan bra! smile Alla slangar ska rengöras, beställa ny insugspackning, insprutningventilernas packningar, ny kamaxellockspackning och en ventilkåps packning. Så jag kommer ha massa att göra nu när det snart är långhelg wink

Fint, härligt att det går frammåt smile Vad gick ventillåpspackningen på?

56 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
TBergsten skrev:
FPSweden skrev:
TBergsten skrev:

Fint, härligt att det går frammåt smile Vad gick ventillåpspackningen på?

Lite över 110 kr smile Fast får ju verkstadsrabatt wink Men det kommer nog bli lite mer slit då man måste lyfta kamaxlarna... hmm
Senast redigerat av FPSweden (6 maj 2013)

Sök