Varför är det så många nya bilar på vägarna när det är så mycket roligare att köra äldre.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2013 · 14 055 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Intressant det du skriver med tanke på att det var just Corvette C4-modellen som gav amerikanska motorjournalister smått panikångest med all sin avancerade teknik som gjorde att den skulle vara omöjlig göra någonting själv med eller äga som begagnad... När trafikmagasinet testade BMW E30 så varnade de för att en så avancerad bil inte var något för hempularen, och nu hempulas få bilar i sån utsträckning som just E30.

Och 1970 så var en bil från 1960 urgammal och för det mesta skrotfärdig. Har du en välskött 03a idag så kan en person som inte är så bilkunnig och hemma på de senaste årsmodellerna osv. för det mesta lika gärna ta den för en ny bil.

Jovisst är det lite så men det är inte så förbannat mycket elektronik i denna 86:a som det är i dagens bilar. Som du säger så den oinvigde vet inte om bilen är ny eller 10 år. Putsar jag upp Vetten så kan folk bli förvånade att den är 27 år och nästan veteranare.
Kanske var det så att p.g.a av den stora omställningen från C3 till C4 så kom det inga Vettar -83

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 juni 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Busgrabb Rejsa ?
1 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Vettemannen skrev:
När det gäller nya bilar så är det alltid lite prestige i bilköpet. Tänk bara en bil för 500000 kr som efter några månader har tappat 150000 kr. Ingen bra affär men man har iaf köpt en ny bil. Det gäller ju att överträffa varann i villaområdet vare sig man har råd eller ej. Många äter säkert nudlar och makaroner bara för att ha en ny bil. Näe, fyfan för detta. Bilarna som tillverkas nu kommer med all sannolikhet inte att bli långlivade med tanke på all den förbannade elektronik den innehåller. För första ägaren spelar det ingen roll men när bilen kommer till andra eller tredje ägaren och det skall repareras och repareras och repareras. Inte många som har råd med detta, då går bilen till skrot. Jag tycker inte detta är speciellt bra för miljön att tillverka bilar som håller 10-15 år.

/Benny

Så du menar att modernare bilar av dagens mått kommer hålla sig på vägarna mycket kortare än gamla surföttis osv?
Knappast, rostskydd mm är såå mycket bättre idag.

Så tex en Volvo S60 från 2001 som faktiskt har mycket elektronik skulle det stå gott om på skrotarna nu för att folk inte har råd eller kan laga elfelen i dem?
Finns bilar från dom åren som har ännu mera och avancerade system och dem står inte heller på skrotarna pga den anledningen.
Seriöst...välkommen till verkligheten för så är det inte!
Du låter som en riktig grottmänniska som vägrar säga upp hemtelefonen och går till banken och tar ut lönen varje månad.

Senast redigerat av Busgrabb (1 juli 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
PMPerformance
1 juli 2013 · 2 266 Inlägg

Busgrabb skrev:

Vettemannen skrev:
När det gäller nya bilar så är det alltid lite prestige i bilköpet. Tänk bara en bil för 500000 kr som efter några månader har tappat 150000 kr. Ingen bra affär men man har iaf köpt en ny bil. Det gäller ju att överträffa varann i villaområdet vare sig man har råd eller ej. Många äter säkert nudlar och makaroner bara för att ha en ny bil. Näe, fyfan för detta. Bilarna som tillverkas nu kommer med all sannolikhet inte att bli långlivade med tanke på all den förbannade elektronik den innehåller. För första ägaren spelar det ingen roll men när bilen kommer till andra eller tredje ägaren och det skall repareras och repareras och repareras. Inte många som har råd med detta, då går bilen till skrot. Jag tycker inte detta är speciellt bra för miljön att tillverka bilar som håller 10-15 år.

/Benny

Så du menar att modernare bilar av dagens mått kommer hålla sig på vägarna mycket kortare än gamla surföttis osv?
Knappast, rostskydd mm är såå mycket bättre idag.

Så tex en Volvo S60 från 2001 som faktiskt har mycket elektronik skulle det stå gott om på skrotarna nu för att folk inte har råd eller kan laga elfelen i dem?
Finns bilar från dom åren som har ännu mera och avancerade system och dem står inte heller på skrotarna pga den anledningen.
Seriöst...välkommen till verkligheten för så är det inte!
Du låter som en riktig grottmänniska som vägrar säga upp hemtelefonen och går till banken och tar ut lönen varje månad.

Jag skulle nog säga tvärtom med rosten på dagens bilar. Finns massa exempel på bilar som har rostproblem på karossen som bara är ett par år gamla. tex Vag gruppen, mercedes, bmw och mazda osv. Har nog mycket att göra med miljön oc vattenbaserade färgen som används och att man tätar karossen så smutsen tar sig in men inte ut.

svetsdiff !!!
xXSammy
1 juli 2013 · 6 570 Inlägg

volvo-93 skrev:
Ja varför är det så här? Så nu kan vi alla diskutera detta. Jag har kört många nya bilar när jag har jobbat på verkstad och det är astråkigt och köra jämfört med äldre bilar. Så varför väljer man en framhjulsdriven skit när det är mycket roligare med bakhjulsdrift och det finns gott om äldre bilar och varför tillverkas inte bakhjulsdrift alls? Det jag inte gillar alls det är att allt är datorstyrt och man kan egentligen inte reparera nya bilar då får man ju riva ner hela jävla bilen för att komma åt en sak. Så på 50-70 tal måste det har varit riktigt roligt att köra bil.

Jag väljer FWD för att..
*Mindre risk att en orutinerad snorunge har kört bilen innan
*Oftast billigare försäkring
*Har mer koll på vad som händer eftersom du känner drivhjulen i ratten
*Frontar hellre något än sladdar in i sidan

Vad är argumenten till att RWD är roligare? FÖRUTOM att det går att sladda med på vintern så småbarnen känner sig som Ken Block.

Vettemannen skrev:
Det är bara biltillverkarna som tjänar på detta. Varför är inte stora lastbilar framhjulsdrivna? Jag tycker det är värdelöst med FWD.

/Benny

FWD har ju komplett drivlina som installeras samtidigt vilket går snabbare och enklare.

RWD på lastbilar är för det har så gott som alltid tungt axeltryck (Axel, boggie, fan vet jag) så bakvagnen hålls ju alltid på plats och svängradien behövs mer. Skulle de vara FWD och full lastade skulle de väl få stora problem vid körning i uppförsbackar.

De/Dem
Busgrabb Rejsa ?
1 juli 2013 · 2 959 Inlägg

PMPerformance skrev:

Busgrabb skrev:

Vettemannen skrev:
När det gäller nya bilar så är det alltid lite prestige i bilköpet. Tänk bara en bil för 500000 kr som efter några månader har tappat 150000 kr. Ingen bra affär men man har iaf köpt en ny bil. Det gäller ju att överträffa varann i villaområdet vare sig man har råd eller ej. Många äter säkert nudlar och makaroner bara för att ha en ny bil. Näe, fyfan för detta. Bilarna som tillverkas nu kommer med all sannolikhet inte att bli långlivade med tanke på all den förbannade elektronik den innehåller. För första ägaren spelar det ingen roll men när bilen kommer till andra eller tredje ägaren och det skall repareras och repareras och repareras. Inte många som har råd med detta, då går bilen till skrot. Jag tycker inte detta är speciellt bra för miljön att tillverka bilar som håller 10-15 år.

/Benny

Så du menar att modernare bilar av dagens mått kommer hålla sig på vägarna mycket kortare än gamla surföttis osv?
Knappast, rostskydd mm är såå mycket bättre idag.

Så tex en Volvo S60 från 2001 som faktiskt har mycket elektronik skulle det stå gott om på skrotarna nu för att folk inte har råd eller kan laga elfelen i dem?
Finns bilar från dom åren som har ännu mera och avancerade system och dem står inte heller på skrotarna pga den anledningen.
Seriöst...välkommen till verkligheten för så är det inte!
Du låter som en riktig grottmänniska som vägrar säga upp hemtelefonen och går till banken och tar ut lönen varje månad.

Jag skulle nog säga tvärtom med rosten på dagens bilar. Finns massa exempel på bilar som har rostproblem på karossen som bara är ett par år gamla. tex Vag gruppen, mercedes, bmw och mazda osv. Har nog mycket att göra med miljön oc vattenbaserade färgen som används och att man tätar karossen så smutsen tar sig in men inte ut.

Nja men lite bubblor här och där är långt ifrån samma problem som äldre bilar med upprostat undertill så dom bärande delarna ger upp.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
1 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Malheus skrev:

volvo-93 skrev:
Ja varför är det så här? Så nu kan vi alla diskutera detta. Jag har kört många nya bilar när jag har jobbat på verkstad och det är astråkigt och köra jämfört med äldre bilar. Så varför väljer man en framhjulsdriven skit när det är mycket roligare med bakhjulsdrift och det finns gott om äldre bilar och varför tillverkas inte bakhjulsdrift alls? Det jag inte gillar alls det är att allt är datorstyrt och man kan egentligen inte reparera nya bilar då får man ju riva ner hela jävla bilen för att komma åt en sak. Så på 50-70 tal måste det har varit riktigt roligt att köra bil.

Jag väljer FWD för att..
*Mindre risk att en orutinerad snorunge har kört bilen innan
*Oftast billigare försäkring
*Har mer koll på vad som händer eftersom du känner drivhjulen i ratten
*Frontar hellre något än sladdar in i sidan

Vad är argumenten till att RWD är roligare? FÖRUTOM att det går att sladda med på vintern så småbarnen känner sig som Ken Block.

Vettemannen skrev:
Det är bara biltillverkarna som tjänar på detta. Varför är inte stora lastbilar framhjulsdrivna? Jag tycker det är värdelöst med FWD.

/Benny

FWD har ju komplett drivlina som installeras samtidigt vilket går snabbare och enklare.

RWD på lastbilar är för det har så gott som alltid tungt axeltryck (Axel, boggie, fan vet jag) så bakvagnen hålls ju alltid på plats och svängradien behövs mer. Skulle de vara FWD och full lastade skulle de väl få stora problem vid körning i uppförsbackar.

Argumentet för RWD är framförallt uppförande och välhållningen på bilen, det blir en helt annan bil att köra när det driver bak och till det bättre.
Blir av med den tråkiga understyrningen osv.

Autotech
BMW 335D (2008)
henke_99 Offroad Racing
1 juli 2013 · 3 122 Inlägg

Intressant att läsa alla dessa inlägg som försvarar olika "sidor" i ämnet... Och hur en del nästan i ren panik försvarar sin sida trots att dom egentligen själva inser hur patetiskt det låter...

Jag kör på principen att jag vill ha en bil som är så pass gammal att jag kan laga allt på den själv, och är så pass billig att jag har råd att köpa den.

Och för att se till frågan i rubriken, som sagts så vill dom flesta inte ha en bil som är rolig att köra utan dom vill ha en bekväm bil som varje dag tar dom dit dom vill så billigt, säkert och smidigt som möjligt. Sen att dom ofta lurar sig själva vad gäller kostnaderna för en bil eller tror att dom kan köra fortare pga alla elektroniska hjälpmedel är en annan sak...

Jag skulle vilja säga att väldigt många av dom som vägrar ha bilar med elektronik i är såna som mekar själva men inte förstår sig på el och därmed är rädda för såna bilar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
xXSammy
1 juli 2013 · 6 570 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag skulle vilja säga att väldigt många av dom som vägrar ha bilar med elektronik i är såna som mekar själva men inte förstår sig på el och därmed är rädda för såna bilar...

"I can't let you do that, Dave.."

De/Dem
rcy
1 juli 2013 · 1 705 Inlägg

Varför finns det andra chips än dill & gräslök?
Jag menar, dom är ju godast så varför finns alla dom andra smakerna?

werd
1 juli 2013 · 349 Inlägg

henne_svenne skrev:
varför säljer dom ost i affären när det är så äckligt? Varför spelar folk dansband när det är så dåligt? Varför finns det vinröda bilar när dom är så fula? Varför bor folk på landet när det är mycket bättre att bo stan?
*skakar på huvudet*

Bästa svaret man kan ge i såna här subjektiva frågor. (googla på det ordet)

Att säga att en sjuförti är bäst i världen är korkat. Att säga att en sjuförti är sämst i världen(är härkig, kukig etc etc) är också korkat.
Har du sett just DEN sjuförtin?
Vet du hur ska köra den för att få mest ur den?
Blir du arg för att du inte kan enhjula dig ur 2 decimeter snö med is under med en bil med typ ingen vikt över bakaxeln?(åker sjuförti på vintern så jag vet)

Att säga följande:

Malheus skrev:
Jag väljer FWD för att..
*Mindre risk att en orutinerad snorunge har kört bilen innan
*Oftast billigare försäkring
*Har mer koll på vad som händer eftersom du känner drivhjulen i ratten
*Frontar hellre något än sladdar in i sidan

Vad är argumenten till att RWD är roligare? FÖRUTOM att det går att sladda med på vintern så småbarnen känner sig som Ken Block.

Skitsnack. Men också lika mycket sanning. Allt är relativt och beroende på situation, preferenser, egen förkärlek till det märket, den typen av körstil, fwd/awd/rwd, OCH hur mycket bilintresse man kan ha.

Statistik kanske menar på att man frontar mera med en FWD, och sladdar mera med en RWD. Vad vet jag.

Men vem ORKAR TJAAAAAAATA om dessa förbannade hat mot olika typer av bilar?!
SUBJEKTIVITET OCH OBJEKTIVITET... Debattera känslor och egen smak GÅR INTE.

Mitt val: Jag åker hellre äldre bil för att det är faktiskt billigare för mig just nu. Skulle lätt ta en nyare bil, beroende på vad det är.
Kom inte och säg att man kan åka mer bekymmerslöst i en nyare bil. Rost/barnsjukdomar/fel och brister finns i alla bilar!
Men att jämnföra en FIN bmw e30 i nyskick mot en Bmw 525 ano 05 som har blivit misshandlad av en stressad flerbarnspappa med kallstarter, hetsad körning, missade servicar - Ja, det är helt enkelt inte rätt.

Senast redigerat av werd (1 juli 2013)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
OpelP1
1 juli 2013 · 1 412 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag skulle vilja säga att väldigt många av dom som vägrar ha bilar med elektronik i är såna som mekar själva men inte förstår sig på el och därmed är rädda för såna bilar...

Du har nog ganska rätt där tror jag. tongue

Men för egen del så har jag ledsnat totalt på fordonselektronik då jag jobbar mycket med det och drar nya elsystem, bygger in styrenheter och felsöker.

När jag kommer hem så njuter jag av att se den totala avsaknaden av onödiga prylar under huven.


Jag är dock fullt medveten om att min "hat" mot moderna bilar är extremt, och tycker inte att folk om gillar såna är idioter.

volvo-93
1 juli 2013 · 625 Inlägg

Och den där Saaben jag har som jag körde med förra vintern fyfan va tråkig den va jämfört med att köra Volvon. Jag försökte även sälja min Saab men ingen hörde av sig på 2 månader så jag får nog köra den skiten den här vintern med. Men det här med abs och airbag massa onödig skit dom stoppar i bilar det blir bara krångel med det och svindyrt att laga om man vill det. Jag hade abs problem på min Saab och som tur var så hade jag en reserdelsbil.

Senast redigerat av volvo-93 (1 juli 2013)

focuz
1 juli 2013 · 95 Inlägg

Helt enkelt för att man vill ta sig från A till B på ett bekvämt och driftsäkert sätt! Du är välkommen upp med 740in din i vinter och sitta i bilköerna i Stockholm med den, du kommer garanterat ändra uppfattning.

tomtemat
1 juli 2013 · 218 Inlägg

volvo-93 skrev:
Och den där Saaben jag har som jag körde med förra vintern fyfan va tråkig den va jämfört med att köra Volvon. Jag försökte även sälja min Saab men ingen hörde av sig på 2 månader så jag får nog köra den skiten den här vintern med. Men det här med abs och airbag massa onödig skit dom stoppar i bilar det blir bara krångel med det och svindyrt att laga om man vill det. Jag hade abs problem på min Saab och som tur var så hade jag en reserdelsbil.

Roligt att du gnäller över hur tråkig saaben är att köra på vintern när du har den som vinterbil och den "roliga" volvon på 116hk på sommarn, Ha det tvärtom så kanske det är "roligare" roll

PS: Om du någon gång skulle krocka så tror jag inte du skulle säga att airbag och ABS är "onödig" skit.
Dags att klättra ur grottan

Senast redigerat av tomtemat (1 juli 2013)

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
rcy
1 juli 2013 · 1 705 Inlägg

volvo-93 skrev:
Men det här med abs och airbag massa onödig skit dom stoppar i bilar...

Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt.

JonasCarlsson86
1 juli 2013 · 302 Inlägg

Skitsnack. Lättsaltade potatischips ska det vara. Sen svulla tills det svider om läpparna. Mums.


rcy skrev:
Varför finns det andra chips än dill & gräslök?
Jag menar, dom är ju godast så varför finns alla dom andra smakerna?

LordLife
1 juli 2013 · 998 Inlägg

rcy skrev:

volvo-93 skrev:
Men det här med abs och airbag massa onödig skit dom stoppar i bilar...

Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt.

hahaha månadens skratt lol

Kör själv ny bil för det är säkrare, billigare, skönare, roligare, samt att man slipper skruva med skiten varje dag. Finns inget tråkigare än att skruva med varje dag bilen.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
werd
1 juli 2013 · 349 Inlägg

focuz skrev:
Helt enkelt för att man vill ta sig från A till B på ett bekvämt och driftsäkert sätt! Du är välkommen upp med 740in din i vinter och sitta i bilköerna i Stockholm med den, du kommer garanterat ändra uppfattning.

Men vänta, sitta still i en 740 är väl ändå det som dom flesta kan tänkas göra? tongue
Om nu inte sätet är nedsuttet och trasigt är 740is stolar hyffsat sköna, lite som nån 70tals fåtölj...
Iaf enligt mig men sen så sitter ju jag på fjädrarna/ramen i 240in så jag kanske inte har så hög standard... roll

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Evildan
1 juli 2013 ·

Varför kör man hellre en modern bil?
Vi jämför då min avskydda av så många innovationsfientliga forumsmedlemmar Prius med en Volvo 740 då denna förekommit så mycket som måttstock i vanlig ordning då den är garagets återkommande normbil.

Priusen är utan att göra några subjektiva jämförelser utan bara rent mätbara fakta:

Snabbare 0-100 (börjar med det ftersom det ofta är en viktig punkt)

Tystare (en 740 låter även den vid accelaration)

Säkrare (det hoppas jag inte behöver utvecklas)

Snålare (drar långt under hälften mot en bensindriven 740 automat)

Driftsäkrare (en 5år gammal Toyota jämfört med en minst 21år gammal Volvo)

Sedan har vi dessa subjektiva jämförelser som är svåra att argumentera mot eller för:

Bekvämare (Prius har bla inte en stol som slutar med en "klump" högst upp innan nackstödet)

Snyggare (inte ritad med linjal)

Roligare att köra då den även har bättre väghållning än en 740 vilket inte säger så mycket om huruvida bra väghållning den har wink

IceEyes Varningar: För många..
1 juli 2013 · 2 552 Inlägg

JonasCarlsson86 skrev:
Skitsnack. Lättsaltade potatischips ska det vara. Sen svulla tills det svider om läpparna. Mums.


rcy skrev:
Varför finns det andra chips än dill & gräslök?
Jag menar, dom är ju godast så varför finns alla dom andra smakerna?

Nu är ni ute och cyklar på hal is grabbar. Alla med väluppfostrade smaklökar vet att Grillchips är det enda rätta.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang