Dumpventil Volvo S60R -04

TyraX
6 maj 2013 · 526 Inlägg

HEJ.

Idag när jag åkte hem från nattshiftet så hörde ja ett ljud från bilen som inte ska vara där.

Vid gaspådrag+Ladd och släpper gasen då "kvittrar" bilen.
Är de dumpventilen som gett upp då?
Är det skadligt för turbon eller andra vitala delar i motorn av detta fel?

Dumpen som är i är en orginal volvo dump som satt i bilen från verkstad.

Vart i motorutrymmet hittar ja dumpen? det är en salig röra av slangar MM.
Är ingen van volvo mekaniker så är tacksam för hjälp!!!

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
OUTLAW1
6 maj 2013 ·

sitter det inte intern dump i turbon på dessa?
isf sitter den integrerad med turbon.

spokenratt
6 maj 2013 · 3 860 Inlägg

Jo, dumpen sitter på turbon. Det kan vara så att den gett upp och "fladdrar" lite och inte årkar hålla tätt. Går bilen lika bra som tidigare? Aldrig hört ljudet tidigare?
På min T5a kunde man ibland höra dumpen trotts org luftfilter och stängd luftburk... Men bara svagt svagt.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
TyraX
6 maj 2013 · 526 Inlägg

spokenratt skrev:
Jo, dumpen sitter på turbon. Det kan vara så att den gett upp och "fladdrar" lite och inte årkar hålla tätt. Går bilen lika bra som tidigare? Aldrig hört ljudet tidigare?
På min T5a kunde man ibland höra dumpen trotts org luftfilter och stängd luftburk... Men bara svagt svagt.

Nopp har aldrig hört de förut! har satt dit en ny magnetventil på de för volvo trodde den hade get upp men de var de inte!
bilen går hur bra somhells men den ska ju INTE kvittra! de jag har hört om detta är att luften slår tillbaka in mot rotorn och pajjar "bladen" i turbon tillslut!

Det är stängd orginalburk på den med. Men man hör ju bara ett svagt kvitter hörs inte om man inte har rutan nervevad!
Alltså måste ja upp med bilen på lyft för att byta dumpen? Ska ja sätta dit en orginal eller byta till nå annat??

Somsagt är de nåmer som kan pajja pga detta??

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
spokenratt
6 maj 2013 · 3 860 Inlägg

En ny org dump ska väl hålla ett tag till. Många som kör hårt och länge innan de pajjar. Men det finns uppgraderade, Autotech och IPDUSA säljer som passar rakt på på, likt utbytes liksom.

Hörs det vid full last eller endast om du släpper av hastigt när du byggt upp tryck?
För läcker dumpen borde det vara så att luften läcker ut och inte håller tätt och då ska väl inte luften slå mot impellern... hmm Så kan det vara att den inte öppnar vid lägre ladd och det är där du hör det eller är det så att den inte öppnar alls, kanske be någon hjälpa dig och kika på den..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
TyraX
6 maj 2013 · 526 Inlägg

man måste lägga på bra me tryck innan man hör "kvittret" skulle kunna tro att den börjar låta vid 0.5 - 0.8 bars tryck. åker man som "folk" och inte gasar nå anmärkningsvärt så kvittrar de inte! men de hörs endå ett svagt svagt svagt dump ljud! Filtrtet?
För de är bara vid mycket turbotryck det kvittrar och låter fan tongue ska in på volvo med den i morgon kl 13:00 och få dumpen kollad/bytt!

Men kan de vara så att den ska låta så vid mer gaspådrag? för man känner inte att den tappar nå ladd när man har värre gaspådrag utan de är bara ljudet när man släpper gasen!
Tappar den ladd borde man ju känna det när man gasar att den liksom "stryper" sigsjälv!?!?!

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
TyraX
6 maj 2013 · 526 Inlägg

??

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
torpis Forummoderator
6 maj 2013 · 10 572 Inlägg

TyraX skrev:
??

!!

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
spokenratt
7 maj 2013 · 3 860 Inlägg

Får väl se vad dom säger på volvo, men för mig kunde jag som sagt bara ana ett litet dumpljud vid låg last och då med org luftbox och filter. Vid högra last så överröstades det anatr jag. Idag hör jag ju den men av förklarliga skäl.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
TyraX
7 maj 2013 · 526 Inlägg

ok ok smile en poolare till mig antydde nyligen att de inte finns en dump på S60R modellerna tongue vafan ere då då? big_smile

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
torpis Forummoderator
7 maj 2013 · 10 572 Inlägg

TyraX skrev:
ok ok smile en poolare till mig antydde nyligen att de inte finns en dump på S60R modellerna tongue vafan ere då då? big_smile

Man skall inte lyssna på folk...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
7 maj 2013 · 10 572 Inlägg

TyraX skrev:
ok ok smile en poolare till mig antydde nyligen att de inte finns en dump på S60R modellerna tongue vafan ere då då? big_smile

Man skall inte lyssna på folk...

Enda turbobilen utan dump som jag känner till är Nissan 200SX S13

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TyraX
7 maj 2013 · 526 Inlägg

torpis skrev:

TyraX skrev:
ok ok smile en poolare till mig antydde nyligen att de inte finns en dump på S60R modellerna tongue vafan ere då då? big_smile

Man skall inte lyssna på folk...

Enda turbobilen utan dump som jag känner till är Nissan 200SX S13

hehe ja ursäkta att de låter idiotiskt att fråga smile men vet man inte så finns de altid folk som gör de! smile

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
nixon89 klabbarpan
7 maj 2013 · 3 041 Inlägg

torpis skrev:

TyraX skrev:
ok ok smile en poolare till mig antydde nyligen att de inte finns en dump på S60R modellerna tongue vafan ere då då? big_smile

Man skall inte lyssna på folk...

Enda turbobilen utan dump som jag känner till är Nissan 200SX S13

Men kära torpis nu har du allt fel. Alla vet ju att en bil inte har någon dump såvida det ej sitter en kromad hks eller greddy dump på tryckröret! Likväl som det inte finns intergrerade wgs utan endast externa wink

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
torpis Forummoderator
7 maj 2013 · 10 572 Inlägg

nixon89 skrev:

torpis skrev:

TyraX skrev:
ok ok smile en poolare till mig antydde nyligen att de inte finns en dump på S60R modellerna tongue vafan ere då då? big_smile

Man skall inte lyssna på folk...

Enda turbobilen utan dump som jag känner till är Nissan 200SX S13

Men kära torpis nu har du allt fel. Alla vet ju att en bil inte har någon dump såvida det ej sitter en kromad hks eller greddy dump på tryckröret! Likväl som det inte finns intergrerade wgs utan endast externa wink

Jag rekommenderar alla som går i dumptankar att överväga iBoost istället :-)

https://play.google.com/store/apps/deta … rch_result

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Lydicke
7 maj 2013 · 40 Inlägg

Vi får kolla på fredag cribba!

TyraX
7 maj 2013 · 526 Inlägg

Lydicke skrev:
Vi får kolla på fredag cribba!

Låter ju kanon de smile

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Lakris
11 maj 2013 · 15 Inlägg

Detta ljud får du om slangen till interna dumpen är sönder/av eller att du har fått ett hål i membranet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang