Importera två bilar, sälja en

Bussen
29 maj 2013 · 13 Inlägg

Tjena!

Jag går i tankarna kring att importera en bil. När jag ändå är i fart med det tänkte jag ta med mig en extra bil hem för att sälja den. Jag har inte varit så aktiv på bilmarknaden på en stund så jag tänkte kolla hur klimatet ser ut här i Sverige nu.
Har ni några erfarenheter kring att sälja sportbilar nyligen? Hur lång tid tog det att få sålt er bil och hur var intresset?

Bilar det rör sig om för mig är bland annat:

Supra TT eller Singel Turbo (Original eller något modifierad)
Nissan 350z
BMW M3 E36 3.0
Mustang GT V8
Mini Cooper
Audi TT

Volkswagen T2 Buss "Folkabuss" (1969)
zemet
29 maj 2013 · 4 069 Inlägg

Bussen skrev:
Tjena!

Jag går i tankarna kring att importera en bil. När jag ändå är i fart med det tänkte jag ta med mig en extra bil hem för att sälja den. Jag har inte varit så aktiv på bilmarknaden på en stund så jag tänkte kolla hur klimatet ser ut här i Sverige nu.
Har ni några erfarenheter kring att sälja sportbilar nyligen? Hur lång tid tog det att få sålt er bil och hur var intresset?

Bilar det rör sig om för mig är bland annat:

Supra TT eller Singel Turbo (Original eller något modifierad)
Nissan 350z
BMW M3 E36 3.0
Mustang GT V8
Mini Cooper
Audi TT

jag har ingen erfarenhet alls av att importera bilar men jag skulle tro att du tjänar mest på att importera supran. Majoriteten av suprorna i sverige är import(?) så det lär inte dra ner priset på dom som andra importerade modeller lätt gör.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2013 · 17 630 Inlägg

Som privatperson får du importera en bil per år. Fast om sambo/fru finnes så får ju även hon importera en bil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bussen
29 maj 2013 · 13 Inlägg

Just de bilarna är flertalet redan importerade, men som du säger så är ju nästa ALLA supror import så för dem påverkar det väl inte priset alls.

Det visste jag inte, att man bara fick importera en bil. Farsan skall följa med så då får han ta och skriva en av bilarna på sig. Tack för infon!

Volkswagen T2 Buss "Folkabuss" (1969)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2013 · 17 630 Inlägg

Bussen skrev:
Just de bilarna är flertalet redan importerade, men som du säger så är ju nästa ALLA supror import så för dem påverkar det väl inte priset alls.

Det visste jag inte, att man bara fick importera en bil. Farsan skall följa med så då får han ta och skriva en av bilarna på sig. Tack för infon!

Lungt. Har importerat flera bilar. När du köper bilen/bilarna ska du och säljare ge er av till den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen. Den finns på de flesta större orter. Där får ni visa pass och får exportskyltar. Räkna med ett antal timmars kö. Ni får även köpa en försäkring som täcker hemresan. Några tusenlappar knappt per bil. Ni bör ha någon med er som pratar tyska. Säljaren går ju bra som exempel. Man kan välja om man vill ha skyltar för en eller 3 månader. Under denna tid får du lov att bruka bilen i Sverige och kan åka till regbesiktning och vägning. ca 1200:- per bil där. När bilen är godkännd och TS har gjort "ursprungskontroll" kommer det nya svenska skyltarna på posten.

Bilarna måste ha "Fahrzugsbevis" med sig i original från säljaren. Annars blir det mycket problem. Men överlag är det lätt att importera en bil idag. Man kan när man kommer till sverige ansöka om tillfälliga skyltar och får då sådana som min bild visar på den husbil jag importerade sist. Vill du rjäna pengar så tar du hem den bilen du ska ha och en husbil... Tro mig... Du kan göra 100 lappar på en sån...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e7843f3be7f92b0648f1311584dfa58d.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
29 maj 2013 · 4 069 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Bussen skrev:
Just de bilarna är flertalet redan importerade, men som du säger så är ju nästa ALLA supror import så för dem påverkar det väl inte priset alls.

Det visste jag inte, att man bara fick importera en bil. Farsan skall följa med så då får han ta och skriva en av bilarna på sig. Tack för infon!

Lungt. Har importerat flera bilar. När du köper bilen/bilarna ska du och säljare ge er av till den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen. Den finns på de flesta större orter. Där får ni visa pass och får exportskyltar. Räkna med ett antal timmars kö. Ni får även köpa en försäkring som täcker hemresan. Några tusenlappar knappt per bil. Ni bör ha någon med er som pratar tyska. Säljaren går ju bra som exempel. Man kan välja om man vill ha skyltar för en eller 3 månader. Under denna tid får du lov att bruka bilen i Sverige och kan åka till regbesiktning och vägning. ca 1200:- per bil där. När bilen är godkännd och TS har gjort "ursprungskontroll" kommer det nya svenska skyltarna på posten.

Bilarna måste ha "Fahrzugsbevis" med sig i original från säljaren. Annars blir det mycket problem. Men överlag är det lätt att importera en bil idag. Man kan när man kommer till sverige ansöka om tillfälliga skyltar och får då sådana som min bild visar på den husbil jag importerade sist. Vill du rjäna pengar så tar du hem den bilen du ska ha och en husbil... Tro mig... Du kan göra 100 lappar på en sån...

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e7843f3be7f92b0648f1311584dfa58d.jpg

En bekant till mig importerade husbilar vid sidan om sitt vanliga jobb. Köpte dom för runt 100K i tyskland och sålde här för ca 140K. Så man kan allt tjäna bra med pengar på husbilar! Men man måste ju ha ett litet hum om vad man sysslar med.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2013 · 17 630 Inlägg

zemet skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Bussen skrev:
Just de bilarna är flertalet redan importerade, men som du säger så är ju nästa ALLA supror import så för dem påverkar det väl inte priset alls.

Det visste jag inte, att man bara fick importera en bil. Farsan skall följa med så då får han ta och skriva en av bilarna på sig. Tack för infon!

Lungt. Har importerat flera bilar. När du köper bilen/bilarna ska du och säljare ge er av till den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen. Den finns på de flesta större orter. Där får ni visa pass och får exportskyltar. Räkna med ett antal timmars kö. Ni får även köpa en försäkring som täcker hemresan. Några tusenlappar knappt per bil. Ni bör ha någon med er som pratar tyska. Säljaren går ju bra som exempel. Man kan välja om man vill ha skyltar för en eller 3 månader. Under denna tid får du lov att bruka bilen i Sverige och kan åka till regbesiktning och vägning. ca 1200:- per bil där. När bilen är godkännd och TS har gjort "ursprungskontroll" kommer det nya svenska skyltarna på posten.

Bilarna måste ha "Fahrzugsbevis" med sig i original från säljaren. Annars blir det mycket problem. Men överlag är det lätt att importera en bil idag. Man kan när man kommer till sverige ansöka om tillfälliga skyltar och får då sådana som min bild visar på den husbil jag importerade sist. Vill du rjäna pengar så tar du hem den bilen du ska ha och en husbil... Tro mig... Du kan göra 100 lappar på en sån...

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e7843f3be7f92b0648f1311584dfa58d.jpg

En bekant till mig importerade husbilar vid sidan om sitt vanliga jobb. Köpte dom för runt 100K i tyskland och sålde här för ca 140K. Så man kan allt tjäna bra med pengar på husbilar! Men man måste ju ha ett litet hum om vad man sysslar med.

Nu glider vi från ämnet lite men om nu TS vill tjäna pengar så varför inte? Husbilen på bilden köptes för 18500 Euro. (ca 175000:- sek) och den står i 330-380000:- här i Sverige. Och visst måste man veta vad man ska köpa... Även husvagnar går och göra en slant på. Jag har en kontakt i tyskland (Frankfurt) om TS är intresserad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bussen
30 maj 2013 · 13 Inlägg

Husbil kan faktiskt vara intressant. Vid närmare eftertanke så har En polares farbror har det som sin primära inkomst. Just husbilar har jag hört att det är stora marginaler på.

Hur lättsåld är en sådan när du väl fått hem den till Sverige? Jag har handlat endel med bilar tidigare men husbil och husvagn är jag grön på. Hur ser likviditeten ut så att säga=)

Jag vet tillexempel att bilar under 30k är lättsålda, mellan 50-100k är det svåraste spannet att sälja en bil (generellt). Vart ligger intervallen på en husbil?
Detta blir mer och mer spännande=)

Volkswagen T2 Buss "Folkabuss" (1969)
zemet
30 maj 2013 · 4 069 Inlägg

Bussen skrev:
Husbil kan faktiskt vara intressant. Vid närmare eftertanke så har En polares farbror har det som sin primära inkomst. Just husbilar har jag hört att det är stora marginaler på.

Hur lättsåld är en sådan när du väl fått hem den till Sverige? Jag har handlat endel med bilar tidigare men husbil och husvagn är jag grön på. Hur ser likviditeten ut så att säga=)

Jag vet tillexempel att bilar under 30k är lättsålda, mellan 50-100k är det svåraste spannet att sälja en bil (generellt). Vart ligger intervallen på en husbil?
Detta blir mer och mer spännande=)

Köper du husbilen första dagen så slipper du kanske betala för hotell ocksåsmile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 maj 2013 · 17 630 Inlägg

Bussen skrev:
Husbil kan faktiskt vara intressant. Vid närmare eftertanke så har En polares farbror har det som sin primära inkomst. Just husbilar har jag hört att det är stora marginaler på.

Hur lättsåld är en sådan när du väl fått hem den till Sverige? Jag har handlat endel med bilar tidigare men husbil och husvagn är jag grön på. Hur ser likviditeten ut så att säga=)

Jag vet tillexempel att bilar under 30k är lättsålda, mellan 50-100k är det svåraste spannet att sälja en bil (generellt). Vart ligger intervallen på en husbil?
Detta blir mer och mer spännande=)

Mest gångbart är helintegrerade. Dvs en som ser ut som en husvagn på rymmen... De är också dyrast då de är mest eftertraktade. Billig skit med "papperschassi" ska man undvika. Pilote och Hymer är bra. Min håller värmen i -15 grader. Det gör inte billiga bilar. Givetvis diesel. Hittar du en med automatlåda är det guldläge.

Ju mer utrustning ju bättre. I bilar spelar det ingen roll på pris men i dessa fall gör det så. Solpaneler eller som jag har (ovanligt) bränslecell gör bilen mycket lättsåld. Varmvatten ska finnas. Separat duschrum är plus.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Germax
30 maj 2013 · 12 086 Inlägg

Jag har en bekant som sparade nästan 300tkr på att köpa ny husbil i Tyskland istället för i Sverige.. så det kan jag intyga att det finns pengar att tjäna.

Bilarna du radar upp är ju bilar under 100tkr, finns det verkligen pengar att tjäna på dessa?
De flesta som vill tjäna snabba pengar på bilimport är att ta in en dieselbmw och skruva den tongue Och sånt ska vi ju inte uppmana till här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang