Varför kör ni så förbannat nära bilen? Kör om för i helsefyr!

it_mutt Avstängd
20 juli 2013 · 10 388 Inlägg

robzter skrev:
bah moraltanter. hur ofta är hastigheterna vettigt satta. som när man åker upp till dalarna via gävle på nya E4an vem fan ligger i 120? :S 160-180 så cruisen i bilen drar 0.6 i 160 så det är ingen större soppaförbrukning. går stabilt för det är ingen peugeot 206 tongue

Finns gott om sträckor som är mer än vettigt hastighetsgivna med tanke på vilt, vägens utformning osv. Fast, på motorväg så är man ju bara bra dum i huvudet om man ligger och rövgräver på bilen framför (vilket var vad tråden handlade om)



Squidspeed skrev:
Olagligt är olagligt, känns faktiskt meningslöst att klaga på någon för att de skriver att de kör MER olagligt än någon annan? Sen har jag väl inga större skrupler med ämnet i sig, varje gång jag äntrar E6:an på västkusten så är det otroligt sällan jag ligger lagligt. Hamnar som de flesta som vill komma fram i tid i den fart som gäller i vänsterfilen dvs 120-140km/h. Alltid skönt att lägga sig bakom nån norskreggad Audi eller BMW och glida på farthållaren. smile

Ja i frågan lagligt vs olagligt är det så. Men inte om vi ska se till böter, ökningen i reaktionssträcka (som visserligen inte har med lagligt vs. olagligt att göra, men som då ökar vid en större hastighetsöverträdelse) osv osv osv


Om du behöver köra för fort för att komma i tid, så är du helt enkelt värdelös på allt planera.


- - Edit - -

Ja det där gick ju bra

Senast redigerat av it_mutt (20 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Squidspeed #GoodToBeBad
20 juli 2013 · 856 Inlägg

it_mutt skrev:
Ja i frågan lagligt vs olagligt är det så. Men inte om vi ska se till böter, ökningen i reaktionssträcka (som visserligen inte har med lagligt vs. olagligt att göra, men som då ökar vid en större hastighetsöverträdelse) osv osv osv

Om du behöver köra för fort för att komma i tid, så är du helt enkelt värdelös på allt planera.

Naturligtvis är det så. smile

För egen del är det dock sällan jag måste köra fortare än gällande hastighetsbegränsning, utan det är allt som oftast ett aktivt val jag gör. Menar inte att jag ständigt och jämnt kör för fort, men gällande långresorna så är det mer en regel än ett undantag. Så man kan både vara bra på att planera och att köra för fort.. wink

R_fused There is no replacement for displacement
20 juli 2013 · 630 Inlägg

Squidspeed #GoodToBeBad
20 juli 2013 · 856 Inlägg

Haha.. smile Skönt att gubben uppgraderade sin 245:a till en 745:a i slutet med.. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juli 2013 · 17 466 Inlägg

Idag fick jag en gammal -men fin- Honda CB efter mig på grusvägen. 1-2 meter bakom... Körde i cirka 35 km/h vilket jag som många andra dömer som lagom. En MC reagerar kanske snabbare så jag blinkade och stannade i en T-korsning. Han drog förbi såklart. Dieselsmogen bakom mersan är säkert inte kul. Väl medveten om detta. Men kunde inte fanskapet vinkat som tack iallafall? Idiot.

Givetvis tog han på en ännu mindre grusväg ca 100 meter framför mig så jag ser inte vitsen i att stressa för att vinna 100 meter... Fast han blinkade iallafall. Alltid något. Nästa gång blir det svartrök från mersans 3-liters sotproducerande oljebrännare...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
20 juli 2013 · 2 834 Inlägg

När jag får en bil som ska ligga nära så har jag ett knep.... använd vindrutespolaren som en tok....

Garanterar att de kör om strax, eller håller avståndet efter det lol

gamlingen
20 juli 2013 · 5 198 Inlägg

Yes,, gratis spolarvätska.. verkligen nån som bryr sej om det blir lite blött ?

Squidspeed #GoodToBeBad
20 juli 2013 · 856 Inlägg

Tycker bara det är gott, för då slipper jag ju använda min egna spolarvätska... Hade kanske brytt mig om jag hade takluckan öppen eller om jag hade kört cab. Men eftersom jag ändå aldrig ligger i häcken på folk så är detta ett rent hypotetiskt resonemang från min sida.. ^^

Evildan
20 juli 2013 ·

uhlin skrev:
När jag får en bil som ska ligga nära så har jag ett knep.... använd vindrutespolaren som en tok....

Garanterar att de kör om strax, eller håller avståndet efter det lol

Fungerar även strålande på rövslickande hojåkare, en rejäl tvätt av vindrutan och avståndet ökas markant eller så kör dumfan om.

Senast redigerat av Evildan (20 juli 2013)

uhlin
20 juli 2013 · 2 834 Inlägg

gamlingen skrev:
Yes,, gratis spolarvätska.. verkligen nån som bryr sej om det blir lite blött ?

Ja, tydligen..... då detta funkar VARJE gång, och spolarvätskan bjuder jag på... så varsågod wink

gamlingen
20 juli 2013 · 5 198 Inlägg

uhlin skrev:

gamlingen skrev:
Yes,, gratis spolarvätska.. verkligen nån som bryr sej om det blir lite blött ?

Ja, tydligen..... då detta funkar VARJE gång, och spolarvätskan bjuder jag på... så varsågod wink

Klart ok om man har olja eller nåt annat klet, men spolarvätska,,,,liksom det viftar man bara bort,,

fluppidupp ...
20 juli 2013 · 757 Inlägg

spolarvätska blir cyklister som skiter i cykelbanorna jättebittra över tongue tömde faktiskt hela min nypåfyllda tank på en och samma cyklist .P

myran Foto/Bilnörd
20 juli 2013 · 1 541 Inlägg

Tycker nått riktigt intressant är att jag ofta får folk upp i arslet på mig som minsan väntar på att tränga sig förbi. (ja.. uppenbarligen går det fortare att komma förbi på 2/1 väg när man lägger sig 2-3m bakom bilen framför och väntar på att det ska bli tvåfiligt).

och då ligger jag endå trots allt normalt sett 5-10 över vad som står på skyltarna på mätaren. Och har kollat med gps.. nej min mätare visar inte konstigt lågt utan helt normalt 3-5km/h under "gps" fart.

Ännu mera intressant är som här om dagen då man ligger runt 115-120 på 2/1 väg och får en bakom sig som ligger och kör som vanligt (3-4m bakom) och har brottom förbi.. Som desutom ligger och kör med ett o-bromsat EU-släp bakom... Hur tänkte man nu? känns väldigt trafiksäkert.

Eller är det mig som det är fel på som trots allt bara kör 5-10km/h över tillåten hastighet? skumt..


Och som någon nämde.. att köra försakta för mig är när man börjar närma sig 80 på 110väg...  Med racebilen ligger jag ofta en bit under hastighetsbegränsningen för att slippa så mycket oljud... förvånatsvärt många som har svårt att acepter att man ligger 85 på en 90väg utan promt ska lägga sig i arslet eller titta konstigt på en vid omkörningar osv..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
RannerKing www.LynxTalk.se
20 juli 2013 · 420 Inlägg

I princip alla jag "spolat på" tröttnar och ökar avståndet eller kör om efter ett tag. En del efter första spolningen, andra kräver fler omgångar med spolarvätska.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
it_mutt Avstängd
20 juli 2013 · 10 388 Inlägg

myran skrev:
Tycker nått riktigt intressant är att jag ofta får folk upp i arslet på mig som minsan väntar på att tränga sig förbi. (ja.. uppenbarligen går det fortare att komma förbi på 2/1 väg när man lägger sig 2-3m bakom bilen framför och väntar på att det ska bli tvåfiligt).

och då ligger jag endå trots allt normalt sett 5-10 över vad som står på skyltarna på mätaren. Och har kollat med gps.. nej min mätare visar inte konstigt lågt utan helt normalt 3-5km/h under "gps" fart.

Ännu mera intressant är som här om dagen då man ligger runt 115-120 på 2/1 väg och får en bakom sig som ligger och kör som vanligt (3-4m bakom) och har brottom förbi.. Som desutom ligger och kör med ett o-bromsat EU-släp bakom... Hur tänkte man nu? känns väldigt trafiksäkert.

Eller är det mig som det är fel på som trots allt bara kör 5-10km/h över tillåten hastighet? skumt..


Och som någon nämde.. att köra försakta för mig är när man börjar närma sig 80 på 110väg...  Med racebilen ligger jag ofta en bit under hastighetsbegränsningen för att slippa så mycket oljud... förvånatsvärt många som har svårt att acepter att man ligger 85 på en 90väg utan promt ska lägga sig i arslet eller titta konstigt på en vid omkörningar osv..

85 på 90-väg?!? Du din hemska hemska HEMSKA människa! wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
endorfinslaven
21 juli 2013 · 671 Inlägg

cereal skrev:
Jag misstänker att detta lär reta gallfeber på en viss del av landets körkortsinnehavare men seriöst. Vad i h*vete är poängen med att lägga sig fem meter bakom bilen och inte köra om? Jag är fan i mig ingen traktor, kör inte precis vad som står på hastighetsskylten utan som många andra en bra bit över, ändå är det någon jäkel som tycker det är så förbannat roligt att lägga sig i häcken på en och sen bara finns de där hela tiden. Kommer till långa raksträckor med bra sikt, fin väg, bra väder, inte en bil i sikte men ändå fortsätter man ligga där. Jag förstår inte poängen. Har ni nu så förbannat brottom så kör om, ligg inte och stressa upp mig för jag har ingen lust att köra fortare, skulle ändå misstänka att de som gör så här skulle gasa på och sedan ligga där bakom ytterligare två mil.

Lär förresten tillägga det som gubbarna på jobbet säger att ligger man som nummer två i en kö så sabbar man för resten bakom för att det är så svårt att ta sig om. Om det ligger någon sanning i det vet jag inte men värt att tänka på.

Jag gillar så fan heller tanken på den gången jag måste stå på bromsen för en älgj*vel på vägen. Först ska du i bilen bakom in i min bakruta, sen ska älgj*veln in i fronten. Vart ska jag ta vägen? Önskar det fanns fler farbror blå på vägarna som kunde sätta dit er. Ni ska fan inte ut på vägarna och göra. Håll er till go-kart tills ni mognat till er lite. Eller gå med i Sveriges värsta bilförare.

Som sagt, jag förstår inte. Jag hoppas ni förstår att ni utsätter inte bara mig utan andra för livsfara. Eller så kan man ju hoppas att ni har sån koll på precis allt som händer framför att ni törs ligga där. Skulle installera ett gäng jättelika spjutspetsar baktill, då kanske det skulle bli lite avstånd.

Det värsta är att bromsljusen snarare tycks trigga er att gasa på ännu mer än att bromsa. Var fick ni körkort ifrån? Jäv?

Håller fullständigt med !

Inbillar mig att det handlar om olika orsaker hela tiden.

Spara soppa så man kan skriva på forum eller skryta på jobbet att min bil drog 0,4 l per mil.

Rädda för snö pga för dålig körkunskap.

Mörker och vilt rädsla och ser gärna att den först i kön tar smällen.
Men jag sänker farten och väntar på omkörning sker den ej så sänker jag extremt mkt och går ut mot mitten.
Då på börjas omkörningen till slut.

Detta måste gälla 97% av befolkningen jag brukar kalla det flockmentalitet.
Dom är rädda för att åka själva på vägen och därför åker de i kolonn.

Själv kör man om dem och åker sedan en bit tills nästa kolonn koms ikapp.
Tur man har turbos under huvarna.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2013 · 14 041 Inlägg

endorfinslaven skrev:

cereal skrev:

Mörker och vilt rädsla och ser gärna att den först i kön tar smällen.

Ligger dom så nära och du kör på en älg så hinner dom inte bromsa heller!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Squidspeed #GoodToBeBad
21 juli 2013 · 856 Inlägg

Fan va coolt, jag tillhör 3%-klubben.. lol

Tur att man har turbo under huven...!!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2013 · 14 041 Inlägg

Squidspeed skrev:
Fan va coolt, jag tillhör 3%-klubben.. lol

Tur att man har turbo under huven...!!

Eller en stor och stark V8:a!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Squidspeed #GoodToBeBad
21 juli 2013 · 856 Inlägg

Ja, man kan ju önska iaf.. Nästa bil kanske.. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang