4617
Sök

Bromsok fel på Volvo 745???

5 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Det gäller min Volvo 745:a 92.
När jag kör bilen så låter det som om nåt på höger sida skrapar mot bromsskivan eller dylikt.
När det skrapande och lite dånande ljudet kommer så bromsar jag till och ljudet försvinner i ca 10-20 sek.
Ljudet försvinner även när jag får
svänga i kraftigare kurvor,men så kommer det tillbaka
efter 10-20sek igen.
Klossarna är i gott skick!
Senast redigerat av pata1984 (1 maj 2013)

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 maj 2013
Om "kolven åker in och ut lite som den vill" så har du värre problem än oljudet, som massiv förlust av bromsvätska*haha*. Kolla så det inte ligger nån sten eller liknande på fel/rätt ställe? Sitter skivor/bromsok fast som de skall? Hjulet sitter som det skall? Kan det vara doftgranen som hänger i backspegeln som gjort sitt o låter därför?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

214 Inlägg
1 maj 2013
Glapp i hjullager? skyddsplåten bakom oket som är lite sne? oket rör sig bultarna det sitter fast med? eller så kärvar det? Skev bromsskiva? nått annat som liggeer mot? oket kärvar?

5 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
För den som intresserar sig så är det ingen doft grans bil som nån snorig
Tonåring sitter och kör. Använder denna bil för att köra mina tre barn och för att ta mig till jobbet!
Har ett problem med bilen som jag vill dela
med den som vill ta del av det,och kanske kan ge mig tips om vad felet kan vara.

4 474 Inlägg
1 maj 2013
Pata: Jag gav ju seriösa förslag o "spetsade" med doftgranen på slutet? Lite humor kan man väl ha även om man är "vuxen"?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

5 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Hjullagret!! Det tänkte jag aldrig på.... Klart det måste vara det som e dåligt. Hade det varit en skev skiva så
Hade ljudet varit konstant!
Hade det varit oket som var trasigt så.
Skulle det förmodligen resultera till ojämn broms verkan
eller att det Läckte bromsvätska (vilket inte är fallet)
Vad annars kan det vara? Allt är åtdraget och sitter som det ska.

4 474 Inlägg
1 maj 2013
Exempel: Låter det MER när du svänger VÄNSTER så är det HÖGER hjullager som gjort sitt!

5 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Hjullagret!! Det tänkte jag aldrig på.... Klart det måste vara det som e dåligt. Hade det varit en skev skiva så
Hade ljudet varit konstant!
Hade det varit oket som var trasigt så.
Skulle det förmodligen resultera till ojämn broms verkan
eller att det Läckte bromsvätska (vilket inte är fallet)
Vad annars kan det vara? Allt är åtdraget och sitter som det ska.

5 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Nä! Det får bli att bita i det sura äpplet och köra in kärran till en verkstad som förhoppningsvis kan finna problemet!
Känner rent spontant redan nu att detta är långt ifrån min kapacitet till bilar... Men tack ända för svar.

Sök