Tjena. En sak jag har märkt är att min saab går apabra när det är kallt ute(runt 10 grader jämfört med 20). Vilket i sig inte är så konstigt pga luftens komprimering etc. Men den effektskillnaden jag känner verkar vara närmare 20 hästar än säg 5.
Det känns som att det verkar vara en annan faktor än bara den kalla luftens högre densitet som spelar roll.
lite faktorer som kan påverkas:
-har öppet filter som är 20 cm från grenröret (har inte tagit tummen ur röven att fixa sedan jag köpte bilen) -Mappad på E85
Turbobilar kan säkert få en höjning på upp till 5 - 10% vid kallare luft, detta pga. att kall luft innehåller mer syre än varm luft. Detta innebär ju då i sin tur att motorn kan förbänna mer bränsle eftersom den får mer syre.
Tjena. En sak jag har märkt är att min saab går apabra när det är kallt ute(runt 10 grader jämfört med 20). Vilket i sig inte är så konstigt pga luftens komprimering etc. Men den effektskillnaden jag känner verkar vara närmare 20 hästar än säg 5.
Det känns som att det verkar vara en annan faktor än bara den kalla luftens högre densitet som spelar roll.
lite faktorer som kan påverkas:
-har öppet filter som är 20 cm från grenröret (har inte tagit tummen ur röven att fixa sedan jag köpte bilen) -Mappad på E85
Någon som kan ge mig lite klarhet?
Jag kanske är dum men vad menar du med "Placebo"???
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Turbobilar kan säkert få en höjning på upp till 5 - 10% vid kallare luft, detta pga. att kall luft innehåller mer syre än varm luft. Detta innebär ju då i sin tur att motorn kan förbänna mer bränsle eftersom den får mer syre.
Jo mekaniken förstår jag. Men jag tycker att effektskillnaden är lite för stor för att det enbart är 10 graders skillnad i motorrummet. Känns mer som att det är mitt spruts parametrar i mappningen som är lite väl hypokondriska när det kommer till insugstemp.
o andra sidan sett så är det bara en MAP sensor som sitter på min saab, så luftflödet är 1.25 bar oavsett temperatur. Har det någon betydelse? eller är själva syrehalten försämrad i varm luft utöver själva massan luft som motorn andas?
Ulf_W skrev:
Det öppna filtret drar in ännu mer varmluft när det är varmt, hur svårt kan det vara att räkna ut? Som SLG skrev, sätt dit luftburken...
Läs ovan, big boy.
(Placebo innebär att man inbillar sig att något är bättre/snabbe etc än vad det egentligen är. egentliga syftet av ordet är inom medicin. Sockerpiller och allt det.)
Det öppna filtret drar in ännu mer varmluft när det är varmt, hur svårt kan det vara att räkna ut? Som SLG skrev, sätt dit luftburken...
Läs ovan.
(Placebo innebär att man inbillar sig att något är bättre/snabbe etc än vad det egentligen är. egentliga syftet av ordet är inom medicin. Sockerpiller och allt det.)
Det skiljer nog mer temperatur under huven än de 10 grader det skiljer ute om det är varmt till att börja med. Så innan du säger att det bara skiljer 10 grader så mät under huven för det är den luften som motorn får... Sen är det även skillnad på luften när det är kallare, annan syrehalt osv. Det märkte jag tydligt på min gamla quattro.
"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Det öppna filtret drar in ännu mer varmluft när det är varmt, hur svårt kan det vara att räkna ut? Som SLG skrev, sätt dit luftburken...
Läs ovan.
(Placebo innebär att man inbillar sig att något är bättre/snabbe etc än vad det egentligen är. egentliga syftet av ordet är inom medicin. Sockerpiller och allt det.)
Det skiljer nog mer temperatur under huven än de 10 grader det skiljer ute om det är varmt till att börja med. Så innan du säger att det bara skiljer 10 grader så mät under huven för det är den luften som motorn får... Sen är det även skillnad på luften när det är kallare, annan syrehalt osv. Det märkte jag tydligt på min gamla quattro.
Dra ut filtret i hålet som jag har på min, problem solved vetdu. Allt du behöver är lite typ pvcrör å nån snutt slang med klämma för att få till det. luften bakom kylarna är ju dessutom inte så sval den heller. inte ba turbon som värmer.