Oljud från motor (saab 9-3 v6)

hjd Skrotdosan.se
1 juli 2013 · 198 Inlägg

Halloj alla. Ja har en liten knut i magen då jag tycker att min lilla söta sminkdosa för ett förfärligt oljud. Så min fråga till alla saab veteraner där ute: ska det verkligen låta så här?
Bilen är en 2006a och har precis slagit om till 10000 mil och den vart servad för ca 300 mil sedan. Bilen går bra och inget skumt så.

http://youtu.be/0BjJk2WpY6c

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Presidento Of World
1 juli 2013 · 3 331 Inlägg

låter som kedjan krånglar? eller?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
klawd22 Bilälskare
2 juli 2013 · 283 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
låter som kedjan krånglar? eller?

vad jag vet så e där väll kamrem på dem?? de e där på fassans 3,0 V6 vad jag vet..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Presidento Of World
2 juli 2013 · 3 331 Inlägg

klawd22 skrev:

opel_vectra_gts skrev:
låter som kedjan krånglar? eller?

vad jag vet så e där väll kamrem på dem?? de e där på fassans 3,0 V6 vad jag vet..

denna e på 2,8 alltså Opels motor tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
2 juli 2013 · 2 405 Inlägg

Kjedje spännaren som strular gissar jag på. Rätt varnligt tyvärr

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
hjd Skrotdosan.se
3 juli 2013 · 198 Inlägg

Ja jag vet fan inte, ska åka och låta proffsen lyssna så får vi se vad det blir hmm

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Motch_swe
3 juli 2013 · 166 Inlägg

Du har inte fått några varningsmeddelande för låg oljenivå eller så?

opel_vectra_gts skrev:
denna e på 2,8 alltså Opels motor tongue

Inte för att det tillför något till den här tråden. Men motorn är i grunden en Holden motor som Saab har försett med turbo. Knappast en Opelmotor alltså...

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
hjd Skrotdosan.se
3 juli 2013 · 198 Inlägg

Nopp inga varningar what so ever, olja finns också..

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Motch_swe
3 juli 2013 · 166 Inlägg

Hmm. Ok. Nej anledningen till att jag undrade var bara för att jag har rätt så nyligen läst om ett par strulande oljepumpar på dessa motorer vilket lett till stora slitage på både sträckare och kedjor. Dessa bilar hade fått flertalet varningar för för låg oljenivå, trots att det alltid funnits tillräckligt med olja. För det låter nästan som att något är galet med kedjesträckaren och/eller kedjan. Men jag är långt ifrån någon expert så. wink
Lämna in den på Saab och återkom sedan här. smile

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
hjd Skrotdosan.se
3 juli 2013 · 198 Inlägg

Jo ska göra det, fick med ett års garanti som täcker mer eller mindre det mesta när jag köppte bilen så jag hoppas innerligt att den gör rätt för sig.. Vore ju sweet att få det renoverat free of charge så att säga smile

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Falcy
3 juli 2013 · 193 Inlägg

Vattenpump?
Min 9-5 lät ungefär sådär för ett tag sedan, skuren vattenpump.

Trodde först det var kamkedja eller ramlager men bara en sketen vattenpump. smile

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Presidento Of World
3 juli 2013 · 3 331 Inlägg

Motch_swe skrev:
Du har inte fått några varningsmeddelande för låg oljenivå eller så?

opel_vectra_gts skrev:
denna e på 2,8 alltså Opels motor tongue

Inte för att det tillför något till den här tråden. Men motorn är i grunden en Holden motor som Saab har försett med turbo. Knappast en Opelmotor alltså...

Hur kan ha Saab försett den med Turbo när denna fanns i Opels OPC serie före den fanns i Någon Saab? blev lite nyfiken.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Motch_swe
3 juli 2013 · 166 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Motch_swe skrev:
Du har inte fått några varningsmeddelande för låg oljenivå eller så?

opel_vectra_gts skrev:
denna e på 2,8 alltså Opels motor tongue

Inte för att det tillför något till den här tråden. Men motorn är i grunden en Holden motor som Saab har försett med turbo. Knappast en Opelmotor alltså...

Hur kan ha Saab försett den med Turbo när denna fanns i Opels OPC serie före den fanns i Någon Saab? blev lite nyfiken.

TeknikensVärld skrev:
Med en 2,8-liters V6:a, turbomatad, och 255 hk är detta den starkaste bilen i Opels modellprogram, det är också en av de starkaste framhjulsdrivna bilarna i världen. Motorn är utvecklad i Sverige, Södertälje, av Saabs tekniker och är i stort sett samma motor som återfinns i Saabs värstingmodeller.

Varför den sedan hamnade i en Opel först vet jag inte. Antingen var det ett GM beslut eller så var Saab mer omständliga av sig med att få motorn i symbios med chassit. 

Källa för citatet ovan: http://www.teknikensvarld.se/2005/12/20 … ectra-opc/

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
jaka54
4 juli 2013 · 5 766 Inlägg

Hej!
Koppla loss remmen till vattenpumpen så kan du i alla fall utesluta den!

Saab-viking
28 juli 2013 · 36 Inlägg

Har du fått reda på vad det kan vara?

Mvh / Oskar

Ford Galaxie 500 XL "Smurfen" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang