Behoven ser ut som så att jag behöver en familje- och bondbil som funkar för att både köra lite tyngre släp/kärror med djur och vattentankar på t.ex. skogsvägar, samt funka som familjebil där vi kan göra mindre utflykter.
Tänker inte köra särskilt mycket eller långt med den så bränsleförbrukningen är inte av enorm vikt.
Är ganska färsk när det gäller att mecka själv men är intresserad och kan tänka mig fixa så mycket som möjligt själv.
Budget ligger på mellan 10.000-15.000:-
Gillar svenska märken pga enkelhet i att få tag i reservdelar och känslan av en svennebil.
Några idéer och förslag på vad jag borde välja (för och nackdelar med vardera modell)
för dom pengarna hade jag försökt hitta en volvo 945 ltt från 95 och uppåt. drar en del men otroligt lättmekat och väldigt billiga delar, lastar mycket och vad jag kan förstå så kan du dra ganska mycket med dom.
940 helt klart. Sedan om du behöver turbo vet jag inte, mindre som kan gå sönder på en vanlig GL. Men är ju alltid lite trevligt med pulver under huven:)
940 helt klart. Sedan om du behöver turbo vet jag inte, mindre som kan gå sönder på en vanlig GL. Men är ju alltid lite trevligt med pulver under huven:)
Då han ska köra tyngre släp osv är det alltid bättre med turbo, annars måste du belasta motorn mycket mer vilket ger att mer saker kan gå sönder.
Då han ska köra tyngre släp osv är det alltid bättre med turbo, annars måste du belasta motorn mycket mer vilket ger att mer saker kan gå sönder.
Vad skulle gå sönder i motorn menar du? Jag kan däremot hålla med om att turbo är bättre att köra släp med pga kraftigare tryckplatta så kopplingen inte tar lika mycket stryk.
Vad skulle gå sönder i motorn menar du? Jag kan däremot hålla med om att turbo är bättre att köra släp med pga kraftigare tryckplatta så kopplingen inte tar lika mycket stryk.
Menar bara att med en F motor blir det ju mycket mer påfrestningar på motorn eftersom den får jobba mycket hårdare under belastning, ist för en turbo som ger det lilla extra som behövs.
Fabrikat: VOLVO 745 874
---
Skattevikt, kg: 1520
Tjänstevikt, kg: 1520
Totalvikt, kg: 1800
Ursprunglig totaltvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1700
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2450
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 280
Kopplingsanordning : KULA
Fast blev lite fundersam: Får man dra "bara" 1600kg med den, eller? Ser lite dubbelbottnat ut.
japp, 1600kg.... du får aldrig dra mer än vad draget/bilen är godkänt för
Jag har tagit ett drag ifrån skroten och reggat på min bil. Har alltså inga papper på draget och lämnade inga papper till bes heller. Ska kolla mitt regbevis för bilen, kanske att jag får dra 2450 kg med min 740 då eftersom jag har BE:)