3679
Sök

Kadett 78 med volvo motor

En dröm om en femte växel, sen spårade det ur.

Prototyp tekniker
131 171 Visningar
Uppdaterades senast 26 augusti 2018
Prototyp tekniker
259 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#181
Fratma skrev:
Kollade lite på bildelsdatabasen, de flesta 9000 verkar ha ett insug som är 2 delat med gummibälgar mellan halvorna, så om bara plats finnes borde det går att bara lossa överdelen och vända den dock blir insuget dubbelt så brett då men den kanske inte gör något... om plats finnes som sagt smile

Kanske kan man sätta dit några 90graders böjar  så det blir ett bockhornsinsug av det smile


Hobbymekaniker
471 Inlägg
11 mars 2014
#182
Plats ska finnas, Kadettens motorrum är faktiskt ganska stort! Framförallt högt. Där Ascona och Rekord behöver bulor på huven för att rymma dieselmotorn funkar Kadetten utan t ex wink

Sen är du ju inte den förste som sätter en Saab motor i en Kadett C smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Prototyp tekniker
259 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#183
Cassius skrev:
Plats ska finnas, Kadettens motorrum är faktiskt ganska stort! Framförallt högt. Där Ascona och Rekord behöver bulor på huven för att rymma dieselmotorn funkar Kadetten utan t ex wink

Sen är du ju inte den förste som sätter en Saab motor i en Kadett C smile

Jag har sett en del sköna byggen i england där de verkar föredrar saab motorerna framför "vauxhalls" egna.


Hobbymekaniker
471 Inlägg
11 mars 2014
#184
Fratma skrev:
Cassius skrev:
Plats ska finnas, Kadettens motorrum är faktiskt ganska stort! Framförallt högt. Där Ascona och Rekord behöver bulor på huven för att rymma dieselmotorn funkar Kadetten utan t ex wink

Sen är du ju inte den förste som sätter en Saab motor i en Kadett C smile

Jag har sett en del sköna byggen i england där de verkar föredrar saab motorerna framför "vauxhalls" egna.

Eftersom Vauxhall motorer med turbo inte är överdrivet vanliga, Saab motorerna billiga och slitstarka samt passar direkt på Vauxhalls RWD lådor är det väl en ganska enkel ekvation att lösa? smile En C20LET i bra skick för samma pengar som en B234 som det står SAAB på i lika bra skick kostar i Sverige flera tusen mer, säkerligen samma skillnad i UK, sen kostar det lite mer att ta ur 500hk ur en C20LET än en Saab B234. Dock skulle jag nog hålla LET'n som en "bättre" motor på en del punkter, men du behöver byta stakar och oljepump för att ligga i samma vagn som en STD saab spis smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Prototyp tekniker
259 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#185
Cassius skrev:
Fratma skrev:
Cassius skrev:
Plats ska finnas, Kadettens motorrum är faktiskt ganska stort! Framförallt högt. Där Ascona och Rekord behöver bulor på huven för att rymma dieselmotorn funkar Kadetten utan t ex wink

Sen är du ju inte den förste som sätter en Saab motor i en Kadett C smile

Jag har sett en del sköna byggen i england där de verkar föredrar saab motorerna framför "vauxhalls" egna.

Eftersom Vauxhall motorer med turbo inte är överdrivet vanliga, Saab motorerna billiga och slitstarka samt passar direkt på Vauxhalls RWD lådor är det väl en ganska enkel ekvation att lösa? smile En C20LET i bra skick för samma pengar som en B234 som det står SAAB på i lika bra skick kostar i Sverige flera tusen mer, säkerligen samma skillnad i UK, sen kostar det lite mer att ta ur 500hk ur en C20LET än en Saab B234. Dock skulle jag nog hålla LET'n som en "bättre" motor på en del punkter, men du behöver byta stakar och oljepump för att ligga i samma vagn som en STD saab spis smile

Saab motorerna passar även bolt on i en mängd framkrafsande oplar vilket också kan blir roliga byggen... smile


Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
13 mars 2014
#186
Fratma skrev:
Cassius skrev:
Fratma skrev:

Jag har sett en del sköna byggen i england där de verkar föredrar saab motorerna framför "vauxhalls" egna.

Eftersom Vauxhall motorer med turbo inte är överdrivet vanliga, Saab motorerna billiga och slitstarka samt passar direkt på Vauxhalls RWD lådor är det väl en ganska enkel ekvation att lösa? smile En C20LET i bra skick för samma pengar som en B234 som det står SAAB på i lika bra skick kostar i Sverige flera tusen mer, säkerligen samma skillnad i UK, sen kostar det lite mer att ta ur 500hk ur en C20LET än en Saab B234. Dock skulle jag nog hålla LET'n som en "bättre" motor på en del punkter, men du behöver byta stakar och oljepump för att ligga i samma vagn som en STD saab spis smile

Saab motorerna passar även bolt on i en mängd framkrafsande oplar vilket också kan blir roliga byggen... smile

Corsa b är väl en utav dom va? smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

174 Inlägg
13 mars 2014
#187
haha fan va fränt (y) blir prem på denna!

kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus

Prototyp tekniker
259 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#188
BunnA skrev:
Fratma skrev:
Cassius skrev:

Eftersom Vauxhall motorer med turbo inte är överdrivet vanliga, Saab motorerna billiga och slitstarka samt passar direkt på Vauxhalls RWD lådor är det väl en ganska enkel ekvation att lösa? smile En C20LET i bra skick för samma pengar som en B234 som det står SAAB på i lika bra skick kostar i Sverige flera tusen mer, säkerligen samma skillnad i UK, sen kostar det lite mer att ta ur 500hk ur en C20LET än en Saab B234. Dock skulle jag nog hålla LET'n som en "bättre" motor på en del punkter, men du behöver byta stakar och oljepump för att ligga i samma vagn som en STD saab spis smile

Saab motorerna passar även bolt on i en mängd framkrafsande oplar vilket också kan blir roliga byggen... smile

Corsa b är väl en utav dom va? smile

Corsa b, vectra a b, kadett e, astra med flera.


Prototyp tekniker
259 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#189
Pontus240 skrev:
haha fan va fränt (y) blir prem på denna!

Gilla! smile


Prototyp tekniker
259 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#190
20k tittar fan va skoj! smile


Prototyp tekniker
259 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
#191
Bytte stabstagen till främre krängaren igår då min ena hemmagjorda hade gått av och försvunnit ut i oändligheten, antagligen blev det för hårt med de hemmagjorda bussningarna av pvc. Så nu sitter det nya fina med nya fina gummibussningar... kan inte påstå att jag kände någon direkt skillnad. Har fått problem med genomslag i bakvagnen sedan jag monterade den nya väghållningssatsen bak, vet inte vad det är som tar i men jag skulle tippa på diffen, när jag får det bekräftat så får jag ta ställning till att montera längre fjädrar eller om det går anpassa bagage golvet. Monterade även en extra fjäder på gasspjället men problemet med förhöjd tomgång efter gaspådrag kvarstår sad Sen slängde jag ihop ett skydd över bränslepumpen,
http://forumbilder.se/DC6KK/img-20140314-202031.jpg
Det är bara en första upplaga tror dock inte att den färdiga kommer att se ut så över huvud taget smile


Prototyp tekniker
259 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
#192
Nu behöver jag läsarnas hjälp!!!

Började med en stickerbombning och är inte hundra om jag ska fortsätta eller riva bort... är det för 14is för min kärra? Kan ju säga att jag ångrade den svarta huven hmm

http://forumbilder.se/DC6KK/img-20140314-204615.jpg

http://forumbilder.se/DC6KK/img-20140314-204629.jpg

http://forumbilder.se/DC6KK/img-20140314-204240.jpg

Så vad tycks?


3 182 Inlägg
15 mars 2014
#193
enligt mig så får du gärna hoppa stickerbombning.

72 Inlägg
15 mars 2014
#194
samma här, hoppa det


Prototyp tekniker
259 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
#195
OK Stickerbombing nej 2 ja 0 först till tio vinner smile


206 Inlägg
15 mars 2014
#196
Tycker samma, hoppa stickersna


Prototyp tekniker
259 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
#197
Nej 3 Ja 0 and counting smile


907 Inlägg
15 mars 2014
#198
Stickerbombning är det absolute fullaste man kan göra på en bil så nej skippa den


209 Inlägg
15 mars 2014
#199
Bort med dem

203 Inlägg
15 mars 2014
#200
mera stickerbomb fö fan!!  big_smile



Sök