STI vs EVO - köp

Bensinskallen P o r s c h e
10 maj 2013 · 1 700 Inlägg

Vilken ska jag köpa?

Går i planerna att införskaffa antingen en EVO eller en STI.

Vilka modeller?

EVO så är det IX som gäller (ev. en riktigt fin VIII), eller om jag snubblar över en EVO X (vore drömmen). Impreza STI är målet en -06/-07, tycker dom är snyggast, eller ev en -03/-05. Har dom nå MK namn eller äre bara MY som gäller på dessa? wink

Önskemål

Absolut inget högerstyrt! Ska vara i fint skick givetvis. Den bör vara original eller mappad i motorn, INGA söndermekade med turbo, ic, spridare etc... Coilisar och avgassystem är ok!

Budget: Upp till 200k, men ju billigare desto bättre ofc. Runt 170 vore det optimala.


Funderingar på EVO:

Vad jag läst så ska man hålla sig borta från AYC skiten, alltså köpa med RS-diff. Alla USA-import har ju dessa, är dem något att satsa på eller är en svensksåld säkrare? Är de något annat som är problem med evo 8/9 eller är det bara att tuta å köra? Som jag fattat det är evo:na ganska lågt växlade så de är inget man sitter och kör långt i, eller är de bara myt? Ang. evo X så tycker jag dem är riktigt fina, dock har jag läst mycket skit om dessa. Automatlådan är tydligen inget att ha, det rasslar om bilen och är av allmänt dålig kvalité. Bullshit eller sanning?

Vilka mil är vettiga för en evo? Vill helst inte ha något som gått över 10k mil, gärna något som inte går över 10k i min ägo heller. Kommer åka max 500 mil per år...

Funderingar på Impreza:


Läst att 2,5 motorn inte är något, satt sådana på vissa MY03-05 va? Jag vill helst ha en MY06/07 och alla dessa har ju 2,5 motorer, är det en annan spis eller är det den som rasar? Läst att det bara var en felmapppning från fabrik, men de låter som ren bullshit...

Den femväxlade lådan är tydligen dålig, men det sitter väl 6-växlad i alla 06/07 men även i de flesta 03/05 eller?

OM hawkeyen (06/07) med 2,5 motorn ÄR dålig så kan jag tänka mig en 03/05 med 2,0 motorn istället, den är riktigt fin den kärran också.

Är det något annat krabb med subborna eller är de i övrigt robusta? Vad jag hört går imprezor lite snällare än evo, högre utväxling bland annat. Sant?

Vad är vettiga mil på en impreza?...

Åsikter

Vad har ni att säga? Vad har ni för erfarenheter? Ut med språket, vad hade DU valt?

Senast redigerat av Bensinskallen (10 maj 2013)

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Spiike
10 maj 2013 · 1 196 Inlägg

Jag hade en sti 03, alla dom är 6 växlade, och vad jag har hört så är det 2.0 l motorn som gäller, kan lätt säga att det är den bästa och roligaste bilen jag har haft, men ett måste på dom är noga skötsel, riktigt dyra i delar så, Subaru har mkt patent på delar, fast ska du trimma massor så skulle jag nog ta en evo, det som är det bästa med subarun är helt klart motorljudet

Brinnut
10 maj 2013 · 61 Inlägg

Evo 9 har väl den dåliga lådan(?) Mitsu tryckte in en 6e växel i samma hus som tidigare lådor vilket gjorde hela grejen klenare.

Fast den står pall för rätt mycket ändå men kan vara värt att tänka på.

Bensinskallen P o r s c h e
10 maj 2013 · 1 700 Inlägg

Brinnut skrev:
Evo 9 har väl den dåliga lådan(?) Mitsu tryckte in en 6e växel i samma hus som tidigare lådor vilket gjorde hela grejen klenare.

Fast den står pall för rätt mycket ändå men kan vara värt att tänka på.

Hmm lät inge vidare. Det är inget jag hört något om men ska kika på't... Alla RS/MR etc är ju 6-växlade, har för mig det bara är ett par av standardvarianterna som är 5 växlade. Har 8:an bättre låda?

Jag hade en sti 03, alla dom är 6 växlade, och vad jag har hört så är det 2.0 l motorn som gäller, kan lätt säga att det är den bästa och roligaste bilen jag har haft, men ett måste på dom är noga skötsel, riktigt dyra i delar så, Subaru har mkt patent på delar, fast ska du trimma massor så skulle jag nog ta en evo, det som är det bästa med subarun är helt klart motorljudet

Ska inte trimma nämnvärt. Jag vill ha något riktigt nice som jag kan åka i, inte skruva på wink Men liite väss ( typ mapp ) får de ju gärna vara så de rör sig lite.

Dyra i delar alltså? Gäller de slitdelar rent allmänt då? Vad är det, förutom koppling och ras, som brukar paja/ slitas och behöva bytas Skötseln kommer ju skötas så gott det går, kommer inte ha bilen som pendlarbil direkt.

Är evo billigare i delar?

Senast redigerat av Bensinskallen (10 maj 2013)

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
yngwie RISKOKARE
10 maj 2013 · 14 Inlägg

Du skulle köpt min STi, tyvärr såld sedan en vecka tillbaka. Jag har haft både Evo och STi och gillar båda skarpt. Ingen av bilarna är något om du ska sitta och pendla långt med i längden. Har inte haft några problem men någon av bilarna jag ägt, men så har dom inte gått så långt heller. Tycker du ska prova och se vilka som känns bäst, det är en smaksak.

Dom enda som har 2,5L av 03-05 är dom som är import från USA. Svenskålda har 2,0L motorn vilken är den stabila av dom två som du säger. Min -05 var sexväxlad. Milen är inte allt, men kolla så kamremmen är bytt om den gått lite längre. Ska bytas efter 8 år eller typ 10000 mil tror jag.

AYC:n brukar ge upp för alla svenskålda, en del pajar vid 3500 mil en del klarar sig längre. Men som du säger så har MR inte den. Det är nog samma ang Evon när det gäller miltal, kan finnas grymt fina som gått lite längre, bara folket som ägt den tagit hand om den.

Senast redigerat av yngwie (10 maj 2013)

BMW M3 E46 Coupé "M drei" (2003)
Bensinskallen P o r s c h e
10 maj 2013 · 1 700 Inlägg

Ska ju som sagt bara ha denna bil som finbil. Den kommer stå 95% av året i garage typ roll

Men de är ju ändå najs om bilen är förhållandevis bekväm och känns åkvänlig, inte varvar 4k på motoräg typ. Annars kan man ju lika gärna köpa en jävla clubsport bil och rulla runt med radiokåpor...

Så 2.5:orna i 06/07 är alltså sämre...

Har läst på ett ställe att dessa läcker lite olja, och att det är därför många rasat. Finns de lite sanning i de eller är de bull..?

Är det dödläge sti 06/07 mot evo IX så väljer jag isf en sti eftersom dom är så jävla snygga, och ljudet... Prio ett mellan dessa är att bilen jag köper ska ha minimal benägenhet för ras under rätta förutsättningar givetvis. På tredje plats kommer ju då en sti 03/05 men jag gillar inte dom riktigt lika mycket av någon anledning'

edit:

http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_im … =9&w=3
roll

eller då en sådan:

http://www.blocket.se/jamtland/Grymt_sn … =9&w=3

Men vågar man åka runt med 340hk på originalmotor eller är det att be om ras, även fast det är 2.0..? Gått längre också.............

fifan, svårt dehär. Vad kostar en motorrenovering om man lämnar in till jrm i förebyggande och stoppar i h-profil och schyssta kolvar?

Senast redigerat av Bensinskallen (10 maj 2013)

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
yngwie RISKOKARE
11 maj 2013 · 14 Inlägg

Dom är helt okej att åka, men som sagt ingen man pendlar dagligen i. Har knappt läst folk som haft problem 2,0 som varit orginal. Däremot har det varit en del strul med 2,5L, har för mig att vissa tog väldigt mycket olja. Men det kan ju skilja från bil till bil.

Hittar du en fin så åk och kika på den, en del har inte haft problem alls med sina. Dom ser fina ut båda två, den där -04 är i grymt bra skick vet jag, så den kan du garanterat köpa med gott samvete. Ägaren före hade den i flera år, om han inte till och med köpte den ny.

Senast redigerat av yngwie (11 maj 2013)

BMW M3 E46 Coupé "M drei" (2003)
yngwie RISKOKARE
11 maj 2013 · 14 Inlägg

http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_I … 4.htm?aw=1

Du kan knappast hitta en mer vettig än denna om du ska köpa en impreza.

BMW M3 E46 Coupé "M drei" (2003)
zander
11 maj 2013 · 371 Inlägg

Köp min smile

Life is a bitch, then u die
Christian S
11 maj 2013 · 4 815 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Funderingar på Impreza:

Den femväxlade lådan är tydligen dålig, men det sitter väl 6-växlad i alla 06/07 men även i de flesta 03/05 eller?

det sitter 6 växlat i alla STI from 01 wink

Spiike skrev:
riktigt dyra i delar så, Subaru har mkt patent på delar,

beror ju helt och hållet på var man köper delarna, att köpa delar på Subaru här i Sverige går inte för då blir det som du säger svin dyrt men om man därimot köper delarna ifrån England så blir det betydligt billigare (många av delarna kostar typ hälften där jämfört med här), här är en bra sida att köpa orginaldelar ifrån www.importcarparts.co.uk

Bensinskallen skrev:
Men vågar man åka runt med 340hk på originalmotor eller är det att be om ras, även fast det är 2.0..? Gått längre också.............

340 Hk är inga problem, går att plocka ca 400Hk ur en oöppnad 2 liters STI motor wink

kolla gärna in vårat forum www.subaruclub.se/forum

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Bensinskallen P o r s c h e
11 maj 2013 · 1 700 Inlägg

Christian S skrev:
det sitter 6 växlat i alla STI from 01 wink

Aha. Då måste de jag läst om ha varit för äldre sti:er eller om de kanske gällde vanliga imprezor kanske...

Christian S skrev:
340 Hk är inga problem, går att plocka ca 400Hk ur en oöppnad 2 liters STI motor wink

kolla gärna in vårat forum www.subaruclub.se/forum

Ja det tvivlar jag inte på, det jag "oroar" mig över är om det är hållbart i längden eller om motorn tar mycket stryk. Självklart med rätt underhåll...

Köp min

Va ska du ha då? tongue

http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_I … 4.htm?aw=1

Du kan knappast hitta en mer vettig än denna om du ska köpa en impreza.

Ja den är riktigt fin. Hatar rallydekalerna men dom är ju bara att rycka...

Synd bara på rutan och däcken, då hamnar man ju på 200+. I så fall tar jag nog hellre den från uppsala som gått 6.000 faktiskt, om inte carro är villig att gå ner lite i pris roll

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
yngwie RISKOKARE
11 maj 2013 · 14 Inlägg

Jo, dekalerna är bara att rycka. Gjorde det på min och går rätt så snabbt.

BMW M3 E46 Coupé "M drei" (2003)
Audi_powah
11 maj 2013 · 1 515 Inlägg

Evo all The way! Min är till salu wink

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Bensinskallen P o r s c h e
11 maj 2013 · 1 700 Inlägg

Audi_powah skrev:
Evo all The way! Min är till salu wink

Snygg men för mycket pill för min del. Vill ha en som är nära på original.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
lurius
11 maj 2013 · 28 Inlägg

Evo: Underbart register och relativt lätt att hämta effekt ur, riktigt fint chassi även original (bättre än STi enligt mig). Det tråkiga är att AYC-pumpen lägger av förr eller senare och den 6-växlade lådan är ingen höjdare.

STi: Rolig bil med fint bottendrag som är ganska problem fri (03-05), går inte lika bra som en Evo men känns i mitt tycke mer välbyggd och drivlina/låda är "skottsäker". Satsa på en 01-05 om du vill ha en problemfri bil.

Renault Megane RS Cup Trophy "Manthey - Racing" (2015)
Deleterious
12 maj 2013 · 26 Inlägg

Letar du en IX så finns de med antingen ACD & AYC eller endast ACD.
Oavsett så är det samma pump i båda, med några mindre skillnader.
Mig veterligen var det endast tidiga VIII (US?) modeller som var utan pump.

Bensinskallen P o r s c h e
14 maj 2013 · 1 700 Inlägg

Deleterious skrev:
Letar du en IX så finns de med antingen ACD & AYC eller endast ACD.
Oavsett så är det samma pump i båda, med några mindre skillnader.
Mig veterligen var det endast tidiga VIII (US?) modeller som var utan pump.

Som jag fattat det är det bara AYC som rasar, aldrig läst om någon ACD som pajar? Vad gör RS-diffen bättre än AYC-grejerna isf?

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Deleterious
15 maj 2013 · 26 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Deleterious skrev:
Letar du en IX så finns de med antingen ACD & AYC eller endast ACD.
Oavsett så är det samma pump i båda, med några mindre skillnader.
Mig veterligen var det endast tidiga VIII (US?) modeller som var utan pump.

Som jag fattat det är det bara AYC som rasar, aldrig läst om någon ACD som pajar? Vad gör RS-diffen bättre än AYC-grejerna isf?

Är nog bara för att det är vanligare i EU med bilar som har AYC & ACD.
Läser du på amerikanska forum är det precis lika vanligt att man klagar på att ACDen säckar ihop.
Googla lite på ACD 3 lights så hittar du nog en del inlägg angående detta.

Anledningen är ofta korrosion, vilket verkar(?) vara vanligare på US modellerna då pumpen sitter i fronten på bilen mer eller mindre oskyddad. Medans den på europeiska bilar ligger i bakvagnen i någon trevlig plåtlåda.

Om något av alternativen är bättre än det andra vet jag inte smile
Oavsett så är det exakt samma pump i båda varianterna och det är pumpen som oftast felar, om inte det är någon sensor som den använder sig av som säckar ihop.

Oavsett så är det idag relativt billigt att få tag i en renoverad pump från England eller skicka pumpen på renovering.
Har själv köpt en renoverad för ~5000sek inkl frakt. Så den här pump rädslan är lite löjlig, om man nu inte köper nya grejer från Mitsu vilket kostar skjortan.

Sen har ju Mitsu, genom folksam, en väldigt trevlig försäkring vilket innefattar maskinskada i halvförsäkringen upp till 15k mil eller 10år vilket jag förstår även innefattar pumpen.

Du kan läsa lite mer om hur det fungerar och skillnaderna här;
http://forums.evolutionm.net/evo-engine … ybody.html
http://www.evoxforums.com/forums/showthread.php?t=51452
http://www.youtube.com/watch?v=ZrYjQat4KGE <- kille som säljer renoverings kit för pumpen och visar de vanliga problemen.

Om RS-diffen är bättre än AYC vet jag inte om det är ett faktum, däremot så börjar det bli vanligt att man byter ut fördelningslåda och bakaxel till en RS för att ta bort ACD/AYC systemet helt.
AYCn är väl egentligen en elektronisk LSD medans RS Diffen är en mekanisk.
Pinsamt, har själv rs-diffen men vet inte mycket om skillnaderna, så det ovanstående är mest antaganden.
Någon med mer koll får gärna rätta mig smile
Har dock för mig att det hade något att göra med att AYC/ACD ej var tillåtet i rally.

Nu låter det ju negativt med Evo, men problem kan man nog stöta på oavsett modell och det blir snabbt dyrt om man har otur. Det är ju inte direkt några vanliga bilar.

Senast redigerat av Deleterious (15 maj 2013)

Bensinskallen P o r s c h e
18 maj 2013 · 1 700 Inlägg

Aha så det är ACD:n som reglerar tarmac/gravel/snow alltså... Får ta och kika lite på det där för det låter som ett fucking virrvarr allt dehär... tongue

Men om de bara är korrosion på pumpen som är problemet borde det ju vara hur enkelt som helst att bara bygga en tät box till den eller något...

En annan grej jag tänkt på nu när jag lusläser annonser: Finns det någon särskilt orsak till att USA-bilar ligger lägre i pris? Något som är sämre med dem, förutom risken för att de är krockade?

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Aerodynamik ...
19 maj 2013 · 7 120 Inlägg

Jag satt i samma sits som dig, jag körde på STi för hållbarheten och motorljudet. Dock använder jag min som bruksbil men hade jag letat efter en ren sommarbil så hade jag nog valt EVO.

Men jag är grymt nöjd med min bil och den känns riktigt tight och fräsch trots att den precis slagit över till 14000mil. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang