10147
Sök

Vad smörja in bilens nya luftfilter med?

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Yes jag vet att det är olja som gäller men vad för typ av olja??
Ska jag bara ta en dunk med motorolja och hälla över filtret eller vad gör jag?
Att smörja in för hand verkar knepigt då filtret har alltför många filterrader (dessutom är det trångt mellan dem samt att filtret ser lite stickigt ut).

Har vidare sökt runt på google (take that googlevänner som enbart hänvisar till google) och sett att folk rekommenderar en speciell luftfilterolja som finns i sprayburk men detta verkar vara något gammalt då jag inte längre hittar dessa. Biltema har i och för sig något som kallas luftfilterolja men det är bara i en vanlig dunk som verkar rikta sig till motorcykelfilter (mc-filtret skall dessutom dränkas i denna filterolja, blir svårt med mitt enorma filter). Mekonomen och Jula har inte något som kallas luftfilterolja.

Luftfiltret är förövrigt ett vanligt (rödsvart) standardfilter till en gammal klassisk Honda CRX.

Så hjälp mig att finna en lösning på detta mysterium tack.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Forummoderator
26 683 Inlägg
12 juni 2013
Ett vanligt originalfilter oljas inte in.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Hmmmm? helt säker? vilka filter ska oljas in? är det då mer racingfilter? eller är detta något som enbart har med mc-världen att göra kanske?

Googlelänkarna pekade på att alla luftfilter alltid ska oljas in innan de börjar användas så därför blev jag lite fundersam.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 853 Inlägg
12 juni 2013
Som redan nämnts du behöver bara olja in eftermarknads luftfilter som skall oljas in typ sport luftfilter.
Jag brukar köra med Castrol Foam Air Filter Oil Spray, finns på BDS för typ 150kr. Ser typ ut såhär:

http://imageshack.us/a/img801/3333/castrolfoamairfilteroil.jpg

Oftast har filter tillverkaren en egen olja som de skickar med och som man kan köpa av dem. men det finns även torra efter marknads filter som inte skall oljas in

/mvh soyd

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Aha då lärde jag mig något nytt, tusen tack big_smile

Sök