Volvo 855 T5-R -1995

Andreas1645
26 juni 2013 · 398 Inlägg

Hejsan jag har en fråga igen.
Vart är de vanligaste ställerna att det läcker motorolja från bilen?
Jag har en liten oljeläcka på kamremmens sida långt framm där dropparna kommer under kylet typ ser det ut som på ett ungefär, Det är redan fuktigt med olja vid kylet och generatorn har en del olja på sig också.. Vart kan det vara? Olje dropparna kommer under kylet ungefär och ibland kommer det under den dära "AC tuben" eller vad det nu är för något.
Så ja va kan det vara? Tacksam för svar smile

Volvo V70n "Golden II" (2006)
LuddizR
26 juni 2013 · 219 Inlägg

kan vara kamaxelpackboxen smile men kolla även under tänstiftskåpan så det inte e olja där för då kan det vara igensatt vevhusventilation eller trasig o-ring i påfyllningslocket smile MVH

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
Andreas1645
26 juni 2013 · 398 Inlägg

LuddizR skrev:
kan vara kamaxelpackboxen smile men kolla även under tänstiftskåpan så det inte e olja där för då kan det vara igensatt vevhusventilation eller trasig o-ring i påfyllningslocket smile MVH

Jag tror det blivit igensatt vevhusventilation hur fan kan man kolla där så de ser rent ut? För det kommer likom droppar när man krt hmm inte så rockigt när man står still sen ska iväg då det är 2 droppar på marken hmm

Volvo V70n "Golden II" (2006)
LuddizR
30 juni 2013 · 219 Inlägg

ha bilen igång och om det kommer rök ut oljesticksröret så är den igensatt smile

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
Andreas1645
30 juni 2013 · 398 Inlägg

LuddizR skrev:
ha bilen igång och om det kommer rök ut oljesticksröret så är den igensatt smile

tror de lutar sig mot igensatt vevhusventilatiopn faktiskt! men vart sitter de röret? smile
men typ t.ex. när man öppnar oljelocket så pyser det lite efter man kört ska det göra de?

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Zwudda Refined
30 juni 2013 · 1 770 Inlägg

LuddizR skrev:
ha bilen igång och om det kommer rök ut oljesticksröret så är den igensatt smile

Gäller det även ur oljelocket?

Andreas1645
30 juni 2013 · 398 Inlägg

Zwudda skrev:

LuddizR skrev:
ha bilen igång och om det kommer rök ut oljesticksröret så är den igensatt smile

Gäller det även ur oljelocket?

Det har jag inte märkt men får kolla på bilen i morgon!
är det vanligt att vevhusventilationen blir igentäppt? Har inte kollat när jag har bilen igång nämligen =/

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Zwudda Refined
30 juni 2013 · 1 770 Inlägg

Andreas1645 skrev:

Zwudda skrev:

LuddizR skrev:
ha bilen igång och om det kommer rök ut oljesticksröret så är den igensatt smile

Gäller det även ur oljelocket?

Det har jag inte märkt men får kolla på bilen i morgon!
är det vanligt att vevhusventilationen blir igentäppt? Har inte kollat när jag har bilen igång nämligen =/

Det är det vanligaste felet på 85x70 bilarna smile

Andreas1645
30 juni 2013 · 398 Inlägg

Zwudda skrev:

Andreas1645 skrev:

Zwudda skrev:

Gäller det även ur oljelocket?

Det har jag inte märkt men får kolla på bilen i morgon!
är det vanligt att vevhusventilationen blir igentäppt? Har inte kollat när jag har bilen igång nämligen =/

Det är det vanligaste felet på 85x70 bilarna smile

aha okej, är det då det kan komma rök?
Hur rengör man den? några tips? smile
Sen när jag stoppa i en Steg 3 box så slutade min lambda lysa men efter nån dag så börja den lysa igen, varför? smile

Volvo V70n "Golden II" (2006)
LuddizR
30 juni 2013 · 219 Inlägg

boxen trodde nog att bilen inte hade några fel efter du stoppa i chippet smile sen efter ett tag så kände även den nya boxen av felet smile

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
Andreas1645
30 juni 2013 · 398 Inlägg

LuddizR skrev:
boxen trodde nog att bilen inte hade några fel efter du stoppa i chippet smile sen efter ett tag så kände även den nya boxen av felet smile

Kan de ha med att vevhusventilationen är igensatt lr så? smile
tänkte den får ju helt fel värden :o

Volvo V70n "Golden II" (2006)
LuddizR
1 juli 2013 · 219 Inlägg

jo kan vara så smile men hur går bilen med lampan tänd?

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
Andreas1645
1 juli 2013 · 398 Inlägg

LuddizR skrev:
jo kan vara så smile men hur går bilen med lampan tänd?

Bilen går väldigt bra 0.8 i ladd o flyger fram. När den är kall känns det som den är lite ryckig i tomgången o så.

Volvo V70n "Golden II" (2006)
LuddizR
1 juli 2013 · 219 Inlägg

ja du får väll läsa ut felkoderna smile

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
Andreas1645
1 juli 2013 · 398 Inlägg

LuddizR skrev:
ja du får väll läsa ut felkoderna smile

hehe ja.. nu kommer en rolig sak till med de dära diagnostuttaget själva stickan sladden har gått av får försöka sätta ihop dom eller nåt xD haha de löser sig smile

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Andreas1645
1 juli 2013 · 398 Inlägg

LuddizR skrev:
ja du får väll läsa ut felkoderna smile

Är nog vevhusventilationen för kollade oljestickröret de va oljigt o så när man tog på det va fingrarna täckta med olja osv haha smile Läcker de mkt om den är igentäppt föresten?

Volvo V70n "Golden II" (2006)
LuddizR
1 juli 2013 · 219 Inlägg

ja ganska mycket smile fixa det omgående! hört folk som sprängt sin motor när vevhustrycket blir för högt sad

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
MarcusL #2573
1 juli 2013 · 1 489 Inlägg

Vevhusventen sitter under insuget, bara skruva bort det så ser du hur det är uppbyggt smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
Andreas1645
1 juli 2013 · 398 Inlägg

LuddizR skrev:
ja ganska mycket smile fixa det omgående! hört folk som sprängt sin motor när vevhustrycket blir för högt sad

Jo jag lämnade bilen till en kompis som fixar det: ) är det en anledning till att bilen ryker som den gör?
har ju fått olje läckade o lite så.... under den tiden jagh aft bilen o den börjar ryka lite mer o mer ^^ haha
men det ska fixas smile har bes på torsdag.
Är det därför lambda lyser också?

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang