4582
Sök

Seat Cordoba SXE 1.6 SXE vario startar och går i ca 1-2 sekunder, dör sedan.

4 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
Bil: Seat Cordoba 1.6 SXE Vario
Årsmod: 1999
Miltal: 21.300
Modifikationer: Inga

Felbeskrivning:

Varje gång jag sätter mig i bilen och drar om nyckeln startar den helt normalt, tuggar i ca 1-2 sekunder (har ej tagit tiden), sedan dör den.

Det spelar INGEN roll om jag ger fullt gaspådrag eller bara tomgång, den startar (reagerar på gaspådraget) och slocknar igen.

Startmotorn byttes i vintras, bränsletrycksregulator byttes då jag upptäckte att membranet på den var sprucket.

det är alltså det enda som är bytt på bilen under de 8 månader som jag ägt bilen.

Jag har fått höra att det kan vara immo/startspärr som slagit in, eller glappar i ngn kabel, hur kontrollerar jag det?

Vad kan det annars vara? Puls/hallgivare? tempgivare/sensor?

Har svårt att tro att det är bränslepump / slangar men vem vet?

Tacksam för svar!

Avstängd
10 388 Inlägg
9 maj 2013
Om immon "går in" så ska/bör den gula nyckel/bil-symbolen lysa på instrumentbrädan (tänds när du slår på tändningen i någon sekund, för att sen slockna...förhoppningsvis)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Om immon "går in" så ska/bör den gula nyckel/bil-symbolen lysa på instrumentbrädan (tänds när du slår på tändningen i någon sekund, för att sen slockna...förhoppningsvis)

Har inte sett någon lampa med bil eller nyckelsymbol på min instumentering. Säker på att det finns på min bilmodell?

Avstängd
10 388 Inlägg
9 maj 2013
Nej, det är jag inte. Men, det är väl iofs bara att gå ut o titta vilka lampor som tänds när du vrider på tändningen, det  bör vara en gul lampa, sen exakt hur symbolen ser ut varierar lite

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
har inte bilen hemma tyvärr så så lätt var det inte, men tittade i instruktionshandboken och där finns det inga indikationer gällande startspärr.

när man startar tändningen lyser olje-lampan, rullar man bilen och försöker bogsera igång den så blinkar olje-lampan... det är enda indikationen jag har i mitt instrumenthus.

618 Inlägg
9 maj 2013
Prova att starta med reservnyckeln först, så kan vi utesluta fel på nyckeln smile

4 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
har tyvärr bara en nyckel, den är helt utan knappar osv så det är antagligen redan reserven. den andra fanns inte med när jag köpte bilen.

2 Inlägg
15 november 2013
Har du kollat motorstyrdonet ?? sitter under huven framför ratten. mitt blev kortslutet och fick ett begagnat i utbyte. startade efter det. det jäkliga är att man lär koda om det.

Sök