Gänga om toppen på fri hand?

XooT
24 maj 2013 · 74 Inlägg

Som ämnet låter så är det så att en pinnbult gått av i toppen. och den sitter inte så illa till så det skulle kunna gå o göra på fri hand för den som KAN! kanske inte ens behöver gänga om om man lyckas få ut den tidigare pinnbulten

Så min fråga är finns det någon runt Norrköpingstrakten som har kunskapen/grejerna som skulle kunna ge ett handtag ?
Gärna så snart som möjligt.

//Mvh XooT

Senast redigerat av XooT (24 maj 2013)

Putteliten
24 maj 2013 · 9 086 Inlägg

Gör ett spår i den med vinkelslip och sen skruva ur den med mejsel. Kan det funka?

XooT
24 maj 2013 · 74 Inlägg

Putteliten skrev:
Gör ett spår i den med vinkelslip och sen skruva ur den med mejsel. Kan det funka?

Den är av I toppen, så finns inget som sticker utanför hmm

te_wik Forummoderator
24 maj 2013 · 12 813 Inlägg

Borra ett hål i den kvarvarande pinbulten och knacka in en torx/XZN i lämplig storlek, brukar funka. Se dock till att inte knäcka det du slår in, då först blir det jobbigt! tongue





Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
XooT
24 maj 2013 · 74 Inlägg

te_wik skrev:
Borra ett hål i den kvarvarande pinbulten och knacka in en torx/XZN i lämplig storlek, brukar funka. Se dock till att inte knäcka det du slår in, då först blir det jobbigt! tongue





Mvh Tommy

Får se om jag hittar en liknande lösning om någon har tid!
alla tips är välkomna tack!

torpis Forummoderator
24 maj 2013 · 10 576 Inlägg

topplock är generellt av aluminium och pinnSKRUV av stål...  Det ger intressanta egenskaper som du kan utnyttja. Gör spår eller borra ditt hål och lägg toppen i ugnen på 300grader över natten. På morgonen har toppen expanderat betydligt mera än skruven och det lossar lättare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
XooT
24 maj 2013 · 74 Inlägg

torpis skrev:
topplock är generellt av aluminium och pinnSKRUV av stål...  Det ger intressanta egenskaper som du kan utnyttja. Gör spår eller borra ditt hål och lägg toppen i ugnen på 300grader över natten. På morgonen har toppen expanderat betydligt mera än skruven och det lossar lättare.

Tack men har redan haft isär toppen... och satte dit den i förrgår så jag har INGEN lust att köpa nya packningar igen eller bult för den delen.
Frågan innefatta att göra det på fri hand (slippa plocka bort toppen)

SportPilot Ubåtsingenjör
24 maj 2013 · 7 243 Inlägg

XooT skrev:

torpis skrev:
topplock är generellt av aluminium och pinnSKRUV av stål...  Det ger intressanta egenskaper som du kan utnyttja. Gör spår eller borra ditt hål och lägg toppen i ugnen på 300grader över natten. På morgonen har toppen expanderat betydligt mera än skruven och det lossar lättare.

Tack men har redan haft isär toppen... och satte dit den i förrgår så jag har INGEN lust att köpa nya packningar igen eller bult för den delen.
Frågan innefatta att göra det på fri hand (slippa plocka bort toppen)

prova borra hål i pinnbulten och skruva ut den med en grispitt

men va försiktig som fan går den av är de omöjligt att få bort den...
går den inte du då så är det till att riva av toppen igen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
XooT
24 maj 2013 · 74 Inlägg

CHEEVA skrev:

XooT skrev:

torpis skrev:
topplock är generellt av aluminium och pinnSKRUV av stål...  Det ger intressanta egenskaper som du kan utnyttja. Gör spår eller borra ditt hål och lägg toppen i ugnen på 300grader över natten. På morgonen har toppen expanderat betydligt mera än skruven och det lossar lättare.

Tack men har redan haft isär toppen... och satte dit den i förrgår så jag har INGEN lust att köpa nya packningar igen eller bult för den delen.
Frågan innefatta att göra det på fri hand (slippa plocka bort toppen)

prova borra hål i pinnbulten och skruva ut den med en grispitt

men va försiktig som fan går den av är de omöjligt att få bort den...
går den inte du då så är det till att riva av toppen igen

Grejen är ju den att jag varken är ägare till skruvdragare/borr/grispitt eller liknande. Därav min handutsträckning här hmm

SportPilot Ubåtsingenjör
24 maj 2013 · 7 243 Inlägg

biltema har öppet imorgon smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
XooT
24 maj 2013 · 74 Inlägg

CHEEVA skrev:
biltema har öppet imorgon smile

Får nog bli jula/mekonomen isf. närmsta biltema ligger för långt bort

Expoze
24 maj 2013 · 2 024 Inlägg

Köp inte grispittar isåfall utan riktiga skruvutdragare.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
24 maj 2013 · 2 024 Inlägg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … lar-20379/
Den här typen är överlägsen mot grispittar men jag skulle inte köpa det på biltema utan nånstans där man känner sig säkrare på kvaliten, man får oftast bara en chans med den här typen av jobb.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Putteliten
24 maj 2013 · 9 086 Inlägg

Expoze skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Skruvutdragarsats-25-delar-20379/
Den här typen är överlägsen mot grispittar men jag skulle inte köpa det på biltema utan nånstans där man känner sig säkrare på kvaliten, man får oftast bara en chans med den här typen av jobb.

Vaddå?? Det står ju först av allt i texten: Proffskvalité! tongue Kan ju inte bli bättre ju! wink lol

XooT
24 maj 2013 · 74 Inlägg

Putteliten skrev:

Expoze skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Skruvutdragarsats-25-delar-20379/
Den här typen är överlägsen mot grispittar men jag skulle inte köpa det på biltema utan nånstans där man känner sig säkrare på kvaliten, man får oftast bara en chans med den här typen av jobb.

Vaddå?? Det står ju först av allt i texten: Proffskvalité! tongue Kan ju inte bli bättre ju! wink lol

och va använder jag först ? o va sist ? o hur går jag tillväga ?

mattestig volvo tic frälst
25 maj 2013 · 357 Inlägg

Att det är omöjligt att få ur en avdragen griskukk är myt, bara att krossa den med hjälp av don och hammare men däremot så är den konisk och expanderar bulten så det nyper fast den ännu hårdare och därför är det bättre med en torx istället wink Det svåraste är att borra ett centrerat hål tongue annars kan du borra upp en dimension och sätta in lösgänga i stål.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
XooT
25 maj 2013 · 74 Inlägg

mattestig skrev:
Att det är omöjligt att få ur en avdragen griskukk är myt, bara att krossa den med hjälp av don och hammare men däremot så är den konisk och expanderar bulten så det nyper fast den ännu hårdare och därför är det bättre med en torx istället wink Det svåraste är att borra ett centrerat hål tongue annars kan du borra upp en dimension och sätta in lösgänga i stål.

Med andra ord så kommer du o löser detta åt mig ? smile

Thedriftking
25 maj 2013 ·

Sist jag hade en pinnbult som va av så borrade jag ur den och gängade ett nytt hål och gjorde en egen pinnbult,
Alltså två olika gängdimensioner så att den delen ut från toppen är samma storlek som innan smile

Tog max 5min sen va de klart smile

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2013 · 7 243 Inlägg

sist jag gjorde det va de så illa att jag fick slipa bort det som var kvar sen svetsa igen hålet och borra ett nytt och gänga ....

de va ett helvete

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bjacke
25 maj 2013 · 149 Inlägg

jag kan hjälpa dig. har prylar på jobbet... vi snackades vid lite i björkvik...

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang