Hur har ungdomar råd?

Audi_freak_on_a_leash
22 november 2006 · 216 Inlägg

Sparat och pyntade kontant och kommer förmodligen fortsätta med det. Sålänge får man ganska mycket pengar att använda på bilen med ett jobb och man bor hemma.

Kanske inte så länge till dock.

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu
Audifantast Fartälskare
22 november 2006 · 390 Inlägg

NiclasT skrev:
Satt och tittade i tråden " Hur gamla är ni?" och såg att det fanns väldigt många 18-22-åringar med bilar för flera hundra tusen kronor.

Så jag undrar hur har ni råd? Lägger ni hela lönen på lån och bor hemma eller har ni vunnit på lotto?

tongue

jag tog sparpengarna så man kan kanske säga pappa betalar? eller det e ju inte lika... jag har själv satt in mycket pengar på det kontot... får ju själv betala för allt annat på bilen.. kommer inte på tal att låna ett öre till bilen och jag vill itne ta emot pengar från annan.. blir som någon tidigare mi tråden nämnde... känns ej som sin egna bil... men min älskling känns 100% MIN! smile hehe

Speedparts That´s why.......
Epitaph
22 november 2006 · 835 Inlägg

Finns ju faktiskt inget bättre än att ÄGA sin egen bil, utan lån, skulder mm.... smile
skulle nog inte känna mig riktigt tillfreds o typ glida i en lamborghini o va skuldsatt till öronen....jo kanske wink heh

twin_cam Smålänning
22 november 2006 · 7 877 Inlägg

Epitaph skrev:
Finns ju faktiskt inget bättre än att ÄGA sin egen bil, utan lån, skulder mm.... smile
skulle nog inte känna mig riktigt tillfreds o typ glida i en lamborghini o va skuldsatt till öronen....jo kanske wink heh

Du sa det! Jag vill att min bil ska vara MIN BIL och inte bankens.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Max_Eclipse
22 november 2006 · 13 Inlägg

Svaret e enkelt...  Om man inte är rikemansbar då fassan betalar! .. JOBBA !  extra jobb sommarjobb..   e va smart när de gäller villken bil ... som förstabil tycker jag personligen att det inte är fel med en bil från tyskland.. fetare bil för billigare pengar..

Jag hade tur .. styvfassan köpte hem en Mitsubishi Eclipse 93. för 12 000:- för 2 år sen bar adet att lacken på taket mm. var katastroof... sen slutade bilen fungera ...

Jag viste inte ett skit om bilar men sökte hjälp . bla här på garaget .. så nu har jag lagat bilen .. och hittat  en  "Nybörgarlackerare" som lackar bilen billigt .... får köpa skrotet för 4000-5000:-   som egentligen kostar 27 000 - 32 000

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
22 november 2006 · 2 933 Inlägg

spara pengar, handla upp, jobba, spara, handla  big_smile  För tillfället jobbar jag och handlar.. spara behövs inte.. tongue (inte mer än ca 3 ½ lakan / månad för lånet på vinterbilen då vill säga)

Senast redigerat av dj_aggwa (22 november 2006)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
xBjorlingx
12 februari 2007 · 433 Inlägg

Började att köpa en gammal moppe när jag var 11. Haft ca. 25st efter den. Köpt billigt, renoverat sålt till "överpris" oftast. Sen två traktorer på det. Samma visa där. Sen blev det ju bil när jag var 17. En 940 till bra(!) pris, sen fixa och byta osv. Och vips nu står jag där med min Passat, 19 bast. Farsan har jag ingen kontakt med = Aldrig betalt nått. Morsan betalade en tusenlapp på min andra traktor jag köpte, och skjutsade mig gratis (!) vid något tillfälle när jag köpte bil. En halvtids sjukpensionär har inte riktigt råd med 3 söners drömmar..


Lån är väl för folk som inte har tålamodet att sitta och spara medans dom suktar efter drömbilen..jag har inte nått mitt mål än. Jag behövde bara något fint att åka i. Men lån kommer jag bara ta för att köpa hus. Betalar över 4 000:- för min tvåa nu. Pengar jag aldrig kommer se mera. Betalar jag lika mkt på mitt huslån sen så kommer det vara mitt efter ett xx antal år, och då kan jag sälja det och få tillbaka de mesta av pengarna.

Får du tillbaka pengarna du lagt ut på din bil efter sissodär 20 år? wink

FireTraXX DFFL
12 februari 2007 · 9 020 Inlägg

Lånade 83 000 av pappa för att köpa bilen jag har nu, hade en del pengar sen innan.
Fick bilen för 138 000 vilket är billigt för en nästan fullutrustad Audi A4 1.8T -04.
Tyvärr så har jag inte kvar den här eftersom att folk inte tycker om när man snackar skit om 740...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
alex_side Neerd
12 februari 2007 · 1 596 Inlägg

Min bil är verkligen inte ngn 100 tusen kronors bil:P...Men det var såhär jag hade letat bil i några veckor men hittade inget för de pengarna jag hade sen jag sålt moppen.... satt och snackade bilar med min kusin som sa att han skulle sälja sin för att han inte kunde låta den stå när han jobbade..var alltid ngn som skulle vara på och förstöra den tyvärhmm men iaf så sa han att om jag skulle köpa den så ficka jag den för 20 000 kusinpris..så jag snackade lite med fassan..såg inte bra ut fån början för vi hade precis köpt massa saker till huset men så sa min kusin till mig att om han får 500 kr varje månad tills den är betald så räcker det...smile så då var det inte att tänka på ens köpte den direkt...

MVH Alex tack en än gång till världens bästa kusse!

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
robert_87 Lokförare
12 februari 2007 · 126 Inlägg

Mor o far köpte ny bil med automat när jag höll på att övningsköra, så vi köpte en bil som ja kunde övningsköra i.

Mor låna ut 20.000 kr till mig.

Jag fick 30.000 av försäkringsbolaget pga vissa saker som hindrar mig att ta vilket jobb ja vill.

Betalade mor 20.000 o hade 10.000 kvar.

Försäkring o skatt på bilen betalar mor o far som en födelsedagspresent som ja fick när ja fyllde 18.

Saab 900 Aero -96
Ena Colaberoende
12 februari 2007 · 1 219 Inlägg

Har alltid haft skitbilar Förut. Knappt gått att laga upp.
Kompisen ägde Seaten jag äger nu och jag var med och hämtade den 1999 när han köpte den, sedan dess har jag velat ha bilen.
För några år sedan ringde han och frågade om jag ville köpa bilen för 30 000 som den var eller 35 000 och då skulle kamremmen bytas och handbromsvajern.
Jag köpte bilen utan att den var upplagad för 30 000, Kompisen fixade båda för 800:-.
Sedan dess har allt fungerat toppen. Bilen har aldrig krånglat en sekund.

Bilen stod i 55-60 000:- när jag köpte den.. Så snacka om kompisrabatt.

Känns gott att ha sådana vänner.

/Ena

iceman19
12 februari 2007 · 98 Inlägg

jag har betalat min bil själv..har sommarjobbat i flera år för att spara ihop pengar..de ena ja lånat till ä en tusen lapp när ja köpte bilen..(förra ägaren va snål o ville inte sänka priset med en tusen lapp till=P)

Murvald Knegare
12 februari 2007 · 718 Inlägg

Jag betalade min bil helt själv, 13500;- för en audi 100, lovar att det inte finns finare bilar av den modellen, hade knappt gått 13000 mil när jag fick den, MASSA slitagedelar utbytta osv.. smile

William 2009-02-20
Team-Adolfsson Gödseldräng
12 februari 2007 · 4 529 Inlägg

jag köpe min av brorsan tongue
ur egen ficka betalar på avbetalning till han big_smile

Aerodynamik ...
12 februari 2007 · 7 120 Inlägg

Min släkt är utrotningshotad tongue
Har ärvt ganska stora summor pengar och grejer.
(Bla. lägenhet, 50 000kr m.m.)

Danijel
12 februari 2007 · 237 Inlägg

extraknäck, studiebidrag och en STOOOR sparbössa big_smile

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]
Westergren Large Cap
12 februari 2007 · 1 816 Inlägg

Tror att ordspråket " Pappa betalar " passar in här. Men många lånar ju till sig massor med pengar.

chrille_ Servicerådgivare
12 februari 2007 · 715 Inlägg

har jobbat som faaan o sparat som fan för att få råd med den bilen jag har nu ...
så  e de med den saken .. // chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Wallen Auditok
12 februari 2007 · 169 Inlägg

Ja i vissa fall undrar jag med, finns säkert många "Pappa Betalar" där ute. Dom har haft en jävla tur isåfall!
Själv har jag sparat pengar så länge jag kan minnas och slitit som ett djur på lediga stunder dom senaste åren och tjänat lite extra på någon bil man sålt. jag är bara 18 år, och skrev faktiskt teorin idag och klarade den smile Och det är många som frågat sig hur jag har råd med min bil, men jag anser att jag gjort mig förtjänt av den.

robert_87 Lokförare
12 februari 2007 · 126 Inlägg

Pappa betalar?

Här är det mamma som betalar wink

Saab 900 Aero -96
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang