3635
Sök

Varför kör ni så förbannat nära bilen? Kör om för i helsefyr!

Evildan
12 april 2014
#221
DiwraZ skrev:
Kan alla som dillar om hur lång tid det tar att åka x km i y hastighet... Forum för mattefreaks finns för er.

Vägsniglar, dom som fortfarande tror att vi har vänstertrafik samt miljöfarcister har inte på vägen att göra om de inte kan acceptera att andra håller ett högre tempo.

Likaså ska inte lönnfeta mellanchefer i Audi och BMW som bara ska fram utan vilkor vara på vägen om de ej kan visa hänsyn.

Jag lever efter den gyllene regeln i trafiken. Det är enkelt...

Är inte den faktiska tiden det tar viktig?
Det där var normal mellanstadiematte, krävs knappast ett speciellt forum för det.
Uträkningarna påvisar hur lite tid som i realiteten sparas.

Kan inte dessa som håller ett högre tempo än lagstadgat förstå att det finns dom som håller laglig hastighet har dessa definitivt inget på vägen att göra.
Ditt resonemang som dessutom är yrkeschaufför och förmodligen till stor del skjutsar både sjuka och handikappade är skrämmande, jag hoppades att en individ som arbetar så mycket på socialt vis (köra bilen från A-B är det minst "viktiga" i ditt yrke) hade mer empati för andra människors behov och förutsättningar.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2014
#222
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Teho skrev:

"Fri väg" är väl lite svårdefinierat.
Hamnade förra helgen bakom en Fabia som låg i ca 65 på 80-väg. Inga möjligheter fanns till omkörning (p.g.a. mötande bilar och skymda kurvor) men möjligheten finns för föraren att accelerera upp till 80 km/h för att ge någorlunda fri väg, men inte fan gjorde föraren det. I sådana situationer ger jag helljusblink med jämna mellanrum tills föraren gjort vad han/hon kunnat (inom lagens gränser) för att ge fri väg.

Samma sak gäller folk som ligger i häcken på en trots att möjlighet till omkörning finns. De får smaka dimbakljus (effektivt i mörker).

Skodaföraren ska smaka flugsmälla. Skolboksexempel på indraget körkort om jag fick bestämma. Förstår ditt agerande med helljus, men tycker att det är fel oxå. Jag skulle vilja få till en attitydförändring bland trefikanter. Skodaföraren borde kunna räkna ut med knäna att den är ivägen.

Ja, och den börjar dock med att folk lär sig att inte köra stressade.

Vidare. 15km/h gör alltså, för att räkna lite snabbt, på 2 mil, ingen större skillnad. Kör du lagligt i dina 80km/h, tar det följaktligen 15min att köra (om vi nu räknar på att snitthastigheten från början till slut är 80km/h, vilket då inte är troligt). I 65km/h tar det...wait for it... mindre än 18½minut. Så "stor" är skillnaden på 15km/h på två mil. 3½minut.

På det så har du dessutom mage att gnälla om folk som håller 75km/h på 80-väg. Det gör, på 2 mil, och håll i dig nu; 1 minut. Du tappar 30 sekunder per mil. Är du verkligen seriös med att det är;

DiwraZ skrev:
De jag vill åt är de som ligger i 75 på mätaren på 80 och inte ens noterat köerna

- - gällande övriga tråden - -

Att som i övrigt i tråden komma med rent skitsnack att det inte går att planera sin körning är just, skitsnack. Nej, det går inte om man envisas att köra med inställningen "ja, men får jag grönt och det inte är några köer så går det fint om jag kör nu". Det är inte att planera sin körning. Väldigt många kör med den inställningen, och skyller sen det hela på att det "inte går". Det handlar nog snarare om att man helt enkelt inte vill "offra" att köra 5-10min tidigare. Tid som då måste tas från navelluddspillande och annat livsnödvändigt.

Det är helt riktigt att man inte spara så mycket tid i förhållande till riskerna att köra fortare. Men det är inte det dom är problemet. Det är att det är provocerande att folk förmodligen helt utan att veta om det bygger köer och inte gör något för att förhindra det. Man får inte ligga i 75 intill mittlinjen på rak väg vid goda förhållanden bara för att man känner för det. Det är straffbart, men farbror blå tycker väl inte att det är coolt att skriva ut dessa böter. Tur att inte jag är polis, eller?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2014
#223
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Kan alla som dillar om hur lång tid det tar att åka x km i y hastighet... Forum för mattefreaks finns för er.

Vägsniglar, dom som fortfarande tror att vi har vänstertrafik samt miljöfarcister har inte på vägen att göra om de inte kan acceptera att andra håller ett högre tempo.

Likaså ska inte lönnfeta mellanchefer i Audi och BMW som bara ska fram utan vilkor vara på vägen om de ej kan visa hänsyn.

Jag lever efter den gyllene regeln i trafiken. Det är enkelt...

Är inte den faktiska tiden det tar viktig?
Det där var normal mellanstadiematte, krävs knappast ett speciellt forum för det.
Uträkningarna påvisar hur lite tid som i realiteten sparas.

Kan inte dessa som håller ett högre tempo än lagstadgat förstå att det finns dom som håller laglig hastighet har dessa definitivt inget på vägen att göra.
Ditt resonemang som dessutom är yrkeschaufför och förmodligen till stor del skjutsar både sjuka och handikappade är skrämmande, jag hoppades att en individ som arbetar så mycket på socialt vis (köra bilen från A-B är det minst "viktiga" i ditt yrke) hade mer empati för andra människors behov och förutsättningar.

Jag lägger största vikt vid att mina kunder får en behaglig resa. Så släpp det nu!! När jag däremot kör tomme mellan två kunder och förslagsvis en blivande färdtjänstresenär som inte slutat köra trots att han borde, ligger intill mittlinjen och tittar på naturen när jag försöker köra inte lite av den tiden jag "offrat" för att ge första kunden det lilla extra. Då tycker jag att han borde hålla sig åt sidan och släppa fram mig.

Sen är det en jävla skillnad på privat och professionell körstil.

Jag kör väldigt sällan "jättefort" pga tidsbrist. Utan oftast för nöjes skull på lämpliga vägsträckor.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
12 april 2014
#224
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Skodaföraren ska smaka flugsmälla. Skolboksexempel på indraget körkort om jag fick bestämma. Förstår ditt agerande med helljus, men tycker att det är fel oxå. Jag skulle vilja få till en attitydförändring bland trefikanter. Skodaföraren borde kunna räkna ut med knäna att den är ivägen.

Ja, och den börjar dock med att folk lär sig att inte köra stressade.

Vidare. 15km/h gör alltså, för att räkna lite snabbt, på 2 mil, ingen större skillnad. Kör du lagligt i dina 80km/h, tar det följaktligen 15min att köra (om vi nu räknar på att snitthastigheten från början till slut är 80km/h, vilket då inte är troligt). I 65km/h tar det...wait for it... mindre än 18½minut. Så "stor" är skillnaden på 15km/h på två mil. 3½minut.

På det så har du dessutom mage att gnälla om folk som håller 75km/h på 80-väg. Det gör, på 2 mil, och håll i dig nu; 1 minut. Du tappar 30 sekunder per mil. Är du verkligen seriös med att det är;

DiwraZ skrev:
De jag vill åt är de som ligger i 75 på mätaren på 80 och inte ens noterat köerna

- - gällande övriga tråden - -

Att som i övrigt i tråden komma med rent skitsnack att det inte går att planera sin körning är just, skitsnack. Nej, det går inte om man envisas att köra med inställningen "ja, men får jag grönt och det inte är några köer så går det fint om jag kör nu". Det är inte att planera sin körning. Väldigt många kör med den inställningen, och skyller sen det hela på att det "inte går". Det handlar nog snarare om att man helt enkelt inte vill "offra" att köra 5-10min tidigare. Tid som då måste tas från navelluddspillande och annat livsnödvändigt.

Det är helt riktigt att man inte spara så mycket tid i förhållande till riskerna att köra fortare. Men det är inte det dom är problemet. Det är att det är provocerande att folk förmodligen helt utan att veta om det bygger köer och inte gör något för att förhindra det. Man får inte ligga i 75 intill mittlinjen på rak väg vid goda förhållanden bara för att man känner för det. Det är straffbart, men farbror blå tycker väl inte att det är coolt att skriva ut dessa böter. Tur att inte jag är polis, eller?

Hur ska du ha det? Ena gången -är- det de som håller 75km/h på 80-sträcka du vill åt, andra gången är det inte de du vill åt.

Du inser varför det blir köer va? För att det alltid finns någon som vill/de facto köra/kör fortare (eller givetvis om någon kör långsammare).
Om alla håller samma hastighet, så kommer inte heller köer uppstå, fine, vi kommer få en lång fin rad med bilar, men det är knappast en kö.

Att folk håller, enligt vad biltillverkaren sagt (genom kalibreringen av hastighetsmätaren) laglig hastighet, är -aldrig- ett problem.

Om du vill ligga "på gränsen" genom att hålla gps-hastighet, så är det -ditt- problem, ingen annans. Du pratar om och om igen om respekt i trafiken. Respektera alla de som inte vill ligga "på gränsen". Respektera de som säger "nej, här är 80km/h, och då håller jag det enligt min hastighetsmätare".

Så länge du ligger bakom, så får jag ligga precis så nära mittlinjen jag vill i mina mätar80. Det är först när du gör din omkörning jag ska gå så långt till höger som möjligt/säkert. Det innebär inte att jag måste ut i vägrenen och leka.

- - Edit - -

Givetvis, om jag kommer på en 90-väg och kommer ikapp någon som håller 65km/h, det är sommar, fin rak väg osv, så undrar jag också "jaha...och varför nu detta?", men skillnaden verkar vara i nästa steg; jag jagar inte upp mig, brusar inte upp eller liknande. Det finns säkert en anledning i "personens värld" och jag kör om när jag kan, svårare än så är det inte. Jag ser ingen anledning, för att återgå till topic, att lägga mig 1m bakom och rövgräva.
Senast redigerat av it_mutt (12 april 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
12 april 2014
#225
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Kan alla som dillar om hur lång tid det tar att åka x km i y hastighet... Forum för mattefreaks finns för er.

Vägsniglar, dom som fortfarande tror att vi har vänstertrafik samt miljöfarcister har inte på vägen att göra om de inte kan acceptera att andra håller ett högre tempo.

Likaså ska inte lönnfeta mellanchefer i Audi och BMW som bara ska fram utan vilkor vara på vägen om de ej kan visa hänsyn.

Jag lever efter den gyllene regeln i trafiken. Det är enkelt...

Är inte den faktiska tiden det tar viktig?
Det där var normal mellanstadiematte, krävs knappast ett speciellt forum för det.
Uträkningarna påvisar hur lite tid som i realiteten sparas.

Kan inte dessa som håller ett högre tempo än lagstadgat förstå att det finns dom som håller laglig hastighet har dessa definitivt inget på vägen att göra.
Ditt resonemang som dessutom är yrkeschaufför och förmodligen till stor del skjutsar både sjuka och handikappade är skrämmande, jag hoppades att en individ som arbetar så mycket på socialt vis (köra bilen från A-B är det minst "viktiga" i ditt yrke) hade mer empati för andra människors behov och förutsättningar.

Jag lägger största vikt vid att mina kunder får en behaglig resa. Så släpp det nu!! När jag däremot kör tomme mellan två kunder och förslagsvis en blivande färdtjänstresenär som inte slutat köra trots att han borde, ligger intill mittlinjen och tittar på naturen när jag försöker köra inte lite av den tiden jag "offrat" för att ge första kunden det lilla extra. Då tycker jag att han borde hålla sig åt sidan och släppa fram mig.

Sen är det en jävla skillnad på privat och professionell körstil.

Jag kör väldigt sällan "jättefort" pga tidsbrist. Utan oftast för nöjes skull på lämpliga vägsträckor.

Jag skriver ingenstans att du kör illa med kunder i bilen, det som överraskar är att du inte verkar förstå olika individers förutsättningar/behov trots ditt yrke.

I klartext då: Du borde begripa att olika människor kör bil på olika vis, givetvis då inom lagens ramar.

Det är inte olagligt på något vis att ligga åt vänster i körfältet och njuta av sin resa, däremot får den personen inte öka farten eller på annat vis inom lagens råmärken hindra dig från att köra om.
Fast det vet du ju redan, du har ju körkort.

3 182 Inlägg
12 april 2014
#226
tycker det är bra med folk som ligger nära det betyder att du får ut ny bakdel på bilen när du tvärnitar då den påhittade hunden sprang ut framför din bil. testar detta varje gång nån idiot lägger sig för nära, alltså 1 meter och mindre.

757 Inlägg
12 april 2014
#227
it_mutt skrev:
robzter skrev:
bullshit att det bara skiljer 1minut. jag kör för fort dagligen och jag hinner fram till jobbet ca 15 minuter snabbare än övriga. förklara det isf? jo för det är rödljus samt övriga köer man måste tajma in. hamnar du vid ett rödljus pga att ett segarsle så vart de där 1 minuterna plötsligt 6 minuter i värsta fall och det är om det är 1 korsning. tänk då om det är 4-5st.

senast i morse så åkte jag samtidigt som en annan kille från parkeringen hemma. jag han göra ett stopp och beställa mackor som dom gjorde på beställning och betala samt åka och körde om honom innan man ens kommit halvvägs till jobbet. och då är det en sträcka på ca 2-3mil. så att det inte skulle göra någon skillnad är skitsnack när det kommer till hur det är i verkligheten.

praktik och teori är 2 helt olika saker.

Antingen är du inte läskunnig, eller så har du bara svårt att begripa vad du läser. I vilket fall som av dessa, så har du inget på ett forum att göra.

Men, vi plockar ner det till en nivå, där även du förstår.

Om brumbrum1 och brumbrum2 kör från samma plats samtidigt, och brumbrum1 håller 80km/h och brumbrum2 håller 75km/h, så kommer brumbrum1 hinna 1mil 30 sekunder fortare än brumbrum2.

Var det begripligt nog?

Sen hur i hela hel... du fick in rödljus och annan bråte i "75km/h vs 80km/h"-biten är ju helt obegripligt.Men, jag tar och lägger det till högen med gånger där du gjort bort dig totalt och pratat i nattmössan... det börjar bli en rätt skaplig hög.

- - Edit - -

Vilken 80-sträcka sitter det "rödljus" på f.ö.? (Gränsen var senast jag kollade nämligen 70km/h)

spelar ingen roll om det är 80sträcka eller 70 sträcka. jag åker 50, 20, 50, 70, 90, 70 och 50 sträcka när jag ska till jobbet. när en person segar på på första sträckan så riskerar jag att hamna i ett rödljus. vilket drar på sig mer tid, sen vid 20 sträckan är det inte så mycket att göra åt. nästa 50sträcka är samma sak. riskerar även där att pga att något segarsle inte gasar på att hamna vid nästa rödljus. 70 sträckan gör folk som segar att det blir svårt att kunna byta fil för att kunna ta sig ut på motorvägen. sniglar på motorvägen är som vanligt. folk som ligger i 85 i bägge filerna istället för att hålla till höger. osv. sen vid nästa 70 väg så är det flera rödljus och varje gång man blir tvungen att stanna så tar det en jävla tid.

så dom där 1,5 minutrarna är skitsnack i PRAKTIKEN, VERKLIGHETEN eller kalla det vad du vill. i matematikvärlden så skiljer det inget men när man kommer ut i vida världen så stämmer det inte alltid. spelar ingen roll om man ska bygga hus, bygga bilar eller köra bil. fattar du det ska du verkligen inte ha körkort.




DasAuto skrev:
Det är skillnad på "Skyldighet att underlätta" och utsätta andra för fara.
Eller du kanske värdesätter din tid mer än andras liv?

underlätta räcker genom att man går ut åt sidan för att lämna mer plats för en omkörning. det är inte att utsätta andra för fara.

självklart värdesätter jag mig själv mer än andra. vem fan gör inte det?


Mack skrev:
Gick han till jobbet eller..?

nej han segade i trafiken. det är så stor skillnad det är när man ligger lite snabbare än de flesta andra och faktiskt kör om. skulle inte förvåna mig om jag han till jobbet innan han ens kom ut ur södra länken.

757 Inlägg
12 april 2014
#228
pukan2 skrev:
tycker det är bra med folk som ligger nära det betyder att du får ut ny bakdel på bilen när du tvärnitar då den påhittade hunden sprang ut framför din bil. testar detta varje gång nån idiot lägger sig för nära, alltså 1 meter och mindre.

och du får gratis whiplash på köpet smile hoppas det smakar.

har faktiskt länge funderat på om man kunde sätta typ mjuka madrasser i fram på bilen så man faktiskt kan putta lite på andra utan att det blir skador tongue

3 125 Inlägg
12 april 2014
#229
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Om någon nu håller 80km//h GPSfart på en mindre väg med mycket skymda kurvor så att omkörningar inte kan genomföras (liknande E:A-Katrineholm eller E:A-Nyköping mfl riksvägar) och det ändå samlas ett gäng bakom som då givetvis inte höll lagstadgad hastighet, vad anser du att den som kör lagstadgade 80km/h ska göra då?

Jag tycker att det vore lämpligt att göra en halvhalt på lämplig bussficka. Men givetvis ska inte bakomvarande ligga tätt bakom och hetsa. Jag personligen skäms när jag är ivägen. De jag vill åt är de som ligger i 75 på mätaren på 80 och inte ens noterat köerna. Är du med på hur jag tänker?

Vi är på totalt olika sidor i -boken- du och jag när det gäller detta, jag är av åsikten att den som har så 7-jvl brått bör lära sig att planera sitt liv istället för att fara fram brytandes emot trafikreglerna.

Vi har ingen minimihastighet i trafiken, utan enbart maxhastigheter, var och en får enligt lag avgöra vad som är lämplig hastighet för den individen, vilket innebär i praktiken att den som vill köra 75km/h på 80väg har sin fulla lagliga rätt att göra det, det tycker jag är rätt, ingen skall kunna bestämma hur fort någon måste köra för att ha rätten att på lika villkor vistas på allmän väg, det vore vansinnigt.

Jag är förmodligen med på hur du tänker, däremot tycker jag att det vore fel väg att gå då jag under så många proffessionellt körandes år i trafiken har sett så många stressade förare vräka sig fram utan vare sig vett eller sans bara för att någon ligger 5km/h under gällande hastighetsbegränsning så tror jag att problematiken kommer kvarstå även om du nu får världsherravälde och försöker införa en dylik regel, dom som -bara ska fram- kommer förmodligen i fortsättningen köra ännu fortare vilket leder till fler dödsolyckor.

