3654
Sök

Frontmotordragster 1958 Chassis Research - Moon Rocket

Jo, en 30 årskris närmar sig, och jag kände att jag måste få byggt en gammal frontmotordragster. Så här är jag, vill förmedla mitt arbete och även kanske insperera fler och även få insperation av er! Hoppas ni uppskattar... Visa mer

227 872 Visningar
Uppdaterades senast 13 januari 2022
305 Inlägg
6 april 2015
#321
Slår man upp "Hot rod" i ett lexikon så är det nog en bild på den växelspaken.

1 711 Inlägg
6 april 2015
Trådstartare
#322
Baldrik skrev:
Slår man upp "Hot rod" i ett lexikon så är det nog en bild på den växelspaken.

Det tar jag som en komplimang :-)


305 Inlägg
6 april 2015
#323
Tumbleweed skrev:
Baldrik skrev:
Slår man upp "Hot rod" i ett lexikon så är det nog en bild på den växelspaken.

Det tar jag som en komplimang :-)

Bra, det var meningen.

176 Inlägg
6 april 2015
#324
Tumbleweed skrev:
Kromgrill skrev:
ser riktigt bra ut! du är fan grymt duktig smile

är det 15" du har fram? jag har 4 whitewall diagonaler liggandes i källarn hos mor som du kan få grisbilligt wink

Tackar!! :-)
Jag gör så gott jag kan hehe
15 tum kör jag, och grisbilligt låter sjukt intressant ;-)

Har du mitt nr?

nej det saknar jag. lägg en pm till mig så drar jag iväg ett sms om 14 dar när jag är nere igen.


1 711 Inlägg
29 april 2015
Trådstartare
#325
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-3aca606db52797ca76e64373ddad151f.jpg
Och här har vi drivaxlarna till min gammel axel!  :-)
Dom ska måttas, fimpas och göras nya splines på...
Nu saknas spolen och lagerlägena, sen har vi en stöddig pjäs!


1 711 Inlägg
9 maj 2015
Trådstartare
#326
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-ca9955e1b6758862c702bb6b84300a03.jpg
En ruskigt dålig bild, men här har vi korrekta lagerlägen, som jag då ska fimpa av och sedan montera på min gammel axel.
denna konventeringen gör att jag får axlar som håller, och skulle dom inte göra det, så sticker iallafall inte hela hjulet iväg ;-)
Plus att jag kan få på vettiga bromsar :-)


1 711 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
#327
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-c4c1555f6b731fdbccf1bb80ebe0bcd3.jpg
En referensbild på axeländarna..
Till vänster är gammelFords koniska drivaxelände
till höger har vi stöddig Volvo drivaxel som blir tokstark när denne är neekortad och större splines diameter.

För övrigt, så håller jag på o kapa av lagerändarna, som sedan ska svarvas och svetsas :-)


10 164 Inlägg
11 maj 2015
#328
Kan bli bra det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

154 Inlägg
11 maj 2015
#329
fräsigt, en sådan dragster vill jag också ha.
Ska du hårdtrimma och jaga hundradelar eller hobbyköra på lagom trimmad nivå?

¤Medlem i Markirs Kaido Krew¤

305 Inlägg
11 maj 2015
#330
Jag är väldigt nyfiken på hur man gör när man kortar en drivaxel, så det får du gärna dokumentera, om du har möjlighet.

1 711 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
#331
Klarra skrev:
fräsigt, en sådan dragster vill jag också ha.
Ska du hårdtrimma och jaga hundradelar eller hobbyköra på lagom trimmad nivå?

Tackar! Jo, målet är att det ska gå som fan, ryka o vråla, men inte knapra hundradelar ;-)
Drivlinan blir dock rejält trimmad,  så gott d går iallafall, med metanol o hilbornsprut, högkompat osv ;-)


1 711 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
#332
Baldrik skrev:
Jag är väldigt nyfiken på hur man gör när man kortar en drivaxel, så det får du gärna dokumentera, om du har möjlighet.

Det lovar jag att dela med mig, det ska bli sjukt ballt!


115 Inlägg
11 maj 2015
#333
Att korta en Volvo drivaxel t.ex. har en del nackdelar. När axeln tillverkas så press-rullar man splinesen ungefär på samma sätt som man gör gängor på en bult. Det gör bl.a. att stålet blir starkare. Efter det så induktionshärdas axeln för att få en hård slitstark yta på en något mjukare stålkärna. Detta gör att axeln kan vrida sig en liten bit och sedan återgå till sin ursprungliga form.

Det normala tillvägagångs sättet att korta en drivaxel t.ex. Volvo axeln är att den kapas av där ytterdiametern är större än den ytterdiametern som dom nya splinsen ska ha. Efter det så bearbetar man axeln till rätt diameter, sedan slipar man fram dom nya splinesen. Denna bearbetning gör att man i de flesta fallen tar bort hela det induktionshärdade ytskiktet och man får en drivaxel som är svagare än originalet. Detta är en metod som jag anser olämplig på alla sorters bakaxlar för Dragracingbruk.

Tittar man sedan i SBFs tekniska reglemente så är det krav på dragracinggodkända drivaxlar om man ska åka spole, samt om bilen är snabbare än 11.00 sekunder på strippen

Det finns även en del andra nackdelar med att använda Volvo drivaxeln. Den har en väldigt liten diameter på bultcirkeln 4,25 tum. Här är större diameter alltid bättre/starkare.

En annan aspekt är hjullagret. Ett enkelt koniskt rullager är inte optimalt för Dragracing bruk. När man kliver iväg av startlinjen utsätts hjullagret för påfrestningar som aldrig uppstår i den normala bilen.
Eftersom lagret är koniskt så vill det trycka drivaxeln utåt i startögonblicket, när plåten som håller lagret på plats flexar så försvinner stödet för lagret i bakkant av lagerbanan och drivaxeln vill flexa i ytteränden.

Normalt använder man sig av speciella kullager, som hjullager på dragracingbilar för att slippa detta problem.

Jag tycker att du borde satsa på riktiga eftermarknads drivaxlar avsedda för Dragracing för säkerhets skull.

Nu blev det mycket text, men jag tänkte att det kan vara bra för dom andra som läser i tråden att känna till detta om dom tänker bygga något själva.

MVH


1 711 Inlägg
13 maj 2015
Trådstartare
#334
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-46e53d8db4f335ddfb31d17d434cd656.jpg
Här har vi nu lagerändarna! Angående drivaxelkortning, helt rätt, dom kommer inte bli godkända för tävlingsbruk, enligt nyare stadgar. Men isåfall kan jag inte köra det chassiet iheller.
men jag har kontakt med par snubbar som har byggt om dessa i mängder, och har inte haft problem med splinesskörhet.
Men jag ska då hålla med om att typ MW axlar är bättre.
Jag kommer inte köra med transbrake iheller, bara mot turbin :-)


1 711 Inlägg
13 maj 2015
Trådstartare
#335
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-97997281041debc2fac7f8f54b30b3b4.jpg
Bilden hamnade uppochner av nån anledning....?
men oavsett, jag hittade ultimata huvudbromscylindern till mitt bygge :-)
där jag kan sätta bromsspaken direkt på cylindern,  och plus i kanten är att den är stenrätt i årsmodell


10 164 Inlägg
14 maj 2015
#336
Ja den broms cylindern såg ej ut att vara av nyare snitt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 711 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#337
Djo skrev:
Ja den broms cylindern såg ej ut att vara av nyare snitt smile

Det är chevy 54(?)-59 truck, perfekt till ändamålet :-)


10 164 Inlägg
14 maj 2015
#338
Tumbleweed skrev:
Djo skrev:
Ja den broms cylindern såg ej ut att vara av nyare snitt smile

Det är chevy 54(?)-59 truck, perfekt till ändamålet :-)

Trevligt kommer passa perfa smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

192 Inlägg
18 maj 2015
#339
Ja den cylindern känner man igen wink Och SNORBILLIGT fick han den också haha tongue

Suttit på en 56:a för övrigt smile

Folk med vett kör Chevrolet ;)

1 711 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
#340
Chevy_4400 skrev:
Ja den cylindern känner man igen wink Och SNORBILLIGT fick han den också haha tongue

Suttit på en 56:a för övrigt smile

Den hamnar smaskens i bygget ;-)
Haha, ni sålde väl som smör ;-)



Sök