Problem med att få i OD:n (overdrive) Volvo 940 M46

Westergren Large Cap
12 juli 2013 · 1 816 Inlägg

Köpte en 945 Turbo här om dagen med "trasig" OD. Tog tag i lite felsökning idag..

Med bilen avstängd och med tändningen på så lyser den gröna "OD-lampan" och det knäpper till från lådan (solenoiden?) när man trycker på "OD-knappen" på knoppen.

Med bilen igång och körandes händer följande;
Trycker man i OD:n utan att använda kopplingen händer det inget. Lampan lyser dock.
Kopplar man och trycker i OD:n så hoppar den i (märker det pga varvtalet blir lägre) men så fort man börjar gasa så slirar växeln och den hoppar ner till 4:an igen.. Efter ett par försök så går säkringen (Nr 11 om jag inte minns fel). I med ny säkring, funkar ett par gånger till, sen går säkringen igen.

Någon vänlig själ som har några tips om vad det kan vara? smile

Westergren Large Cap
13 juli 2013 · 1 816 Inlägg

Funderade på om det kunde vara oljan i v-lådan som va boven i dramat. Tänkte börja med att fylla på olja i v-lådan för att se om det blir bättre. Någon som vet vad det ska vara för olja i en M46 låda med overdrive?

Mack Forum- och sitemoderator
13 juli 2013 · 26 149 Inlägg

Westergren skrev:
Funderade på om det kunde vara oljan i v-lådan som va boven i dramat. Tänkte börja med att fylla på olja i v-lådan för att se om det blir bättre. Någon som vet vad det ska vara för olja i en M46 låda med overdrive?

Tror på detta faktiskt.
Kolla oljenivån i lådan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
pim_pim
13 juli 2013 ·

Kan mycket väl vara så att oljenivån är för låg.

Är i Östersund nu förresten mack. big_smile

Mack Forum- och sitemoderator
13 juli 2013 · 26 149 Inlägg

pim_pim skrev:
Kan mycket väl vara så att oljenivån är för låg.

Är i Östersund nu förresten mack. big_smile

Klickar det från reläet och han faktiskt lägger i växeln så brukar det vara oljenivån.

Välkommen, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Westergren Large Cap
13 juli 2013 · 1 816 Inlägg

Tackar för svaren! Vilken olja ska man köra på? smile

eXtrinity
13 juli 2013 · 53 Inlägg

Original så skulle det vara ATF-olja men nu på senare tid har detta ändrats och nu säger volvo att det ska vara vanlig motorolja. Typ 5w40. Töm ur all gammal olja innan du häller i ny så att du inte blandar ATF och vanlig olja.

Westergren Large Cap
13 juli 2013 · 1 816 Inlägg

eXtrinity skrev:
Original så skulle det vara ATF-olja men nu på senare tid har detta ändrats och nu säger volvo att det ska vara vanlig motorolja. Typ 5w40. Töm ur all gammal olja innan du häller i ny så att du inte blandar ATF och vanlig olja.

Så pass! När du säger All olja, räcker det med att lossa nedre pluggen och låta det rinna klart där och sedan fylla på tills de rinner ut ur den övre pluggen eller lär man göra på något annat sätt?

eXtrinity
13 juli 2013 · 53 Inlägg

Westergren skrev:

eXtrinity skrev:
Original så skulle det vara ATF-olja men nu på senare tid har detta ändrats och nu säger volvo att det ska vara vanlig motorolja. Typ 5w40. Töm ur all gammal olja innan du häller i ny så att du inte blandar ATF och vanlig olja.

Så pass! När du säger All olja, räcker det med att lossa nedre pluggen och låta det rinna klart där och sedan fylla på tills de rinner ut ur den övre pluggen eller lär man göra på något annat sätt?

Räcker med den ordinarie avtappningspluggen så rinner all olja ur.

Volvo Knugen The one and only
13 juli 2013 · 1 091 Inlägg

Skruva även dän silen o blås rent den med tryckluft när du byter olja.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Westergren Large Cap
13 juli 2013 · 1 816 Inlägg

eXtrinity skrev:

Westergren skrev:

eXtrinity skrev:
Original så skulle det vara ATF-olja men nu på senare tid har detta ändrats och nu säger volvo att det ska vara vanlig motorolja. Typ 5w40. Töm ur all gammal olja innan du häller i ny så att du inte blandar ATF och vanlig olja.

Så pass! När du säger All olja, räcker det med att lossa nedre pluggen och låta det rinna klart där och sedan fylla på tills de rinner ut ur den övre pluggen eller lär man göra på något annat sätt?

Räcker med den ordinarie avtappningspluggen så rinner all olja ur.

Okej smile

Volvo Knugen skrev:
Skruva även dän silen o blås rent den med tryckluft när du byter olja.

Vart sitter silen och hur demonterar jag den?

simlar
13 juli 2013 · 5 525 Inlägg

M46an ska ha ATF-olja vid byte, finns annars risk att pajja ODn. Det är bara lådorna utan OD som man ska sätta motorolja i vid byte.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
eXtrinity
13 juli 2013 · 53 Inlägg

simlar skrev:
M46an ska ha ATF-olja vid byte, finns annars risk att pajja ODn. Det är bara lådorna utan OD som man ska sätta motorolja i vid byte.

Motorolja gäller även M46'an. Eftersom att jag inte minns hela historien till punkt och pricka med varför så ska jag låta det vara osagt. Det är volvo som påpekat detta och inte nån hemmafixare är det enda jag vet.

simlar
13 juli 2013 · 5 525 Inlägg

eXtrinity skrev:

simlar skrev:
M46an ska ha ATF-olja vid byte, finns annars risk att pajja ODn. Det är bara lådorna utan OD som man ska sätta motorolja i vid byte.

Motorolja gäller även M46'an. Eftersom att jag inte minns hela historien till punkt och pricka med varför så ska jag låta det vara osagt. Det är volvo som påpekat detta och inte nån hemmafixare är det enda jag vet.

Ändå har jag läst i en Volvo-bok att det är ATF-olja som rekommenderas till M46.

Om jag inte minns fel så stod det:
"Vid påfyllning av växellådsolja ska motorolja 10W-40 användas." och sedan längre ner i fet stil står det " OBS, växellådor med overdrive skall ATF-olja användas"

Men det kanske har ändrats i så fall, för jag vet ej årgången på den boken.

Om det nu inte är någon jag drömt, det var ändå två-tre år sedan jag läste det uti växellådsoljan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Westergren Large Cap
13 juli 2013 · 1 816 Inlägg

Köpte OKQ8 ATF Typ F/G.
MEN, till min förvåning när bilen stod på lyften och jag lossade på den Övre pluggen (vänster sida av lådan, om man kollar framåt mot motorns håll så att säga) så rann det ut olja (?) innan det slutade rinna av sig själv efter ett tag. Är helt 100 % på att det var den övre pluggen, satt en plugg längst ner på lådan (som jag aldrig lossade på), sen en plugg ca 1-2 dm över den undre pluggen och det var den jag lossade på och där rann oljan ut. Uppskattningsvis ca 1 liter olja +/-..

Jag var inte beredd på att det va så trångt om plats så kunde omöjligt hälla i mer ATF-olja, därför lossade jag inte på den undre pluggen för då hade jag stått där helt utan olja i lådan... Antar att man lär ha nån "oljepump" eller liknande (?) för att få i olja genom påfyllningshålet.. Skruvade ihop allt iaf då jag inte kunde göra något mer..

Testade att lägga i OD:n påvägen hem men det var likadant som innan. OD:n hoppade i (vid användning av koppling) men slirade vid minsta gaspådrag för att sedan hoppa ner till fjärde växeln. Plus att säkringen (nr 11 har jag för mig) till bl.a OD:n går i stort sätt hela tiden. Känns som att byte till en M47 (5-väx) är lättare än att försöka lösa detta problem tongue ..

Westergren Large Cap
13 juli 2013 · 1 816 Inlägg

http://i42.tinypic.com/68rojt.jpg
Röda ringen visar vilken plugg jag tog bort. (där oljan rann ur)

eXtrinity
13 juli 2013 · 53 Inlägg

Nivåpluggen tillika påfyllning. För att fylla olja enklast så får du lyfta på spakens damask inne i bilen och skicka ner en slang. Använd en liten tratt och det är en fördel om ni är två så att du märker när det är fullt.

Volvo Knugen The one and only
14 juli 2013 · 1 091 Inlägg

Westergren skrev:

Volvo Knugen skrev:
Skruva även dän silen o blås rent den med tryckluft när du byter olja.

Vart sitter silen och hur demonterar jag den?

Den sitter på undersidan, du lossar ett fyrkantigt lock i bakkant på lådan som sitter med typ 6 eller 8 skruv

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
HotRodHellCat
15 november 2013 · 3 Inlägg

Hej, har kikat lite då jag också har od:e problem.. Det är en 740 88 med m46. Lampan lyser inte men det klickar i  reläet och i solenoiden. Så strömmen kommer ju fram iaf. Har ej kollat olja, då jag inte vet vart man gör det men kan det va felet? Väldigt tacksam för svar! MVH en som inte har mekat volvo innan.

Buick Roadmaster 75 "Vägmästarn" (1958)
Bamzefan Bondmeckare
15 november 2013 · 246 Inlägg

Finns en felsökningsguide på Svenska 7/900-klubbens hemsida.

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p … mp;t=62775

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang