7883
Sök

Helförsäkring och totalskada

2 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
Hej!

Under helgen blev min bil  vandaliserat och jag har anmält skadan till polisen och försäkringsbolaget så just nu väntar jag på brev från polisen.

Min fråga är då om försäkringsbolaget kommer köpa ut bilen eftersom den kanske är så skadad att det inte går att laga den eller om den ska fixas på verkstad. Den har lack skadar på alla dörrar, tacket, huven, stötfångarna fram och back och till slut är strålkastarna i fram och bak sönder slagna samt är bucklig på taket och höger framskärm och höger backspegel har blivit "demonterad". Alla rutorna har repats och antennen har också blivit böjd...

Som tur har jag helförsäkring på bilen så den kommer att blir lagad eller köpt ut af försäkringsbolaget, men vad är chansen att de köper ut den?  Jag är lite bekymrad eftersom bilen  ska säljas någon gång i framtiden och om dom inte köper ut den och då kanske det blir svårt att sälja den.

Är det någon som har erfarenhet med detta och eventuellt vet hur försäkringsbolaget kommer hantera det hela?

Mvh
Jeppe

Ps. Förlåt för mitt svenska, jag är dansk.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 juli 2013
kornum skrev:
Hej!

Under helgen blev min bil  vandaliserat och jag har anmält skadan till polisen och försäkringsbolaget så just nu väntar jag på brev från polisen.

Min fråga är då om försäkringsbolaget kommer köpa ut bilen eftersom den kanske är så skadad att det inte går att laga den eller om den ska fixas på verkstad. Den har lack skadar på alla dörrar, tacket, huven, stötfångarna fram och back och till slut är strålkastarna i fram och bak sönder slagna samt är bucklig på taket och höger framskärm och höger backspegel har blivit "demonterad". Alla rutorna har repats och antennen har också blivit böjd...

Som tur har jag helförsäkring på bilen så den kommer att blir lagad eller köpt ut af försäkringsbolaget, men vad är chansen att de köper ut den?  Jag är lite bekymrad eftersom bilen  ska säljas någon gång i framtiden och om dom inte köper ut den och då kanske det blir svårt att sälja den.

Är det någon som har erfarenhet med detta och eventuellt vet hur försäkringsbolaget kommer hantera det hela?

Mvh
Jeppe

Ps. Förlåt för mitt svenska, jag är dansk.

Men, om nu försäkringsbolaget -inte- köper loss den, utan väljer att laga/fixa kärran. Vad är då problemet? Menar, då återställs ju bilen så varför skulle det vara ett problem vid framtida försäljning menar du?

Det är bara rent spekulativt vad försäkringsbolaget gör. Vet fall där man, i mitt tycke, lagt åt hel*ete för mycket pengar på att laga gamla bilar, medan man i andra fall skrotat bilen för "småsaker". Så det är helt omöjligt att säga. Speciellt utan att veta vad det är för bil och vad värdet på kärran är

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 173 Inlägg
2 juli 2013
Till att börja med beror de på bilens värde och ser inte va du har för bil så svårt att säga.
Är de en rostig volvo 740 så blir de nog skrot medans om de är en merca för miljonen så blir det nog reparation.
Bilens värde brukar inte få överstiga priset på rn reparation. Eller ibland under bilens värde så skrotas den då det blir billigare för bolaget. Men ibland så händer det att dom mest konstiga skitbilarna blir reparerade. Monterade nyligen en dörr och skärm på en felicia värde ca 10kkr och repkostnaden var ca 16000kr

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2013
Är det duktiga vandaler så gör dem som du beskriver, ser till att repa alla lackerade delar, rutor och lyktor. Då blir de delarna antingen utbytta eller hela bilen inlöst. Har du tänkt sälja så är det ju win-win eftersom du antingen får en yttre totalrenovering eller bilen inlöst.  Skulle det dessutom vara en BMW där motorn gått 20000mil och topplocket kokat sönder så är det ju ännu bättre om de löser in bilen då slipper du ju stå för motorrenovering själv innan bilen säljs.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
Det är en Saab 93 2.0t SE från 01' med 19.200 mil på mätaren. Dom kostar vanligen inte så mycket så tror att den blir inlöst då det är repor över alt samt alla rutorna och strålkastarna måste bytes.

Jag får väl vänta och se va som händer, men blir så skit förbandat när sånt händer!

Sök