Du har din fulla rätt att köra 75 på 80 väg men underlätta så mycket du kan på ett säkert sätt för att man ska kunna köra om. Folk som ligger i 75 på 80 och slickar mittlinjen borde skämmas.


5 Inlägg
12 april 2014
#230
Man ska sänka hastigheten när någon är tajt bakom irritera honom, bra tips tro mig:)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2014
#231
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Skodaföraren ska smaka flugsmälla. Skolboksexempel på indraget körkort om jag fick bestämma. Förstår ditt agerande med helljus, men tycker att det är fel oxå. Jag skulle vilja få till en attitydförändring bland trefikanter. Skodaföraren borde kunna räkna ut med knäna att den är ivägen.

Ja, och den börjar dock med att folk lär sig att inte köra stressade.

Vidare. 15km/h gör alltså, för att räkna lite snabbt, på 2 mil, ingen större skillnad. Kör du lagligt i dina 80km/h, tar det följaktligen 15min att köra (om vi nu räknar på att snitthastigheten från början till slut är 80km/h, vilket då inte är troligt). I 65km/h tar det...wait for it... mindre än 18½minut. Så "stor" är skillnaden på 15km/h på två mil. 3½minut.

På det så har du dessutom mage att gnälla om folk som håller 75km/h på 80-väg. Det gör, på 2 mil, och håll i dig nu; 1 minut. Du tappar 30 sekunder per mil. Är du verkligen seriös med att det är;


- - gällande övriga tråden - -

Att som i övrigt i tråden komma med rent skitsnack att det inte går att planera sin körning är just, skitsnack. Nej, det går inte om man envisas att köra med inställningen "ja, men får jag grönt och det inte är några köer så går det fint om jag kör nu". Det är inte att planera sin körning. Väldigt många kör med den inställningen, och skyller sen det hela på att det "inte går". Det handlar nog snarare om att man helt enkelt inte vill "offra" att köra 5-10min tidigare. Tid som då måste tas från navelluddspillande och annat livsnödvändigt.

Det är helt riktigt att man inte spara så mycket tid i förhållande till riskerna att köra fortare. Men det är inte det dom är problemet. Det är att det är provocerande att folk förmodligen helt utan att veta om det bygger köer och inte gör något för att förhindra det. Man får inte ligga i 75 intill mittlinjen på rak väg vid goda förhållanden bara för att man känner för det. Det är straffbart, men farbror blå tycker väl inte att det är coolt att skriva ut dessa böter. Tur att inte jag är polis, eller?

Hur ska du ha det? Ena gången -är- det de som håller 75km/h på 80-sträcka du vill åt, andra gången är det inte de du vill åt.

Du inser varför det blir köer va? För att det alltid finns någon som vill/de facto köra/kör fortare (eller givetvis om någon kör långsammare).
Om alla håller samma hastighet, så kommer inte heller köer uppstå, fine, vi kommer få en lång fin rad med bilar, men det är knappast en kö.

Att folk håller, enligt vad biltillverkaren sagt (genom kalibreringen av hastighetsmätaren) laglig hastighet, är -aldrig- ett problem.

Om du vill ligga "på gränsen" genom att hålla gps-hastighet, så är det -ditt- problem, ingen annans. Du pratar om och om igen om respekt i trafiken. Respektera alla de som inte vill ligga "på gränsen". Respektera de som säger "nej, här är 80km/h, och då håller jag det enligt min hastighetsmätare".

Så länge du ligger bakom, så får jag ligga precis så nära mittlinjen jag vill i mina mätar80. Det är först när du gör din omkörning jag ska gå så långt till höger som möjligt/säkert. Det innebär inte att jag måste ut i vägrenen och leka.

- - Edit - -

Givetvis, om jag kommer på en 90-väg och kommer ikapp någon som håller 65km/h, det är sommar, fin rak väg osv, så undrar jag också "jaha...och varför nu detta?", men skillnaden verkar vara i nästa steg; jag jagar inte upp mig, brusar inte upp eller liknande. Det finns säkert en anledning i "personens värld" och jag kör om när jag kan, svårare än så är det inte. Jag ser ingen anledning, för att återgå till topic, att lägga mig 1m bakom och rövgräva.

Grundregeln i trafiken är att du ska ligga väl till höger. Givetvis inte om det föreligger skäl att inte göra det.
Du har ingensomhelst rättighet att ligga intill mittlinjen. För övrigt har du INGEN rättighet i trafiken. Jag har full förståelse för att alla inte är lika duktiga och har samma förutsättningar i trafiken. Men behärskar du inte att köra skyltad hastighet och inte har vett nog att hålla undan så har du ej i trafiken att göra. Hoppas inte vi ses i trafiken!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2014
#232
kallesprit skrev:
Man ska sänka hastigheten när någon är tajt bakom irritera honom, bra tips tro mig:)

Skulle bra gärna vilja säga dig precis vad jag tycker om sådant beteende. Men det är förmodligen mot garagets trivselregler. Du kan nog läsa mellan raderna. För övrigt är det straffbart

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2014
#233
viccoA skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:

Jag tycker att det vore lämpligt att göra en halvhalt på lämplig bussficka. Men givetvis ska inte bakomvarande ligga tätt bakom och hetsa. Jag personligen skäms när jag är ivägen. De jag vill åt är de som ligger i 75 på mätaren på 80 och inte ens noterat köerna. Är du med på hur jag tänker?

Vi är på totalt olika sidor i -boken- du och jag när det gäller detta, jag är av åsikten att den som har så 7-jvl brått bör lära sig att planera sitt liv istället för att fara fram brytandes emot trafikreglerna.

Vi har ingen minimihastighet i trafiken, utan enbart maxhastigheter, var och en får enligt lag avgöra vad som är lämplig hastighet för den individen, vilket innebär i praktiken att den som vill köra 75km/h på 80väg har sin fulla lagliga rätt att göra det, det tycker jag är rätt, ingen skall kunna bestämma hur fort någon måste köra för att ha rätten att på lika villkor vistas på allmän väg, det vore vansinnigt.

Jag är förmodligen med på hur du tänker, däremot tycker jag att det vore fel väg att gå då jag under så många proffessionellt körandes år i trafiken har sett så många stressade förare vräka sig fram utan vare sig vett eller sans bara för att någon ligger 5km/h under gällande hastighetsbegränsning så tror jag att problematiken kommer kvarstå även om du nu får världsherravälde och försöker införa en dylik regel, dom som -bara ska fram- kommer förmodligen i fortsättningen köra ännu fortare vilket leder till fler dödsolyckor.

Du har din fulla rätt att köra 75 på 80 väg men underlätta så mycket du kan på ett säkert sätt för att man ska kunna köra om. Folk som ligger i 75 på 80 och slickar mittlinjen borde skämmas.

TACK... Nån vettig skäl som förstår

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
12 april 2014
#235
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:

Det är helt riktigt att man inte spara så mycket tid i förhållande till riskerna att köra fortare. Men det är inte det dom är problemet. Det är att det är provocerande att folk förmodligen helt utan att veta om det bygger köer och inte gör något för att förhindra det. Man får inte ligga i 75 intill mittlinjen på rak väg vid goda förhållanden bara för att man känner för det. Det är straffbart, men farbror blå tycker väl inte att det är coolt att skriva ut dessa böter. Tur att inte jag är polis, eller?

Hur ska du ha det? Ena gången -är- det de som håller 75km/h på 80-sträcka du vill åt, andra gången är det inte de du vill åt.

Du inser varför det blir köer va? För att det alltid finns någon som vill/de facto köra/kör fortare (eller givetvis om någon kör långsammare).
Om alla håller samma hastighet, så kommer inte heller köer uppstå, fine, vi kommer få en lång fin rad med bilar, men det är knappast en kö.

Att folk håller, enligt vad biltillverkaren sagt (genom kalibreringen av hastighetsmätaren) laglig hastighet, är -aldrig- ett problem.

Om du vill ligga "på gränsen" genom att hålla gps-hastighet, så är det -ditt- problem, ingen annans. Du pratar om och om igen om respekt i trafiken. Respektera alla de som inte vill ligga "på gränsen". Respektera de som säger "nej, här är 80km/h, och då håller jag det enligt min hastighetsmätare".

Så länge du ligger bakom, så får jag ligga precis så nära mittlinjen jag vill i mina mätar80. Det är först när du gör din omkörning jag ska gå så långt till höger som möjligt/säkert. Det innebär inte att jag måste ut i vägrenen och leka.

- - Edit - -

Givetvis, om jag kommer på en 90-väg och kommer ikapp någon som håller 65km/h, det är sommar, fin rak väg osv, så undrar jag också "jaha...och varför nu detta?", men skillnaden verkar vara i nästa steg; jag jagar inte upp mig, brusar inte upp eller liknande. Det finns säkert en anledning i "personens värld" och jag kör om när jag kan, svårare än så är det inte. Jag ser ingen anledning, för att återgå till topic, att lägga mig 1m bakom och rövgräva.

Grundregeln i trafiken är att du ska ligga väl till höger. Givetvis inte om det föreligger skäl att inte göra det.
Du har ingensomhelst rättighet att ligga intill mittlinjen. För övrigt har du INGEN rättighet i trafiken. Jag har full förståelse för att alla inte är lika duktiga och har samma förutsättningar i trafiken. Men behärskar du inte att köra skyltad hastighet och inte har vett nog att hålla undan så har du ej i trafiken att göra. Hoppas inte vi ses i trafiken!!

http://korkortonline.se/teori/placering/

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2014
#236
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Är inte den faktiska tiden det tar viktig?
Det där var normal mellanstadiematte, krävs knappast ett speciellt forum för det.
Uträkningarna påvisar hur lite tid som i realiteten sparas.

Kan inte dessa som håller ett högre tempo än lagstadgat förstå att det finns dom som håller laglig hastighet har dessa definitivt inget på vägen att göra.
Ditt resonemang som dessutom är yrkeschaufför och förmodligen till stor del skjutsar både sjuka och handikappade är skrämmande, jag hoppades att en individ som arbetar så mycket på socialt vis (köra bilen från A-B är det minst "viktiga" i ditt yrke) hade mer empati för andra människors behov och förutsättningar.

Jag lägger största vikt vid att mina kunder får en behaglig resa. Så släpp det nu!! När jag däremot kör tomme mellan två kunder och förslagsvis en blivande färdtjänstresenär som inte slutat köra trots att han borde, ligger intill mittlinjen och tittar på naturen när jag försöker köra inte lite av den tiden jag "offrat" för att ge första kunden det lilla extra. Då tycker jag att han borde hålla sig åt sidan och släppa fram mig.

Sen är det en jävla skillnad på privat och professionell körstil.

Jag kör väldigt sällan "jättefort" pga tidsbrist. Utan oftast för nöjes skull på lämpliga vägsträckor.

Jag skriver ingenstans att du kör illa med kunder i bilen, det som överraskar är att du inte verkar förstå olika individers förutsättningar/behov trots ditt yrke.

I klartext då: Du borde begripa att olika människor kör bil på olika vis, givetvis då inom lagens ramar.

Det är inte olagligt på något vis att ligga åt vänster i körfältet och njuta av sin resa, däremot får den personen inte öka farten eller på annat vis inom lagens råmärken hindra dig från att köra om.
Fast det vet du ju redan, du har ju körkort.

Utan att slänga mig med procentsatser, en allt för stor andel körkortsinnehavare har inte på vägarna att göra. Varför ska jag respektera idioter och sengångare med huvudet under armen om de ej respekterar mina behov? Denna diskution börjar glida in på politik och syn på människovärde. Det vill jag ej diskutera här då jag är övertygad om att de flesta inte håller med mig så jag tänker inte yttra mig.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2014
#237
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:

Hur ska du ha det? Ena gången -är- det de som håller 75km/h på 80-sträcka du vill åt, andra gången är det inte de du vill åt.

Du inser varför det blir köer va? För att det alltid finns någon som vill/de facto köra/kör fortare (eller givetvis om någon kör långsammare).
Om alla håller samma hastighet, så kommer inte heller köer uppstå, fine, vi kommer få en lång fin rad med bilar, men det är knappast en kö.

Att folk håller, enligt vad biltillverkaren sagt (genom kalibreringen av hastighetsmätaren) laglig hastighet, är -aldrig- ett problem.

Om du vill ligga "på gränsen" genom att hålla gps-hastighet, så är det -ditt- problem, ingen annans. Du pratar om och om igen om respekt i trafiken. Respektera alla de som inte vill ligga "på gränsen". Respektera de som säger "nej, här är 80km/h, och då håller jag det enligt min hastighetsmätare".

Så länge du ligger bakom, så får jag ligga precis så nära mittlinjen jag vill i mina mätar80. Det är först när du gör din omkörning jag ska gå så långt till höger som möjligt/säkert. Det innebär inte att jag måste ut i vägrenen och leka.

- - Edit - -

Givetvis, om jag kommer på en 90-väg och kommer ikapp någon som håller 65km/h, det är sommar, fin rak väg osv, så undrar jag också "jaha...och varför nu detta?", men skillnaden verkar vara i nästa steg; jag jagar inte upp mig, brusar inte upp eller liknande. Det finns säkert en anledning i "personens värld" och jag kör om när jag kan, svårare än så är det inte. Jag ser ingen anledning, för att återgå till topic, att lägga mig 1m bakom och rövgräva.

Grundregeln i trafiken är att du ska ligga väl till höger. Givetvis inte om det föreligger skäl att inte göra det.
Du har ingensomhelst rättighet att ligga intill mittlinjen. För övrigt har du INGEN rättighet i trafiken. Jag har full förståelse för att alla inte är lika duktiga och har samma förutsättningar i trafiken. Men behärskar du inte att köra skyltad hastighet och inte har vett nog att hålla undan så har du ej i trafiken att göra. Hoppas inte vi ses i trafiken!!

http://korkortonline.se/teori/placering/

Ja det står ju klart och tydligt att man vid goda förhållanden ska placera sig "något åt höger". Givetvis menar jag inte att du ska va ute i gruset. Om jag frågar såhär då: varför vill du inte släppa fram mig när jag närmar mig bakifrån i en högre hastighet? Om du har möjlighet att gå något åt sidan föratt underlätta omkörning. Varför ska det vara så svårt att ha uppsikt bakåt? Varför kan du inte gå in mella två långtradare för att släppa om mig när jag vill köra fortare och sedan fortsätta i din takt?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
12 april 2014
#238
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:

Jag lägger största vikt vid att mina kunder får en behaglig resa. Så släpp det nu!! När jag däremot kör tomme mellan två kunder och förslagsvis en blivande färdtjänstresenär som inte slutat köra trots att han borde, ligger intill mittlinjen och tittar på naturen när jag försöker köra inte lite av den tiden jag "offrat" för att ge första kunden det lilla extra. Då tycker jag att han borde hålla sig åt sidan och släppa fram mig.

Sen är det en jävla skillnad på privat och professionell körstil.

Jag kör väldigt sällan "jättefort" pga tidsbrist. Utan oftast för nöjes skull på lämpliga vägsträckor.

Jag skriver ingenstans att du kör illa med kunder i bilen, det som överraskar är att du inte verkar förstå olika individers förutsättningar/behov trots ditt yrke.

I klartext då: Du borde begripa att olika människor kör bil på olika vis, givetvis då inom lagens ramar.

Det är inte olagligt på något vis att ligga åt vänster i körfältet och njuta av sin resa, däremot får den personen inte öka farten eller på annat vis inom lagens råmärken hindra dig från att köra om.
Fast det vet du ju redan, du har ju körkort.

Utan att slänga mig med procentsatser, en allt för stor andel körkortsinnehavare har inte på vägarna att göra. Varför ska jag respektera idioter och sengångare med huvudet under armen om de ej respekterar mina behov? Denna diskution börjar glida in på politik och syn på människovärde. Det vill jag ej diskutera här då jag är övertygad om att de flesta inte håller med mig så jag tänker inte yttra mig.

En av anledningarna till ditt problem beskrev du väldigt målande i din text ovan, att du ser andra individer som inte delar ditt synsätt eller sätt att agera som idioter och sengångare, du vill uppenbart inte själv respektera deras behov i trafiken när dom kör enligt trafikreglerna?

Om du istället lär dig att respektera andra trafikanters behov blir säkerligen din tid i trafiken betydligt enklare.

Vem diskuterar människovärde eller politik?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2014
#239
Evildan skrev:
http://korkortonline.se/teori/inlarning-mognad/

http://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

http://korkortonline.se/teori/omkorningar/

Några relevanta länkar.

Nu var du duktig som klarade av att länka.

Vart vill du komma med det? Jag har både B-kort och Taxileg. Så jag har redan visat att jag kan läsa på och memorera saker jag ej håller med om.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2014
#240
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Jag skriver ingenstans att du kör illa med kunder i bilen, det som överraskar är att du inte verkar förstå olika individers förutsättningar/behov trots ditt yrke.

I klartext då: Du borde begripa att olika människor kör bil på olika vis, givetvis då inom lagens ramar.

Det är inte olagligt på något vis att ligga åt vänster i körfältet och njuta av sin resa, däremot får den personen inte öka farten eller på annat vis inom lagens råmärken hindra dig från att köra om.
Fast det vet du ju redan, du har ju körkort.

Utan att slänga mig med procentsatser, en allt för stor andel körkortsinnehavare har inte på vägarna att göra. Varför ska jag respektera idioter och sengångare med huvudet under armen om de ej respekterar mina behov? Denna diskution börjar glida in på politik och syn på människovärde. Det vill jag ej diskutera här då jag är övertygad om att de flesta inte håller med mig så jag tänker inte yttra mig.

En av anledningarna till ditt problem beskrev du väldigt målande i din text ovan, att du ser andra individer som inte delar ditt synsätt eller sätt att agera som idioter och sengångare, du vill uppenbart inte själv respektera deras behov i trafiken när dom kör enligt trafikreglerna?

Om du istället lär dig att respektera andra trafikanters behov blir säkerligen din tid i trafiken betydligt enklare.

Vem diskuterar människovärde eller politik?

Jag har full förståelse för att äldre inte är lika snabba i varken tanken eller fysiken. Jag förstår att en mor med 3 gallskrikande hungriga barn inte har full fokus.

Men är det en mänsklig rättighet att flumma runt i trafiken och tänka på annat? Kan man inte fokusera på körningen så föreslår jag att man ställer bilen och reser kollektivt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök