1859
Sök

Volvo 740 GL Totalrenovering

Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt under sommaren 2013 och framåt. Det är i grunden en solblekt Volvo 740 som snart rullat 14 000 mil. Köpte den av en äldre dam, vilket innebär att kopplingen är slut, den är lugnt körd... Visa mer

469 729 Visningar
Uppdaterades senast 20 mars 2021
...has left the building...
4 474 Inlägg
27 januari 2014
Surric: Jag är ingen expert! Kan mycket väl va så att lite större spel varken gör till eller från. Finns säkert folk som VET.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

695 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
Surric: Jag är ingen expert! Kan mycket väl va så att lite större spel varken gör till eller från. Finns säkert folk som VET.

Ok, ja får hoppas på det bästa! Men tusen tack för hjälpen! Det uppskattas väldigt mycket, även om det inte är något bra! big_smile

1 011 Inlägg
28 januari 2014
Toppen ser ju ren och fin ut nu. Men varför i hela friden blästrar du en Aluminiumtopp? Det är ju knappas någon rost på den? wink

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

695 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
Chrrille skrev:
Toppen ser ju ren och fin ut nu. Men varför i hela friden blästrar du en Aluminiumtopp? Det är ju knappas någon rost på den? wink

Det var bara en anledning och det var för att få den fin smile

695 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
Har precis varit och tittat lite på toppen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d7539dc89a44875a5fc71909565ddcb2.jpg
Och det var som någon skrev, jag har inte vrål blästrat dem smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c77815a442bc595a5428846826aac0d2.jpg
Dem är skadade men det går smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-90b6e2cfff621f069bf760841188c0bd.jpg

Så det går nog att fixa. Ska bara välja en bra/rätt metod! roll

Mvh!

170 Inlägg
28 januari 2014
Skaffa en ny topp istället så slipper du krabbet ? eller du kanske gillar utmaningar wink

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

6 740 Inlägg
28 januari 2014
Willmaister740 skrev:
Skaffa en ny topp istället så slipper du krabbet ? eller du kanske gillar utmaningar wink

"skaffa en ny topp" haha inte så värst lätt o hitta en 531 för det priset han fick den för

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

170 Inlägg
28 januari 2014
Henkix skrev:
Willmaister740 skrev:

"skaffa en ny topp" haha inte så värst lätt o hitta en 531 för det priset han fick den för

Haha, det var bara ett förslag, har annars en kompis som kan fixa en 531 topp för säkert 500 kr

Gör om, Gör rätt.

6 740 Inlägg
28 januari 2014
Willmaister740 skrev:
Henkix skrev:
Willmaister740 skrev:

Haha, det var bara ett förslag, har annars en kompis som kan fixa en 531 topp för säkert 500 kr

ää är nog inga problem för honom att fixa till denna tongue 500 var ju ett bra pris

Du är liv

170 Inlägg
28 januari 2014
Nejdå, det är nog inga problem för honom wink

Gör om, Gör rätt.

695 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
Willmaister740 skrev:

Nja, ny topp är jag inte så intresserad av. Har man gjort ett misstag så får man se till at fixa det! Och sedan är det alltid kul att testa sig själv om man klarar det smile (Som farsan brukar säga, har man satt fan i båten så får man se till och ro)

170 Inlägg
28 januari 2014
Eller som min lärare säger " det finns inga utvägar , gör om gör rätt " osv smile

Gör om, Gör rätt.

695 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
Henkix skrev:
Willmaister740 skrev:
Henkix skrev:

ää är nog inga problem för honom att fixa till denna tongue 500 var ju ett bra pris

Willmaister740 skrev:
Nejdå, det är nog inga problem för honom wink

Ska göra mit yttersta och bästa för att lyckas! big_smile

Tack för ni tror på mig. Det ger mig en extra "jävlar annamma" big_smile

6 740 Inlägg
28 januari 2014
en fin sånhär putsduk tror jag skulle funka smile http://www.slojd-detaljer.se/images/pro … sduk-1.jpg

Eller om man skaffa en såndär liten honingsaparat man sätter på borrmaskinen med fina fina stenar borde ju också gå tror ja big_smile

Du är liv

695 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
Willmaister740 skrev:
Eller som min lärare säger " det finns inga utvägar , gör om gör rätt " osv smile

A, precis! smile

Henkix skrev:
en fin sånhär putsduk tror jag skulle funka smile http://www.slojd-detaljer.se/images/pro … sduk-1.jpg

Eller om man skaffa en såndär liten honingsaparat man sätter på borrmaskinen med fina fina stenar borde ju också gå tror ja big_smile

En sådan duk hade nog inte varit helt fel smile

Menar du en sådan http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … yg-192276/
För den har jag också funderat på smile

Där var en som skrev i den tråd jag gjorde:
Ta en gammal tryckare och lite rubbing (till lack) ta en bult M8 utan skalle. Svetsa på den i centrum på ovansidan på tryckaren. Fram med borrmaskin och stick ner tryckaren i toppen med lite rubbing på sidan ock kör sakta och för den upp och ner (honing). Kolla så den löper fint hela vägen med olja. Nyper den när du trycker med pekfingeret typ 45 grader, Då är det bara att kasta toppen. Då är det risk att den kan göra det under drift med om man har otur.

Sedan skrev en annan att jag kunde använda Autosol som slipmedel?

Ska till Biltema i morgon så då hade jag tänk handla lite saker som jag kan använda mig av för att fixa toppen. I värsta fall om jag inte behöver något av sakerna så lämnar jag tillbaka dem cool

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 januari 2014
Börja med "autosol" eller "rubbing", du vill bearbeta loppen så lite som möjligt...Ju mer material du tar bort dessto större är risken för att toppen inte klarar sig... Kan va som så att du inte får "perfekta" lopp men iaf tillräckligt bra...
Utöver detta skulle jag vara orolig över hur jag får bort ALL blästersand, vilket är mer eller mindre omöjligt...Du får nog bada den där toppen ordentligt, blåsa rent den med högtryckstvätt, tryckluft o "vad vet jag" ett antal gånger...Du kommer dock aldrig få bort all blästersand, du får helt enkelt hoppas på att det som blir kvar stannar där det är utan att cirkulera med oljan...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

92 Inlägg
28 januari 2014
dawwe skrev:
Börja med "autosol" eller "rubbing", du vill bearbeta loppen så lite som möjligt...Ju mer material du tar bort dessto större är risken för att toppen inte klarar sig... Kan va som så att du inte får "perfekta" lopp men iaf tillräckligt bra...
Utöver detta skulle jag vara orolig över hur jag får bort ALL blästersand, vilket är mer eller mindre omöjligt...Du får nog bada den där toppen ordentligt, blåsa rent den med högtryckstvätt, tryckluft o "vad vet jag" ett antal gånger...Du kommer dock aldrig få bort all blästersand, du får helt enkelt hoppas på att det som blir kvar stannar där det är utan att cirkulera med oljan...

Nu hänger jag inte med när du menar att det är omöjligt att få bort all blästersand, allt är ju möjligt men det viktigaste är ju att se till så det inte är någon sand i oljekanalerna osv. wink

695 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
Var en liten sväng in om Biltema idag för att kunna genomföra helgens bravader wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-dd156edd5d97ea50508bb1383c6d0a85.jpg
Förhoppningsvis ska dessa saker kunna hjälpa mig. Snackade dock med en kille på Biltema och han tyckte jag skulle köra på "autosolmetoden" (kanske inte ska lite på dem och vet inte om han fattade vad jag menade, men men tongue )

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-e244228e5ec794397c17a7ce0b18b16b.jpg

En kompis till mig har en sprucken 531 topp (planat toppen och monterat den på en turbo motor med för högt laddtryck). Så jag frågade honom om jag kunde köpa den (tänkte ha den som test topp wink ) och det var inga problem, bara han blev av med skiten så var han nöjd. Så den ska jag åka och hämta på fredag big_smile

Sedan kunde jag inte låta bli att åka in om skroten idag, då dem ligger ca 2km från Biltema. Och givetvis hittade jag lite roligare saker, men tyvärr skulle dem stänga om 3 min så får eventuellt ta det på fredag. Men mer om det då wink

Allt för idag!
Mvh!

2 Inlägg
29 januari 2014
ska följas! har själv en 745a som jag nyss satt på nylackade skärmar och huv. sen såklart fälgar! kolla gärna in den och lämna en kommentar elr röst smile

695 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
erik93 skrev:
ska följas! har själv en 745a som jag nyss satt på nylackade skärmar och huv. sen såklart fälgar! kolla gärna in den och lämna en kommentar elr röst smile

Det ska jag göra!

Tack så mycket! big_smile

Sök