2431
Sök

Skillnad mellan utökad B-behörighet och BE??

1 534 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
Hej!
Läst lite om denna nya behörighet som är bara några månader gammal, är rätt så rörigt med alla vikter hit och dit, så vad är den egentliga skillnaden mellan dessa två?

Är utökad B ett komplement till BE eller är det antingen eller som gäller här?
Funderat nämligen på att skaffa BE-tillägg o då läste jag om utökad B och blev ännu mer förvirrad..

Fri fart för ett fritt folk!
14 626 Inlägg
29 maj 2013
man behöver göra ett lättare körprov med utökat b-kort
skillnaden blir då att istället för total  vikt på bil+släp ökas från 3500kg till 4250kg

med Be så får inte totalvikten överstiga 3500kg på släpet

Kör fort så hinner inget hända...

1 534 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
Growe skrev:
man behöver göra ett lättare körprov med utökat b-kort
skillnaden blir då att istället för total  vikt på bil+släp ökas från 3500kg till 4250kg

med Be så får inte totalvikten överstiga 3500kg på släpet

Jo jag läste det, men då är det onödigt att skaffa BE när man kan skaffa utökad B?

Finns det inga fördelar med BE jämfört med utökad B?

4 250 Inlägg
29 maj 2013
Som grove sa så kan man ju köra en fordonskombination på 7 ton istället för 4250 kg.

Be kortet är väldigt lätt att ta. Teoriprovet är på 50 poäng och du behöver 40 rätt. MEN det är bara 10 frågor som rör BE resten är vanlig B teori. Så man behöver inte ett enda rätt på BE ock kan ändå få kortet:)

Det som är lite bökigt är dock att du måste stå för bil och lastat släp själv. Vilket innebär att du måste ha tag på godkänd bil och godkänd kärra + last samt tt någon med BE måste köra dig och bilen med släp till uppkörningsplatsen.

Ganska lätt och billigt att ta BE annars. Kostade mig 3000 kr ungefär med teoriböcker, nytt körkort osv.

297 Inlägg
29 maj 2013
Jag tog utökat B i april, jag gjorde det för att få dra 1800kg med min V70, vilket jag ändå bara får dra med BE.
Kosta mig runt 1000:- och uppkörningen va löjlig. Inge backa efter koner eller något.
Helt klart värt det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
29 maj 2013
zemet skrev:
Som grove sa så kan man ju köra en fordonskombination på 7 ton istället för 4250 kg.

Be kortet är väldigt lätt att ta. Teoriprovet är på 50 poäng och du behöver 40 rätt. MEN det är bara 10 frågor som rör BE resten är vanlig B teori. Så man behöver inte ett enda rätt på BE ock kan ändå få kortet:)

Det som är lite bökigt är dock att du måste stå för bil och lastat släp själv. Vilket innebär att du måste ha tag på godkänd bil och godkänd kärra + last samt tt någon med BE måste köra dig och bilen med släp till uppkörningsplatsen.
Ganska lätt och billigt att ta BE annars. Kostade mig 3000 kr ungefär med teoriböcker, nytt körkort osv.

När jag tog BE så stod körskolan för bil och släp både under körlektionerna och under uppkörningen men det var på 80-talet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 250 Inlägg
29 maj 2013
Vettemannen skrev:
zemet skrev:

När jag tog BE så stod körskolan för bil och släp både under körlektionerna och under uppkörningen men det var på 80-talet.

/Benny

Jag körde upp privat, inga körlektioner lr ngt. Kör man på körskola så låter det ju rimligt att man får köra upp med deras bil.

Men då kostar det nog mer än 3000 kr att ta kortet.

Mina kostnader var:
teoriprov 300:-
teoriböcker 300:-
uppköring 1500:-
körkort 200:-
körkortstillstånd typ 200:-
synundersökning 200:-

Något sånt var det det kostade.
Senast redigerat av zemet (29 maj 2013)

4 250 Inlägg
29 maj 2013
Jag kollade lite på transportstyrelsens hemsida och hittade där släpvagnskalkylatorn.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Bara skriva in reg nr på bil och kärra samt behörighet.

Jag hittade ett fall då det helt klart var fördelaktigt med BE.

Testa dessa reg nr
NCS925  <-- 740 turbo
DKT809 <--- tungt släp

Man får inte ens dra släpet tomt utan BE

Fri fart för ett fritt folk!
14 626 Inlägg
29 maj 2013
zemet skrev:
Jag kollade lite på transportstyrelsens hemsida och hittade där släpvagnskalkylatorn.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Bara skriva in reg nr på bil och kärra samt behörighet.

Jag hittade ett fall då det helt klart var fördelaktigt med BE.

Testa dessa reg nr
NCS925  <-- 740 turbo
DKT809 <--- tungt släp

Man får inte ens dra släpet tomt utan BE

exakt man går då över gränsen på 3500 och 4250 totalvikt

derför får man inte röra skiten även om den är tom sjuka regler som bara gör det krångligt..

för mig vart denna nya ändringen bra då jag får dra 1570 med B-kort på min 740
ett utökat gör en skillnad på 30kg

dock går det att regga dom för 1800kg då blir det lite skillnad.

får se vilken bil jag bygger 5:a i men funderar att använda mig av en 85:ans 740 istället för min turbo
och då reggar jag den innan jag bygger om den invändigt med el och tunga säten osv
då tjänar man rätt mycket vikt och kommer inte upp i dom där 3500kg totalvikt så lätt
och utökat gör då att man kan fläska på max vad draget pallar.

men som sagt Be så slipper man bry sig om reggade totalvikten utan det är tyngden på grejerna som räknas så släpet måste vägas för att dom ska kunna ge böter smile
detta är en stor fördel då dom sällan har tillgång till våg ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök