Ska köpa en S40 t4 -98 steg 3 bsr trimmad

donmike
14 maj 2013 · 3 Inlägg

hejsan ska köpa en s40 nu, den va i riktigt fint skick och gick som ett spjut utan missljud eller liknande, öppnade huven för att lyssna lite och man hör ett jätte lågt tickande ljud. vet inte om de ska låta så eller inte. någon med erfarenhet ?

Henrik-N
14 maj 2013 · 450 Inlägg

16 år gammal bil låter väl inte som ny?

donmike
14 maj 2013 · 3 Inlägg

nää men rullat 18k mil , jag ska bara ha den 1-2 gånger i veckan , korta sträckor, tänkte kunde försöka hitta nått som e halv skojj o köra runt den här prislappen (ligger 10k under min budget ifall de behövs fixas nått) men tror inte de e nån fara, inget tickande hördes utanför bilen eller i kupén, bara om man öppnade huven så hördes de lite lågt, de var ganska lite olja i den när jag kika på stickan, kanske kan bero på det ?

werik
14 maj 2013 · 144 Inlägg

Kan vara spridarna som du hör, men även ventiltick. Följde det varvtalet? Varm/kall motor? Youtuba lite videos och se om du hittar nån bil med liknande missljud

Och visst, en bil från 1998 kanske inte låter som den gjorde när den var ny, men den borde ändå inte ticka nämnvärt om den är frisk.

edit: ja, för lite olja i motorn kan resultera i lägre oljetryck med ventiltick som följd

Senast redigerat av werik (14 maj 2013)

BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
BMW 528iAT (1998)
Henrik-N
14 maj 2013 · 450 Inlägg

jag är ingen expert men lite ska väl de låta och tick då vet man att de funkar men gör ett olje byte med kvalitetsolja så tystnar de nog smile

du behöver nog inte va nojig smile

frasse4
14 maj 2013 · 736 Inlägg

Tickande ventiltryckare hör man innan man öppnat motorhuven wink. På min 960 hördes det in i bilen. Spridarna tickar som sagt så helt tyst blir det aldrig.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
donmike
14 maj 2013 · 3 Inlägg

ah va bra, en sista fråga, hur kommer den gå igenom besiktningen ? med steg 3, de e ju en EU godkänd sport katt osv (enligt bsr) så bör väl inte va nå problem ?

swooosh
14 maj 2013 · 119 Inlägg

inget besiktningen bryr sig om/ märker! sportkatt är lagligt ja

TaunyTiger
15 maj 2013 · 11 Inlägg

Har själv v40 och t4 steg 3 med bsr avgassystem från turbo och bakåt.. Inga problem med värderna på besiktningen..

Angående tickandet så har jag på sätt och vis lite tickande också, märks speciellt när de är varmt ute.. På vintrarna låter den så fint så.. Och fick höra av killen som chippade min bil att min motorolja (0w-40) är lite för tunn tyckte han, och med tanke på att tickandet kommer då de blir varmare, så vid nästa oljebyte så köper jag nog in 10w-60 eller något liknande..

Har du koll vad du har för olja?
Folk får gärna rätta mig om jag har fel.. smile

Ford Focus ST2 "Black Panther Steg 2" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang