Mitsubishi Evo IV: Började som en vanlig renovering men blev lite mer!
Då har man äntligen funnit suget till att lägga upp en tråd på projektet som till en början var tänkt att bara original renoveras men som visade sig till slut att suget efter en riktigt rolig gatbil uppkom så får se vart man landar!
Suttit länge o funderat på om man kanske skulle starta en tråd till bygget för att snappa upp fler ideer och även få in en del tips under vägens gång.
Som sagt var tänkt till att bli en helt vanlig renovering bara då det kändes som det behövdes men någonstans på vägen så blev intresset till att göra någe mer större och då gick det ju inte o motarbeta längre.
har hållt på med bilen en bra stund nu så tänkte lägga upp lite bilder och så som visar från dess att den köptes till nu och sen fortsätta utifrån det o visa mer om vad som händer nu och framåt.
Anledningen till att det inte blivit någon förns nu är för att jag själv har tyckt både att det har gått långsamt och även att det kanske inte varit så intressant för folket att hålla koll på så hoppas att jag blir motbevisad nu och fortsätter uppdatera då det händer en hel del i garaget just nu!
verkar som det är en del problem o lägga upp bilder på den här datorn just nu så till imorn ska jag flytta alla bilder till den nya istället så kan jag nod se till att få upp en del!
Som sagt det började ju lite lugnt o sansat med att riva isär när höst började dyka upp så slänger upp några bilder på det till o börja med!
Nybörjare på det här som man var så blev det ju en del märktejp så man kanske skulle kunna få ihop den igen när det är dags för det!
Det slutade ju iaf med att den lossnade så det var ju skönt!
och det var så här hon fick stå det kommande halvåret i väntan på på hemkomsten av maskinen!
Konstaterade redan vid demontering att det var hål i original intercoolern så fick bli en ny!
precis när maskinen kom hem så var man ju lite eld o lågor!
Passade då även på o låta montera en ny koppling!
Fick bli nya fälgar också men tyckte inte det passade som jag ville så dom blev tyvärr inte långvariga!
så det var väl ungefär vad jag hade i bild väg från första svängen när man plockade med den. det blev iaf att blocket och toppen blev iordninggjord denna gången så körde jag med original grejerna i övrigt mest bara för att få komma ut o åka någon slutet på den sommaren så blev att fegladda då eftersom det blev ett 2,3L strocker kit i maskinen då så ville jag inte riskera o få spikningar.
Men som sagt så blev det ju ny vinter igen och då hade jag som inställning att iaf få prova köra på sjön med den som jag hade sett fram emot riktigt länge nå så fick bli en helg på sjön innan nya planer sattes i verk!
hmm inte undra på att det blir obalans i däcken på vintern! ;)
Jaha då var som sagt tiden förbi och dom nya planerna blev snart verklighet då det var dags att även gå vidare med o fixa lite mer i maskineriet så lägger upp lite mer bilder på hur det gick med det :)
Blev en försiktig start med o flytta batteriet till ett lite lämpligare ställe!
Blev även o tabort alla dekaler som satt på bilen sen tidigare och byta ut mot lite nya!
Sen blev det dags o kasta ur den gamla original turbon för att ge plats till den nya Precision 6262 snurran!:)
Då var det provmontering av det nya lite roligare! :)
Svetsning av nya tryckrör fick det bli också för av någon anledning så passade inte dom tidigare längre :/
Nytt avgassystem blev även det nybyggt, 3,5" i rostfritt hela vägen från turbon med endast en liten 5" japs som avslut! :)
Nytt styrsystem kom på plats också (Link G4 PnP) och 1000cc då det blev bestämt att åka på 98 den sommaren då ekonomin inte tyckte att ombyggnad av soppa systemet i övrigt var aktuellt :/
så fick det bli inför sommarn 2012 då det alldelles snart var dags för en mappning också!
Snart dags för avfärd till JRM för mappning!
Detta året (2012) slutade aningen tidigare än vad som var planerat då Turbon sa upp sig med omedelbar verkan så det var ju någon som behövde bytas till en början och bestämde mig även då att jag äntligen skulle byta nytt soppa system och även då precis det att byta insug o konstruera för att det skulle funka bra o så. då var ju dessutom sommarn snart slut så då kan det vänta en liten stund iaf tills det hittas någon
Jaha då var det slut på bilder som man skulle kunnat lägg upp som jag vet iaf så kan lika gärna men kommer med största sannorligen så men som sagt så kommer det uoo lire mer bilder på henne!
Vill även be väldigt mycket om ursäkt för den konstiga skrivningen i sista inlägget då jag tror att jag somnade till mellan skrivningarna för jag fattar fan inte äns hälften själv av vad jag har skrivit! haha
Som sagt kommer fortsätta uppläggningen av bilder sen tidigare till o börja med så från imorn så kommer det dyka upp lite mer bilder för vad som hållas på med just nu!
Bilen ska ju bli skaplig o köra med också för helgen vecka 27 så kommer jag o sambon åka på en roadtrip upp till boden med den o det kommer ju bli nog spännande bara det!
Men så trevligt o tack för det alltid kul o höra att det gillas och som sagt har ju hänt en del sen dom bilderna så om någon dag kommer dom senaste upp hoppas jag!
jaha då fortsätter vi tidsresan med vad som har hänt tidigare!
som sagt gillade inte hur dom "chromade" fälgar såg ut på bilen så det blev dom här istället och blev ju en skaplig skillnad med lite annan profil o så som jag tyckte blev grymt snyggt! (nya till vänster)
Blev även nya coils som det kanske syns att det behövdes!
Nya skivor med greenstuff belägg åkte på plats samtidigt så dom gamla var aningen slitna!
Carrera cup slicks provmonterade!
Efter att det rostfria grenröret sprickit alldeles för många gånger under sommaren så blev att det skaffa ett nytt i svartstål istället i hop om att det ska funka aningen bättre
Så blev det och denna gång lindat i titan bandage då det tidigare blev torrt efter en stund bara och i princip ramlade av så provade det vilket blev mycket bättre
Tänkte man skulle prova någe lite utstickande så blev att man slängde på orange plastidip på dom vilket passade bra mycket över förväntas
då jag åkte på turbohaveri i slutet av 2012 med min gamla kullagrade precision 6262 turbo så blev att att köpa ny istället då glidlagrad denna gång Vilken skönhet!
då när den vart monterad så där lagom till julen så kunde man ju inte låta bli o ta sig ut o åka lite även fast snön låg så fint på marken!!
under den körningen som blev på snön så lyckades man ju så klart köra på en iskoka som någon vänlig skäl hade lämnat efter sig vilket resulterade i att original läppen for så långt det bara gick så fick bli att sätta dit något så länge vilket har mer lr mindre blivit permanent nu! haha
då var det dags igen för vidare byggnad och nytt soppa system stod högst på listan denna vinter så blev att inhandla prylar till det o bara börja montera
Så blev det till slut iaf och själv är jag nöjd men dock så kommer det monteras bort en sväng i vinter så man får snygga till lite i övrigt i skuffen med lite ny färg och så!
då när större delen av bränslesystemet vart klart så var det ju bara att montera nya insuget och 80mm spjället så det ser lite trevligare ut under huven!
Adapterplattan som byggdes så man kunde använda tomgångsmotorn externt istället då det inte fanns något stället att sätta det på universalspjället
även tryckrören fick göras om lite då det inte riktigt blev samma som med det originala
Nya tändspolar fick det bli sen också så man vet att det iaf ska klara den nya uppgraderingen
Så fick det bli till slut iaf så man skulle få komma iväg på mappningen någon gång för att slutföra övergången till E85
haha snygg stil man har ibland när man är o pular i garaget!
då var man på väg ner till AG:s i norrköping för en ordentlig mappning!
Mappning avklarad
Resultatet av den mappningen blev 529WHP och 655WNM och då vid körning hem från dom så konstaterades det att toppackningen hade gått så vara bara till o beställa nu o byta på en gång!
efter bytt packning vad man tillbaka igen för kontroll o då åkte jag därifrån med 532Whp o 625Wnm då det blev en lite tjockare för att få ner kompet en aning
Jaha då börjar vi närma oss dagsläget då den senaste mappningen gjordes i i slutet av maj nu iår 2013! så nu kommer det läggas upp lite nyare bilder som sagt och vart jag är i dagsläget
vill även passa på o tacka johan för alla underbara svetsarbete som han har hjälpt till mig! Tack johan!
lite snygga dekaler blev det också o allmänt men ändå med en ganska diskret färg på dom
Tidkortet från Streetrace SM på Lunda flygfält
nya frambromsar inhandlade också men ska renoveras innan montering!
Snyggat till litegrann fram på bilen! blev riktigt nöjd med resultatet!
så ser maskineriet ut just nu och planer på att snygga till även här med lite ny färg är pågång men lite annat som måste göras innan dess
Så nu känns det som att jag har fått ut ganska bra med bilder hur det har sett ut under tiden jag har haft bilen och det är definitivt inte stopp här. det som ligger på bordet just nu som fixas med i garaget här nämast är: Byte av AYC-pump då min sa upp sig efter Streetrace SM i Lunda. Byte av bussningar i fram o bakvagn (Strongflex)
det är lite av dom grejer som kommer att hända under helgen så lägger upp bilder under helgen som visar hur det går och hur det blir så håll er uppdaterade!
Tänkte avsluta med en stilig bild på min o sambons hund "Evo" som uppenbarligen drivs grymt bra i passagerarstolen på evon på vägen ner till en dag i verkstan!
tack för nu o mer bilder och andra roliga saker kommer vart eftersom!
jaha då har det varit en bra helg nere i verkstan iaf fått ganska mycket gjort men det är dock en hel del kvar att göra innan roadtrippen till boden nästa helg så får se hur detta slutar!
kommer lite bilder på vad som hunnit blivit gjort dock varit lite dålig på det där med bilder men vart en o annan iaf
Kan ju börja med att det blev lite kris när jag kom på att jag var tvungen att ombesikta evon i fredags då jag bara hade avgasvärdena kvar som problem så blev att att montera en 100cells racekatt då det var väldigt lite över gränsvärdena utan!
Då kompisen hade tagit med sin tigsvets från garaget så fick jag i ren panik åka till en annan kompis o svettsa det, men då det är helsvettsat så var det ju inga problem o ta det det när det blivit uppkapat men när det sen var helt igen så räckte inte min audi 80 kombi till då det är ett ganska långt system!
Kan intyga att dom mötandes ansiktsuttryck var obetalbart på vägen till garaget igen! haha men det blev godkänt iaf men det var precis då jag kom upp glidandes till besiktningen 15.57 men dom gjorde mätningen ändå så nu är den helt godkänd igen!
Ganska liten men fyller sin funktion!
Fick även en snygg dekal från Landracing som dom gärna ville ha på min bil så det känns riktigt kul och det passade ju ganska bra där på sin plats!
Fick hem lite nya bussningar i slutet på arbetsveckan också som börjat bli monterade men det är inte riktigt lika smidigt som det hoppades på men motorkuddarna är nu bytta och även dom till diffästena bak som måste varit dom tråkigaste att byta men nu är dom fixade så då är det ju bara resten kvar
alla har inte kommit hem än så får byta dom som kommit ihop om att det kommer fler i början på veckan
Bild på mätarhållaren till laddtrycket!
Även den trogna maskotten måste ju ha en bra plats i bilen!
det var väl det som kom med på bild för den här gången men har även hunnit med o fara o kolla på streetrace sms här igår som man skulle ha kört men då ayc pumpen bestämde sig för att dö efter föra tävligen så har jag inte hunnit montera den nya som kom hem i fredags så fick det bli att stå över
men får se vad som händer mer i veckan nu men aycn ska bytas, dom resterande bussningarna ska bytas och sen en allmän översyn innan man beger sig mot boden så kommer mer bilder under veckans gång lr senast till helgen iaf då det ser ut att bli en del övertid på jobbet i veckan nu också!
Då blev det en stund nere i garaget ikväll också och då fick man ändå några fler bussningar bytta så det tar sig! har inte fått hem alla än dock så får ta dom som finns nu
imorn kväll så blir det att byta dom sista och även byta bort den trasiga ayc-pumpen som inte vill vara med längre. oljan blir levererad till kvällen så blir ganska passande o fixa det när dom sista bussningarna har hamnat på sin rätta plats!
blev dock inga bilder idag då kameran låg på laddningen men får se om jag kanske får fatt på några under morgon dagen och till dess så får vi se vad som händer
Hej igen då har det hänt lite nere i garaget i helgen men tyvärr inte blivit så mycket bilder
Nu har man en fungerande AYC igen iaf då jag fick tag i en bättre begagnad som verkar funka då lampan har slocknat nu iaf ska prova den lite mer ordentligt ikväll har jag tänkt
Har även bytt dom sista bussningarna som jag hade fått hem så nu är det strongflex bussningar nästan överallt!
Sambon fick även provköra en sväng så hon vet vhur det är att sitta på fel sida när vi ska bila upp till boden imorn kväll! tyckte dock hon såg lite nervös ut!
Så mer kommer ska ju som sagt åka till boden imorn och där vet man aldrig vad som händer
Så där då var bilen packade och nu fattas bara första tankningen av många på vägen sen är vi i full färd i riktning mot boden! får se vad veckan har att erbjuda men lite uppdateringar ska man väl hinna med!
Har nu fått privilegiet att åka Thomas grymma evo och den går fan som inget annat alltså! Han har triggat mig att bygga eget, och det ska han få fan för! ...
Dock så måste jag säga att när man ska få en slir så går smäller till nå kopiöst som att lådan sköt eller så men Thomas stannar öppnar dörren och hoppar ut med ett leeende och säger: Det lät dyrt! skrattandes ...
Var dock bara en drivknut, och jag hade som tur var liggandes en knut så det var bara mecka dit allt med goda vänner och lite nya delar från Meca Sverige som hade kvällsöppet bara för oss
Så här såg knuten ut när vi ryckte lös allt:
Thomas fyller säkert på mer info när han kommit ner till södern igen
Punkstern skrev: Har nu fått privilegiet att åka Thomas grymma evo och den går fan som inget annat alltså! Han har triggat mig att bygga eget, och det ska han få fan för! ...
Dock så måste jag säga att när man ska få en slir så går smäller till nå kopiöst som att lådan sköt eller så men Thomas stannar öppnar dörren och hoppar ut med ett leeende och säger: Det lät dyrt! skrattandes ...
Var dock bara en drivknut, och jag hade som tur var liggandes en knut så det var bara mecka dit allt med goda vänner och lite nya delar från Meca Sverige som hade kvällsöppet bara för oss
Thomas fyller säkert på mer info när han kommit ner till södern igen
Jo men visst danne så kan det ju gå ibland men vafan bara byta ut o köra igen ju tack aå mycket för hjälpen dessutom och en större uppdatering kommer när vi kommer hemåt igen
Så där ja ni får ursäkta att det är lite ont om bilder just nu men är så segt o lägga upp vi luren allihop så tänkte att jag gör en större uppdatering när vi kommer hemåt igen:)
Men nu har iaf den nya drivaxeln blivit monterad då jag lyckades få tag i en hel axel istället för att bara byta knuten. Visade sig att splinsen på axeln hade tagit stryck också så lika bra stt byta hela!
Har inte blivit jätte mycket gjort med evon nu på semestern här uppe i norr utan har varit mer o hjälpa sambons bror med hans bmw bygge så han också får fara ut o slira något i sommar, den kommer det också lite bilder på senare för den blir riktigt grym!
Nere till dynorech o hälsa på en sväng imorn också o se vad som händer där, återkommer imorn med lite frän uppdatering