3349
Sök

Åkte på registreringsbesiktning vid flygande, vad gör jag?

Forummoderator
26 471 Inlägg
2 juni 2013
#81
Putteliten skrev:
Lite kul att dom som gnäller värst om TS bil inte har någon egen. Angående avgasröret så kan man göra en lite fuling där. Montera drag på bilen och regga med det, för det kommer göra att längden på bilen ökar och då kan du ha dina avgaspipor.

Jag skulle kunna gnälla, men vad hjälper det TS?
Sätter han bilen i ett träd en vacker dag och inser att han inte får några pengar från försäkringsbolaget eftersom bilen är modifierad och därför olaglig, så är inte det mitt problem så länge han inte råkar finna på mig eller någon annan trafikant.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 juni 2013
#82
Mack skrev:
Putteliten skrev:
Lite kul att dom som gnäller värst om TS bil inte har någon egen. Angående avgasröret så kan man göra en lite fuling där. Montera drag på bilen och regga med det, för det kommer göra att längden på bilen ökar och då kan du ha dina avgaspipor.

Jag skulle kunna gnälla, men vad hjälper det TS?
Sätter han bilen i ett träd en vacker dag och inser att han inte får några pengar från försäkringsbolaget eftersom bilen är modifierad och därför olaglig, så är inte det mitt problem så länge han inte råkar finna på mig eller någon annan trafikant.

Mnja...ingen större risk att bolagen håller inne mer ersättning vid singelolycka för att bilen har lite längre avgaspipor, colisar och större fälgar.
Senast redigerat av Busgrabb (2 juni 2013)

Autotech

Forummoderator
26 471 Inlägg
2 juni 2013
#83
Busgrabb skrev:
Mack skrev:
Putteliten skrev:
Lite kul att dom som gnäller värst om TS bil inte har någon egen. Angående avgasröret så kan man göra en lite fuling där. Montera drag på bilen och regga med det, för det kommer göra att längden på bilen ökar och då kan du ha dina avgaspipor.

Jag skulle kunna gnälla, men vad hjälper det TS?
Sätter han bilen i ett träd en vacker dag och inser att han inte får några pengar från försäkringsbolaget eftersom bilen är modifierad och därför olaglig, så är inte det mitt problem så länge han inte råkar finna på mig eller någon annan trafikant.

Mnja...ingen större risk att bolagen håller inne mer ersättning vid singelolycka för att bilen har lite längre avgaspipor, colisar och större fälgar.

Tror du inte?
Vart dras gränsen för vad de godkänner "utanför papperet" och inte?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 juni 2013
#84
Mack skrev:
Busgrabb skrev:
Mack skrev:

Jag skulle kunna gnälla, men vad hjälper det TS?
Sätter han bilen i ett träd en vacker dag och inser att han inte får några pengar från försäkringsbolaget eftersom bilen är modifierad och därför olaglig, så är inte det mitt problem så länge han inte råkar finna på mig eller någon annan trafikant.

Mnja...ingen större risk att bolagen håller inne mer ersättning vid singelolycka för att bilen har lite längre avgaspipor, colisar och större fälgar.

Tror du inte?
Vart dras gränsen för vad de godkänner "utanför papperet" och inte?

Det kan jag inte svara på men vet många som fått stålar för stylade bilar som har krockat.

Autotech

Forummoderator
26 471 Inlägg
2 juni 2013
#85
Busgrabb skrev:
Mack skrev:
Busgrabb skrev:

Mnja...ingen större risk att bolagen håller inne mer ersättning vid singelolycka för att bilen har lite längre avgaspipor, colisar och större fälgar.

Tror du inte?
Vart dras gränsen för vad de godkänner "utanför papperet" och inte?

Det kan jag inte svara på men vet många som fått stålar för stylade bilar som har krockat.

Där går det ju dessutom definiera "styling".
Vissa går ju inom dom flesta lagarna, medans där finns styling som inte går hand i hand med regelböckerna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 juni 2013
#86
Mack skrev:
Busgrabb skrev:
Mack skrev:
Tror du inte?
Vart dras gränsen för vad de godkänner "utanför papperet" och inte?

Det kan jag inte svara på men vet många som fått stålar för stylade bilar som har krockat.

Där går det ju dessutom definiera "styling".
Vissa går ju inom dom flesta lagarna, medans där finns styling som inte går hand i hand med regelböckerna.

Sant...
Satte själv en grävling eller liknand för x antal år sedan med en S40 T4 jag hade då.
Hela fronten blev som ett "V" då det gick rätt fort.
Bolaget ersatte bla min Racecooling intercooler, modellanpassad för 10 loppor.
Hade givetvis kvitto på den men ändå.
Senast redigerat av Busgrabb (2 juni 2013)

Autotech

Forummoderator
26 471 Inlägg
2 juni 2013
#87
Busgrabb skrev:
Mack skrev:
Busgrabb skrev:

Det kan jag inte svara på men vet många som fått stålar för stylade bilar som har krockat.

Där går det ju dessutom definiera "styling".
Vissa går ju inom dom flesta lagarna, medans där finns styling som inte går hand i hand med regelböckerna.

Sant...
Satte själv en grävling eller liknand för x antal år sedan med en S40 T4 jag hade då.
Hela fronten blev som ett "V" då det gick rätt fort.
Bolaget ersatte bla min Racecooling intercooler modellanpassad för 10 lopppr.
Hade givetvis kvitto på den men ändå.

Måste ha varit ett riktigt bra och schysst bolag i så fall.
Har hört diverse historier där de inte fått en spänn för i stort sett minsta lilla modifiering, så det verkar vara lite si och så beroende på vilket bolag man har.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 362 Inlägg
2 juni 2013
#88
Mack skrev:
Busgrabb skrev:
Mack skrev:

Där går det ju dessutom definiera "styling".
Vissa går ju inom dom flesta lagarna, medans där finns styling som inte går hand i hand med regelböckerna.

Sant...
Satte själv en grävling eller liknand för x antal år sedan med en S40 T4 jag hade då.
Hela fronten blev som ett "V" då det gick rätt fort.
Bolaget ersatte bla min Racecooling intercooler modellanpassad för 10 lopppr.
Hade givetvis kvitto på den men ändå.

Måste ha varit ett riktigt bra och schysst bolag i så fall.
Har hört diverse historier där de inte fått en spänn för i stort sett minsta lilla modifiering, så det verkar vara lite si och så beroende på vilket bolag man har.

Kan man inte ta en tilläggsförsäkring om man stylar på ett lagligt sätt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 174 Inlägg
2 juni 2013
#89
Vettemannen skrev:
Mack skrev:
Busgrabb skrev:

Sant...
Satte själv en grävling eller liknand för x antal år sedan med en S40 T4 jag hade då.
Hela fronten blev som ett "V" då det gick rätt fort.
Bolaget ersatte bla min Racecooling intercooler modellanpassad för 10 lopppr.
Hade givetvis kvitto på den men ändå.

Måste ha varit ett riktigt bra och schysst bolag i så fall.
Har hört diverse historier där de inte fått en spänn för i stort sett minsta lilla modifiering, så det verkar vara lite si och så beroende på vilket bolag man har.

Kan man inte ta en tilläggsförsäkring om man stylar på ett lagligt sätt?

/Benny

Jo man försäkrar upp värdet, värderar och dokumenterar bilen eller fordonet hos bolaget, hade en 855 t5 som var värd 80-85 tusen, om man inte försäkrar upp den så får du ut vad en standard 855 t5 är värd inte ens 20, så gäller tänka sig för!

Premien går upp också såklart när värdet på bilen ökar, det är alltså ingen extra försäkring.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 362 Inlägg
2 juni 2013
#90
hangman skrev:
Vettemannen skrev:
Mack skrev:

Måste ha varit ett riktigt bra och schysst bolag i så fall.
Har hört diverse historier där de inte fått en spänn för i stort sett minsta lilla modifiering, så det verkar vara lite si och så beroende på vilket bolag man har.

Kan man inte ta en tilläggsförsäkring om man stylar på ett lagligt sätt?

/Benny

Jo man försäkrar upp värdet, värderar och dokumenterar bilen eller fordonet hos bolaget, hade en 855 t5 som var värd 80-85 tusen, om man inte försäkrar upp den så får du ut vad en standard 855 t5 är värd inte ens 20, så gäller tänka sig för!

Premien går upp också såklart när värdet på bilen ökar, det är alltså ingen extra försäkring.

Okay! En vanlig försäkring med högre premie efter hur mycket bilen är värd alltså.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 174 Inlägg
2 juni 2013
#91
Vettemannen skrev:
hangman skrev:
Vettemannen skrev:

Kan man inte ta en tilläggsförsäkring om man stylar på ett lagligt sätt?

/Benny

Jo man försäkrar upp värdet, värderar och dokumenterar bilen eller fordonet hos bolaget, hade en 855 t5 som var värd 80-85 tusen, om man inte försäkrar upp den så får du ut vad en standard 855 t5 är värd inte ens 20, så gäller tänka sig för!

Premien går upp också såklart när värdet på bilen ökar, det är alltså ingen extra försäkring.

Okay! En vanlig försäkring med högre premie efter hur mycket bilen är värd alltså.

/Benny

Exakt!

Har fått göra så med alla bilar och fordon jag äger / ägt då dom vart mycket mycket finare eller påkostade stora summor pengar, då åker man till bolaget tar dom ut en besiktningsman tar lite bilder kollar läget sen godkänner han det, eller inte.


228 Inlägg
2 juni 2013
#92
Enkelt sätt för försäkringsbolagen att inte behöva betala ut pengar när det händer nåt. "-Den är nyare en 98:a då får du inte ändra det det det och det, men det har du ju gjort. Då gäller inte försäkringen"
Sen har man säkert otur om man får en sån som kollat på bilen när det händer nåt. Skiljer säkert mellan orter/försäkringbolag.

Många som inte tänker på det när man bygger om sina bilar.


469 Inlägg
2 juni 2013
#93
Melin82 skrev:
exoop skrev:
Melin82 skrev:
Kände på mig att hela e85 grejen skulle komma. Problemet ligger i effekten, Problemet som jag sett det är att komma in till sfro med en e30. Säg en 2.5 liters sexa med turbo på och hävda att effekten är så låg att kan passera. Sen ska du ha papper på effekten och jag gissar att en sådan motor med normalt ladd och e85 inte fixar tillräckligt låg effekt. Tufft med 15kw per hundra kilo. Men förstår vart och vad du ville komma fram med. Sen ökar du effekten så blir den olaglig vilket som.

Det går att få det lagligt men då måste bilen reggas in som Ombyggt-fordon och bilens chassi,bromsar och drivlina måste vara anpassade till långt över bilens effekt, det blir inte billigt och det blir inte lätt MEN det går.
Detta är vad jag har läst mig till i diverse tidningar och tv program.

Har du läst sfro lathund eller bygghandbok? Vill minnas att en e30 får ha 110din om man ser till vad tillverkaren godkänt. Eller sår man på 15kw per 100kg. Sen spelar det inte någon roll om du sätter in drivlinan från en stena färja. Sen tycker jag att man hör talas om en kompis som har en kompis vars bror känner en som har en m3 turbo men aldrig sett någon som har pappren att visa upp.

Som sagt har jag bara läst vad som står i diverse tidningar och forum, men det finns ju något som heter amatörbyggt fordon också kanske det jag blandar ihop med ombyggt fordon? fast då bygger man väl bilen ifrån scratch? det borde iaf gå at få det lagligt med turbo i en bmw e30 då det har tillverkats bmw med turbo(2002 turbo), sen att det kan vara väldigt svårt att få regga med 300 - 500hk tror jag med men jag tror absolut inte att det är Omöjligt. Men det är bara vad jag tror.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

228 Inlägg
2 juni 2013
#94
exoop skrev:
Melin82 skrev:
exoop skrev:

Det går att få det lagligt men då måste bilen reggas in som Ombyggt-fordon och bilens chassi,bromsar och drivlina måste vara anpassade till långt över bilens effekt, det blir inte billigt och det blir inte lätt MEN det går.
Detta är vad jag har läst mig till i diverse tidningar och tv program.

Har du läst sfro lathund eller bygghandbok? Vill minnas att en e30 får ha 110din om man ser till vad tillverkaren godkänt. Eller sår man på 15kw per 100kg. Sen spelar det inte någon roll om du sätter in drivlinan från en stena färja. Sen tycker jag att man hör talas om en kompis som har en kompis vars bror känner en som har en m3 turbo men aldrig sett någon som har pappren att visa upp.

Som sagt har jag bara läst vad som står i diverse tidningar och forum, men det finns ju något som heter amatörbyggt fordon också kanske det jag blandar ihop med ombyggt fordon? fast då bygger man väl bilen ifrån scratch? det borde iaf gå at få det lagligt med turbo i en bmw e30 då det har tillverkats bmw med turbo(2002 turbo), sen att det kan vara väldigt svårt att få regga med 300 - 500hk tror jag med men jag tror absolut inte att det är Omöjligt. Men det är bara vad jag tror.

Ska man regga med turbo motor i en bil som inte har det så måste "allt vara original" ibland måste man dock ändra på saker, tex avgassystem är svårt att anpassa efter bilen motorn kommer ifrån.

Turbo i en BMW är jättelätt, tar man bara en tex en volvo/saab motor är det inga problem. Går även att turbokonvertera en bmw motor och köra på E85 och regga med, finns några som gjort/lyckats med det.


1 938 Inlägg
2 juni 2013
#95
Kamberg skrev:
exoop skrev:
Melin82 skrev:

Har du läst sfro lathund eller bygghandbok? Vill minnas att en e30 får ha 110din om man ser till vad tillverkaren godkänt. Eller sår man på 15kw per 100kg. Sen spelar det inte någon roll om du sätter in drivlinan från en stena färja. Sen tycker jag att man hör talas om en kompis som har en kompis vars bror känner en som har en m3 turbo men aldrig sett någon som har pappren att visa upp.

Som sagt har jag bara läst vad som står i diverse tidningar och forum, men det finns ju något som heter amatörbyggt fordon också kanske det jag blandar ihop med ombyggt fordon? fast då bygger man väl bilen ifrån scratch? det borde iaf gå at få det lagligt med turbo i en bmw e30 då det har tillverkats bmw med turbo(2002 turbo), sen att det kan vara väldigt svårt att få regga med 300 - 500hk tror jag med men jag tror absolut inte att det är Omöjligt. Men det är bara vad jag tror.

Ska man regga med turbo motor i en bil som inte har det så måste "allt vara original" ibland måste man dock ändra på saker, tex avgassystem är svårt att anpassa efter bilen motorn kommer ifrån.

Turbo i en BMW är jättelätt, tar man bara en tex en volvo/saab motor är det inga problem. Går även att turbokonvertera en bmw motor och köra på E85 och regga med, finns några som gjort/lyckats med det.

Har du någon källa på det där som du kan hänvisa till?

757 Inlägg
2 juni 2013
#96
mätte dom bilens bredd eller? hur gick flygande besiktningen till?

German Engineering
9 083 Inlägg
2 juni 2013
#97
Glesmark skrev:
Kamberg skrev:
exoop skrev:

Som sagt har jag bara läst vad som står i diverse tidningar och forum, men det finns ju något som heter amatörbyggt fordon också kanske det jag blandar ihop med ombyggt fordon? fast då bygger man väl bilen ifrån scratch? det borde iaf gå at få det lagligt med turbo i en bmw e30 då det har tillverkats bmw med turbo(2002 turbo), sen att det kan vara väldigt svårt att få regga med 300 - 500hk tror jag med men jag tror absolut inte att det är Omöjligt. Men det är bara vad jag tror.

Ska man regga med turbo motor i en bil som inte har det så måste "allt vara original" ibland måste man dock ändra på saker, tex avgassystem är svårt att anpassa efter bilen motorn kommer ifrån.

Turbo i en BMW är jättelätt, tar man bara en tex en volvo/saab motor är det inga problem. Går även att turbokonvertera en bmw motor och köra på E85 och regga med, finns några som gjort/lyckats med det.

Har du någon källa på det där som du kan hänvisa till?

Läs i denna tråd: http://www.zatzy.com/allmaent/380868-re … ordon.html

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 938 Inlägg
2 juni 2013
#98
CarpeDiem skrev:
Glesmark skrev:
Kamberg skrev:

Ska man regga med turbo motor i en bil som inte har det så måste "allt vara original" ibland måste man dock ändra på saker, tex avgassystem är svårt att anpassa efter bilen motorn kommer ifrån.

Turbo i en BMW är jättelätt, tar man bara en tex en volvo/saab motor är det inga problem. Går även att turbokonvertera en bmw motor och köra på E85 och regga med, finns några som gjort/lyckats med det.

Har du någon källa på det där som du kan hänvisa till?

Läs i denna tråd: http://www.zatzy.com/allmaent/380868-re … ordon.html

Orkade inte rota fram min sfro-bok så jag läste lite där, man måste tydligen bygga om bilen enligt reglerna för ombyggt fordon om man skall kunna utnyttja kryphålet för att kunna registrera en motor som ursprungligen var sugmotor med turbo om man byter drivmedel till e85.

Om man enbart e85konverterar kommer man inte åt reglerna som har ett kryphål, och skrivet ur minnet så vill jag minnas att det är några jobbiga krav som gäller för enbart en ren e85konvertering. Enligt therealpinto på zatzy så är kraven mindre vid e85konvertering i samband med en ombyggnation än vid enbart e85 konvertering.

Alltså är det inte "bara" att hänga dit sin snigel och omregistrera med e85.
Finns mycket att läsa och man blir sällan klok på allt, men så tyder jag det.

KHRacing
2 juni 2013
#99
Glesmark skrev:
Har du någon källa på det där som du kan hänvisa till?

Sfro.com Bilsport.se

måste klassas som Ombyggt fordon
byta motor/låda/bakaxel
bromsar
montera turbo
montera nytt sprut
E85
Bromspapper
Ha koll på vrid/effekt

cirka 6000kr i avgifter

+ registreringsavgifter

smile
Senast redigerat av KHRacing (2 juni 2013)

1 140 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#100
robzter skrev:
mätte dom bilens bredd eller? hur gick flygande besiktningen till?

Dom kollade alla lampor, däckmönster, så batteriet satt fast, så den inte läckte olja m.m.
eftersom jag valsat bakskärmarna och satt på spacers så hjulen sticker ut en liten bit så behövde dom nog inte mäta wink Längden är ju också ganska självklar då avgasrören bygger ut 15-20cm.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!


Sök