zemet skrev:
Jag kollade lite på transportstyrelsens hemsida och hittade där släpvagnskalkylatorn.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspxBara skriva in reg nr på bil och kärra samt behörighet.
Jag hittade ett fall då det helt klart var fördelaktigt med BE.
Testa dessa reg nr
NCS925 <-- 740 turbo
DKT809 <--- tungt släp
Man får inte ens dra släpet tomt utan BE
exakt man går då över gränsen på 3500 och 4250 totalvikt
derför får man inte röra skiten även om den är tom sjuka regler som bara gör det krångligt..
för mig vart denna nya ändringen bra då jag får dra 1570 med B-kort på min 740
ett utökat gör en skillnad på 30kg
dock går det att regga dom för 1800kg då blir det lite skillnad.
får se vilken bil jag bygger 5:a i men funderar att använda mig av en 85:ans 740 istället för min turbo
och då reggar jag den innan jag bygger om den invändigt med el och tunga säten osv
då tjänar man rätt mycket vikt och kommer inte upp i dom där 3500kg totalvikt så lätt
och utökat gör då att man kan fläska på max vad draget pallar.
men som sagt Be så slipper man bry sig om reggade totalvikten utan det är tyngden på grejerna som räknas så släpet måste vägas för att dom ska kunna ge böter

detta är en stor fördel då dom sällan har tillgång till våg ;-)