2590
Sök

Köpråd: Volvo 740/940 kombi eller Saab 9-5 kombi som bond/familjebil?

1 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej alla entusiaster!

Tänkte köpa min första bil.  lol

Behoven ser ut som så att jag behöver en familje- och bondbil som funkar för att både köra lite tyngre släp/kärror med djur och vattentankar på t.ex. skogsvägar, samt funka som familjebil där vi kan göra mindre utflykter.

Tänker inte köra särskilt mycket eller långt med den så bränsleförbrukningen är inte av enorm vikt.

Är ganska färsk när det gäller att mecka själv men är intresserad och kan tänka mig fixa så mycket som möjligt själv.

Budget ligger på mellan 10.000-15.000:-

Gillar svenska märken pga enkelhet i att få tag i reservdelar och känslan av en svennebil.

Några idéer och förslag på vad jag borde välja (för och nackdelar med vardera modell)

Tusen gånger tack!   cool

3 182 Inlägg
29 maj 2013
#2
för dom pengarna hade jag försökt hitta en volvo 945 ltt från 95 och uppåt. drar en del men otroligt lättmekat och väldigt billiga delar, lastar mycket och vad jag kan förstå så kan du dra ganska mycket med dom.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
Teknisk
328 Inlägg
29 maj 2013
#4
Min Volvo 745 Turbo får dra 1700kg på B-körkort med de nya reglerna.

Är ju rätt skapligt tycker jag. smile

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

4 250 Inlägg
29 maj 2013
#5
940 helt klart. Sedan om du behöver turbo vet jag inte, mindre som kan gå sönder på en vanlig GL. Men är ju alltid lite trevligt med pulver under huven:)


297 Inlägg
29 maj 2013
#6
Maxen skrev:
Min Volvo 745 Turbo får dra 1700kg på B-körkort med de nya reglerna.

Är ju rätt skapligt tycker jag. smile

Källa på detta? Eller syftar du på B96?


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
29 maj 2013
#7
zemet skrev:
940 helt klart. Sedan om du behöver turbo vet jag inte, mindre som kan gå sönder på en vanlig GL. Men är ju alltid lite trevligt med pulver under huven:)

Då han ska köra tyngre släp osv är det alltid bättre med turbo, annars måste du belasta motorn mycket mer vilket ger att mer saker kan gå sönder.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

4 250 Inlägg
29 maj 2013
#8
_Performance_ skrev:
zemet skrev:
940 helt klart. Sedan om du behöver turbo vet jag inte, mindre som kan gå sönder på en vanlig GL. Men är ju alltid lite trevligt med pulver under huven:)

Då han ska köra tyngre släp osv är det alltid bättre med turbo, annars måste du belasta motorn mycket mer vilket ger att mer saker kan gå sönder.

Vad skulle gå sönder i motorn menar du? Jag kan däremot hålla med om att turbo är bättre att köra släp med pga kraftigare tryckplatta så kopplingen inte tar lika mycket stryk.


Teknisk
328 Inlägg
29 maj 2013
#9
sthlm_145 skrev:
Maxen skrev:
Min Volvo 745 Turbo får dra 1700kg på B-körkort med de nya reglerna.

Är ju rätt skapligt tycker jag. smile

Källa på detta? Eller syftar du på B96?

Källa:
Transportstyrelsen
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx
+mitt regnummer

Kod:
Fabrikat: VOLVO 745 874
---
Skattevikt, kg:  1520  
Tjänstevikt, kg:  1520  
Totalvikt, kg:  1800  
Ursprunglig totaltvikt, kg:  1800  
  
  
Max släpvagnsvikt, kg:  1600  
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:    
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:  1700  
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2450  
Max sammanlagd bruttovikt, kg:    
Max lastvikt, kg:  280  
Kopplingsanordning : KULA

Fast blev lite fundersam: Får man dra "bara" 1600kg med den, eller? Ser lite dubbelbottnat ut.


Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
29 maj 2013
#10
Maxen skrev:
sthlm_145 skrev:
Maxen skrev:
Min Volvo 745 Turbo får dra 1700kg på B-körkort med de nya reglerna.

Är ju rätt skapligt tycker jag. smile

Källa på detta? Eller syftar du på B96?

Källa:
Transportstyrelsen
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx
+mitt regnummer

Kod:
Fabrikat: VOLVO 745 874
---
Skattevikt, kg:  1520  
Tjänstevikt, kg:  1520  
Totalvikt, kg:  1800  
Ursprunglig totaltvikt, kg:  1800  
  
  
Max släpvagnsvikt, kg:  1600  
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:    
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:  1700  
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2450  
Max sammanlagd bruttovikt, kg:    
Max lastvikt, kg:  280  
Kopplingsanordning : KULA

Fast blev lite fundersam: Får man dra "bara" 1600kg med den, eller? Ser lite dubbelbottnat ut.


japp, 1600kg.... du får aldrig dra mer än vad draget/bilen är godkänt för smile
Senast redigerat av kwansa (29 maj 2013)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
29 maj 2013
#11
zemet skrev:
_Performance_ skrev:
zemet skrev:
940 helt klart. Sedan om du behöver turbo vet jag inte, mindre som kan gå sönder på en vanlig GL. Men är ju alltid lite trevligt med pulver under huven:)

Då han ska köra tyngre släp osv är det alltid bättre med turbo, annars måste du belasta motorn mycket mer vilket ger att mer saker kan gå sönder.

Vad skulle gå sönder i motorn menar du? Jag kan däremot hålla med om att turbo är bättre att köra släp med pga kraftigare tryckplatta så kopplingen inte tar lika mycket stryk.

Menar bara att med en F motor blir det ju mycket mer påfrestningar på motorn eftersom den får jobba mycket hårdare under belastning, ist för en turbo som ger det lilla extra som behövs.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

4 250 Inlägg
29 maj 2013
#12
kwansa skrev:
Maxen skrev:
sthlm_145 skrev:

Källa på detta? Eller syftar du på B96?

Källa:
Transportstyrelsen
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx
+mitt regnummer

Kod:
Fabrikat: VOLVO 745 874
---
Skattevikt, kg:  1520  
Tjänstevikt, kg:  1520  
Totalvikt, kg:  1800  
Ursprunglig totaltvikt, kg:  1800  
  
  
Max släpvagnsvikt, kg:  1600  
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:    
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:  1700  
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2450  
Max sammanlagd bruttovikt, kg:    
Max lastvikt, kg:  280  
Kopplingsanordning : KULA

Fast blev lite fundersam: Får man dra "bara" 1600kg med den, eller? Ser lite dubbelbottnat ut.


japp, 1600kg.... du får aldrig dra mer än vad draget/bilen är godkänt för smile

Jag har tagit ett drag ifrån skroten och reggat på min bil. Har alltså inga papper på draget och lämnade inga papper till bes heller. Ska kolla mitt regbevis för bilen, kanske att jag får dra 2450 kg med min 740 då eftersom jag har BE:)


4 250 Inlägg
29 maj 2013
#13
Jag hittade här på transportstyrelsens hemsida en funktion så man lätt kan få se vad man får dra och inte.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx



Sök