BMW E21 projekt

Renoverings projekt av en BMW E21 323I från 79. Bilen hade varit avställd och undan parkerad sedan 1999-08-13 fram till jag köpte den 2013-03-15. Plockade ner bilen totalt, samtliga delar har renoverats eller byts till nya. Bilen har blästrats, rostlagats, lackats. Motorn en M50 från E34 har genomgått lättare renovering och monterats på plats, Original E21 växellåda har använts. Inredning är bytt till skinn. Allt el är kopplad, Rostfritt avgassystem med katalysator monterad, har lagt upp massor av bilder på för & efter.
  • 173 Följare
  • 179 722 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 november 2017
Wolf_89 Wolf_89
26 november 2013 · 446 Inlägg

Artemis skrev:
Svar till er som undrar om vart jag får tag på delar till E21an.
Jag beställde det mesta inom bromsar/hjulupphängning samt kaross delar på Mekonomen och Mekamera.se båda 2 har väldigt bra priser och väldigt många delar. Jag jämförde priser bland dessa och beställde.

Sen finns det delar som endast säljs på BMW och med tanke på att dom vill bli av med dessa delar då dom bara ligger och tar plats är prisen väldigt billigt på stort del av delarna dessutom är leveranstiden till dagen efter om delen ska hämtas från Tyskland tar det max 4 dagar. Väldigt bra och snabbt.

Jag har även beställt delar från http://www.wallothnesch.com/ dom har nästan allt till gamla BMW allt från BMW E3 till BMW E30 dessutom skickar dom med en pärm med förteckning över delarna samt pris vid första beställningen Det kan kännas overkill när allt finns på nätet MEN denna pärm har funkat som verkstads handbok för mig i garaget. beställning från dom tar max 5 dagar att komma fram. Väldigt bra service och pålitliga.

Den sista schmiedmann OBS! OBS! DETTA ÄR MIN UPPFATTNING OCH ERFARENHET NÄR JAG HAR BESTÄLLT FRÅN DOM. VET ATT DET FINNS FOLK SOM DYRKAR DOM SÅ JAG VILL INTE HA NÅGON DISKUSSION OM DESSA PÅ SIDAN.
Jag har fått vänta upp till 10-12 dagar på att få hem delar jag beställde samt att ena gången tog det 9 dagar för dom att komma fram till att dom inte har dom delar jag beställt och att det är slut på BMW vilket var skitsnack för jag beställde samma delar av BMW och fick hem till dagen efter. Har jämfört deras pris med BMW och kommit fram till att det är nästan samma pris om inte dyrare då postkostnad tillkommer samt att på BMW får du hem delar till dagen efter. Dom är säkert bättre på nyare BMW.

Har sj beställt mkt ifrån schmiedmann. Har dock fått avboka 2-3 beställningar pga tröttnade på att vänta efter 3-4 veckor. Men som Artemis sa. Så är dom nog mkt bättre på nyare.

Men kan ju tilläga att finns ju en delar på Tradera och Ebay. Vet att allt är inte nytt. Men ibland så är det nästan omöjligt att hitta vissa dela så man får nöja sig med beg delar. Men kollade just in wallotnesch sidan. Hittar mkt jag vill köpa till min 1602. Fan bara att plånboken är så tom sad

MEN om du tröttnar på din E21an och funderar på att ge bort den. Så kan jag gärna ta hand om den :p
Den blir riktigt snygg.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Artemis
26 november 2013 · 203 Inlägg

Fick på sidorutorna med hjälp av vaselin och rep
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-cab38e1921e58b0de190aca82d2b5664.jpg
Här ser man skillnaden
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-ae557183c0b7e6f730f180351a8ffcb5.jpg
Har fått på stor sett allt när det gäller inredning och kaross endast takluckan återstår men ska plocka ner mekanismen och gå igenom den innan den monteras på igen.
Snart börja jag jobba med att få in motor&växellådan så jag har förberett med att montera av huven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-6bb45ad1ea3a39805787d44a5aded371.jpg
Tror det blir snyggare med kromnjure då blinkerslamporna är vita. Ska ta ut bilen i dagsljus och fota någon dag så man ser färgen i sin helhet.

Senast redigerat av Artemis (14 januari 2014)

Artemis
5 december 2013 · 203 Inlägg

Idag monterade jag takluckan skulle inte göra om det om jag fick betalt för det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-8e4d82a4b21416fce6f9e3e26e2fca96.jpg
Köpte snygga pedaler som jag ska montera. Något snyggare än dom som sitter i original smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-a4799ed70c21d2aceeca3ffdf702b162.jpg

funZ
5 december 2013 · 153 Inlägg

jäkligt snygga pedaler! ser ut som borstat stål, är det de? och isf vart hittar man dom? smile

E34 535 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273416/ ta gärna en titt om du har lust :)
BMW E36 318IS "Lill-tysken" (1994)
Artemis
6 december 2013 · 203 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-2424e4fc4f5f3913bcaadba32a8e6c20.jpg

Artemis
9 december 2013 · 203 Inlägg

Har lagt tid på att anpassa motorfästerna till framvagnen. Har fått flytta tillbaka motorfäste armen på båda sidorna så att dom passar till E21 framramen. Det fanns förborrade hål med gängor som passade exakt på höger sidan.
original monterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-427fb6d69dd41a1afa6d711f71ea1bc0.jpg
Nu är den flyttad
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-aa57047fb1c3352b8d9cbfdac289e039.jpg

Vänster sidan gick inte så bra då avståndet mellan dom befintliga fästena var större än armen så jag fick skapa en liten förlängning och bulta fast.
Glömde ta förebild men skruvmejseln visar vart den satt innan roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-e547c0274015cd8663832e9429821aff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-b6a5c28480cfd0066b093375ba146305.jpg

Nya motorkuddar köpt Är samma som finns på E30. Tycker inte att dom gamla är slitna men lika bra att byta ut till nya när man ändå har allt nere.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-1b7da7d614c07ae5b3e7d6185686f9cd.jpg

Eftersom jag har monterad av AC-pumpen och Servopumpen kan inte jag använda original fläktremmar "2st" längre. Så jag klippte ena och mätte exakta längden på den som behövs och besökte Mekonomen och med deras hjälp kom vi fram till vilken rem jag skulle ha.
Den nya längden 141cm och 6 spårringt. Artikel nr 6PK1420 om någon undrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-44e06eb73ff90c67faba9a7e0e6a7f2c.jpg
Förhoppningsvis ska jag provmontera motorn men först måste jag få loss fläktblad fästet då den inte kommer användas och tar onödigt plats.

X3Fredde mr
9 december 2013 · 114 Inlägg

Fint blir det!

BMW E60 M5 "E60 M5 HARTGE" (2006)
bmw_ixen
10 december 2013 · 61 Inlägg

Viscofläkten är vänstergängad och sitter som faaan ofta. Bästa är en fast nyckel och dunka på den med släggan.

BMW 320i (2006)
Artemis
10 december 2013 · 203 Inlägg

Fick flytta bak båda motorfäste armen ett steg till för att få fram motorn så den inte tar i torpedväggen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-dde60c2ce7a8f053570b078488074fcd.jpg

Fick in motorn, eftersom jag flyttade tillbaka motorfästen blir det mindre plats till kylaren. Kan hända att jag får kapa i plåten framför motorn för att få plats med kylare och eventuellt elfläkt som är smalare.
Ska kolla andra alternativ till motorfästen om jag ska bygga till eller förlänga den på högersidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-ae5be5137060e7a97975ad27240bf937.jpg

Artemis
23 december 2013 · 203 Inlägg

Har inte haft så mycket tid att mecka blir bättre under januari.
Har jobbat lite med att lösa gåtan med motorfästen och efter många prövningar av gamla fäste från E21 motor och M50 motorn har jag kommit fram till följande.

På höger sidan av motorn fick jag montera E21 armen då M50 armen har en vinkel som gjorde att den kom bort från motorkudden.
Här syns skillnaden på vinkeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-bbee265ab3a08c56788d956838f488df.jpg

E21 armen. Kommer att slipa ner den den och lacka när jag är klar med allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-551726efe756b6d27c61f3d7b6a8849a.jpg

På vänster sidan fick jag använda mig av M50 armen för att E21 armen är alldeles för kort och oljesumpen hamnade för nära marken samt att lutningen på motorn blev fel.
Problemet: för att få motorn rak måste M50 armen byggas om en aning. Kapas och svetsas ihop så att nedre delen flyttas 5cm bakåt. Ska hitta någon som kan svetsa aluminium.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-da103d80a59b545b3afb2ad9991f30c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-bd7b05619363e1089ce2e9ce71d1f9bc.jpg

Senast redigerat av Artemis (23 januari 2014)

Artemis
8 januari 2014 · 203 Inlägg

Har fixad till motorfästet på vänster sidan.
Jag lämnade både M50 och E21 fästen till AeroSvets som förlängde original fästen till E21.
Den fick förlängas 7cm och böjas bakåt mot motorn ca 2cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-bb8dd02f98e3ad2d654894b6ba2609cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-bb947d0b3e2098d14537a9c1466f4006.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-261ac51f40d81d3dc82b90dadcdd094f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-09ad33eb407ebd34a405433ebd102e9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-3bcaa89b3c5f96fe16f66b3cdcf4ac67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-188334053f24961933f883327287824f.jpg

Skaffade mig Strömfördelare från en E36
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-d2b23dbedd0f8d5445ee1326b7aec1a7.jpg
Monterad på samma ställe som dom nyare modellerna, ser snyggt och prydligt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-88d24a6d5dda229b74367141e1d73adc.jpg

SSC47 V.A.G!
8 januari 2014 · 199 Inlägg

Blir ju fint som snus! smile

V.a.g!
Artemis
9 januari 2014 · 203 Inlägg

För att spara plats och kunna stänga huven fick jag ta ur kablarna från skyddslådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-7d8689a4316d08ca54d9cccc0f297e11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-b52d0aa5b8e95ef62eaf32b9f73f5f47.jpg

Artemis
10 januari 2014 · 203 Inlägg

Beställde nya packningar & bultar till grenröret.
Passade även på att slipa ner dessa och rengöra från rost och smuts. Sprejade på färg som klarar 650°C får hoppas att det håller hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-a21b80cdeff493b2cfad1a01f91a0f42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-fc088b6a5868e3af3d27f72f131f3280.jpg

mackan323
11 januari 2014 · 5 Inlägg

Det blir riktigt bra, antar att du börjar bli van att lyfta i o ur motorn.
Måste väl vara första startögonblicket som är drivkraften, spännande:-)

BMW 323i "e21" (1983)
BMW 325 I "M-tech II" (1989)
mackan323
12 januari 2014 · 5 Inlägg

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men har du kollat på autopower.se?
Kolla forumet där och ställ frågan, brukar alltid finnas någon som kan hjälpa till med tips och idéer.
Lycka till:-)

BMW 325 I "M-tech II" (1989)
BMW 323i "e21" (1983)
Artemis
13 januari 2014 · 203 Inlägg

Fick leverans idag från Mekamera.se köpte komplett kopplingssats som kommer att monterats i veckan.
Har även köpt nytt hastighetsvajer som är monterad och klart nu. Den gamla hade några klämskador, Ville inte chansa bäst att byta ut medans jag kommer åt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-bf86d9e44df3c8df84f2ba950a730257.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-08844a2102ab31228cd5dedd906e78ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-6ea42a0778643741626bf533abcd440c.jpg

Senast redigerat av Artemis (23 januari 2014)

Artemis
14 januari 2014 · 203 Inlägg

E34 kylaren är tok för stor för att passa i motorrummet, samt att motorns termostathus kommer att ta i den.
E21 original kylaren passar bra i höj och bredd men den är lite för tjock så även den tar i motorn samt att den har extern expansionskärlen  vilket jag ville slipa att ha i motorrummet dessutom sitter in & ut flödet på fel sida.
Efter en del letande har jag köpt E28 kylare som är smalare än original kylaren på E21 samt att den har inbyggd expansionskärlen.
Jag fick kapa bort några onödiga hållare på den för att skapa mera utrymme.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-1fe51b18fae51ecff1ce10992b95cbc9.jpg
Enligt beräknad fick jag kapa i plåten i fronten lite för att skapa mer plats. Har tryckt dit list på dom kanter som är kapad
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-b874efa0d12633f021512c49bd07e48e.jpg
Flyttade fram original fläkten några centimeter och borrade nya hål för hållaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-9d50b20d8d2f050d9e7746414be4fd9d.jpg
Provmonterade E28 kylaren på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-4968324b80da482dc7d3d8c77d038c3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-b5cd356dcf5650c756f19fcad3d6c295.jpg
Flyttade över temperatutgivaren från original kylaren till E28, ska köpa en T-rör koppling så att jag kan koppla in
den nedersta vatten slangen som kommer från M50 motorn till kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-44b64e6e8429debdace271e1a8def0c6.jpg

Senast redigerat av Artemis (18 januari 2014)

Surric
14 januari 2014 · 695 Inlägg

Grymt projekt! Synd man kommer in i slutet sad Men en lite fråga, vad kör du med för grundfärg? smile

Prem lagd!

Artemis
22 januari 2014 · 203 Inlägg

Har jobbat en hel del med kabelkontakterna, har lödat ihop E21 motorkabel med E34.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-7b60cb37aed7ca3fa32dc86943e134e0.jpg
Har separerat & isolerat dom som inte kommer att användas
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-c7cdfd55de54056e02dc71e7bc5f76f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-0699a2bb653c9d9acaba41cbbe24eabb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-f88fa7a36a112e7a295931bc0f05641b.jpg

Senast redigerat av Artemis (11 december 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang