Att korta en Volvo drivaxel t.ex. har en del nackdelar. När axeln tillverkas så press-rullar man splinesen ungefär på samma sätt som man gör gängor på en bult. Det gör bl.a. att stålet blir starkare. Efter det så induktionshärdas axeln för att få en hård slitstark yta på en något mjukare stålkärna. Detta gör att axeln kan vrida sig en liten bit och sedan återgå till sin ursprungliga form.
Det normala tillvägagångs sättet att korta en drivaxel t.ex. Volvo axeln är att den kapas av där ytterdiametern är större än den ytterdiametern som dom nya splinsen ska ha. Efter det så bearbetar man axeln till rätt diameter, sedan slipar man fram dom nya splinesen. Denna bearbetning gör att man i de flesta fallen tar bort hela det induktionshärdade ytskiktet och man får en drivaxel som är svagare än originalet. Detta är en metod som jag anser olämplig på alla sorters bakaxlar för Dragracingbruk.
Tittar man sedan i SBFs tekniska reglemente så är det krav på dragracinggodkända drivaxlar om man ska åka spole, samt om bilen är snabbare än 11.00 sekunder på strippen
Det finns även en del andra nackdelar med att använda Volvo drivaxeln. Den har en väldigt liten diameter på bultcirkeln 4,25 tum. Här är större diameter alltid bättre/starkare.
En annan aspekt är hjullagret. Ett enkelt koniskt rullager är inte optimalt för Dragracing bruk. När man kliver iväg av startlinjen utsätts hjullagret för påfrestningar som aldrig uppstår i den normala bilen.
Eftersom lagret är koniskt så vill det trycka drivaxeln utåt i startögonblicket, när plåten som håller lagret på plats flexar så försvinner stödet för lagret i bakkant av lagerbanan och drivaxeln vill flexa i ytteränden.
Normalt använder man sig av speciella kullager, som hjullager på dragracingbilar för att slippa detta problem.
Jag tycker att du borde satsa på riktiga eftermarknads drivaxlar avsedda för Dragracing för säkerhets skull.
Nu blev det mycket text, men jag tänkte att det kan vara bra för dom andra som läser i tråden att känna till detta om dom tänker bygga något själva.
MVH