2187
Sök

Volvo 740 GL Totalrenovering

Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt under sommaren 2013 och framåt. Det är i grunden en solblekt Volvo 740 som snart rullat 14 000 mil. Köpte den av en äldre dam, vilket innebär att kopplingen är slut, den är lugnt körd... Visa mer

469 760 Visningar
Uppdaterades senast 20 mars 2021
6 740 Inlägg
2 februari 2014
#581
Surric skrev:
Henkix skrev:
Surric skrev:

Förstår inte riktigt vad du menar, men kan kanske bero på att jag inte monterat av min gamla topp från motorn roll Så har du möjlighet, tid, ork och lust så får du gärna skicka en bild smile

Hålen jag menar är dessa. Det påstods att det skulle ge bättre kylning till cylinder 3 och 4 som, enligt honom, ofta gick varma? roll
Men eftersom Volvo inte borrade upp hålen när toppen byggdes så blev jag lite fundersam och tänkte att det var bäst att höra med er smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-785f8ceaef93ce233231c11fdcb715c3.jpg

jag hade inte borrat upp dom hålen på en original motor iaf smile

Ne, det känns som att Volvo skulle ha gjort det när toppen gjordes från början. Och sedan ska jag köra original och inte något mega trim smile

Jag ska ta bilder åt dej på dom där styrningarna ja prata om i veckan så du ha kolla på dom, glömde kontrollera dessa på en kompis bil när vi bytte topp o då satt det ju styrningar i både blocket o toppen o då gick det ju ej ihop tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

695 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#582
Henkix skrev:
Surric skrev:
Henkix skrev:

jag hade inte borrat upp dom hålen på en original motor iaf smile

Ne, det känns som att Volvo skulle ha gjort det när toppen gjordes från början. Och sedan ska jag köra original och inte något mega trim smile

Jag ska ta bilder åt dej på dom där styrningarna ja prata om i veckan så du ha kolla på dom, glömde kontrollera dessa på en kompis bil när vi bytte topp o då satt det ju styrningar i både blocket o toppen o då gick det ju ej ihop tongue

Okej, tack! big_smile


695 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#583
Blir en liten update idag smile

När jag gick ut i garaget idag var tanken att jag skulle få ihop toppen och testa om jag slipat mina ventiler tillräckligt smile

Började med att blåsa med tryckluft i alla vattenkanaler ca 30 min. Ska göra samma sak igen nästa gång jag besöker garaget smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-fb328717ca79fd6594e9db82c5f7f32a.jpg
Dags för montering smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-5d12417a2c4ac5d21516f87d94f3521e.jpg
Lite fett


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-efe0c4fee0a383848f185f589420fa9e.jpg
Och efter en stunds pillande så var dem monterade big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-66d882e87d1da071260bca9ac25aab52.jpg
Glad som jag var och skulle montera mina ventilfjädrar insåg jag detta! Men va *****! Brickan går ju inte över den nya packingen mad


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d7b1979cb1be07089790a224e5cdf40a.jpg
Jaha, då var det bara att ta av dem igen, på med brickan och sedan på med packingarna igen. Men nejdå, så lätt skulle det inte vara att få av dem! Skit också! Får fara till Volvo i morgon och beställa nya mad Men man lär så länge man lever lol



https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-3f89a197a27cd222aedab20d753b5ff2.jpg
Fick nya mig med att montera insugsventilerna. Hällde lite T-röd och det såg ut som att dem var täta men ska givetvis ta en ordentlig koll nästa gång, då jag förhoppningsvis monterat mina avgasventiler också! big_smile

Det var allt för denna vecka och helg!

Mvh!


44 Inlägg
2 februari 2014
#584
Härligt! Ska följas.

170 Inlägg
2 februari 2014
#585
Synd att det blev lite strul, men det fixar du ! wink

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

695 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#586
EmilHammarlund skrev:
Härligt! Ska följas.

Tack! big_smile
Willmaister740 skrev:
Synd att det blev lite strul, men det fixar du ! wink

Sry missade att du svarat mig i förra inlägget sad Men nop tyvärr har jag ingen aning om varför du får den felkoden hmm Och tyvärr har jag inget bra tips på hur du ska lösa det sad

Här är kanske en tråd som kan hjälpa dig? smile

https://www.flashback.org/t1102012

Någon skrev:
når motoren er kald. så slår kaldstart ventilen inn. og bensin dysene går på to sykluser isteden for en.

dvs dobbelt så mye bensin ved oppstart!
derfor høy tomgang


Jadå, det var ju inget allvarligt fel men störde mig på det ändå då jag var taggat på att få ihop toppen! big_smile


695 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#587
Surric skrev:
EmilHammarlund skrev:
Härligt! Ska följas.

Tack! big_smile
Willmaister740 skrev:
Synd att det blev lite strul, men det fixar du ! wink

Sry missade att du svarat mig i förra inlägget sad Men nop tyvärr har jag ingen aning om varför du får den felkoden hmm Och tyvärr har jag inget bra tips på hur du ska lösa det sad

Här är kanske en tråd som kan hjälpa dig? smile

https://www.flashback.org/t1102012

Någon skrev:
når motoren er kald. så slår kaldstart ventilen inn. og bensin dysene går på to sykluser isteden for en.

dvs dobbelt så mye bensin ved oppstart!
derfor høy tomgang


Jadå, det var ju inget allvarligt fel men störde mig på det ändå då jag var taggat på att få ihop toppen! big_smile

Edit: hittade denna http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=32536


...has left the building...
4 474 Inlägg
2 februari 2014
#588
Tips: När du monterar ventiltätningarna så skall ventilen sitta i loppet. Det skall (brukar) medfölja en tunn plasthylsa som passar på ventilskaftet. Man har dessa på skaftet (täcker knasterspåren!), syftet är att INTE skada ventiltätningarnas gummiläppar. Jag skulle använt dessa hylsor. Ehlring (stavning?) som är en "packningstillverkare" skickar(skickade?) med dessa hylsor när man köper(köpte?) ventiltätningar, står till o med i deras manual att hylsorna måste användas när tätningarna monteras...Det fuskas en hel del med detta. Sen vet jag inte hur vanligt det är att "gummiläpparna" skadas om man inte använder dessa hylsor, men mitt råd är: Hylsa på ! *haha*.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

695 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#589
dawwe skrev:
Tips: När du monterar ventiltätningarna så skall ventilen sitta i loppet. Det skall (brukar) medfölja en tunn plasthylsa som passar på ventilskaftet. Man har dessa på skaftet (täcker knasterspåren!), syftet är att INTE skada ventiltätningarnas gummiläppar. Jag skulle använt dessa hylsor. Ehlring (stavning?) som är en "packningstillverkare" skickar(skickade?) med dessa hylsor när man köper(köpte?) ventiltätningar, står till o med i deras manual att hylsorna måste användas när tätningarna monteras...Det fuskas en hel del med detta. Sen vet jag inte hur vanligt det är att "gummiläpparna" skadas om man inte använder dessa hylsor, men mitt råd är: Hylsa på ! *haha*.

Okej, tack för tipset. Som sagt så var jag tvungen att ta av dem igen. Men har du någon bra ställe som säljer detta specialverktyg, för tror inte jag fick med något i min sotningssats? smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
2 februari 2014
#590
Det är en tunn plasthylsa, som sagt. Kostar ungefär 5 öre i tillverkningskostnad...Ser ut så här http://i323.photobucket.com/albums/nn447/Jeremy5848/1987%20Mercedes%20300D/Seal_7726.jpg
Jag är ganska säker på att Volvo kommer säga "Den där hylsan behövs inte", men knasterspåren är vassa o har man otur så blir det worst case scenario
Senast redigerat av dawwe (2 februari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

695 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#591
dawwe skrev:
Det är en tunn plasthylsa, som sagt. Kostar ungefär 5 öre i tillverkningskostnad...Ser ut så här http://i323.photobucket.com/albums/nn44 … l_7726.jpg
Jag är ganska säker på att Volvo kommer säga "Den där hylsan behövs inte", men knasterspåren är vassa o har man otur så blir det worst case scenario

Jaha, det hade jag ingen aning om. Det ska jag ta och undersöka lite mer big_smile
Tack för tipset! big_smile


92 Inlägg
3 februari 2014
#592
Hur blev toppen förresten, klarade den sig för det är ju inte roligt att slänga en topp som man har lagt så mycket tid på


695 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#593
Olsson_95 skrev:
Hur blev toppen förresten, klarade den sig för det är ju inte roligt att slänga en topp som man har lagt så mycket tid på

Jo tack. Det går väll hyfsat. Jobbar på den men fick iallfall ordning på cylinderväggarna som jag råkade blästra smile
Nu är nästa problem att få ut all sand ur den men det är nog "bara" att blåsa den med tryckluft wink


695 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#594
Update! big_smile

Har hänt lite i veckan och lite igår smile

I veckan flyttade jag motorn till ett lite större garage

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-2d367039c88d7273a68de8da21e15ede.jpg
Var tvungen att putta ut bilen ur garaget för att kunna ta ut motorn tongue (kunde inte låta bli att ta lite bilder)


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-4d37a0da14d77eb371a32bdb771e8654.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-4b2cc2160b5b22e7d479051dcd318110.jpg
Tycker den passar i Polaris wink

Över till motorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-14b14706bb59e018e07f1153e202e5c0.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-19125bc7e7072bca26acf90f31b37506.jpg
Lastad och redo cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-0dec4fe1033fb1accbaa759e12523ba2.jpg
I det nya hemmet. Den fick även en liten kompis (polarens b200ft) wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-eb807361f8925c0506126bd93e48eb66.jpg

Över till toppen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-dbf285a14a1c9ba3fddf7c499e0b57eb.jpg
Nya ventiltätningar


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-efc957844d62ecff7e547f8b06d70637.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-74efc7a7c6967a3686eabd05b3431a5d.jpg
Alla monterade (ber om ursäkt för dålig bild)


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-7293bc6342ec7f4d0e44122e68184432.jpg
Spännande big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-55d7da575a82c681a3165df1ed3deda7.jpg
Fortsatte med motorn smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-07d2747a613c2028bbddfd6cf4691ad3.jpg
Lite insug och annat kul tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-bf8faaea4a59bb27a35fdc10a7310a32.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-1f7a19bb3a90be0e25dc6a1e5d122cd0.jpg
Det var allt jag fix gjort denna gång med motorn smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-2104fcd4ad52c937d3fae314d0ab394e.jpg
Och när jag gick hem 2h senare såg det ut såhär! big_smile Sjukt nöjd! cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-97d341ae3043030db36f36958573d483.jpg
Köpte lite saker på tradera till mina bromsar (alla saker förutom den längst till vänster köptes för 11kr men med frakt blev det 41) Behövde egentligen bara gummina längst till höger då jag råkat ta sönder dem i somras när jag demonterade bromsoken hmm Och den längst till vänster fixade jag på skroten för 20 kr tongue Så nu blir det kanske lite bromsoksmeck också wink

Allt för denna gång!

Mvh!


1 830 Inlägg
8 februari 2014
#595
Haha bilen lär ju inte vara så tung nu så butta lär ju inte vara några problem xD


170 Inlägg
8 februari 2014
#596
vet någon hur man får bort kromlisterna runt fönstren ? hade tänk lacka mina mattsvarta.. men vill inte ta sönder något

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

1 830 Inlägg
8 februari 2014
#597
Willmaister740 skrev:
vet någon hur man får bort kromlisterna runt fönstren ? hade tänk lacka mina mattsvarta.. men vill inte ta sönder något

Måla dem på plats bara tongue (vet en annan som gjorde det och han fick till på ett bra vis) smile


170 Inlägg
8 februari 2014
#598
Jiiimmie skrev:
Willmaister740 skrev:
vet någon hur man får bort kromlisterna runt fönstren ? hade tänk lacka mina mattsvarta.. men vill inte ta sönder något

Måla dem på plats bara tongue (vet en annan som gjorde det och han fick till på ett bra vis) smile

Med vanlig målarfärg ?

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

Man ska vara seriös!
560 Inlägg
8 februari 2014
#599
Ta försiktigt och bänd så borde inte clipsen eller listen gå sönder smile.

Men varför lacka blanka lister?

Är det inte lättare att gå till skroten och hämta svarta och byta ut? smile

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!

1 830 Inlägg
8 februari 2014
#600
Willmaister740 skrev:
Jiiimmie skrev:
Willmaister740 skrev:
vet någon hur man får bort kromlisterna runt fönstren ? hade tänk lacka mina mattsvarta.. men vill inte ta sönder något

Måla dem på plats bara tongue (vet en annan som gjorde det och han fick till på ett bra vis) smile

Med vanlig målarfärg ?

Haha nej lacka dem ^^ (Han som jag känner maskerade runt om o såg till så det var tätt o dubbla lager sen slipade han försiktigt o sedan lacka / spray måla, minns ej vad det var men resultatet blev riktigt bra iaf)



Sök