2444
Sök

Volvo 740 GL Totalrenovering

Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt under sommaren 2013 och framåt. Det är i grunden en solblekt Volvo 740 som snart rullat 14 000 mil. Köpte den av en äldre dam, vilket innebär att kopplingen är slut, den är lugnt körd... Visa mer

469 607 Visningar
Uppdaterades senast 20 mars 2021
695 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
den du köpte ska du ha wink

Okej, tack! big_smile

45 Inlägg
8 december 2013
Följer min är inte lika rostig som din men ditt innertak det ser ju ut som nytt och din inredning prem lagd smile
Vad kostade motorn om man får fråga och är inredningen orginal ser ju ut som om den hade blivit köpt från volvo igår smile
Senast redigerat av volvo740grabben (8 december 2013)

695 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
volvo740grabben skrev:
Följer min är inte lika rostig som din men ditt innertak det ser ju ut som nytt och din inredning prem lagd smile
Vad kostade motorn om man får fråga och är inredningen orginal ser ju ut som om den hade blivit köpt från volvo igår smile

Ja, inredningen är grymt fin och det var en av anledningarna till att jag köpte den! Vad jag vet så är den original. Den har som sagt varit ägd av ett äldre par sedan ny så antar att dem har varit rädda om inredningen smile

Motorn har jag inte köpt separat smile

329 Inlägg
11 december 2013
Hur går det där hemma i vinterkylan? Ligger du o meckar i termobyxor eller? wink
Vad är planerna, få den ihopa till besiktningen har jag hört, men bara i orginalskick då eller helt i färdigt slutresultat? smile Läste något om 531-topp, fiiiina toppar det du! wink

695 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
MeRoll88 skrev:
Hur går det där hemma i vinterkylan? Ligger du o meckar i termobyxor eller? wink
Vad är planerna, få den ihopa till besiktningen har jag hört, men bara i orginalskick då eller helt i färdigt slutresultat? smile Läste något om 531-topp, fiiiina toppar det du! wink

Jodå, det går bra! Här är rätt varmt för att vara denna årstiden, så några termobyxor behövs ännu inte! smile Dock tror jag inte det tar lång tid innan jag blir tvungen att slänga på dem sad

Planen nu är att få på bakaxel och framvagn för att sedan kunna rulla in den i garaget. Väl inne i garaget fortsätter jag med att laga rost och montera olika delar.
Precis som du nämnde är målet att få den färdig till besiktningen. När jag ska besiktiga den hade jag tänkt att ha den i så färdigt som möjligt. USA-fronten ska sitta där. Dock behöver bilen inte vara lackerad. Jag hade tänkt köra med originalfjädrar för att vara säker på att den går igenom besiktningen (så bytar jag till kapade sänkningsfjädrar sedan).

Ja, jag blev inspirerad när jag såg dig mecka med din motorn så jag ville också få ut lite mer hästkrafter ur min. Tänkte att en 531-topp var en billig och bra lösning. Planen för toppen är att slipa in ventilerna, byta packningarna i den och sedan riktplana den.
Motorn hade jag bara tänkt demontera botten på och sedan rengöra det jag kan med avfettning för att tillslut lackera motorn i sin ursprungliga röda färg!
Givetvis kommer insug och andra tillbehör få sig en uppfräschning!

Dock fundera jag mycket över fälgar. Står och väger mellan Ocean mk18 (som jag tycker är snygga men vanliga) och Polaris eller breddade polaris roll
Så lite tips och resonemang där hade inte varit helt fel big_smile

Hoppas du har det bra där nere!

Mvh!

1 830 Inlägg
11 december 2013
Jag hade enzo web 15" men skulle vilja ha samma fälg fast större men ekonomin sa nej hmm men jag tycker de var rätt fina på en 700 bil ^^

170 Inlägg
11 december 2013
angående fälg valet så hade jag nog valt polaris för att det ger ett mer cleant stuk än vad mk18 gör.
Mk18 börjar bli uttjatat samt super dtm.
Hoppas att du kan bestämma dig, väldigt fina fälgar båda två.

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

695 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Jiiimmie skrev:
Jag hade enzo web 15" men skulle vilja ha samma fälg fast större men ekonomin sa nej hmm men jag tycker de var rätt fina på en 700 bil ^^

Ja dem såg inte helt fel ut. Tyckte dem passade rätt bra på din. Dock vet jag inte om den skulle passa mitt "stuk" som jag tänkt köra med + att jag gillar fälgar med fälgband smile

Willmaister740 skrev:
angående fälg valet så hade jag nog valt polaris för att det ger ett mer cleant stuk än vad mk18 gör.
Mk18 börjar bli uttjatat samt super dtm.
Hoppas att du kan bestämma dig, väldigt fina fälgar båda två.

Jag funderar dagar och nätter men tycker det är skit svårt. Dock tycker jag polaris som är breddade till 8.5" är rätt feta. Kan hålla med dig där. Mk18 och super dtm börjar tyvärr bli för vanliga. Många Volvos har dem nu hmm

1 830 Inlägg
12 december 2013
hehe, mjo men hade jag haft kvar bilen så hade det blivit spacers på bilen också. Men funderar på att köpa tillbaka bilen av min polare ^^ (bilen står mest och tycker det är synd) sad

170 Inlägg
12 december 2013
Kör på breddade polaris, kommer bli kanon.
man ska väl inte ha fälgar som är dyrare än bilen hahah skämt smile

Gör om, Gör rätt.

1 830 Inlägg
13 december 2013
Willmaister740 skrev:

haha har man pengar för det så varför inte? wink
men håller med dig, finns en 245a här som har mk18 och bilen är ju inte så jätte fräsh direkt tongue

Fast mk18 passar inte på 740 tycker jag, det ska vara något "grövre". dvs något med fler "ekrar"(?) eller få tjocka som går ut, som polaris ^^

170 Inlägg
13 december 2013
Jiiimmie skrev:
Willmaister740 skrev:

men håller med dig, finns en 245a här som har mk18 och bilen är ju inte så jätte fräsh direkt tongue

Fast mk18 passar inte på 740 tycker jag, det ska vara något "grövre". dvs något med fler "ekrar"(?) eller få tjocka som går ut, som polaris ^^

Haha, precis det jag menar, fälgar gör hela bilen smile

Gör om, Gör rätt.

1 830 Inlägg
13 december 2013
Willmaister740 skrev:
Jiiimmie skrev:
Willmaister740 skrev:

Haha, precis det jag menar, fälgar gör hela bilen smile

Eller hur ! big_smile som pricken över I'et!
Kör på något annorlunda istället för mk18 etc smile (finns så mycket fälgar och ska du kosta på med dyra fälgar, välj något annorlunda då, du får mer "blickar" av det än nått som alla har sätt förr, bara ett tips) smile

695 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Okej, tack för alla tips! Lutar mot ett par Polaris och att jag sedan breddar dem. Dock hade jag vilja provmontera ett par först innan jag köper dem. Så man kan se hur det ser ut tillsammans med bilen smile

170 Inlägg
13 december 2013
Måste tyvärr säga att mk18 passar ganska bra på röd volvo 740, gör säkert polaris med.
Kolla in den här http://www.garaget.org/?car=283534&image=3190231
eftersom din är röd och ska ha usa front så kommer detta bli rätt likt hans.

Gör om, Gör rätt.

695 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Willmaister740 skrev:
Måste tyvärr säga att mk18 passar ganska bra på röd volvo 740, gör säkert polaris med.

Och helst plötsligt blev valet något svårare. Men håller med dig, dem passade rätt bra med den bilen neutral

170 Inlägg
13 december 2013
Surric skrev:
Willmaister740 skrev:

Och helst plötsligt blev valet något svårare. Men håller med dig, dem passade rätt bra med den bilen neutral

Haha, förlåt tänkte bara om du är osäker så vet du ju hur det kommer att se ut med mk big_smile

Gör om, Gör rätt.

315 Inlägg
13 december 2013
polaris passar in mer på det klassiska stuket tycker iaf jag! intressant projekt trevlig läsning smile.

695 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Willmaister740 skrev:
Surric skrev:
Willmaister740 skrev:

Haha, förlåt tänkte bara om du är osäker så vet du ju hur det kommer att se ut med mk big_smile

Haha, det är lugnt! big_smile Men om någon kan photoshopa bra så får dem gärna Photoshopa in ett par polaris på den bilden (istället för mk 18) smile

Donic skrev:
polaris passar in mer på det klassiska stuket tycker iaf jag! intressant projekt trevlig läsning smile.

Okej. Tackar för trevligt omdöme! big_smile

170 Inlägg
14 december 2013
ska försöka fixa något till dig på photoshop

Gör om, Gör rätt.

Sök