Hybrid_
Forum- och sitemoderator
29 maj 2013
· 17 630 Inlägg
Bussen skrev:
Just de bilarna är flertalet redan importerade, men som du säger så är ju nästa ALLA supror import så för dem påverkar det väl inte priset alls.
Det visste jag inte, att man bara fick importera en bil. Farsan skall följa med så då får han ta och skriva en av bilarna på sig. Tack för infon!
Lungt. Har importerat flera bilar. När du köper bilen/bilarna ska du och säljare ge er av till den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen. Den finns på de flesta större orter. Där får ni visa pass och får exportskyltar. Räkna med ett antal timmars kö. Ni får även köpa en försäkring som täcker hemresan. Några tusenlappar knappt per bil. Ni bör ha någon med er som pratar tyska. Säljaren går ju bra som exempel. Man kan välja om man vill ha skyltar för en eller 3 månader. Under denna tid får du lov att bruka bilen i Sverige och kan åka till regbesiktning och vägning. ca 1200:- per bil där. När bilen är godkännd och TS har gjort "ursprungskontroll" kommer det nya svenska skyltarna på posten.
Bilarna måste ha "Fahrzugsbevis" med sig i original från säljaren. Annars blir det mycket problem. Men överlag är det lätt att importera en bil idag. Man kan när man kommer till sverige ansöka om tillfälliga skyltar och får då sådana som min bild visar på den husbil jag importerade sist. Vill du rjäna pengar så tar du hem den bilen du ska ha och en husbil... Tro mig... Du kan göra 100 lappar på en sån...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e7843f3be7f92b0648f1311584dfa58d.jpg](/images/image_loading.gif)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!