Nissan 200 s13 feltänder efter topppackningsbyte

ludwiglionell
11 juli 2013 · 588 Inlägg

Fel tänder efter topppacknigs byte
Tjena, nybliven 200 ägare och behöver lite råd,
Snälla läs igenom o skriv nått !

Köpte en med läckade topplockspackning, gick och starta gick jätte fint och inga missljud på tomgång.
Rev toppen bytte alla packningar, satte ihop motor och noll ställde vevaxeln.
På rem skivan var den 6 st jack i då va det jacket längt till höger störst o djupas, så poolaren föreslog där, toppen ställde jag in efter markeringrna på plåten bakom, alltså då var cylinder 1 och 4 kompressionsläge verkade det som ( några mm ifrån ÖD) casen eller vad nu heter, den silvriga mitsubishi modulen som sköter tändnigen? Markerade jag, prövade rulla igång och på startmotorn med den inställningen inget hände, där emot om jag vred casen så långt det går åt höger, så startar den men går förjävligt, så fort man släpper gasen så dör den direkt absolut iingen tomgång och blöddrar

Frågan är, vad har vi gjort fel? Måste vi nollställa casen på annat sätt eller liknande, satte i nya stift till skyline (beru ultra) som ska passa till 200 enligt mekonomen, dem var vita o varma med lite blått runt när jag kört 200 meter

dawwe ...has left the building...
11 juli 2013 · 4 474 Inlägg

Du har säkerligen "nollat" motorn fel. Så här skall en CA18DET nollas.

Senast redigerat av dawwe (11 juli 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Janneutanb
11 juli 2013 · 7 272 Inlägg

Nollställ motorn korrekt enligt guide och ställ casen med stroblampa
Inga chansningar!

ludwiglionell
11 juli 2013 · 588 Inlägg

Tack så mycket, som jag förstått det är att jag ska dra runt första kolven tilld dess öd, sen dra loss remmen kolla så veven står längt ner innanför remskivam står rätt samt dreven uppe ska stå markerade och remmen är på exakt samma markering!? Visst har jag uppfattat detta rätt?

ludwiglionell
11 juli 2013 · 588 Inlägg

Brains skrev:
Nollställ motorn korrekt enligt guide och ställ casen med stroblampa
Inga chansningar!

Jag har markerat casen som den satt innan vi rev motor ,  ska den stå på den platsen?
Vad är en stroblampa?

dawwe ...has left the building...
11 juli 2013 · 4 474 Inlägg

Stroblampa är en tändinställningslampa kan man kalla det för...Har en sådan som jag använde på den tiden jag hade bilar med brytarspetsar och/eller bilar man kunde justera tändningen på manuellt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Janneutanb
11 juli 2013 · 7 272 Inlägg

Spelar ingen roll om du markerat eller inte.
Ställa in tändning måste göras ordentligt.
Man kollar tändningen med stroblampan och ställer den rätt med casen.

ludwiglionell
11 juli 2013 · 588 Inlägg

Ok tack för svar ska ihandla en stroblampa och ställa in rätt!

JFfoto
11 juli 2013 ·

Läs på nogs.se, där finns många trådar angående detta om S13..

ludwiglionell
11 juli 2013 · 588 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Läs på nogs.se, där finns många trådar angående detta om S13..

Försökt hela morgonen utan lyckan

Mickius
11 juli 2013 · 4 670 Inlägg

Casen går ju bara sätta fast på 1 sätt, sitter ju styrpinne i den!

Senast redigerat av mickius (11 juli 2013)

JFfoto
11 juli 2013 ·

mickius skrev:
Casen går ju bara sätta fast på 1 sätt, sitter ju styrpinne i den!

Kan inte den gå av? har för mig det, att det är väldigt enkelt att ha av den. Då går det att snurra lite hur som helst. Eller om det bara var på S14.

VWiktor Proffsig amatör
11 juli 2013 · 91 Inlägg

Nolla motorn rätt och kolla elen till tändspolarna, min misstände, sen skar den pga elen till en av spolarna.

Så länge det är dyrt är det bra!
ludwiglionell
11 juli 2013 · 588 Inlägg

Bilen kan ej köras i detta skick så den står i garget nu, laddas upp med öl, så ska jag riva remmen och kolla alla markeringarna samt nolla motor. Rätt!, samt köpa en stroblampa för att ställa in tändningen, vet ej om det finns styrpinne till casen då jag kan vrida rätt mycket till höger vänster så har inte tänkt påt, men ska självklart titta efter om det har suttit en!

Haft en jävla tur att inte jag lyckats kröka nå ventiler bara:)

I_am_lost1 system7
30 juli 2013 · 737 Inlägg

är det missljud? du kan ha 5 lätta fixade fel
kopplat bränsle slangarna fel
motor jorden sitter inte fast
stiften kan vara dåliga
tändspolarna har tappat piggarna
nån kabel det är glapp i

ta inte av kam remmen det första du gör, knackar den inte så går den att köra endå med fel kuggad rem
remmen behöver du inte ta av för att kolla om remmen sitter rätt heller

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
tecman
30 juli 2013 · 1 741 Inlägg

Markeringarna är -5    0    5    10   15    20
När du monterar kamremmen ska den stå på 0
Du har monterat kamremmen 20 grader fel. Det är rätt mycket!

När du strobbar tändningen ska den blinka på 15.

Lycka till...

Senast redigerat av tecman (30 juli 2013)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
ludwiglionell
31 juli 2013 · 588 Inlägg

Har ställt veven rätt igenom workhopmanual osv så den är korrekt inställd men nu vill den ej starta alls står o puttrar lite men går ej igång, den är inlämnad hos fvk i hölö som misstänker att casen är pajj, men vi får se han ska tydligen va expert på dessa bilar så de löser sig nog smile

I_am_lost1 system7
31 juli 2013 · 737 Inlägg

ludwiglionell skrev:
Har ställt veven rätt igenom workhopmanual osv så den är korrekt inställd men nu vill den ej starta alls står o puttrar lite men går ej igång, den är inlämnad hos fvk i hölö som misstänker att casen är pajj, men vi får se han ska tydligen va expert på dessa bilar så de löser sig nog smile

kolla över hur du har kopplat soppan yikes

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
ludwiglionell
2 augusti 2013 · 588 Inlägg

Nu vet vi felet, vi försökte starta upp den med startgas när vi ställde alla grejjer rätt, den smällde till som attans o nu vet vi vad som hände, vi sprängde intercoolern så den drar tjuvluft o därför ej startar

ludwiglionell
2 augusti 2013 · 588 Inlägg

I_am_lost1 skrev:

ludwiglionell skrev:
Har ställt veven rätt igenom workhopmanual osv så den är korrekt inställd men nu vill den ej starta alls står o puttrar lite men går ej igång, den är inlämnad hos fvk i hölö som misstänker att casen är pajj, men vi får se han ska tydligen va expert på dessa bilar så de löser sig nog smile

kolla över hur du har kopplat soppan yikes

Dem är rätt kopplade vi markerade upp dem innan vi tog isär dem
Och den får bra med soppa till tändstiften smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang