3094
Sök

Hur demontera åk med nya delar?

360 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
Jag kan ej demontera/plocka bort åket från bak. Det är nya belägg och cylindern måste skruvas in. Bromsskivans kanter tot ca 0.5mm lpter mig inte dra ut denna.
Att banka hjälper. Men hur gör ni?

Forummoderator
26 595 Inlägg
11 juni 2013
"Ok" menar du?
Antingen plocka ur klossarna först och sen dra lös oket, eller dra lös oket såsom det är. Har aldrig haft problemet själv..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 915 Inlägg
12 juni 2013
Lossa skruvarna osv och ta bort oket, men ska du bara trycka in kolven igen så behöver inte oket bort.
Ta bort beläggen och ta en polygriptång och tryck in kolven, sen sätt tillbaks beläggen.
Vissa bilar har en kolv som måste skruvas in och går då inte att trycka/pressa in kolven, då behövs ett specialverktyg för att skruva in kolven med.

Vad har du för bil?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

360 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Grejen är att beläggen är nästan helt nya. Provade trycka in dessa för att ta ut dem. Om jag tvingar ut oket, provar dra ut ena belägget, räcker inte platsen till det. Belägget är ca 15mm. Medan spalten 12?
Ska prova demontera andra sidan imorgon och fota. En bild säger mer än tusen ord.

Jag kommer att tvinga den. Men det hade varit bra att veta hur proffs gör. Om bara beläggen hade varit under 12mm.

Vid monteringen av nya, har man tillgång till cylindern och kan snurra/trycka in den. Sen Placerar man in beläggen och monterar över bromsskiva.

När man väl börjat köra, justerar sig oket/cylindern och det går inte att backa den utan att kunna snurra den...

Får se hur det blir imorgon.

360 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Är man idiot om man är dum?

Jag ville ta ut den genom att skruva ut hela med fästet!

Mitt fel.

Fan vad jag skäms att jag ställde frågan här sad

Sök