4058
Sök

Köpråd! Bil till 18 årig kille!

OUTLAW1
18 juni 2013
#41
Budget på 30 000:- och du vill ha en snabb,snygg bil som dessutom drar lite soppa..
Den uträkningen är inte lätt alls.

Har genom åren vandrat igenom en massa modeller..

BMW-3 serie E36 karossen
Jävligt roliga bilar så länge man kör 325 och 323(med alumotorn).Sladdvänliga som få..
Inga större problem med odm jag haft.
Kopplingsbyte
Silentblock
Bakhjulslager
Det är detta jag fått byta på dom jag ägt..förutom service då..relativt lättmekat.

Volvo 850 t5
Rolig som fasen att köra med men sliter mycket framvagnsdetaljer när man passerar 250hk..iaf som jag upplevt det.
Lättmekat,men ibland rätt dyra detaljer(hjullager,länkarmar mm)

Volvo 940/945 turbo
Bakhjuldriven bil som inte kostar skjortan vare sig att äga eller köra.
Drar tyvärr litemycket bensin men startar alltid i alla väder och är rolig vintertid då man kan sladda med den i snön:-)
Lätt att få upp effekten i till småpengar.
Satsa på Classic modellerna då dom är dom sista som gjordes.

Skulle jag satsa på bil som håller en längre tid och som skulle vara driftsäker så hade jag letat upp en Volvo 940 el 945.
Vill jag ha en snygg bil som kommer hålla länge och som ger mycket körkänsla så hade jag satsat på en fin bmw 325.

Golf hade jag slängt i sjön hellre..Haft 2st och längtar inte efter flera..

28 Inlägg
18 juni 2013
#42
Mercedes w124, hitta en välskött 200e, 230... Får en fin för runt 10, nästan gratis att äga, startar hela tiden, manuell är ett måste på dem små bensinarna. Går billigt, och blir jävligt snygga med lite hjälpmedel. Jag hade 200e när jag tog körkort, 130 hästar räckte, ligger som en gokart på vägen, sen var den ingen rödljusraket men bekväm, och stabil! De viktiga med dem är att kolla så bakvagnen klarat sig från rost

mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest

347 Inlägg
18 juni 2013
#43
124merca skrev:
Mercedes w124, hitta en välskött 200e, 230... Får en fin för runt 10, nästan gratis att äga, startar hela tiden, manuell är ett måste på dem små bensinarna. Går billigt, och blir jävligt snygga med lite hjälpmedel. Jag hade 200e när jag tog körkort, 130 hästar räckte, ligger som en gokart på vägen, sen var den ingen rödljusraket men bekväm, och stabil! De viktiga med dem är att kolla så bakvagnen klarat sig från rost

Håller med, vill du ha något värre kan du satsa på en 300 dock är de lite dyrare i drift då de gärna vill dra lite bensin. Men dom går som skott smile


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
18 juni 2013
#44
Mitt köpråd till dig med en budget på 30000:- samt 7000:-/månad i inkomst.
Bmw E36 323-328 med M-paket iaf utvändigt, E39 M-sport 523-528 absolut inte Bmw 540 försäkringen är dyr och bränsleförbrukningen med en artonåring bakom ratten kommer inte vara under två liter/mil!

Jag hade en Kadett Gsi -88 150hk som jag körde ifrån 9-3 aero steg3 "260hk", 850 t5 steg3 "300hk+" även en Toyota med ca. 350hk kom inte om mig förrän efter ca. 800 meter. Alla hade olika anledningar till varför dom inte lyckades köra ifrån en gammal Opel med halva effekten trots flera försök.

Att tänka på oavsett vilken bil du köper.

Det är mycket fler delar på en turbomotor som inte finns på en sugmotor och därmed mer som kan gå sönder vilket det förr eller senare gör(trimchip m.m. innebär ofta att bilen har blivit hårt körd vilket sliter hårt på bl.a. turbon och drivlinan)!
Med 7000kr i månaden har du inte råd med en turbobil p.g.a. ovanstående det finns tillräckligt mycket som kan gå sönder på en sugmotor och resten av bilen!

Rost i karossen är svårare och dyrare att laga ordentligt än en rostig balk i underredet dock är det inte godkänt av besiktningen med hål i golv och balkar. Sen ska du aldrig ta en säljare på orden när denne säger att bilen är rostfri under eller i karossen utan lägg dig ner och syna bilen undertill och i skärmkanter osv.

Ej fullständig servicebok skall tas som att den inte blivit servad oavsett vad säljaren säger.
Vrid på tändningen utan att starta bilen och kolla att ABS och motorlampan inte är urkopplade sedan startar du och kontrollerar att dom slocknar.
Om det skulle vara så att någon av lamporna inte lyser med tändningen på eller att dom lyser när du startat så kan du åka hem igen för man vet aldrig hur mycket det kommer kosta att åtgärda även om den är felsökt via diagnosuttaget!

Lycka till med bilägandet!

682 Inlägg
19 juni 2013
#45
Tjena!

Nu vet jag inte hur du har tänkt göra med försäkringen, men ska du sätta den på farsan/morsan som är skadefri så har jag perfekta receptet till dig.

Jag var och letade bil själv en gång i tiden, mina krav var: Snabb, snygg, pålitlig och hyffsat bränslesnål.

Mitt kap: Subaru impreza.

Jag har __ALDRIG__ kört en roligare bil. Med 30tkr så får du en WRX/GT, en liten nedrustad version av STI'n (annan upphängning, mindre häst annan låda osvosv) den varvar inte tokmycket, du har BRA med effekt för en nybliven förare. (Min första bil var en 740GL, eller ja, allra första var en saab 9000 2.3T med 230hk, den rasade lådan på. Och jag måste bara säga ett känt citat här "First learn to drive a slow car fast or you will end up driving a fast car slow." först lär dig en sämre bil. Ta mig inte fel, en WRX ÄR snabb! Men inte det vassaste.

Vad får du om du köper en wrx/gt?

BOXER!!
UNDERBAR 4-hjulsdrift, räcker för att sladda runt parkeringarna samt köra åttor runt polarna på vintern. 
HÅLLBAR motor, motorerna är jäkligt hållbara förutom växellådan på wrx/gt. 
Starka dimljus (Vi med STI får nöja oss med två par plastbitar istället..)
En SNYGG bil! (Nåväl - alla fruntimmer tycker inte en impreza är snygg. )
BILLIGA RESERVDELAR UTOMLANDS!!
Billig skatt!

Negativt:

Drar mycket om man gääsar. (som med alla bilar iofs.) Min sti drar cirka 1.6L/mil blandad körning, men den har cirka 70hk mer. Jag har en väldigt tung högerfot, turbokicken på ettan, tvåan, trean kan man ALDRIG få nog av i en impreza, första gången du får uppleva det lär du sitta som ett litet barn på julafton... smile

Ofta rostskadade i skärmarna. Typisk imprezasjuka.
AWD = mer grejer som kan gå sönder, mer slitage på däck + högre sopparförbrukning.
WRX/GT upplevs ofta som lite "svampig" i dämparna.
Boxern varvar inte så långt, så är du ute efter "ungdomsljudet" så är icke en impreza rätt fordon. Däremot så får du höra ett riktigt porrigt rallyljud med täta växellägen.
Dåligt om reservdelar i Sverige till bra priser, Nästan allt får köpas via England för humana priser.
Dyr försäkring... 
Svårmekad boxer.. som ett ormnäste under huven..

Man sitter även riktigt skönt i bilarna. Gott om utrymme i bagageluckan (precis så att jag inte får in 2 st pirror i bagageluckan..) 


Hoppas jag inte låter som en försäljare för subaru allt för mycket, men det är en riktigt gosig bil som du verkligen borde ta en provtur i! De GÅR att köra ekonomiskt. Folk pratar om 1L/mil blandad körning. 

En wrx/gt tar 0-100 på 5.9 sekunder har jag för mig.


Rostskadad
194 Inlägg
20 juni 2013
#46
DanneSundin skrev:
En wrx/gt tar 0-100 på 5.9 sekunder har jag för mig.

Skulle vilja skaffa en sån bil nån dag cool och 30k låter inte så värst mkt för en sån bil. Vad brukar STI version gå på?


682 Inlägg
20 juni 2013
#47
Sweeper skrev:
DanneSundin skrev:
En wrx/gt tar 0-100 på 5.9 sekunder har jag för mig.

Skulle vilja skaffa en sån bil nån dag cool och 30k låter inte så värst mkt för en sån bil. Vad brukar STI version gå på?

En sti färdig för gatan brukar gå någonstans runt 50-70k.

WRX/GT'na ligger runt 20k+, med småfix på lower 20k!

Det fanns en del STI's för runt 35k++ på blocket, men ingen av de var redo för körning..

http://www.blocket.se/kalmar/Subaru_Imp … amp;last=1

T.ex. den, med motorrenovering kvar att göra för 39k.

gt/wrx går att hitta runt 30k, men man får sitta ett tag för att sortera ut godbitarna! smile


21 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#48
DanneSundin skrev:
Sweeper skrev:
DanneSundin skrev:
En wrx/gt tar 0-100 på 5.9 sekunder har jag för mig.

Skulle vilja skaffa en sån bil nån dag cool och 30k låter inte så värst mkt för en sån bil. Vad brukar STI version gå på?

En sti färdig för gatan brukar gå någonstans runt 50-70k.

WRX/GT'na ligger runt 20k+, med småfix på lower 20k!

Det fanns en del STI's för runt 35k++ på blocket, men ingen av de var redo för körning..

http://www.blocket.se/kalmar/Subaru_Imp … amp;last=1

T.ex. den, med motorrenovering kvar att göra för 39k.

gt/wrx går att hitta runt 30k, men man får sitta ett tag för att sortera ut godbitarna! smile

Haha ja bilen går över min budget ;P
och sen så kostar det väl en massa mer för att fixa det där tongue

Men om nåra år så kanske man kanske skulle skaffa en sån leksak verkar riktigt rolig!

369 Inlägg
20 juni 2013
#49
Skoda pickup e ett utmärkt val. LB reggad <--- billigare att äga.billig att köra. runt 05,06l milen  70 kusar på 1000 kilo som rör sig bättre än man tror. lättmeckat. lätt att hitta delar. kan man få rätt tuff med rätt fälgar. och flak smile det är redigt praktiskt ! annars är en civic hatch ett riktigt bra val. det är en sådan jag ska köpa mig efter sommarn.

Pray For Japan

2 411 Inlägg
20 juni 2013
#50
Du kanske kan pruta ner denna till 30 smile   


Konstans 4x4 och boxermotor på strax över 200hp!  Grymt rolig bil som alla kompisar kommer att avundas smile

http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_ … =4&w=3


21 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#51
Hur är det om en topplockningspackning är renoverad?
En släkting till mig sa att det kan vara farligt då den kanske inte är riktigt hel och kanske går sönder fort.

I detta fall är det en BMW 325i

682 Inlägg
21 juni 2013
#52
aron65 skrev:
DanneSundin skrev:
Sweeper skrev:

Skulle vilja skaffa en sån bil nån dag cool och 30k låter inte så värst mkt för en sån bil. Vad brukar STI version gå på?

En sti färdig för gatan brukar gå någonstans runt 50-70k.

WRX/GT'na ligger runt 20k+, med småfix på lower 20k!

Det fanns en del STI's för runt 35k++ på blocket, men ingen av de var redo för körning..

http://www.blocket.se/kalmar/Subaru_Imp … amp;last=1

T.ex. den, med motorrenovering kvar att göra för 39k.

gt/wrx går att hitta runt 30k, men man får sitta ett tag för att sortera ut godbitarna! smile

Haha ja bilen går över min budget ;P
och sen så kostar det väl en massa mer för att fixa det där tongue

Men om nåra år så kanske man kanske skulle skaffa en sån leksak verkar riktigt rolig!

Om de är servade rätt är det inte en enda extrakostnad!

Min har , med mig bakom ratten, gått cirka 800 mil sen köp och inte ens LMM har jag fått byta. Det enda som kostar är däck.. wink


Meldem
4 137 Inlägg
21 juni 2013
#53
Köp en billig bil som går billigt, spara resten.


Exporterad Colombian
812 Inlägg
21 juni 2013
#54
matteeee skrev:
Det tror jag också, men det blir så fel när man skriver en 50 år gammal bilmodell istället...

Bara den raden fick mig att vilja läsa vidare. Bindestrecken är viktiga på Saabar!

Som många andra redan har sagt handlar inte allt om maxeffekt. Sen tror jag att Saab och Volvo är lika billiga att äga. Du skriver att du kan tänka dig bl a 9-5 o S40, där e skillnaderna i komfort rätt stora, så jag undrar om du är mest ute efter komfort eller toppfart? För 30k kan du både en 20 år gammal bil eller en 10 år gammal bil med, så där finns också ett val.

Hade jag varit dig så hade jag nog börjat med Japanskt. Min nästa blir nog en sån Subaru som någon tipsade om, 9 bilar för sent känns det som wink Men en Civic VTI har bra krut, billiga att äga, dock ingen direkt komfort. Så den blir ju inte lika skön på långfärd som en 9-5 tex.

Btw, har du köpt någon redan? big_smile


682 Inlägg
21 juni 2013
#55
malaguti_fabbe skrev:
matteeee skrev:
Det tror jag också, men det blir så fel när man skriver en 50 år gammal bilmodell istället...

Bara den raden fick mig att vilja läsa vidare. Bindestrecken är viktiga på Saabar!

Som många andra redan har sagt handlar inte allt om maxeffekt. Sen tror jag att Saab och Volvo är lika billiga att äga. Du skriver att du kan tänka dig bl a 9-5 o S40, där e skillnaderna i komfort rätt stora, så jag undrar om du är mest ute efter komfort eller toppfart? För 30k kan du både en 20 år gammal bil eller en 10 år gammal bil med, så där finns också ett val.

Hade jag varit dig så hade jag nog börjat med Japanskt. Min nästa blir nog en sån Subaru som någon tipsade om, 9 bilar för sent känns det som wink Men en Civic VTI har bra krut, billiga att äga, dock ingen direkt komfort. Så den blir ju inte lika skön på långfärd som en 9-5 tex.

Btw, har du köpt någon redan? big_smile

++++ !

Sen finns det massor av hemsidor med Subaru! Saxar mailet jag fick av tidigare ägare till min Subaru.

Lite annat smått och gott;
Otroligt vettiga forum där jag hittat hjälp och svar på alla mina frågor tidigare kan vara bra att veta;

http://bbs.scoobynet.com/forum.php Stort brittiskt forum med fantastisk köp/sälj del, rekommenderar dock den med traders istället för members då jag blev blåst på 40£ när jag beställde en uppsättning sparco pedaler av en medlem. Registrerade traders är s.k "breakers" som tar in hela/krockade bilar och säljer delarna löst.

http://www.type-ra.co.uk
Brittiskt forum för specifikt Type-RA och Limiterade utgåvor, sköter även ett register med var och vem som äger de befintliga bilarna.

Sen finns även http://forums.nasioc.com/ som är amerikanskt, dom har rätt mycket konstigt för sig men finns rätt sköna karaktärer även där om man söker inspiration eller svar på meckgrejer.

Reservdelar;

http://www.importcarparts.co.uk/
Orginaldelar till Impreza direkt från england, något billigare och löjligt mycket snabbare leveranstid än att beställa från Subaru i Sverige som står som fågelholkar när man ger dem chassinr/motorkod.

Behöver du hjälp i Sverige;
http://www.jrm-racing.se/


--

Och sen ett tips från mig : Subaruclub.se


146 Inlägg
21 juni 2013
#56
turbokill skrev:
aron65 skrev:
Haha jadu, det säger far min med.. Men som sagt är man 18 år så brukar man inte ha sån insikt tongue
Jag förstår väl fördelarna med en golf men är inte jätte snygg eller så snabb ;P

Köper du en golf GTI eller VR6 så får du lite krut i dom, med tanke på att det är rätt små bilar och att dom ändå har 150hk så rör dom på sig rätt bra. Dessutom är dom billiga i reservdelar och billiga att äga smile
http://www.blocket.se/sodermanland/Vw_g … 12&w=3

Billiga att äga vet jag inte... tongue fast kanske stor skillnad på GTI och R32 aldrig ägt en GTI dock.

535 Inlägg
21 juni 2013
#57
DanneSundin skrev:
aron65 skrev:
DanneSundin skrev:

En sti färdig för gatan brukar gå någonstans runt 50-70k.

WRX/GT'na ligger runt 20k+, med småfix på lower 20k!

Det fanns en del STI's för runt 35k++ på blocket, men ingen av de var redo för körning..

http://www.blocket.se/kalmar/Subaru_Imp … amp;last=1

T.ex. den, med motorrenovering kvar att göra för 39k.

gt/wrx går att hitta runt 30k, men man får sitta ett tag för att sortera ut godbitarna! smile

Haha ja bilen går över min budget ;P
och sen så kostar det väl en massa mer för att fixa det där tongue

Men om nåra år så kanske man kanske skulle skaffa en sån leksak verkar riktigt rolig!

Om de är servade rätt är det inte en enda extrakostnad!

Min har , med mig bakom ratten, gått cirka 800 mil sen köp och inte ens LMM har jag fått byta. Det enda som kostar är däck.. wink

Fast hade du fått byta saker efter 800 mil så är det ju inget bra.  Fast det kanske va ironiskt skrivet. Svårt att förstå ibalnd när det e text


21 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#58
malaguti_fabbe skrev:
matteeee skrev:
Det tror jag också, men det blir så fel när man skriver en 50 år gammal bilmodell istället...

Bara den raden fick mig att vilja läsa vidare. Bindestrecken är viktiga på Saabar!

Som många andra redan har sagt handlar inte allt om maxeffekt. Sen tror jag att Saab och Volvo är lika billiga att äga. Du skriver att du kan tänka dig bl a 9-5 o S40, där e skillnaderna i komfort rätt stora, så jag undrar om du är mest ute efter komfort eller toppfart? För 30k kan du både en 20 år gammal bil eller en 10 år gammal bil med, så där finns också ett val.

Hade jag varit dig så hade jag nog börjat med Japanskt. Min nästa blir nog en sån Subaru som någon tipsade om, 9 bilar för sent känns det som wink Men en Civic VTI har bra krut, billiga att äga, dock ingen direkt komfort. Så den blir ju inte lika skön på långfärd som en 9-5 tex.

Btw, har du köpt någon redan? big_smile

Jag är väl ute efter toppfart och acceleration och lite komfort iallafall smile

Jag väntar på en till lön sen så börjar det närma sig, har inte jätte bråttom så jag kan vänta lite granna och titta vad som dyker upp på blocket smile

682 Inlägg
21 juni 2013
#59
DKn skrev:
DanneSundin skrev:
aron65 skrev:
Haha ja bilen går över min budget ;P
och sen så kostar det väl en massa mer för att fixa det där tongue

Men om nåra år så kanske man kanske skulle skaffa en sån leksak verkar riktigt rolig!

Om de är servade rätt är det inte en enda extrakostnad!

Min har , med mig bakom ratten, gått cirka 800 mil sen köp och inte ens LMM har jag fått byta. Det enda som kostar är däck.. wink

Fast hade du fått byta saker efter 800 mil så är det ju inget bra.  Fast det kanske va ironiskt skrivet. Svårt att förstå ibalnd när det e text

Nej, men med "Min körstil" jag växlar sällan eller aldrig under 5k varv. Dock fegvarvar jag vid kall motor eller varm olja.

Edit: Och sen mest med det att folk påpekar att "såna bilar" alltid kostar hutlöst mycket.. de kostar inte mer än någon annan bil skulle jag vilja säga. Enda skillnaden är väl att man gasar lite mer i en "sån bil". smile
Senast redigerat av DanneSundin (21 juni 2013)


Exporterad Colombian
812 Inlägg
21 juni 2013
#60
Okok, då e ju en Saab- eller Volvoturbo det bästa. Lite för snällt att börja med kan jag tycka, men du lär bli nöjd smile



Sök