2906
Sök

Varför finns prövotiden?

19 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
Hej,

Ämnet för tråden kanske uppfattas som ifrågasättande, och det är det, men antagligen inte på det sätt ni kanske tror.

Jag förstår mycket väl varför det finns trafikregler och att om man följer dem klarar man sig bra mycket bättre än om man skiter i regelverket. Struntar man i reglerna ska det självklart få konsekvenser. Konsekvenserna ska däremot vara i relation till regelbrottets art, omständigheter, m.m. Det är här jag inte riktigt förstår syftet med prövotiden.

I min bok står det "Om du under den (prövotiden) tiden gör dig skyldig till ett allvarligt trafikbrott återkallas körkortet och du måste göra om hela förarprovet".

Om man efter 6 månader befinner sig i en helt ny situation är risken större att man gör ett fel av misstag än om man kört bil i 10 år. Borde man inte kunna anta att personen som kört bil i 10 år har större erfarenhet än en nybörjare och således bör den personen vara medveten om vad som kan hända och vara mer förberedd på det?

Personligen anser jag att prövotiden inte ska finnas till utan att samma regler ska gälla för alla, oavsett om man är nybörjare eller ej. Jag menar dock inte att reglerna ska göras slappare utan att "prövotiden" ska utökas till att gälla hela livet.

Någon som vet något om varför prövotiden infördes och varför den tidsbegränsades till 2 år?

Jag själv är 26 och har snart tagit mitt körkort kanske är det därför jag tänker annorlunda jämfört med mina jämngamla kompisar som tog körkort vid 18. Deras förhållningssätt var då att "äntligen är prövotiden slut, då kan jag gasa på lite här utanför skolan och leka cool inför barnen".

847 Inlägg
10 juli 2013
Håller med dej, alla borde få plågas med prövotid :p jag har 1 år kvar nu och brukar tänka på detta du skrivit rättså ofta när ja pluggar till mc kort smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Forummoderator
26 455 Inlägg
10 juli 2013
Personligen tycker jag det är en väldigt bra sak att prövotiden finns, och är så pass lång ändå som två år.

Många - jag säger inte alla - anser att dom är bäst på att framföra en personbil när de väl har lappen i sin hand, och då är prövotiden lite av en "sista" bromskloss, som kan betyda skillnaden mellan liv och död hos den nybakade föraren.
På två år hinner många inse att de inte är Michael Schumacher, och hinner därför lugna ner sig en aning, tills prövotiden har fyllt sitt syfte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

19 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Personligen tycker jag det är en väldigt bra sak att prövotiden finns, och är så pass lång ändå som två år.

Många - jag säger inte alla - anser att dom är bäst på att framföra en personbil när de väl har lappen i sin hand, och då är prövotiden lite av en "sista" bromskloss, som kan betyda skillnaden mellan liv och död hos den nybakade föraren.
På två år hinner många inse att de inte är Michael Schumacher, och hinner därför lugna ner sig en aning, tills prövotiden har fyllt sitt syfte.

Men varför ska reglerna vara striktare för en nybörjare jämfört med en med längre erfarenhet? En förare får för sig att köra för fort utanför en skola. Under prövotiden ryker körkortet. Efter körkortet får man böter.

Personligen tycker jag då att körkortet alltid ska ryka, istället för att personen som haft körkortet längre och således borde ha fått mer erfarenhet och mognat en hel del får en slags "rabatt".

Prövotiden leder ju dessutom till att många (som jag känner) tänker "nu är prövotiden snart slut, då kan jag köra lite fortare, jag får ju bara böter". Bara för några veckor sedan åkte jag med en tjej som kommenterade att rondeller är lite otäcka att köra i och att hon var rädd att göra fel, men, hon tillade efteråt att "prövotiden snart var slut" och då behövde hon inte oroa sig lika mycket över att bli av med körkortet.

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg. Jag tycker att prövotiden är bra, men jag förstår inte varför den är så kort som 2 år.

253 Inlägg
10 juli 2013
Prövotiden är väl 5 år nu ? För dom som tog körkort i år ? :-)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

Forummoderator
26 455 Inlägg
10 juli 2013
dmv skrev:
Mack skrev:

Men varför ska reglerna vara striktare för en nybörjare jämfört med en med längre erfarenhet? En förare får för sig att köra för fort utanför en skola. Under prövotiden ryker körkortet. Efter körkortet får man böter.

Personligen tycker jag då att körkortet alltid ska ryka, istället för att personen som haft körkortet längre och således borde ha fått mer erfarenhet och mognat en hel del får en slags "rabatt".

Prövotiden leder ju dessutom till att många (som jag känner) tänker "nu är prövotiden snart slut, då kan jag köra lite fortare, jag får ju bara böter". Bara för några veckor sedan åkte jag med en tjej som kommenterade att rondeller är lite otäcka att köra i och att hon var rädd att göra fel, men, hon tillade efteråt att "prövotiden snart var slut" och då behövde hon inte oroa sig lika mycket över att bli av med körkortet.

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg. Jag tycker att prövotiden är bra, men jag förstår inte varför den är så kort som 2 år.

Jag tror inte det är meningen att folk ska tänka "snart är prövotiden slut så då får jag köra som jag vill". Det är såna som aldrig växer upp och därför får finna sig i att bli av med körkortet stup i kvarten, eller ännu värre, finna sig i ett dike eller i ett träd.

Vänder du på myntet så förstår du vad jag menar, med mitt tidigare inlägg.

19 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
RFMF skrev:
Prövotiden är väl 5 år nu ? För dom som tog körkort i år ? :-)

Vad jag har hört är den 2 år. Det har i alla fall min lärare sagt och det är vad som står i min bok från STR, "Du & Jag i Trafiken", upplaga 30, tryckt 2012. Jag har uppkörning bokad i augusti. :)
Senast redigerat av dmv (10 juli 2013)

1 298 Inlägg
10 juli 2013
De flesta måste väl anses ta körkort i ung ålder. Att det är förare 18-24 år som orsakar flest olyckor är väl inget nytt. Som Mack var inne på så är dessa år som prövotiden ger, bra för att få en förare att inse att han inte är övermänsklig i sitt framförande av fordonet.

Jag tog själv, som många andra, körkort när jag fyllde 18. Körde som en dåre stundtals men med prövotiden i bakhuvudet undvek man att svina för mycket. Sen fick jag ett jobb där körkort är relativt nödvändigt och utan fast anställning i början behövde man inte vara raketforskare för att inse att jag förmodligen kunde bli av med jobbet om körkortet rök. Nu 3 år senare kör jag hyfsat lugnt. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

19 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:
dmv skrev:
Mack skrev:

Jag tror inte det är meningen att folk ska tänka "snart är prövotiden slut så då får jag köra som jag vill". Det är såna som aldrig växer upp och därför får finna sig i att bli av med körkortet stup i kvarten, eller ännu värre, finna sig i ett dike eller i ett träd.

Nej, det är självklart inte tanken, men det leder ju till det. Dessutom, som jag skrev i mitt första inlägg, som nybörjare är det större risk att man gör fel, av misstag, än om man har kört i 10 år.

Ska man ha överseende och ge "rabatt" till någon är det väl i så fall till nybörjaren? Som av naturliga skäl kan begå ett regelbrott av misstag, vilket en erfaren förare antagligen inte skulle göra.

För att vara övertydlig, jag tycker inte att någon ska ha rabatt utan att de striktare reglerna som gäller under prövotiden ska gälla hela tiden.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
10 juli 2013
dmv skrev:
Hej,

Ämnet för tråden kanske uppfattas som ifrågasättande, och det är det, men antagligen inte på det sätt ni kanske tror.

Jag förstår mycket väl varför det finns trafikregler och att om man följer dem klarar man sig bra mycket bättre än om man skiter i regelverket. Struntar man i reglerna ska det självklart få konsekvenser. Konsekvenserna ska däremot vara i relation till regelbrottets art, omständigheter, m.m. Det är här jag inte riktigt förstår syftet med prövotiden.

I min bok står det "Om du under den (prövotiden) tiden gör dig skyldig till ett allvarligt trafikbrott återkallas körkortet och du måste göra om hela förarprovet".

Om man efter 6 månader befinner sig i en helt ny situation är risken större att man gör ett fel av misstag än om man kört bil i 10 år. Borde man inte kunna anta att personen som kört bil i 10 år har större erfarenhet än en nybörjare och således bör den personen vara medveten om vad som kan hända och vara mer förberedd på det?

Personligen anser jag att prövotiden inte ska finnas till utan att samma regler ska gälla för alla, oavsett om man är nybörjare eller ej. Jag menar dock inte att reglerna ska göras slappare utan att "prövotiden" ska utökas till att gälla hela livet.

Någon som vet något om varför prövotiden infördes och varför den tidsbegränsades till 2 år?

Jag själv är 26 och har snart tagit mitt körkort kanske är det därför jag tänker annorlunda jämfört med mina jämngamla kompisar som tog körkort vid 18. Deras förhållningssätt var då att "äntligen är prövotiden slut, då kan jag gasa på lite här utanför skolan och leka cool inför barnen".

Förmodligen så infördes den för att nyblivna körkortstagare ofta är inblandade i olyckor. Det är även så att man under 25 år har en betydligt högre försäkringspremie. Jag tror alla kan förstå att det är så. Man tror att man kan mer än man i verkligheten kan. Man har lite erfarenhet som nybliven körkortstagare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

19 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
Pendulum skrev:
De flesta måste väl anses ta körkort i ung ålder. Att det är förare 18-24 år som orsakar flest olyckor är väl inget nytt. Som Mack var inne på så är dessa år som prövotiden ger, bra för att få en förare att inse att han inte är övermänsklig i sitt framförande av fordonet.

Jag tog själv, som många andra, körkort när jag fyllde 18. Körde som en dåre stundtals men med prövotiden i bakhuvudet undvek man att svina för mycket. Sen fick jag ett jobb där körkort är relativt nödvändigt och utan fast anställning i början behövde man inte vara raketforskare för att inse att jag förmodligen kunde bli av med jobbet om körkortet rök. Nu 3 år senare kör jag hyfsat lugnt. :)

Visst är det så. Men det är ju inte bara 18-24 åringar som beter sig som svin i trafiken. Jag lyckades med det inte så svåra konsttycket att rulla bakåt med bilen när jag var på väg upp för förhöjd cykelbana. Precis bakom mig hade en kille i 35-årsåldern stannat väldigt nära. När jag rullade bakåt blev han vansinnig, backade och drog iväg som en idiot ut i den korsande vägen. Detta trots att jag hade en "övningskörningsskylt".

Jag kan tänka mig att han är den som kör förbi en skola snabbt utan att bry sig. Skulle polisen se honom skulle det antagligen resultera i böter. För en nybörjare skulle det kanske under prövotiden resultera i ett förlorat körkort.

Det borde resultera i ett förlorat körkort för alla.

Om konsekvenserna för allvarliga trafikförseelser hade varit lika hårda för alla hade inte bara de som nyss fått sitt körkort tänkt sig för lite mer.

Forummoderator
26 455 Inlägg
10 juli 2013
dmv skrev:
Mack skrev:
dmv skrev:

Nej, det är självklart inte tanken, men det leder ju till det. Dessutom, som jag skrev i mitt första inlägg, som nybörjare är det större risk att man gör fel, av misstag, än om man har kört i 10 år.

Ska man ha överseende och ge "rabatt" till någon är det väl i så fall till nybörjaren? Som av naturliga skäl kan begå ett regelbrott av misstag, vilket en erfaren förare antagligen inte skulle göra.

För att vara övertydlig, jag tycker inte att någon ska ha rabatt utan att de striktare reglerna som gäller under prövotiden ska gälla hela tiden.

Att ha prövotid kanske hellre vänder på steken, och ser till att nybörjan håller sig till banan.
Som nybörjare brukar i alla fall polisen se snällt på om man har gjort nåt. Men beroende på vad för misstag eller vad det nu kan vara man gör som nybörjare, så skall inte dom ha det lättsammare i min värld tycker jag.

Får nybörjarna "rabatter" som du kallar det, så är det nog hellre så att dom fortsätter göra misstagen och sedan sitter dom ännu värre till.

19 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:
dmv skrev:
Mack skrev:

Att ha prövotid kanske hellre vänder på steken, och ser till att nybörjan håller sig till banan.
Som nybörjare brukar i alla fall polisen se snällt på om man har gjort nåt. Men beroende på vad för misstag eller vad det nu kan vara man gör som nybörjare, så skall inte dom ha det lättsammare i min värld tycker jag.

Får nybörjarna "rabatter" som du kallar det, så är det nog hellre så att dom fortsätter göra misstagen och sedan sitter dom ännu värre till.

Jag har skrivit flera gånger att jag inte tycker att någon ska ha rabatter, men, om någon ska ha det så borde det väl då vara nybörjare som ännu inte har så mycket erfarenhet istället för de som har 10 års erfarenhet?

Det känns som att de flesta här missuppfattar mig helt.

Ska man införa striktare regler ska det väl göras för alla, och inte bara nybörjare.

Forummoderator
26 455 Inlägg
10 juli 2013
dmv skrev:
Mack skrev:
dmv skrev:

Jag har skrivit flera gånger att jag inte tycker att någon ska ha rabatter, men, om någon ska ha det så borde det väl då vara nybörjare som ännu inte har så mycket erfarenhet istället för de som har 10 års erfarenhet?

Det känns som att de flesta här missuppfattar mig helt.

Ska man införa striktare regler ska det väl göras för alla, och inte bara nybörjare.

Och jag ser fortfarande anledningen till varför den regeln finns, och varför den bör stanna kvar.

19 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Och jag ser fortfarande anledningen till varför den regeln finns, och varför den bör stanna kvar.

Men du tycker inte det vore bättre att alla som begår ett allvarligt trafikbrott blir av med körkortet?

Forummoderator
26 455 Inlägg
10 juli 2013
dmv skrev:
Mack skrev:

Men du tycker inte det vore bättre att alla som begår ett allvarligt trafikbrott blir av med körkortet?

Beror på vilket brott. Man kan inte dra alla över en kam.
Men om jag tänker på ett "allvarligt trafikbrott", så blir ju alla av med körkortet i vilket fall som helst?

19 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:
dmv skrev:
Mack skrev:

Men om jag tänker på ett "allvarligt trafikbrott", så blir ju alla av med körkortet i vilket fall som helst?

Självklart beror det ju på vad det gäller för regelbrott och under vilka omständigheter. Men min bok från STR säger följande:

"Om du under den tiden gör dig skyldig till ett allvarligt trafikbrott återkallas körkortet och du måste göra om hela förarprovet".

Jag har alltid tolkat det som att konsekvenserna av ett regelbrott är hårdare och att t.ex. polisen inte ser mellan fingrarna lika ofta under prövotiden än efter.

Men jag kanske har missuppfattat det? Kan det vara så att "prövotiden" bara är ett psykologiskt påhitt för att få nya förare att tänka sig för mer?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 juli 2013
Jag undrar om du har missuppfattat vad prövotiden innebär Dmv? Om en person med prövotid kör 10km/h för fort får denne böter precis som vilken förare som helst, men får behålla sitt körkort. Samma sak gäller vid andra lindrigare trafikbrott, du blir inte lättare av med ditt körkort bara för att du har prövotid.

Men om du begår ett såpass allvarligt fel att körkortet dras in får en person utan prövotid tillbaka sitt körkort efter en viss tid, så länge dess körkort inte dragits in i mer än ett år då får personen ta om kortet. Men om en person med prövotid får sitt körkort indraget måste denne ta om körkortet i vilket fall som helst, även om det bara blir indraget i en månad.

Och jag tycker det är helt rätt, är du en nybörjare i trafiken så skall du ta det försiktigt och anpassa körningen efter din förmåga. Om du gör ett misstag så får du böter precis som alla andra, men om du som nybörjare begår ett såpass allvarligt trafikbrott att ditt körkort dras in så har du kört långt över din förmåga och kan knappast påstås ha varit försiktig.

De första två åren med körkort bör betraktas som en fortsatt övningskörning utan grön skylt eller handledare, och för det syftet är prövotiden en utmärkt påminnelse.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
10 juli 2013
dmv skrev:
Mack skrev:

Alla som begår ett allvarligt trafikbrott blir av med körkortet, varesig det är prövotid eller ej.
Enda skillnaden är att en person under prövotid måste göra om uppkörningen och teorin.
Jag tycker definitivt att prövotiden är en bra grejj.

Men du kanske är en sån person som tycker att det skall vara jämnställt samhälle och att alla som ska tjäna lika mycket?
[ironi] Jag som arbetslös ska få lika mycket som en raketforskare! [/ironi]
Är det det du predikar om eller? tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Forummoderator
26 455 Inlägg
10 juli 2013
dmv skrev:
Mack skrev:
dmv skrev:

Självklart beror det ju på vad det gäller för regelbrott och under vilka omständigheter. Men min bok från STR säger följande:

"Om du under den tiden gör dig skyldig till ett allvarligt trafikbrott återkallas körkortet och du måste göra om hela förarprovet".

Jag har alltid tolkat det som att konsekvenserna av ett regelbrott är hårdare och att t.ex. polisen inte ser mellan fingrarna lika ofta under prövotiden än efter.

Men jag kanske har missuppfattat det? Kan det vara så att "prövotiden" bara är ett psykologiskt påhitt för att få nya förare att tänka sig för mer?

Nu var det några år sedan jag själv hade prövotid, men av vad jag minns av den tiden - för även jag råkade väl gasa på lite extra eller gjorde något annat mindre smart under den tiden - så var polismännen väldigt hyggliga och förstående.
"Och så åker du hem och gör inte om det där"..var väl en ganska vanlig kommentar.

Det är dock inte ett påhitt. Vet om många som har haft prövotid och blivit av med körkortet då de har gjort något. Men samtidigt..kör man förbi en polisbil i 170km/h där det är skyltat 70 så vete fan om man nästan får skylla sig själv?

Dock vill jag här dra en parallell - gör samma sak utan prövotid och du lär bli av med kortet då också. (dock slipper man väl att ta om kortet. Man blir helt enkelt bara av med det en viss tid.)

Sök