4050
Sök

Laga drivknutsdamask med vulktejp?

12 086 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
Min ena bakre inre drivknutsdamask har helt gått av ute vid axeln. Denna damask rör sig ju förhållandevis lite och jag undrar om någon testat att laga med vulktejp? Det skulle ju va jätteskönt att slippa byta tongue

5 162 Inlägg
20 juni 2013
Aldrig provat med vulktejp men med flexibelt superlim och cykelslang smile gjorde de på chefens vw skåp på yttre damasken fram och det höll en vecka tills han orkade byta damasken smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 122 Inlägg
20 juni 2013
har provat å d funkar tillfälligt beroende på hur jävla illa d är. Kört ett år med en reva i inre damasken utan problem. Ser bra ut än men tvätta med nå sprit innan du försöker dig på d

gasa nu foer faen!

451 Inlägg
21 juni 2013
nej ta ner och gör ordentligt, enkelt

12 086 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
ValP2k skrev:
har provat å d funkar tillfälligt beroende på hur jävla illa d är. Kört ett år med en reva i inre damasken utan problem. Ser bra ut än men tvätta med nå sprit innan du försöker dig på d

Givetvis rengör man ordentligt och trycker i lite mer fett. Damasken har spruckit runt om men nästan längst ut. Ca 15mm glapp runt axeln. Oavsätt om det fäster på damasken så blir ju tejpen självbärande när man virar runt damaskens "ringar" så de borde duga.

Jag hade definitivt bytt främre yttre om den va dålig, men jag orkar fan inte där bak.

691 Inlägg
21 juni 2013
En vacker dag måst du endå byta damasken så varför int göra det från första början så slipper du dubbel jobb.

Forummoderator
26 595 Inlägg
21 juni 2013
Curse skrev:
En vacker dag måst du endå byta damasken så varför int göra det från första början så slipper du dubbel jobb.

..och innan dess kryper fukten innanför damasken och vips måste man byta drivknuten också efter ett tag..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 juni 2013
Min erfarenhet...Har damasken gått sönder o man kört så en längre tid utan att uppmärksamma det så kan man förvärra situationen genom att trycka i mer fett...Varför? Jo för smutsen sätter sig i regel i fettet o ligger mest kvar där. Trycker man då i nytt fett (man får aldrig bort all smuts från det gamla fettet så att säg) så hamnar den smuts som är kvar inne i knuten. O då brukar slitaget gå härligt fort. Hade själv en Passat med dålig damask. Rengjorde o nödlagade, fyllde på med nytt fett, en nödlagning tills den nya knuten kom. Bilen hade säkert gått typ 700-800 mil med defekt damask. Efter den sk nödlagningen så började knuten knacka ordentligt inom ca 100mil. Så mitt råd är att byta damask o knut, o gör jobbet bara en gång. Biltema/Ebay knutar funkar bra, MEN damaskerna är alldeles för dåliga. Biltema damasken höll ca 10000 mil, medan Ebay damasken höll endast 3000 mil. Köp original damask eller en damask av hög kvalite.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 174 Inlägg
21 juni 2013
Jag körde vulktejp på en saab jag hade, höll över 1 år och många mil, köpte en bra tejp på autoexperten den var extremt bra.

på en v70 som pajja skar jag bort den gamla, men för slippa lossa drivknut och allt helvete tog vi en universal drivaxeldamask ( kostade dock 200 kr), sen använde vi detta verktyg, trädde den över tog ca 10 sekunder fy fan vad smidigt det var.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … sk-191503/

1 122 Inlägg
21 juni 2013
hangman skrev:
Jag körde vulktejp på en saab jag hade, höll över 1 år och många mil, köpte en bra tejp på autoexperten den var extremt bra.

på en v70 som pajja skar jag bort den gamla, men för slippa lossa drivknut och allt helvete tog vi en universal drivaxeldamask ( kostade dock 200 kr), sen använde vi detta verktyg, trädde den över tog ca 10 sekunder fy fan vad smidigt det var.

har provat universial horan! limmade snuskigt noga å vulkade. lossnade efter max 1 månad! skulle aldrig rekommendera det till någon

gasa nu foer faen!

1 020 Inlägg
21 juni 2013
Superlim funkar om det är rent.
Vulktejp var drygare att få dit än o byta knut.
Idag är många damasker plast = håller dåligt.
Brukar köpa sån damask som är till verktyg som man ska kunna byta utan att ta av knuten , dom e av tjockt gummi o håller bra.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

2 174 Inlägg
22 juni 2013
ValP2k skrev:
hangman skrev:

har provat universial horan! limmade snuskigt noga å vulkade. lossnade efter max 1 månad! skulle aldrig rekommendera det till någon

En universal damask ska inte limmas eller vulkas, dom är tjockare mjukare gummi funkar perfekt.

12 086 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Jag vulkade damasken igår, en hel rulle. Va ju inga svårigheter när någon snurrade på hjulet.
Jag har iakttagit era åsikter och kommer försöka uppdatera denna tråd om något halvår. Jag är beredd på att det kan gå åt helvete, jag sparade 500kr och 3h arbete sålänge iaf smile

Forummoderator
26 595 Inlägg
24 juni 2013
Germax skrev:
Jag vulkade damasken igår, en hel rulle. Va ju inga svårigheter när någon snurrade på hjulet.
Jag har iakttagit era åsikter och kommer försöka uppdatera denna tråd om något halvår. Jag är beredd på att det kan gå åt helvete, jag sparade 500kr och 3h arbete sålänge iaf smile

Jag kvarstår vid min tidigare åsikt i tråden tills dess..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

451 Inlägg
25 juni 2013
Mack skrev:
Germax skrev:

Jag kvarstår vid min tidigare åsikt i tråden tills dess..

Håller de längre än 10mil så får du fan en gratis universal damask av mig

Sök