DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Skodaföraren ska smaka flugsmälla. Skolboksexempel på indraget körkort om jag fick bestämma. Förstår ditt agerande med helljus, men tycker att det är fel oxå. Ja
g skulle vilja få till en attitydförändring bland trefikanter. Skodaföraren borde kunna räkna ut med knäna att den är ivägen.
Ja, och den börjar dock med att folk lär sig att inte köra stressade.
Vidare. 15km/h gör alltså, för att räkna lite snabbt, på 2 mil, ingen större skillnad. Kör du lagligt i dina 80km/h, tar det följaktligen 15min att köra (om vi nu räknar på att snitthastigheten från början till slut är 80km/h, vilket då inte är troligt). I 65km/h tar det...wait for it... mindre än 18½minut. Så "stor" är skillnaden på 15km/h på två mil. 3½minut.
På det så har du dessutom mage att gnälla om folk som håller 75km/h på 80-väg. Det gör, på 2 mil, och håll i dig nu; 1 minut. Du tappar 30 sekunder per mil. Är du verkligen seriös med att det är;
DiwraZ skrev:
De jag vill åt är de som ligger i 75 på mätaren på 80 och inte ens noterat köerna
- - gällande övriga tråden - -
Att som i övrigt i tråden komma med rent skitsnack att det inte går att planera sin körning är just, skitsnack. Nej, det går inte om man envisas att köra med inställningen "ja, men får jag grönt och det inte är några köer så går det fint om jag kör nu". Det är inte att planera sin körning. Väldigt många kör med den inställningen, och skyller sen det hela på att det "inte går". Det handlar nog snarare om att man helt enkelt inte vill "offra" att köra 5-10min tidigare. Tid som då måste tas från navelluddspillande och annat livsnödvändigt.
Det är helt riktigt att man inte spara så mycket tid i förhållande till riskerna att köra fortare. Men det är inte det dom är problemet. Det är att det är provocerande att folk förmodligen helt utan att veta om det bygger köer och inte gör något för att förhindra det. Man får inte ligga i 75 intill mittlinjen på rak väg vid goda förhållanden bara för att man känner för det. Det är straffbart, men farbror blå tycker väl inte att det är coolt att skriva ut dessa böter. Tur att inte jag är polis, eller?
Hur ska du ha det? Ena gången -är- det de som håller 75km/h på 80-sträcka du vill åt, andra gången är det inte de du vill åt.
Du inser varför det blir köer va? För att det alltid finns någon som vill/de facto köra/kör fortare (eller givetvis om någon kör långsammare).
Om alla håller samma hastighet, så kommer inte heller köer uppstå, fine, vi kommer få en lång fin rad med bilar, men det är knappast en kö.
Att folk håller, enligt vad biltillverkaren sagt (genom kalibreringen av hastighetsmätaren) laglig hastighet, är -aldrig- ett problem.
Om du vill ligga "på gränsen" genom att hålla gps-hastighet, så är det -ditt- problem, ingen annans. Du pratar om och om igen om respekt i trafiken. Respektera alla de som inte vill ligga "på gränsen". Respektera de som säger "nej, här är 80km/h, och då håller jag det enligt min hastighetsmätare".
Så länge du ligger bakom, så får jag ligga precis så nära mittlinjen jag vill i mina mätar80. Det är först när du gör din omkörning jag ska gå så långt till höger som möjligt/säkert. Det innebär inte att jag måste ut i vägrenen och leka.
- - Edit - -
Givetvis, om jag kommer på en 90-väg och kommer ikapp någon som håller 65km/h, det är sommar, fin rak väg osv, så undrar jag också "jaha...och varför nu detta?", men skillnaden verkar vara i nästa steg; jag jagar inte upp mig, brusar inte upp eller liknande. Det finns säkert en anledning i "personens värld" och jag kör om när jag kan, svårare än så är det inte. Jag ser ingen anledning, för att återgå till topic, att lägga mig 1m bakom och rövgräva.