Ford mondeo V6 drar för mycket bensin

Chips
5 maj 2013 · 27 Inlägg

Hallå, köpte för 4 dagar sedan en ford mondeo som drar alldeles för mycket bensin.

Lyckades få ihop ca 30-40 mil på en tank som rymmer 60liter, när man kollar förbrukningsmätaren visar den runt 1,4l milen oavsett körsätt.

Kvittar om jag ligger o tokvarvar och gör rivstarter eller om jag kör riktigt lugn eco driving, förbrukningen sjunker dock en aning om jag kör riktigt lugnt dvs. alltid under 2k varv. Då fick jag ner den till 1.35L milen vilket fortfarande är  på tok för mycket, speciellt på lugn landsväg där man kör i 70-80km/h.


Innan jag började köra bilen bytte jag olja och filter, har kollat luftfiltret som verkade vara ganska fint men ska byta ut det till ett annat med lite mer flöde, bilen får även upp temperaturen som den ska..


Är en Ford Mondeo 2.5L V6 Kombi -02 med 22k på mätaren.

Tacksam för hjälp då det börjar bli ganska dyrt med all bensin:/..

Ovesund
6 maj 2013 · 143 Inlägg

Har hört att tändstiften om dom ej är bytta på ett tag kan bidra till ökad förbrukning men någon som är mer kunnig får gärna säga om det kan stämma..?

xXSammy
6 maj 2013 · 6 594 Inlägg

Blir bilen varm som den ska?

De/Dem
Chips
6 maj 2013 · 27 Inlägg

Malheus skrev:
Blir bilen varm som den ska?

Ja iallafall enligt mätaren inne i bilen men den kanske ej går att lita 100 på?

xXSammy
6 maj 2013 · 6 594 Inlägg

Sällan fel där.. läcker ditt avgassystem någonstans? Kan vara dåliga lambdasonder annars.

Nya tändstift är att börja med, köp original motorcraft stift för att inte få misständing.

De/Dem
FordPer
6 maj 2013 · 188 Inlägg

börja med å kolla dina värden

Chips
6 maj 2013 · 27 Inlägg

Malheus skrev:
Sällan fel där.. läcker ditt avgassystem någonstans? Kan vara dåliga lambdasonder annars.

Nya tändstift är att börja med, köp original motorcraft stift för att inte få misständing.

FordPer skrev:
börja med å kolla dina värden

Ska nog ta och skaffa nya stift, känns som att det ändå är dags för det.
Tvivlar på att det läcker någonstans då bilen är extremt tyst och har ej sätt någon rök eller liknande på fel ställe.

Dock har jag tagit bort en av de 2 bakre ljuddämpare och ersatt med 2.5"rör men det rör ju sig bara om en halvmeter och som utblås så kan väll knappast vara något problem..?

Dålig lambda, finns det något enkelt sätt att kolla om den är hel?

Hur kan jag kolla mina värden? (antar att du menar avgasvärden)

Får tacka så mycket för den hjälp jag fått! smile

xXSammy
7 maj 2013 · 6 594 Inlägg

Dålig lambda märks antingen på förbrukningen eller avgasvärderna

De/Dem
Chips
7 maj 2013 · 27 Inlägg

Malheus skrev:
Dålig lambda märks antingen på förbrukningen eller avgasvärderna

Kanske skulle ta o byta lamdan då, är det den främre eller bakre man byter ut eller ska man byta båda?
Tänkte nog köpa ifrån skroten då nya är ganska dyra.

persson6618
21 november 2013 · 1 Inlägg

Chips skrev:

Malheus skrev:
Dålig lambda märks antingen på förbrukningen eller avgasvärderna

Kanske skulle ta o byta lamdan då, är det den främre eller bakre man byter ut eller ska man byta båda?
Tänkte nog köpa ifrån skroten då nya är ganska dyra.

Hej!
Fick du ordning på det?
sitter lite i samma sits...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang