Tjena!
Nu vet jag inte hur du har tänkt göra med försäkringen, men ska du sätta den på farsan/morsan som är skadefri så har jag perfekta receptet till dig.
Jag var och letade bil själv en gång i tiden, mina krav var: Snabb, snygg, pålitlig och hyffsat bränslesnål.
Mitt kap: Subaru impreza.
Jag har __ALDRIG__ kört en roligare bil. Med 30tkr så får du en WRX/GT, en liten nedrustad version av STI'n (annan upphängning, mindre häst annan låda osvosv) den varvar inte tokmycket, du har BRA med effekt för en nybliven förare. (Min första bil var en 740GL, eller ja, allra första var en saab 9000 2.3T med 230hk, den rasade lådan på. Och jag måste bara säga ett känt citat här "First learn to drive a slow car fast or you will end up driving a fast car slow." först lär dig en sämre bil. Ta mig inte fel, en WRX ÄR snabb! Men inte det vassaste.
Vad får du om du köper en wrx/gt?
BOXER!!
UNDERBAR 4-hjulsdrift, räcker för att sladda runt parkeringarna samt köra åttor runt polarna på vintern.
HÅLLBAR motor, motorerna är jäkligt hållbara förutom växellådan på wrx/gt.
Starka dimljus (Vi med STI får nöja oss med två par plastbitar istället..)
En SNYGG bil! (Nåväl - alla fruntimmer tycker inte en impreza är snygg. )
BILLIGA RESERVDELAR UTOMLANDS!!
Billig skatt!
Negativt:
Drar mycket om man gääsar. (som med alla bilar iofs.) Min sti drar cirka 1.6L/mil blandad körning, men den har cirka 70hk mer. Jag har en väldigt tung högerfot, turbokicken på ettan, tvåan, trean kan man ALDRIG få nog av i en impreza, första gången du får uppleva det lär du sitta som ett litet barn på julafton...
Ofta rostskadade i skärmarna. Typisk imprezasjuka.
AWD = mer grejer som kan gå sönder, mer slitage på däck + högre sopparförbrukning.
WRX/GT upplevs ofta som lite "svampig" i dämparna.
Boxern varvar inte så långt, så är du ute efter "ungdomsljudet" så är icke en impreza rätt fordon. Däremot så får du höra ett riktigt porrigt rallyljud med täta växellägen.
Dåligt om reservdelar i Sverige till bra priser, Nästan allt får köpas via England för humana priser.
Dyr försäkring...
Svårmekad boxer.. som ett ormnäste under huven..
Man sitter även riktigt skönt i bilarna. Gott om utrymme i bagageluckan (precis så att jag inte får in 2 st pirror i bagageluckan..)
Hoppas jag inte låter som en försäljare för subaru allt för mycket, men det är en riktigt gosig bil som du verkligen borde ta en provtur i! De GÅR att köra ekonomiskt. Folk pratar om 1L/mil blandad körning.
En wrx/gt tar 0-100 på 5.9 sekunder har jag för mig.