Mitsubishi Evo IV: Började som en vanlig renovering men blev lite mer!

Då har man äntligen funnit suget till att lägga upp en tråd på projektet som till en början var tänkt att bara original renoveras men som visade sig till slut att suget efter en riktigt rolig gatbil uppkom så får se vart man landar!
  • 36 Följare
  • 22 740 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 februari 2014
Smuurf
23 juli 2013 · 388 Inlägg

Så där ja då var man hemma igen från denna dyra boden resa som var riktigt kul o göra men som inte riktigt slutade lika roligt! allt som allt så slutade det hela med att jag konstaterade att nu även turbo nummer 2 har så gott som rasat! (Precision 6262 Glidlagrad) denna gång.

vet inte riktigt vad det är för problem då det här agget inte har gått längre än än kanske allt som allt 3-400 mil och är redan helt slut :S kan iaf kort o gått säga att det inte blir ett precision igen då det känns som lite för mycket pengar att byta hela tiden!

Även kamremmen tyckte att den hade gjort sitt och delade på sig vilket medförde att alla utom 2 ventiler har blivit krökta men i övrigt så verkar botten ha klarat sig iaf! hade o andra sidan tänkte o fullpreppa toppen nu i vinter men fick ta vinter lite tidigare än planerat verkar det som hmm

nu har iaf fundringarna kring kommande uppgraderingarna blivit så gott som klara och kan meddela att det kommer bli grymt så håll ögonen öppna då det kommer mer info om det inom snar framtid då jag håller det lite hemligt så länge! smile

som sagt bilen fick bli kvar i norrland så länge så kommer kanske vara lite segt med bilder och sånt en stund framöver då det känns som lite jobbigt att åka 100mil för en kväll i garaget så kommer att ske uppdaterinar vart eftersom men även lite där emellan med vad som planeras inför nästa sommar! smile

hej så länge och det är nu det roliga börjar! big_smile

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
nitrox Defloratör.
30 juli 2013 · 641 Inlägg

Följt din tråd lite sporadiskt och kan säga att jag blev lagomt förvånad när jag var på johans garage igår. tog en stund innan jag fatta varför jag kände igen evon som stod där...
Förjävla snygg evo du har:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Smuurf
30 juli 2013 · 388 Inlägg

nitrox skrev:
Följt din tråd lite sporadiskt och kan säga att jag blev lagomt förvånad när jag var på johans garage igår. tog en stund innan jag fatta varför jag kände igen evon som stod där...
Förjävla snygg evo du har:P

Haha ja det kan jag tänka mig lite långt hemifrån står den ju just nu!wink tack så mycket kul att den gillas!
Väntar bara på offert så man kan ta hem lite nya grejer nu när det ändå har gått sönder så ska bli spännande o se vart detta leder! tongue

Skoda Superb "Paddan" (2017)
Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Smuurf
9 september 2013 · 388 Inlägg

hejsan igen.

kom ju på att det var en stund sedan man skrev en uppdatering här men har tyvärr inte hänt så mycket än då bilen står lite långt bort för stunden.

men har full gång med o få fram priser på dom nya grejerna som kommer användas till nästa år men går lite långsamt med offerterna verkar det som. har iaf fått tag i en annan topp nu som jag tänkte använda mig av då den är portad till den effekten jag tänkte lägga mig så får vi se vad det blir för mer godis i den här sen. smile

har tittat lite närmare på turbo nu också och som jag skrivit tidigare så blir det ju definitivt inte en precision igen utan en borg warner istället, men har lite svårt att bestämma mig för vilken.

dom det står emellan är s366, s468 eller deras värsta serie någon som jag blev rekomenderad men har inte fått pris på dom än så lite där spelar det också in.

återkommer så fort jag vet mer vad som komma skall och meddelar också när det närmar sig uppfärd igen för att komma igång med skönheten! wink

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
Smuurf
2 oktober 2013 · 388 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-1cbfd11464299b2848b65f9ea5257bf0.jpg
Bild på en PT 6262, Borg Warner S366 och Borg Warner S468.

Beslutet är fattat och det kommer bli att prova S366an och se vad det kan bli med det. Känns som det kan bli skapligt med effekt och även ett fint register. Med tanke på att PT aldrig mer omger hamna på min bil så ska det bli spännande o se vad Borg Warner kan prestera då jag enbart har hört gott om deras aggregat!

Även delarna till toppen är nu fastslaget, blir Supertech insåg och avgasventiler i 1mm översize även Supertech dubbla ventilfjädrar och returnera och även Supertech ventiltätningar.

Toppen kommer lämnas in till Robban (Stroker) för fräsning av nya ventilerna och även inslipning så tror det kommer bli riktigt fin gång i kärran till nästa sommar!

Mer bilder och info kommer snart när jag kommit upp till Boden där bilen fortfarande står! smile

Hejpa!!!

Senast redigerat av Smuurf (2 oktober 2013)

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
MKarlsson Tunnelmaster
2 oktober 2013 · 348 Inlägg

Den rasade turbon, vart tar den vägen? Ska du sälja den?

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
Smuurf
2 oktober 2013 · 388 Inlägg

MKarlsson skrev:
Den rasade turbon, vart tar den vägen? Ska du sälja den?

Jag vet inte har plockat isär den o kollat vad som gett upp men den är ju egentligen inte värd så mycket som den ligger vad jag kan tänka mig så kanske låter den ligga tills man hittar något roligt att sätta den i o då renovera i samma skede då.

Är du sugen? smile

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
MKarlsson Tunnelmaster
3 oktober 2013 · 348 Inlägg

Smuurf skrev:

MKarlsson skrev:
Den rasade turbon, vart tar den vägen? Ska du sälja den?

Jag vet inte har plockat isär den o kollat vad som gett upp men den är ju egentligen inte värd så mycket som den ligger vad jag kan tänka mig så kanske låter den ligga tills man hittar något roligt att sätta den i o då renovera i samma skede då.

Är du sugen? smile

En större turbo har aldrig skadat.
Sänd ett PM vad du ska ha för den om du nu ska sälja den.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
Smuurf
3 oktober 2013 · 388 Inlägg

MKarlsson skrev:

Smuurf skrev:

MKarlsson skrev:
Den rasade turbon, vart tar den vägen? Ska du sälja den?

Jag vet inte har plockat isär den o kollat vad som gett upp men den är ju egentligen inte värd så mycket som den ligger vad jag kan tänka mig så kanske låter den ligga tills man hittar något roligt att sätta den i o då renovera i samma skede då.

Är du sugen? smile

En större turbo har aldrig skadat.
Sänd ett PM vad du ska ha för den om du nu ska sälja den.

nej det är ju faktiskt sant det är alltid roligt! smile
okej hör av mig när jag funderat lite så ska vi se vad det kan bli. har ju nämligen kullagrad också så någon kanske man kan göra sig av med!

Skoda Superb "Paddan" (2017)
Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Smuurf
27 oktober 2013 · 388 Inlägg

Hej igen.

Har inte hänt så jätte mycket på senaste tyvärr då bilen fortfarande står kvar norr över.  Men v46 är det tänkt att man ska åka upp iaf o se om något spännande kan ge.

Turbo är nu beställt och väntar på hemkomst så man kan få känna o klämma lite mer på grejerna det är ju alltid lika kul av någon anledning! wink

Det blev en Borg Warner till slut iaf men passade på o slog till på en EFR 9180 och hoppas den kommer prestera lika bra som förväntas av den! Verkar vara en riktigt grym snurra så är inte helt orolig! smile

Planen är att bygga grenrör när jag ändå är i Boden och samtidigt göra om så att alla tryckrör och diverse annat passar utan problem men även se över lite mer vad man kan tänkas byta ut till det bättre innan sommaren är här igen smile

Men tänkte även passa på o fråga efter förslag o tips på något som man skulle kunna göra åt det yttre på skönheten men vill hålla det ganska stilrent fortfarande då jag gillar original utseende på den men det finns ju alltid saker som går att förbättra smile

Skoda Superb "Paddan" (2017)
Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
putz
31 oktober 2013 · 29 Inlägg

Face lyfta bilen till evo 5-6? tongue
Jobbit att ha bilen långt bort.
varför har du parkerat den i norr? hehe

Smuurf
1 november 2013 · 388 Inlägg

putz skrev:
Face lyfta bilen till evo 5-6? tongue
Jobbit att ha bilen långt bort.
varför har du parkerat den i norr? hehe

Jo jag var inne lite på det till en början men har konstaterat att det ändå är ganska vanligt smile
sen måste jag ju även påstå att jag tycker 4an är ganska snygg på sitt sätt ändå smile haha
jo lite segt faktiskt. var så att jag o sambon åkte dit med den då det ändå är en bil som ska användas så har det ju sin charm att åka iväg på bilsemester med den också! wink sambon kommer nämligen därifrån så var upp o hälsade på hennes familj.

har ju inte riktigt räknat med att kamremen skulle ge upp bara så där så därför fick den stå kvar där till nu v47 då jag kommer åka upp o hämta den.

Skoda Superb "Paddan" (2017)
Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Smuurf
14 november 2013 · 388 Inlägg

Tänkte börja med o be om ursäkt att det går lite långsamt just nu men som sagt tagit lite tid o komma tillskott o hämta bilen i norr men nu börjar det ta sig! smile

Var förbi jultomten nu påvägen upp mot Boden o hämtade lite hårda paket vilket gör alla barn överlyckliga har jag hört! smile  nya turbon fick jag äntligen lägga vantarna på men blev även ny wg när man ändå hade lättat på lädret så är det ju lika bra o handla! smile

Imorn nu så handlas det in massa grejer så nytt grenrör kan byggas då det gamla inte riktigt blev bra till den nya turbon smile

Men kommer mer info och bilder under helgen här så håll kolla under helgens gång smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-1284df5ee6067ad0bdb876fe78191e47.jpg

Senast redigerat av Smuurf (14 november 2013)

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
putz
15 november 2013 · 29 Inlägg

Härligt! du få¨r uppdatera med massa bilder när det blir motering av nya turbon och nytt grenrör!
alla barn gillar ju hårda paket eller hur? wink

Smuurf
15 november 2013 · 388 Inlägg

putz skrev:
Härligt! du få¨r uppdatera med massa bilder när det blir motering av nya turbon och nytt grenrör!
alla barn gillar ju hårda paket eller hur? wink

Ska försöka hålla kameran laddad så man kan få ett par iaf under helgen och blir väl en uppdatering redan ikväll och vi kommit någonstans smile grejer är handlat så det kan nog bli en händelserik helg!

Japp så är det bara hårda paket kan göra både stora o små barn överlyckliga!! smile

Skoda Superb "Paddan" (2017)
Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Smuurf
16 november 2013 · 388 Inlägg

Jaha då har byggnationen av nya grenröret tagit fart och jag tror det kommer bli gryyymt! byggs i hela 48mm rör så det kommer nog att kunna andas friskt. nu blir det ganska special då nya turbon (BW EFR9180) var lite större än tänkt och tog mer plats än vad som egentligen fanns så placeringen fick bli där det passa helt enkelt! smile

det är alltså T4 fläns twin entry och sen 60mm wg till det så trångt blir det men vad gör det när det faktiskt funkar! smile

lägger upp bilderna på byggnationen som blivit av idag så kommer det hända mer grejer framöver då jag kommer hämta hem bilen nu nästa helg så då kan det börja ta fart ordentligt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-8a8de34d55e0104f0460e724bf0dbe3d.jpg

där fick turbon bli då det var ända stället det gick att få plats med den egentligen! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-3ae6f43796e3baf6cc443bb3620e013c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-a54cac64db46e554133d980cf1a8ac4c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-04bbd727c01d989a542ed552a35ed09f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-e8ec1e760b8684db86c924da3d49f390.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-25c6dab671f2d9d186e9f338877a2296.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-fe610cd432f0d7e3688b573bb1462f28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-fbeda56aae93b0a2921068b28e40db55.jpg

Så då var den biten punktad så det som är kvar egentligen är helsömning och sen dit med rören för WG som kommer placeras precis under vänster ramsnok! kommer bli bra tror jag men det återstår o se nästa vecka! smile

nu är det dags o vila någon timme innan det är dags för avfärd hemåt igen har ju bara 100 mil o se fram emot i bilen inatt! sov gott så länge och snart kommer det sätta fart på riktigt här inne!smile

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
Smuurf
17 november 2013 · 388 Inlägg

så där då var man hemkommen efter en vistelse i snöiga norrland! helgen har det hänt lite iaf så som kommit en bra bit på nya grenröret då vi konstaterade ganska snart att det gamla inte var någon mening o bygga om utan blev att bygga nytt som syns på bildera smile

toppen är även den iväg på en skönhets operation hos mister stroker då han kommer mira fräsa nya säten för dom nya Ferrea 1mm+ rostfria ventilerna som han även tagit hem även slipa in dom! kommer även beställas Supertech dubbla fjäder kit med titan retainers men det kommer till nästa löning!

kommer samtidigt att beställa nya kammarna som ska tillverkas så börjar det snart närma sig för montering smile

kommer säkert med lite mer bilder under nästa helg då jag äntligen kommer hämta hem bilen så man kan hålla på lite mer med den än när den nu har stått 100 mil hemifrån sen i somras hmm

trevlig kväll så länge!

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
putz
20 november 2013 · 29 Inlägg

Härligt kul att det händer nått!! vad är denna turbo specad till? tongue

Smuurf
20 november 2013 · 388 Inlägg

putz skrev:
Härligt kul att det händer nått!! vad är denna turbo specad till? tongue

jo då det kan jag hålla med om o nu känns det som att man kommer komma någonstans när man får hem bilen också o kan hålla på lite när man känner för det smile

Den ska utan problem vara i god för 1000hk i maskin så får väl se vad det blir i vårdagarna sen! wink

Skoda Superb "Paddan" (2017)
Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Smuurf
8 december 2013 · 388 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50994/50994-1cde24106ab582f979248668cbfcd39f.jpg

Tänkte börja med att jag fick denna roliga bild av Stroker som meddelade att nya toppen nu var klar och redo att hämtas så när den kommer hem igen så kommer det att sätta lite mera fart äntligen.

Varit mycket nu på senaste med flytt o allt så ber o ursäkt att det har stått stilla en stund!

Tänkte även meddela att Evon eventuellt kommer vara med i en tidning inom snar framtid men det kommer jag berätta mer om när jag vet om det blir så!smile spänningen är olidlig!!

Kul att det finns några intresserade följare också och det kommer som sagt bli mer bilder och mer läsa inom kort så ha tålamod!smile

Trevlig kväll!

Skoda Superb "Paddan" (2017)
Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang