Vikter ang dragbil

smurfen32
15 juli 2013 · 311 Inlägg

Har nyss köpt en ny husvagn med totalvikt på 1400kg
Bilen får bara dra 1360kg
Detta innebär att det blir väl olovlig körning om jag blir stoppad
Det kvittar väl pm jag inte lastar upp vagnen till 1400kg??
Kan man typa ner en husvagn och hur gör man då??
Det är en wilk 2010

it_mutt Avstängd
15 juli 2013 · 10 388 Inlägg

smurfen32 skrev:
Har nyss köpt en ny husvagn med totalvikt på 1400kg
Bilen får bara dra 1360kg
Detta innebär att det blir väl olovlig körning om jag blir stoppad
Det kvittar väl pm jag inte lastar upp vagnen till 1400kg??
Kan man typa ner en husvagn och hur gör man då??
Det är en wilk 2010

Finns "miljarder" mer trådar om detta. Men vi drar det lite snabbt igen;

OM bilens totalvikt + släpets (eller i ditt fall; husvagnens) totalvikt = 3500kg eller MINDRE. Så får du räkna bruttovikt på släpet även vid "vanligt" B-kort.

Dvs; bilens totalvikt + släpets totalvikt = 3500kg eller mindre = så får du dra husvagnen genom att inte lasta full lastvikt. Då kan du alltså dra en vagn med 1400kg i totalvikt, även om kroken inte får släpa på mer än 1360kg (ja som sagt, förutsatt att du faktiskt inte HAR mer än 1360kg på kroken)

Stora problemet med husvagnar är väl att "lastvikten" sällan är vidare mycket

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
15 juli 2013 · 5 088 Inlägg

här kan man få hjälp med din fråga smile
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
smurfen32
15 juli 2013 · 311 Inlägg

Ok tack för all hjälp
Nästa fråga vad händer om polisen stoppar en när jag inte får dra husvagnen
Rör sig om ynka 60kg när vagnen är fullastad

Expoze
15 juli 2013 · 2 024 Inlägg

Brukar oftast handla om att man får kroka av vagnen och lämna den. Brukar vara intressant att väga vagnen dessutom, har sett många exempel på där vikterna är så snäva så det räcker med att fylla upp vattentanken i vagnen tillsammans med förtältet så passerar man lastvikten. Detta så innan man ens börjat packa. En vagn som har ett par år på nacken väger ofta betydligt mer än den gjorde som ny då isolering och reglar drar åt sig lite fukt med tiden. (Även om den inte är fuktskadad)

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
smurfen32
15 juli 2013 · 311 Inlägg

Expoze skrev:
Brukar oftast handla om att man får kroka av vagnen och lämna den. Brukar vara intressant att väga vagnen dessutom, har sett många exempel på där vikterna är så snäva så det räcker med att fylla upp vattentanken i vagnen tillsammans med förtältet så passerar man lastvikten. Detta så innan man ens börjat packa. En vagn som har ett par år på nacken väger ofta betydligt mer än den gjorde som ny då isolering och reglar drar åt sig lite fukt med tiden. (Även om den inte är fuktskadad)

Ok kanske läge att leta upp nån gammal 740 stt dra med då

volyota
15 juli 2013 · 241 Inlägg

grov olovlig körning  är det värsta du kan råka ut för  då blir du av med körkortet på plats...sen är det stor skillnad vilken av poliserna man träffar på efter vägen  en del är nitiska och en del tittar åt ett annat håll och säger trevlig semester

JonR
15 juli 2013 · 3 259 Inlägg

it_mutt skrev:
Finns "miljarder" mer trådar om detta. Men vi drar det lite snabbt igen;

OM bilens totalvikt + släpets (eller i ditt fall; husvagnens) totalvikt = 3500kg eller MINDRE. Så får du räkna bruttovikt på släpet även vid "vanligt" B-kort.

Dvs; bilens totalvikt + släpets totalvikt = 3500kg eller mindre = så får du dra husvagnen genom att inte lasta full lastvikt. Då kan du alltså dra en vagn med 1400kg i totalvikt, även om kroken inte får släpa på mer än 1360kg (ja som sagt, förutsatt att du faktiskt inte HAR mer än 1360kg på kroken)

Stora problemet med husvagnar är väl att "lastvikten" sällan är vidare mycket

Är det nåt nytt? (I och med dom nya reglerna tänkte jag)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
it_mutt Avstängd
15 juli 2013 · 10 388 Inlägg

JonR skrev:

it_mutt skrev:
Finns "miljarder" mer trådar om detta. Men vi drar det lite snabbt igen;

OM bilens totalvikt + släpets (eller i ditt fall; husvagnens) totalvikt = 3500kg eller MINDRE. Så får du räkna bruttovikt på släpet även vid "vanligt" B-kort.

Dvs; bilens totalvikt + släpets totalvikt = 3500kg eller mindre = så får du dra husvagnen genom att inte lasta full lastvikt. Då kan du alltså dra en vagn med 1400kg i totalvikt, även om kroken inte får släpa på mer än 1360kg (ja som sagt, förutsatt att du faktiskt inte HAR mer än 1360kg på kroken)

Stora problemet med husvagnar är väl att "lastvikten" sällan är vidare mycket

Är det nåt nytt? (I och med dom nya reglerna tänkte jag)

Ja, tydligen. Vad jag vet sen "innan" har man inte fått göra det på B-kort. Men så kom det upp i en tråd med flera säkra postare, så jag mailade Transportstyrelsen och frågade, och jodå, det fick man (iaf nu)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JonR
15 juli 2013 · 3 259 Inlägg

Okej! Det är ju jäkligt smidigt. På tiden att dom ändrade det. Skulle kännas dumt att som i TS fall åka på olovlig körning pga 40kg! smile

(Och en jäkla fördel för mig också när man ska hämta en bil med bilkärra, då kan kärringen köra på vägen dit! smile )

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
granadadr
15 juli 2013 · 7 294 Inlägg

JonR skrev:
Okej! Det är ju jäkligt smidigt. På tiden att dom ändrade det. Skulle kännas dumt att som i TS fall åka på olovlig körning pga 40kg! smile

(Och en jäkla fördel för mig också när man ska hämta en bil med bilkärra, då kan kärringen köra på vägen dit! smile )

ja det kan jag hålla med om

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
it_mutt Avstängd
15 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Hittade mailet;

Min fråga rör släpvagnsvikter efter de nya reglerna som infördes i början av året.

Att bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte får överstiga 3500kg är
tydligt.

Nu till själva frågan;

Jag har hört att under förutsättningen att man håller sig under 3500kg (för bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikter) så får man lov att räkna bruttovikt på släpet. Och detta vid "vanlig B-behörighet". Stämmer detta? Eller är det "totalvikten" som alltid ska räknas vid B-behörighet?

Exempelvis:

Bil; totalvikt; 2000kg
Max släpvagnsvikt; 1300kg


Släp - Totalvikt 1499kg
Tjänstevikt; 700kg


Som förtydligande; får bilen dra detta släp på "B-Behörighet"?

Då hela kombinationens totalvikter blir under 3500kg, har det påpekats att man som sagt skulle få räkna bruttovikt på släpet, och man skulle kunna lasta detta med 600kg och därigenom klara bilens "Max släpvagnsvikt"

Stämmer detta?

Tack på förhand


Svar: Hej.

Korrekt kombinationens totalvikt får ej överstiga 3500 kg med en B-behörighet, så ovan kombination är ok. Då sedan biltillverkaren har en begränsning satt till 1300 kg bruttovikt så är det ok att stoppa i 600 kg precis som du skriver, detta blir då 1300 kg bruttovikt.

Så din beskrivning ovan är alltså helt ok med en B-behörighet.


För vidare kontakt i ärendet använd länken:

Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Supportenheten

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
groze
15 juli 2013 · 564 Inlägg

Nytt hjälpmedel på transportstyrelsen.se

Släpvagnskalkylator!

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

volyota
15 juli 2013 · 241 Inlägg

med b behörighet får dragvikten aldrig överstiga tjänstevikten  det kan skilja 10 kg upp eller ner på vikten ..ska du dra tyngre måste du ha B96 eller ett E kort

it_mutt Avstängd
15 juli 2013 · 10 388 Inlägg

volyota skrev:
med b behörighet får dragvikten aldrig överstiga tjänstevikten  det kan skilja 10 kg upp eller ner på vikten ..ska du dra tyngre måste du ha B96 eller ett E kort

Och den regeln gäller inte längre.

Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser på körkortsområdet. En av förändringarna är att det blir möjligt att köra tyngre fordonskombinationer med B-körkort. De nya reglerna införs den 19 januari 2013.
Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort.



ex.vis; http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/

Senast redigerat av it_mutt (15 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Caffe
15 juli 2013 · 1 436 Inlägg

groze skrev:
Nytt hjälpmedel på transportstyrelsen.se

Släpvagnskalkylator!

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Värt att nämna är att den inte tar hänsyn till sådant som står under övriga upplysningar, så för min bil visar den att jag får dra 700kg mer än vad polisen kommer godkänna (om de gör sitt jobb).

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
mb_pucken
16 juli 2013 · 5 088 Inlägg

Så om ja skaffar en husvagn med totalvikt på 1600kg tex och tomvikt på 1400kg så är det helt ok att dra den med min bil och mitt b-kort. Så länge jag vet den aktuella totalvikten på släpet smile säger att den har 100kg last med fylld vattentank och förtält. Sen lastar jag bara ev. Packning i bilen i stället smile
Min bil får dra 1540kg för att hamna under 3500kg.
Om de är så vore de perfekt för min maximala släpvagnsvikt är 1580kg på draget. Den typen av vagn ja kollar efter har totalvikt på 1550kg. Känns onödigt att ta utökat b-kort för 10kg

Senast redigerat av mb_pucken (16 juli 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
16 juli 2013 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:
Så om ja skaffar en husvagn med totalvikt på 1600kg tex och tomvikt på 1400kg så är det helt ok att dra den med min bil och mitt b-kort. Så länge jag vet den aktuella totalvikten på släpet smile säger att den har 100kg last med fylld vattentank och förtält. Sen lastar jag bara ev. Packning i bilen i stället smile
Min bil får dra 1540kg för att hamna under 3500kg.
Om de är så vore de perfekt för min maximala släpvagnsvikt är 1580kg på draget. Den typen av vagn ja kollar efter har totalvikt på 1500kg. Känns onödigt att ta utökat b-kort för 10kg

Under förutsättning att bilens totalvikt inte är över 1900kg så ja

- - Edit - -

Fast om du inte får dra mer än 1540kg för att komma under/på 3500kg, så har ju bilen en totalvikt på 1960kg. Så då kan inte släpets/vagnens totalvikt vara mer än 1540kg iaf. (För kommer du över 3500kg så går det inte). Det blir alltså bilens totalvikt + släpets totalvikt som sätter stopp om dessa två överstiger 3500kg

Senast redigerat av it_mutt (16 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
16 juli 2013 · 5 088 Inlägg

it_mutt skrev:

mb_pucken skrev:
Så om ja skaffar en husvagn med totalvikt på 1600kg tex och tomvikt på 1400kg så är det helt ok att dra den med min bil och mitt b-kort. Så länge jag vet den aktuella totalvikten på släpet smile säger att den har 100kg last med fylld vattentank och förtält. Sen lastar jag bara ev. Packning i bilen i stället smile
Min bil får dra 1540kg för att hamna under 3500kg.
Om de är så vore de perfekt för min maximala släpvagnsvikt är 1580kg på draget. Den typen av vagn ja kollar efter har totalvikt på 1500kg. Känns onödigt att ta utökat b-kort för 10kg

Under förutsättning att bilens totalvikt inte är över 1900kg så ja

Totalvikten är 1960 kg så får dra 1540 på b-kort nu. Om då släpet har en totalvikt på 1550kg så får jag ändå dra det så länge jag inte lastar det till totalvikten. Eller?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
16 juli 2013 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:

it_mutt skrev:

mb_pucken skrev:
Så om ja skaffar en husvagn med totalvikt på 1600kg tex och tomvikt på 1400kg så är det helt ok att dra den med min bil och mitt b-kort. Så länge jag vet den aktuella totalvikten på släpet smile säger att den har 100kg last med fylld vattentank och förtält. Sen lastar jag bara ev. Packning i bilen i stället smile
Min bil får dra 1540kg för att hamna under 3500kg.
Om de är så vore de perfekt för min maximala släpvagnsvikt är 1580kg på draget. Den typen av vagn ja kollar efter har totalvikt på 1500kg. Känns onödigt att ta utökat b-kort för 10kg

Under förutsättning att bilens totalvikt inte är över 1900kg så ja

Totalvikten är 1960 kg så får dra 1540 på b-kort nu. Om då släpet har en totalvikt på 1550kg så får jag ändå dra det så länge jag inte lastar det till totalvikten. Eller?

Nej, då trillar de båda sammanlagda totalvikterna över 3500kg så då går det inte. Eller ja, inte på "Vanligt B" iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang