Varför är det så många nya bilar på vägarna när det är så mycket roligare att köra äldre.

Volvo740-88 Volvo850-92
2 juli 2013 · 1 677 Inlägg

Håller med helt!

Nya bilar är så....jag vet inte vad man ska säga....enkla att köra. Det är inte speciellt för dem är så vanliga.
Men glida runt i en fullutrustad Volvo 164 med AC osv är ganska sexigt enligt mig.

Jag tycker att köra runt med en toppfräsh och fullutrustad Volvo 850 är mycket roligt.

Men jag skulle nog tro att stor bil  oavsett årsmodell = rolig att köra. Liten snål bil = tråkig att köra.

OmegaCoffe Dumpersförare.
2 juli 2013 · 970 Inlägg

Den ända nya bilen jag skulle vilja ha är en Audi q7. men vem fan tar lån på lite över en miljon för en,
Finns såklart dom som gör det men kommer på senare att, ojsan vi har inte råd att betala den längre.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
xXSammy
2 juli 2013 · 6 569 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Håller med helt!

Nya bilar är så....jag vet inte vad man ska säga....enkla att köra. Det är inte speciellt för dem är så vanliga.
Men glida runt i en fullutrustad Volvo 164 med AC osv är ganska sexigt enligt mig.

Jag tycker att köra runt med en toppfräsh och fullutrustad Volvo 850 är mycket roligt.

Men jag skulle nog tro att stor bil  oavsett årsmodell = rolig att köra. Liten snål bil = tråkig att köra.

Njae..mjae..eh.

Lotus Exige Vs Shelby GT500 ?

De/Dem
OSkar000
2 juli 2013 · 198 Inlägg

Det är stor skillnad på att köra för att det är kul och att köra för att man måste.

Till ren nöjeskörning sommartid skulle jag mycket väl kunna tänka mig någon äldre Audi i riktigt fint skick att glida runt i men det är inget som skulle passa året runt eller på längre sträckor.

Anledningarna att ha en modern bil är många, komfort, säkerhet, prestanda, driftsäkerhet, användbarhet. De flesta prioriterar det långt långt före saker som charm och eventuell extra körglädje.

OmegaCoffe Dumpersförare.
2 juli 2013 · 970 Inlägg

OSkar000 skrev:
Det är stor skillnad på att köra för att det är kul och att köra för att man måste.

Till ren nöjeskörning sommartid skulle jag mycket väl kunna tänka mig någon äldre Audi i riktigt fint skick att glida runt i men det är inget som skulle passa året runt eller på längre sträckor.

Anledningarna att ha en modern bil är många, komfort, säkerhet, prestanda, driftsäkerhet, användbarhet. De flesta prioriterar det långt långt före saker som charm och eventuell extra körglädje.

Dom sakerna du nämner finns i en beg bil med. om du nu menar Ny bil med modern.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OSkar000
2 juli 2013 · 198 Inlägg

OmegaCoffe skrev:

OSkar000 skrev:
Det är stor skillnad på att köra för att det är kul och att köra för att man måste.

Till ren nöjeskörning sommartid skulle jag mycket väl kunna tänka mig någon äldre Audi i riktigt fint skick att glida runt i men det är inget som skulle passa året runt eller på längre sträckor.

Anledningarna att ha en modern bil är många, komfort, säkerhet, prestanda, driftsäkerhet, användbarhet. De flesta prioriterar det långt långt före saker som charm och eventuell extra körglädje.

Dom sakerna du nämner finns i en beg bil med. om du nu menar Ny bil med modern.

Nån gång var alla bilar nya wink

Vad jag menar är en bil från modern tid och som fortfarande är någorlunda ny, dvs inte slutkörd långmilare eller misshandlad dagis-taxi.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2013 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:
Varför kör man hellre en modern bil?
Vi jämför då min avskydda av så många innovationsfientliga forumsmedlemmar Prius med en Volvo 740 då denna förekommit så mycket som måttstock i vanlig ordning då den är garagets återkommande normbil.

Priusen är utan att göra några subjektiva jämförelser utan bara rent mätbara fakta:

Snabbare 0-100 (börjar med det ftersom det ofta är en viktig punkt)

Tystare (en 740 låter även den vid accelaration)

Säkrare (det hoppas jag inte behöver utvecklas)

Snålare (drar långt under hälften mot en bensindriven 740 automat)

Driftsäkrare (en 5år gammal Toyota jämfört med en minst 21år gammal Volvo)

Sedan har vi dessa subjektiva jämförelser som är svåra att argumentera mot eller för:

Bekvämare (Prius har bla inte en stol som slutar med en "klump" högst upp innan nackstödet)

Snyggare (inte ritad med linjal)

Roligare att köra då den även har bättre väghållning än en 740 vilket inte säger så mycket om huruvida bra väghållning den har wink

men forfarande har du en hybridbil som är törstigare än en valfri liten skitbil.
det som är så sjukt
en prius går inte billigt. man kan intala sig det men kollar man upp fakta på bilarna så går dom inte speciellt snålt.
jag kan köpa en lupo 3l från 00 som drar 0.29liter milen.

från 00.. endå matchar inte ens en hybrid bil den förbrukningen..

man intalar sig själv bara att den är miljövänligare men det är den knappast
mot att ha en gammal bil. nu snackar vi helt nya bilar

självklart förstår jag att man kan välja bilar av andra anledningar men allt för ofta så är det miljön och bränsle eknomin som oftast nämns och endå är det varken miljövänligt eller billigare att åka en ny bil
mot att ha en gammal skrot hög som är betalad.

för man ska inte bara se till vad den släpper ut när man äger bilen utan även tillverkningen

en gammal bil blir miljövänligare för varje år den lever.
dagens bilar kommer inte bli 15år gamla utan att vara rena skrotet.
och troligen kommer den gamla 740 forfarande rulla på.

sen är det upp till alla att åka vad dom vill.

en liten rolig grej som jag räknat på är på våran Seat arosa från 1998 
en rostig liten obekväm men ack så rolig.

den bilar snittar 10kr milen inkl skatt försäkring service däck och slitdelar och värdeminsking
rullar 4000mil på ett år.

skulle vilja se den som räknar hem det på en ny bil.

räknade på att plocka ut en a3 tdi och det skulle landa på 4000:-/månaden inkl allt utom bränsle.
räknat på 4000mil om året

vi la ner det rätt fort

idag pendlar tanten med seaten den går inte snålt utan landar på 0.65 med en snittfart på 120 14mil omdagen

men räknar man då på en bil som drar i bästa fall 0.5l/milen och kostar 4000kr i månaden så inser man snabbt att bilen skulle kosta  nästan 6500kr i månaden.

helt sjuka pengar att kasta ut på en bil idag åker hon på halva pengen.
redan det är för mycket men iallfall.

nu har hon 14mil om dagen att åka hur hon än gör

sen är lite äldre bilar oftast roligare att köra som bonus.
men sämre att åka.


jag håller mig alltid till billiga skitbilar så går dom sönder så kan jag skrota skiten
och köpa en ny.

dom 2 senaste bilarna har kostat 3200kr och 1500kr
det är under en månadskostnd på en normal svennebannan bil som är ny om man inte har kontanter.


fast det är väll inne att skuldsätta sig upp till öronen.  hus på avbetalning bil på avbetalning tv tvspel dator osv

ser bra ut på utsidan men isjälva verket äger man mindre än en nyanländ båtflyktning smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2013 · 13 742 Inlägg

OSkar000 skrev:
Det är stor skillnad på att köra för att det är kul och att köra för att man måste.

Till ren nöjeskörning sommartid skulle jag mycket väl kunna tänka mig någon äldre Audi i riktigt fint skick att glida runt i men det är inget som skulle passa året runt eller på längre sträckor.

Anledningarna att ha en modern bil är många, komfort, säkerhet, prestanda, driftsäkerhet, användbarhet. De flesta prioriterar det långt långt före saker som charm och eventuell extra körglädje.

drifsäkerhet..du har aldrig kört en 1.4liters nyare passat med dsg det hör jag det..;-)

det kvittar vad man har för bil ny som gammal likförbannat så slutar dom fungera när det inte passar.

men bekvämligheten är en annan sak.

men kollar man vad normala svenson köper idag så är det en Kia ceed eller liknande och det är jävligt bra bilar utan tvekan. men dom är inte speciellt tysta inte pigga och inte bekväma.
åker minst lika bekvämt i min 740turb från 91
provade min gamla chefs ceed och fy FAN vilken slö bil.

men helt klart en av dom vättigaste bilarna man kan köpa nya i sverige
mycket bättre val än samtlig volvosar bmw merca audi osv

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
V70Dahlgren
2 juli 2013 · 143 Inlägg

tkd_rille skrev:
Varför är det så många nya bilar på vägarna när det är så mycket roligare att köra äldre.

Varför kör du 740  GL då?  Logiken går inte ihop för 5 öre.
Även om jag har en liten motor i cadillacen så har jag ju nog mycket roligare än vad du har smile

Detta var väll ändå ganska ogenomtänkt skrivit. Vad e d som gör att personer inte kan ha kul me en 740? Bara för du inte hade d så säger d inte att andra kan ha d.... alla e vi olika! smile

Varför har du nu så myc roligare me din bil än vad han har me sin då?

Rquired Allmänt envis
3 juli 2013 · 12 512 Inlägg

Growe skrev:
Ett väldigt långt inlägg, här något förkortat av mig för att få plats med ett ännu längre inlägg.

Godtycklig liten småbil, det får nog vara en Lupo 3L för att gå snålare än en betydligt större Prius men den lär vara ensam om det. Men för skojs skull kan vi plocka fram lite siffror, i det här fallet från tyska Spritmonitor:

VW Lupo 3L: 3.75L diesel/100Km i snitt över nästan 200 bilar, imponerande. Man måste dock ta med i beräkningen att svensk diesel innehåller mycket mindre energi per liter än tysk/europeisk dito. Skillnaden är 30% cirka både rent teoretiskt och testat av Teknikens Värld med en Opel Astra, 3.75*1.3=4.875.
Så i Sverige på svensk diesel bör en Lupo 3L dricka 4.9L/100Km cirka.

Toyota Prius:  5.2L bensin/100Km i snitt över 1872st bilar, då av alla årsmodeller från den första Prius till en av årsmodell 2013. Eftersom det här handlar om nya bilar kan begränsa bort de allra äldsta årsmodellerna då sjunker genomsnittsförbrukningen över 183st bilar som har siffror från minst 150 körda mil vardera till 5L/100km. Bensinen är densamma där nere som här hemma.

En mycket stor skillnad, särskilt med tanke på att de använder två olika drivmedel och att den ena är betydligt större, bekvämare och säkrare än den andre som inte ens har en krockkudde på förarplatsen. Särskilt om du betänker att Prius går på el i exempelvis stan där folktätheten är som högst och släpper ut sina avgaser, som från en bensinmotor med katalysator består av främst koldioxid och vatten, där det är mindre folk.

En dieselbil som Lupo 3L släpper alltid ut avgaser, och eftersom det är en diesel innehåller dessa ett flertal hälsofarliga ämnen en bensinmotor inte producerar. Sedan får du gärna ge exempel på en liten småbil som förbrukar mindre än Lupo 3L och därmed mindre än Prius, eftersom du påstod att valfri småbil dricker mindre?

För övrigt tar det inte så lång tid för en modern bil att gå med plus för miljön inte ens om man räknar in hela kedjan från tillverkning till skrot. Och om man skall göra det går en modern bil till en stor del att återvinna på en miljövänligt och effektivt vis till skillnad från äldre bilar.

Påståendet att en modern bil är skrot om femton år är dessutom intressant, har du en källa på det? Så har det alltid hetat och än har det inte varit sant, det är snarare som så att folk glömmer bort vilka fel gamla bilar hade när de var nya. Volvo 240 har fullbelagd svenska verkstäder när rost skulle ordnas på garanti och Volvo B20 hade ett allvarligt konstruktionsfel som orsakade haverier på sin tid, vad är dessa bägge konstruktioner kända för idag? För att vara opålitliga?

Nya bilar hade barnsjukdomar för femtio år sedan och har detsamma år 2013, skillnaden är att idag är kraven på allt från hållfasthetsberäkningar till en grundläggande kvalité ger goda chanser för en modern bil att hålla och moderna snäva toleranser gör detsamma. Allt det här går ständigt framåt, precis som personbilen gör i allt från krocksäkerhet till vad du kan välja till från utrustningslistan. Som en referens till bilarna ovan är just Toyota fruktansvärt duktiga på att ständigt förbättra tillverkningen, det finns goda belägg för att kalla dem ledande inom det området.

Edit: Jag såg att jag glömde en intressant punkt att reflektera över, Lupo 3L är en rätt konservativ bil den är enkelt byggd och har en förbränningsmotor under huven. Toyota Prius är ett rymdskepp i jämförelse med elmotorer, batterier och elektronik nertvingat med skohorn under karossen. När den kom påstod många att den omöjligt kan hålla mer än några år och spekulerande om batteribyten som skulle kosta mer än bilen var värd.

Trots det kan man enkelt hitta skrämmande många Lupo 3L som råkat ut för dyra haverier, automatlådan är ett exempel. Prius har tillverkats i många gånger fler exemplar och har i Sverige används flitigt inom allt från kommuner och hemtjänst till taxi ända sedan den kom, hur många exempel på krånglande Prius kan du hitta?

Än idag kör kommuner och hemtjänst omkring i fungerande exemplar av första generationens Prius, behöver avancerad nödvändigtvis vara samma sak som mer benägen till fel vilket du påstår?

Senast redigerat av Rquired (3 juli 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
3 juli 2013 · 12 086 Inlägg

För att de absolut flesta normala människor inte tycker gamla bilar är roligare att köra..

Hybriden
3 juli 2013 · 677 Inlägg

Varför jag vill ha nyare bilar?
För jag är en person som tror på utveckling!

xXSammy
3 juli 2013 · 6 569 Inlägg

Om ni gör det förbjudna och läser instruktionsboken (Vadå läsa hur något funkar!) så kommer det stå att majoriteten av dagens bilar är 100% återvinningsbara. Iaf hos Fiat gruppen.

Tillverknings sätt och avgasreningsen på äldre bilar jämnar ändå ut deras "miljövänliga då dem redan byggts".

De/Dem
OmegaCoffe Dumpersförare.
3 juli 2013 · 970 Inlägg

OSkar000 skrev:

OmegaCoffe skrev:

OSkar000 skrev:
Det är stor skillnad på att köra för att det är kul och att köra för att man måste.

Till ren nöjeskörning sommartid skulle jag mycket väl kunna tänka mig någon äldre Audi i riktigt fint skick att glida runt i men det är inget som skulle passa året runt eller på längre sträckor.

Anledningarna att ha en modern bil är många, komfort, säkerhet, prestanda, driftsäkerhet, användbarhet. De flesta prioriterar det långt långt före saker som charm och eventuell extra körglädje.

Dom sakerna du nämner finns i en beg bil med. om du nu menar Ny bil med modern.

Nån gång var alla bilar nya wink

Vad jag menar är en bil från modern tid och som fortfarande är någorlunda ny, dvs inte slutkörd långmilare eller misshandlad dagis-taxi.

Finns många bilar som har många år på nacken som är bekväma och allt.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Skuggan_84
3 juli 2013 · 209 Inlägg

Jag själv gillar äldre bilar för att jag tycker bilarna var roligare å snyggare förr!!
Bilar som kom efter 97 är för nytt för min del! (Självklart är ju säkerheten bättre i dagens bilar)
Sen så köper jag inte en bil jag måste låna pengar till!

Ska man åka bakhjulsdrift å nått som är lite äldre så finns det ju bra mycket bättre alternativ än Volvo..

Senast redigerat av Skuggan_84 (3 juli 2013)

panda666
3 juli 2013 · 4 250 Inlägg

tycker också att gamla bilar känns roligare än nya, massa antispin, antibrake, bla bla bla
automatisk hit och automatisk ditt. etc etc..massa jävla knappar och bulshit överallt som får bilen att se ut som en rymdskepp .

räcker med det gamla vanliga+en fet motor o snygg chassi. behövs inte 1000 olika knappar och skit som gör folk bara nervösa. inte minst att går nått sönder så blir det en multum summa att hitta felet^^

Holiace
3 juli 2013 · 1 754 Inlägg

För de flesta vill egentligen inte ha en bil. De BEHÖVER ha en bil.

Senast redigerat av Holiace (3 juli 2013)

Jag kan inget om allt.
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
3 juli 2013 · 296 Inlägg

panda666 skrev:
tycker också att gamla bilar känns roligare än nya, massa antispin, antibrake, bla bla bla
automatisk hit och automatisk ditt. etc etc..massa jävla knappar och bulshit överallt som får bilen att se ut som en rymdskepp .

räcker med det gamla vanliga+en fet motor o snygg chassi. behövs inte 1000 olika knappar och skit som gör folk bara nervösa. inte minst att går nått sönder så blir det en multum summa att hitta felet^^

Fast du skruvar nog mer med en gammal bil än du gör med en ny. Min V70 har gått hur bra som helst , ändå gått 18000mil , service är inte så dyrt alls. Och jag åker fan så mycket bättre i den än en gammal bil. Och lämnar man in bilen till någon som kan och har rätt utrustning så ska det inte ta speciellt lång tid och hitta felen.

Det blir som det blir!
Holiace
3 juli 2013 · 1 754 Inlägg

^V70 (gen2) 2002-2007 är nog det bästa man kan köra just nu om man bor i Sverige.

Jag kan inget om allt.
panda666
3 juli 2013 · 4 250 Inlägg

Dream_ skrev:

panda666 skrev:
tycker också att gamla bilar känns roligare än nya, massa antispin, antibrake, bla bla bla
automatisk hit och automatisk ditt. etc etc..massa jävla knappar och bulshit överallt som får bilen att se ut som en rymdskepp .

räcker med det gamla vanliga+en fet motor o snygg chassi. behövs inte 1000 olika knappar och skit som gör folk bara nervösa. inte minst att går nått sönder så blir det en multum summa att hitta felet^^

Fast du skruvar nog mer med en gammal bil än du gör med en ny. Min V70 har gått hur bra som helst , ändå gått 18000mil , service är inte så dyrt alls. Och jag åker fan så mycket bättre i den än en gammal bil. Och lämnar man in bilen till någon som kan och har rätt utrustning så ska det inte ta speciellt lång tid och hitta felen.

behöver inte nödvändigtvis vara så.beror på vilken bil man har. vissa går sönder mer än andra.
har du en privat verkstad eller vänner så blir det billigt, lämnar du in din volvo hos märkesverkstad vet du sj att det blir dyrt oavsett vad du byter. speciellt dom nya bilarna har varsin olika system som andra verkstäder inte får röra.
tex när det gäller kodning och annat trams. Så man kan inte ens skruva sj på dom nyare bilarna pga att dom är låsta till märkesverkstad,,tom värre än det. man måste nästan åka rakt till original verkstad^^

sen är det ju en individuell fråga av vad folk tycker är billigt och dyrt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang