Falsk marknadsföring ?

future91
15 maj 2013 · 178 Inlägg

tja !
för ett bra tag sedan så beställde jag en stor order påfuelcell, stolar,bälten, driftinghandbroms samt xyz drift spec coils( coilsen var jag noga med att fråga om dom hade justerbara cambertoppar runt om då jag verkligen var intresserad av det, samt att det vägde upp en stor del varför jag just valde dom dämparna ) av ett företag och blev då lovad av företagets ägare samt en i personalen att mina saker skulle komma inom två veckor..  då jag betalde räkningen på typ 20k så förväntade jag mig självklart att jag skulle få mina saker i tid då jag flera gånger frågat och poängterat att det var superviktigt att jag behövde dom inom två veckor och dom vid flera gånger sagt att det absolut inte var något problem.

efter en vecka så fick jag ett mail om att mina stolar samt bälten hade kommit men att dom väntade på att xyz dämparna fortfarande.. då sa jag att jag inte ville hämta en sak åt gången då det är en bit att åka dit dom håller till samt för att dom inte skulle hävda att jag varit där och hämtat allt på en gång osv ( helt enkelt för att slippa tjafs )

efter två veckor från första delarna kommit så har dom fortfarande inte hört av sig och jag kontaktar dom för att höra hur det går med mina dämpare samt handbromsen och får då svar att det inte är han som har hand om den delen av företaget och sen så får jag be honom kolla detta med sin kollega då han inte erbjudit sig själv, och får då svaret att jag ska kontakta honom imorn och påminna honom om detta. så då gör jag det och han svarar då att dom skulle komma nästa vecka och att dom var beställda nu ( notera då att han sa att han la in ordern till xyz redan samma dag som jag satte in pengarna och pratade med dom på telefonen )
så jag hör av mig efter återigen en vecka och får då svaret att han skulle kolla såfort han kom till jobbet, han hör då inte av sig så jag skriver igen och då får jag svaret kolla med min kollega ist.

så jag kontaktar hans kollega ist som han bad mig att göra och får då svar att han pausat beställningen då han ska skicka tbx några andra coils till dom som blivit fel för att mina ska skickas med några andras samtidigt...  så jag frågar då vad dom håller på med för att dom säger att dom ska komma om två veckor samt att dom varit skickade två gånger ? och får då svaret som jag nämnde ovan att dom pausat för att troligtvis tjäna på frakten, samt att min handbroms fortfarande inte kommit ( då är detta den 26e mars )

jag tröttnar på dom och säger att dom ska betala tbx mina pengar då jag inte tänker sitta och vänta på dom då jag redan där ligger efter i mitt bygge med bilen, istället för att svara mig ringer han då upp min vän som är sponsrad av detta företag och mer eller mindre hotar honom att han  tänker ta bort sponsringen för att jag skulle skicka tbx mina saker, så min vän ringer å upp mig och ber mig att ta emot beställningen och säger då att dom gett honom sitt ord på att dom skulle komma innan veckans slut och att dom tagit express lev från det landet dom skickades ifrån, så jag kontaktar dom igen för att säga att ordern kan fortsätta då jag inte vill att min vän ska få problem för att han känner mig så att säga..

självklart så får jag inte mina coils den veckan heller och inte veckan efter som dom i värsta fall sa att dom kunde komma ( vi är nu ungefär på datum 26e april ) så efter två veckor från det dom nu sa så får jag mina produkter, då körde dom dem till min vän som tog emot dom åt mig, visst att det var schysst men dom bad inte om ursäkt för försening eller något sådant..


Efter att jag öppnat mitt paket med saker så inser jag att jag inte fick några justerbara camber toppar bak till min s13 som jag bett och dubbelkollat om så jag kontaktar dom återigen..

då får jag bara svar att dom ska kolla upp det med xyz och att dom skulle höra av sig såfort dom fått svar därifrån.. vilket dom självklart inte gör ! så återigen så kontaktar jag dom och får då svar att dom träffat några av dom jag umgås med i helgen och att xyz tdligen inte levererar några dämpare med justerbara toppar bak.. ( det står på deras hemsida att xyz leverera justerbara toppar till dom  flesta bilarna, kolla modeller här )

dom erbjuder sig inte att kompensera detta så då säger jag helt enkelt att jag vill skicka tbx saker eftersom att jag nu måste gräva i egen ficka och köpa toppar till mina dämpare. så jag skickar tbx sakerna och kontaktar dom att jag vill ha mina pengar för fuelcellen,bältena samt handbromsen in på mitt konto då jag sett på posten.se att paketet har levererats till dom. jag får då inget svar utav dom på deras support utan måste skriva till dom på fb och där svarar dom att dom har 30 dagar på sig att föra över pengarna och typ att jag får vänta..

eftersom dom har varit så sjukt korkade undertiden så ber jag dom att i princip gottgöra detta genom att ge mig pengarna idag då jag behöver dom, och där slutar dom svara.. så frågan är om jag kan anmäla dom för falsk marknadsföring eller något sånt då jag e sjukt jäkla trött på deras företag samt personer som man pratat med

ursäkta för långt inlägg !
mvh Leo

future91
15 maj 2013 · 178 Inlägg

vet även om två andra som beställt därifrån som haft ungefär samma problem..
ena beställde ta coils samt justerbara toppar och fick vänta i 3 månader på att få dom ( det skulle bara ta några dagar enligt dom) och han träffade även dom på elmia då dom säger att dom har dom hemma på lagret och att han kunde komma och hämta dom, när han väll ringer dagen efter så säger dom att dom inte alls hade dom hemma utan att det skulle dröja ett tag till..

den andra väntar på fälgar fortfaranade, han fick dock sin front efter en månads väntetid.. då fick han även åka och hämta dom hemma hos personerna då dom glömt att skicka dom... sen så inser han att det inte var rätt saker han fått då fronten inte hade den läppen som han beställde samt att hålen för dimljusen inte var utsågade..

dadooo
15 maj 2013 · 841 Inlägg

Pma företagsnamn så man vet:)

Ebay is the shit  max 2 ve kor för allt typ

Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
future91
15 maj 2013 · 178 Inlägg

dadooo skrev:
Pma företagsnamn så man vet:)

Ebay is the shit  max 2 ve kor för allt typ

jo de får bli det i fortsättningen heh smile

Rensvinf
16 maj 2013 · 528 Inlägg

Man ska aldrig betala i förskott. sad

endorfinslaven
16 maj 2013 · 671 Inlägg

Detta är så jävla vanligt i den här så kallade tuningbranschen.
Mer eller mindre oseriösa firmor klarar sig och detta fortgår.

Jag har tagit upp mina problem och på forumen är det som tabu att kritisera dessa firmor.
Jag vet inte om det är firmaägarnas polare eller de som är sponsrade av firmorna som försvarar dem.
Eller är det så att de som blivit lurade inte lyser med det och de som yttrar sig är 20 åringar utan pengar men massor av drömmar.
Men helt klart är att det finns många firmor här i landet som är mkt oseriösa.

Finns det något forum där man kan lägga upp fakta och sedan står man för vad man skriver med namn.
Andra personer med erfarenheter kan fylla på och möjligheten för firman att försvara sig skulle självklart finnas.

Ett sådant forum här på garaget vore önskvärt !

Jag kan skriva en bok om allt jag blivit halvblåst på av "stora" o kända svenska företag.

Senast redigerat av endorfinslaven (16 maj 2013)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 maj 2013 · 2 972 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Jag har tagit upp mina problem och på forumen är det som tabu att kritisera dessa firmor.

Finns det något forum där man kan lägga upp fakta och sedan står man för vad man skriver med namn.
Andra personer med erfarenheter kan fylla på och möjligheten för firman att försvara sig skulle självklart finnas.

Ett sådant forum här på garaget vore önskvärt !

Att det är "tabu" är nog för att inte riskera att felaktig smutskastning av företag förekommer. Det är ganska svårt för Gorg att veta om "din" story är sann eller inte. Dessutom upplever ju alltid den ena parten sånt här på ett helt annat sätt än den andra. Objektivitet saknas.
Risken finns också att personer med egenintressen i ett företag smutskastar en eller flera konkurrent/er.

Senast redigerat av matteeee (16 maj 2013)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Elving_
16 maj 2013 · 675 Inlägg

Vilket företag? Vill gärna veta, så man vet vilka man inte ska köpa ifrån.

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
sexy_d
16 maj 2013 · 665 Inlägg

Linkan_740 skrev:
Vilket företag? Vill gärna veta, så man vet vilka man inte ska köpa ifrån.

+1 me too

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
16 maj 2013 · 1 152 Inlägg

Regel NR1!!!!!!!!!!!! Betala INGET i förskott!! Spelar ingen roll till vem eller vilka!
Hade ett företag som säljer delar krävt att jag skulle betala i förskott för att "de" skulle lägga in beställningen hade jag bett de dra åt helvete. Då lägger jag själv en beställning på Ebay eller dyl och får mina prylar utan en massa strul och tjafs.

Fan seriöst, att man betalar i förväg till ett företag och sedan beklaga. Du kan få köpa vad du vill utav mig:
Släng in pengarna på kontot (med frakten samt min vinst inkluderad) så lägger jag en beställning åt dig så får du hämta din produkter hos mig när jag fått de.. Läser du/ni hur skevt det låter??

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
rcy
16 maj 2013 · 1 705 Inlägg

Menar ni alltså på fullaste allvar att det finns företag som vill ha betalt i förväg? Och att det finns folk som går med på det?
Allvarligt, klickar ni på länkarna i alla spam också?

Det finns inget seriöst företag som tar betalt innan dom levererat något.
Postförskott eller betalning med kort direkt på sidan, annars är det bara att leta vidare, konkurrensen är så pass bra idag att man knappast behöver binda sig till en enda leverantör.

fredriq Olika
16 maj 2013 · 907 Inlägg

matteeee skrev:

endorfinslaven skrev:
Jag har tagit upp mina problem och på forumen är det som tabu att kritisera dessa firmor.

Finns det något forum där man kan lägga upp fakta och sedan står man för vad man skriver med namn.
Andra personer med erfarenheter kan fylla på och möjligheten för firman att försvara sig skulle självklart finnas.

Ett sådant forum här på garaget vore önskvärt !

Att det är "tabu" är nog för att inte riskera att felaktig smutskastning av företag förekommer. Det är ganska svårt för Gorg att veta om "din" story är sann eller inte. Dessutom upplever ju alltid den ena parten sånt här på ett helt annat sätt än den andra. Objektivitet saknas.
Risken finns också att personer med egenintressen i ett företag smutskastar en eller flera konkurrent/er.

Det är ju inte heller ovanligt att dessa företag som det skrivs ""storys" om är annonsörer på sidan där det skrivs om dem och steget till att avsluta annonseringen är väl inte så långt om det skrivs en massa mer eller mindre osanna grejer, en hemsida som tex Gorg blir inte så långvarig utan annonsintäkter...

Mvh
Fredrik
fredriq Olika
16 maj 2013 · 907 Inlägg

rcy skrev:
Menar ni alltså på fullaste allvar att det finns företag som vill ha betalt i förväg? Och att det finns folk som går med på det?
Allvarligt, klickar ni på länkarna i alla spam också?

Det finns inget seriöst företag som tar betalt innan dom levererat något.
Postförskott eller betalning med kort direkt på sidan, annars är det bara att leta vidare, konkurrensen är så pass bra idag att man knappast behöver binda sig till en enda leverantör.

Vad är det du inte förstår med att företag vill ha betalt i förskott, speciellt för saker de kanske normalt inte lagerhåller?
Så betalning med kort är inte förskottsbetalning då?

Däremot har jag svårt att förstå företag som skickar prylar till privatpersoner innan de fått betalt, risken att en privatperson inte betalar för varan de fått känns som betydligt större än risken för att ett företag som fått förskottsbetalt inte skickar varan...

Mvh
Fredrik
rcy
16 maj 2013 · 1 705 Inlägg

fredriq skrev:
Vad är det du inte förstår med att företag vill ha betalt i förskott, speciellt för saker de kanske normalt inte lagerhåller?

Just precis det. Skulle aldrig ens komma på tanken att kräva pengar av mina kunder innan jag levererat det dom köpt, och skulle jag ens försöka så hade garanterat 99% av mina kunder bett mig dra åt helvete.
Att företagen inte lagerhåller är helt och hållet deras problem, om man som företagare inbillar sig att man ska kunna ha absolut full täckning för hela sitt lager och aldrig behöva ligga ute med pengar så kan man nog lägga ner på en gång.

fredriq skrev:
Så betalning med kort är inte förskottsbetalning då?

Inte på samma sätt. Många seriösa företag drar inte pengarna förräns dom skickar varorna, och en kortbetalning kan du alltid backa. Både VISA och Mastercard har väldigt strikta villkor för att skydda sina kunder och det är sällan några problem att dra tillbaks en betalning om det skulle behövas.

fredriq skrev:
Däremot har jag svårt att förstå företag som skickar prylar till privatpersoner innan de fått betalt, risken att en privatperson inte betalar för varan de fått känns som betydligt större än risken för att ett företag som fått förskottsbetalt inte skickar varan...

Må så vara, men betalar inte personen så säljer man bara fakturan till inkasso eller skickar fogden på dom. Dessutom bör ett företag ha betydligt bättre förutsättningar att hantera en "förlorad" order än vad en privatperson har. 20.000 back för ett företag är knappt värt att bråka om, medan 20.000 för en privatperson kan vara flera års besparingar.
I princip all handel i dag bygger väl på att företagen skickar varorna och köparna betalar vid leverans, så det verkar inte som om särskilt många företag delar din åsikt. Vid handel företag till företag är det väl de facto standard med faktura och 30 dagars förfallotid, vilket innebär att man betalar en månad efter leverans.

thelaughingmadman
16 maj 2013 · 711 Inlägg

Hmm... Jag har betalat i förskott en jävla massa gånger. Men jag har bara gjort det med företag jag vet man kan lita på.
Så det är inte betalsättet det är fel på. Utan företaget i sig.

Men vi fortsätter:

Falsk marknadsföring är det nog inte tal om. Även om du kanske syftar på att de hävdar kunna leverera inom en viss tid och inte gör det, så är just falsk marknadsföring något annat.
Såhär säger Konsumentverket om försenad leverans:

Om varan du köpt blivit försenad och säljaren inte levererar i tid kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
[...]
- häva köpet om dröjsmålet har stor betydelse för dig - du kan kräva skadestånd från säljaren för dina kostnader som orsakats av dröjsmålet om inte säljaren kan visa att dröjsmålet låg utanför dennes kontroll.

Men, du har nog lite grejer som talar emot dig, när det kommer till kompensation. Även om det skulle sitta fint, så är det inget du har rätt till, bara för att en leverans blir försenad. Jag tänker på:
1) Det är stötdämpare till en bil - gissar att du inte tävlar med den eller på något sätt blir av med ekonomisk vinning om stötdämparna inte levereras i tid
2) Varan du beställde var ur beställningssortiment - och inte ordinarie sortiment?

Jag menar verkligen inte att svartmåla dig på något sätt. Säger att varken du eller företaget har gjort fel, eftersom jag inte vet. Jag gör en del antaganden, men jag visar också vad både konsument och säljare har rätt till. Även detta, förstås, utifrån vissa antaganden.
Många frågor lämnas obesvarade av ditt första inlägg, vilket gör dina frågor lite svåra att besvara och hela storyn möjligtvis nyanserad.

Däremot kan vi nog alla hålla med om att man kan sköta en försenad leverans snyggare än vad de har gjort. Men även detta är ju förstås en antagande smile

Senast redigerat av thelaughingmadman (16 maj 2013)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
fredriq Olika
16 maj 2013 · 907 Inlägg

rcy skrev:

fredriq skrev:
Vad är det du inte förstår med att företag vill ha betalt i förskott, speciellt för saker de kanske normalt inte lagerhåller?

Just precis det. Skulle aldrig ens komma på tanken att kräva pengar av mina kunder innan jag levererat det dom köpt, och skulle jag ens försöka så hade garanterat 99% av mina kunder bett mig dra åt helvete.
Att företagen inte lagerhåller är helt och hållet deras problem, om man som företagare inbillar sig att man ska kunna ha absolut full täckning för hela sitt lager och aldrig behöva ligga ute med pengar så kan man nog lägga ner på en gång.

fredriq skrev:
Så betalning med kort är inte förskottsbetalning då?

Inte på samma sätt. Många seriösa företag drar inte pengarna förräns dom skickar varorna, och en kortbetalning kan du alltid backa. Både VISA och Mastercard har väldigt strikta villkor för att skydda sina kunder och det är sällan några problem att dra tillbaks en betalning om det skulle behövas.

fredriq skrev:
Däremot har jag svårt att förstå företag som skickar prylar till privatpersoner innan de fått betalt, risken att en privatperson inte betalar för varan de fått känns som betydligt större än risken för att ett företag som fått förskottsbetalt inte skickar varan...

Må så vara, men betalar inte personen så säljer man bara fakturan till inkasso eller skickar fogden på dom. Dessutom bör ett företag ha betydligt bättre förutsättningar att hantera en "förlorad" order än vad en privatperson har. 20.000 back för ett företag är knappt värt att bråka om, medan 20.000 för en privatperson kan vara flera års besparingar.
I princip all handel i dag bygger väl på att företagen skickar varorna och köparna betalar vid leverans, så det verkar inte som om särskilt många företag delar din åsikt. Vid handel företag till företag är det väl de facto standard med faktura och 30 dagars förfallotid, vilket innebär att man betalar en månad efter leverans.

Allting är inte riktigt så enkelt eller svart och vitt om man ser det från företagarens sida.

Det är ju inte bara för varor man beställer hem till kunder man ska ligga ute med pengar för, det gäller ju även ordinarie lager, handlar man från utlandet är förskottsbetalning ofta enda alternativet även som företagare.
Bäst är såklart om lagervarorna säljs innan fakturan för dem ens är betald.

Det är inte "bara" att sälja fakturan till inkasso eller kronkalle, läs på så förstår du...
Många factoringbolag hanterar inte förfallna fakturor öht, de som gör det har höga avgifter och du får inget betalt om inte factoringbolaget får betalt från kunden.

Om ett företag gör tex 10% vinst på sista raden så måste de sälja för 200 000 kr för att "få tillbaks" de 20 000 du föreslog, det blir ganska många order iaf till privatpersoner...
Kolla på allabolag.se hur många företag i denna bransch som har en vinstmarginal över 10% förstår du vad 20 000 motsvarar i omsättning...

Senast redigerat av fredriq (16 maj 2013)

Mvh
Fredrik
thelaughingmadman
16 maj 2013 · 711 Inlägg

fredriq skrev:
Det är inte "bara" att sälja fakturan till inkasso eller kronkalle, läs på så förstår du...
Många factoringbolag hanterar inte förfallna fakturor öht, de som gör det har höga avgifter och du får inget betalt om inte factoringbolaget får betalt från kunden.

Var ska man läsa på detta?
Man kanske ska börja med att läsa på skillnaden mellan factoring och inkasso, måntro?

fredriq skrev:
Om ett företag gör tex 10% vinst på sista raden så måste de sälja för 200 000 kr för att "få tillbaks" de 20 000 du föreslog, det blir ganska många order iaf till privatpersoner...
Kolla på allabolag.se hur många företag i denna bransch som har en vinstmarginal över 10% förstår du vad 20 000 motsvarar i omsättning...

Hittade faktiskt ganska många som hade vinstmarginal över 10%.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
rcy
16 maj 2013 · 1 705 Inlägg

fredriq skrev:
Allting är inte riktigt så enkelt eller svart och vitt om man ser det från företagarens sida.

Tro mig, jag ser det från företagarens sida.
Men faktum kvarstår, i princip all handel idag bygger på betalning vid leverans, det måste vara en ytterst liten procent som får förskottsbetalt för sina produkter eller tjänster.
Jag både säljer tjänster och köper produkter, och jag har faktiskt aldrig fått förskottsbetalt eller betalat i förskott, någonsin.

Visst vore det en utopi att kunna få betalt i förväg och aldrig behöva ligga ute med något, men så ser tyvärr inte verkligheten ut idag och vill man vara med och slåss på en konkurrensutsatt marknad så får man fan se till att ha en bra servicenivå. Kunderna vill inte förskottsbetala, så vill man överleva gör man nog bäst i att se till att dom inte behöver göra det, annars går dom någon annanstans.

fredriq Olika
16 maj 2013 · 907 Inlägg

rcy skrev:

fredriq skrev:
Allting är inte riktigt så enkelt eller svart och vitt om man ser det från företagarens sida.

Tro mig, jag ser det från företagarens sida.
Men faktum kvarstår, i princip all handel idag bygger på betalning vid leverans, det måste vara en ytterst liten procent som får förskottsbetalt för sina produkter eller tjänster.
Jag både säljer tjänster och köper produkter, och jag har faktiskt aldrig fått förskottsbetalt eller betalat i förskott, någonsin.

Visst vore det en utopi att kunna få betalt i förväg och aldrig behöva ligga ute med något, men så ser tyvärr inte verkligheten ut idag och vill man vara med och slåss på en konkurrensutsatt marknad så får man fan se till att ha en bra servicenivå. Kunderna vill inte förskottsbetala, så vill man överleva gör man nog bäst i att se till att dom inte behöver göra det, annars går dom någon annanstans.

Jag verkar ju ha fått allt om bakfoten, bäst jag kryper tillbaks bakom stenen jag kom ifrån!

Mvh
Fredrik
rcy
16 maj 2013 · 1 705 Inlägg

fredriq skrev:
Jag verkar ju ha fått allt om bakfoten, bäst jag kryper tillbaks bakom stenen jag kom ifrån!

Har du kunder som är villiga att förskottsbetala och klarar dig på det så är det bara att gratulera. Tyvärr tillhör du nog i sådana fall undantagen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang