Passat 1.8t -02, felkod P0171

alex
17 juli 2013 · 7 Inlägg
#1

Har problem, som rubriken lyder.

"System too lean, bank 1". System för magert, cylinderrad 1.

Hittills har jag bytt diverse trasiga små vacuumslangar, hela vevhusvetilationen ända upp till skatboet bestående
av övriga vacuumslangar och klockor och allt vad det nu är. Har också felsökt/besiktat de mest vanligt förekommande läckbenägna slangarna.

Någon som kan tipsa om några fler grejer att felsöka eller byta ut?

Till saken hör också att efter varje tillfälle jag bytt ut något så har jag raderat koden och trott att det varit bra..
Efter ett dygn, kanske längre, återkommer koden..

Senast bytte jag ut vacuumslangen till vad tror är dumpventilen. Samtidigt bytte jag ut motortemperatursensorn bakpå motorn då jag också haft koden P1296.

V8 - what else?
zovix Maskinbefäl
20 juli 2013 · 1 038 Inlägg
#2

Börja med att byta bränslefilter. System to lean = magerkörning, för lite soppa.

/Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
it_mutt
20 juli 2013 · 10 017 Inlägg
#3

alex skrev:
Har problem, som rubriken lyder.

"System too lean, bank 1". System för magert, cylinderrad 1.

Hittills har jag bytt diverse trasiga små vacuumslangar, hela vevhusvetilationen ända upp till skatboet bestående
av övriga vacuumslangar och klockor och allt vad det nu är. Har också felsökt/besiktat de mest vanligt förekommande läckbenägna slangarna.

Någon som kan tipsa om några fler grejer att felsöka eller byta ut?

Till saken hör också att efter varje tillfälle jag bytt ut något så har jag raderat koden och trott att det varit bra..
Efter ett dygn, kanske längre, återkommer koden..

Senast bytte jag ut vacuumslangen till vad tror är dumpventilen. Samtidigt bytte jag ut motortemperatursensorn bakpå motorn då jag också haft koden P1296.

16555/P0171/000369 - Fuel Trim; Bank 1: System Too Lean

Possible Causes

Mass Air Flow Sensor (G70) defective
Intake System Leak(s)


Possible Solutions

Check Mass Air Flow Sensor (G70)
Check Fuel Pressure Regulation
Check Fuel Pump
Check Injectors
Check Intake System for Leaks
Check Exhaust System for Leaks
Check Secondary Air System for Leaks
Check Vacuum Pipes for Leaks


Har -aldrig- varit med om att ett soppafilter varit boven i dramat på den koden iaf (men; det är ju ett billigt byte om det inte är gjort på ett tag). Men där har du lite att titta på iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zleepy Trucker
27 februari 2015 · 1 252 Inlägg
#4

Ursäkta trådlyftet men har samma fel på min ganska nyköpta passat...

får P0171 typ titt som tätt, har rengjort Maf:en, bytt soppafilter, och kollat bland alla slangar, ännu inte hittat någon trasig, dock är ju dessa hemska vw slangklämmor överallt, så man kan inte bara lossa alla slangar för att felsöka, och det behövs ju ett 20-30 tal slangklämmor om inte mer för att kunna kolla allt...

tänkte kolla om någon här på forumet vet vad "check valves" kostar på vag? eller om man ska beställa
hem från ebay, börjar bli trött på denna felkod, då bilen drar lite mer sås än vad den borde smile
http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/V34AAOxyx0JTgvSy/$_57.JPG

tacksam för svar smile

Mvh Andreaz

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
keykey
28 februari 2015 · 162 Inlägg
#5

Har du bytt PCV-ventilen?

Ser ut som den på bilden här: http://www.streetperformance.com/part/o … 37065.html

Bytte på min BFB 1.8t, tror det är typ samma på alla 1.8t. Vanligt fel vid P0171, bytt flertalet såna (sitter under insuget).

zleepy Trucker
28 februari 2015 · 1 252 Inlägg
#6

keykey skrev:
Har du bytt PCV-ventilen?

Ser ut som den på bilden här: http://www.streetperformance.com/part/o … 37065.html

Bytte på min BFB 1.8t, tror det är typ samma på alla 1.8t. Vanligt fel vid P0171, bytt flertalet såna (sitter under insuget).

Har inte bytt några ännu, inte kommit dit smile
har bytt två slangar idag, hade en ganska söndervittrad slang från EGR till "insuget" som var halvt av vid anslutning och väldigt frasig, samt en vid luftburken som hade smält lite så väven invändigt syntes, samt massa torrsprickor...
ska ta en närmare titt imorgon på just denna delen du länkade, får man se skicket på den smile

men tack för tipset, ska klicka hem en sån på ebay, för antar priset på VAG lär vara överdrivet mot vad det egentligen är?

Mvh Andreaz

Senast redigerat av zleepy (28 februari 2015)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
zleepy Trucker
1 mars 2015 · 1 252 Inlägg
#7

keykey skrev:
Har du bytt PCV-ventilen?

Ser ut som den på bilden här: http://www.streetperformance.com/part/o … 37065.html

Bytte på min BFB 1.8t, tror det är typ samma på alla 1.8t. Vanligt fel vid P0171, bytt flertalet såna (sitter under insuget).

Du hade nog rätt, skruvade loss min pvc ventil idag, och den var risig, olja och stod öppen.. Hade ingen att ersätta med, så rengjorde den lite och nu så får man felkoden hela tiden, så blir att byta den på måndag, om inte vag är för dyra, har annars en påväg hem från ebay smile

Tack för ditt tips!

Om man inte hatade Vw's slang klämmor innan så gör man det enormt nu, skitgrejer, tur man nu bytt ut 90% av alla till riktiga smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
keykey
4 mars 2015 · 162 Inlägg
#8

zleepy skrev:
Tack för ditt tips!

No probs, står den öppen (vilket är det som händer när de går sönder, det fjäderbelastade plastlocket lossnar och hamnar på snedden så det inte tätar) får man den felkoden då det blir ett tjuvluftsläckage genom ventilen. smile

zleepy Trucker
4 mars 2015 · 1 252 Inlägg
#9

keykey skrev:

zleepy skrev:
Tack för ditt tips!

No probs, står den öppen (vilket är det som händer när de går sönder, det fjäderbelastade plastlocket lossnar och hamnar på snedden så det inte tätar) får man den felkoden då det blir ett tjuvluftsläckage genom ventilen. smile

Yes, det vet jag smile
kollade på en video från usa på tuben, då bytte han en sådär, men den satt på helt annat sätt, så därför jag ej hittade den... smile

Den bytes och det gick prima, dock tror jag stålröret upp till toppen av motorn är helt igensatt, då tkorset såg riktigt grisigt ut (har nya delar påväg hem så röret från motorn, tkorset och sånt ska bytas)
då idag dök P0171 upp igen när sambon körde, så antar det är tätt och olja/skit från vevhusventilationen pressar upp locket så det tjuvdrar... :-\

Ska i helgen skruva loss och kolla hur backventilen ser ut smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
zleepy Trucker
2 maj 2015 · 1 252 Inlägg
#10

Tjo, tänkte skriva en uppdatering, äntligen fått fason på passaten..

började baklänges och bytte soppafilter, sen vacuumslangar som såg illa ut, tändstift, även
tändspolar då dom nuvarande var orginal från när bilen var ny, bytte ut backventilen, mesta delarna i vevhusventilationen och rengorde, även små check valves och även "Suction Pump Vent Purge Valv" då min gamla spruckit helt, men ingenting..

tillslut ledsnade jag och beställde en ny MAF från usa (under 500inkl frakt) och bytte, nollställde felkoderna och en vecka senare plus och inga felkoder alls i systemet..

Så förjävla skönt, i Torq pro appen hade bilen bara boost, efter jag bytte vacuum slangarna så visade den bara vacuum men inge boost, men efter byte av MAF:en så visar den vacuum och boost, så bilen mår bättre smile

Har kostat ett par slantar men nu vet man att bilen håller ett tag förhopplingsvis smile
Nya NKG PFR6Q Stift och tändspolar gör att bilen går sjukt mycket bättre smile

Senast redigerat av zleepy (2 maj 2015)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Celeron
13 juli 2017 · 1 322 Inlägg
#11

Hej! Höjer tråden lite! Var till bes. Fick samma kod
Bilen går bra på tomgång,
Tycker jag inte har nå turboladd. Va tror ni är boven jag ska kolla på först? Ska felsöka litr ikväll å imorn!

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Erik1975jonsson
6 augusti 2017 · 1 Inlägg
#12

Hej

Har samma på min passat tillver: 2002-11
Rengjorde LMM o koden försvann i 2 dagar
Och kom tillbaka idag efter att jag svängde höger o växlade ner till 3an
Bilen hade dålig respons på låga varv men kom igång efter 2000rpm typ

Celeron
13 augusti 2017 · 1 322 Inlägg
#13

Bytte lmm, problemet borta!

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
TaunyTiger
24 mars · 9 Inlägg
#14

Har samma felkod på min sambos passat 1,8t -03. Bytt pcv ventil och rengjort röret hela vägen till luftröret då de fanns olja.
Hjälpte däremot inte.

Upplever att bilen har dålig gssrespons vid låg rpm, men kommer igång ungefär samtidigt som turbon. Vad bör jag göra härnäst?

granadadr
24 mars · 6 112 Inlägg
#15

zleepy skrev:

keykey skrev:

zleepy skrev:
Tack för ditt tips!

No probs, står den öppen (vilket är det som händer när de går sönder, det fjäderbelastade plastlocket lossnar och hamnar på snedden så det inte tätar) får man den felkoden då det blir ett tjuvluftsläckage genom ventilen. smile

Yes, det vet jag smile
kollade på en video från usa på tuben, då bytte han en sådär, men den satt på helt annat sätt, så därför jag ej hittade den... smile

Den bytes och det gick prima, dock tror jag stålröret upp till toppen av motorn är helt igensatt, då tkorset såg riktigt grisigt ut (har nya delar påväg hem så röret från motorn, tkorset och sånt ska bytas)
då idag dök P0171 upp igen när sambon körde, så antar det är tätt och olja/skit från vevhusventilationen pressar upp locket så det tjuvdrar... :-\

Ska i helgen skruva loss och kolla hur backventilen ser ut smile

om det är en diesel rekomenderar jag att plugga egr, så slipper man goj in, funkar skitbra på min ford som har peugeot motor,, kört så 1 år utan några som helst problem

zleepy Trucker
24 mars · 1 252 Inlägg
#16

granadadr skrev:

zleepy skrev:

keykey skrev:
No probs, står den öppen (vilket är det som händer när de går sönder, det fjäderbelastade plastlocket lossnar och hamnar på snedden så det inte tätar) får man den felkoden då det blir ett tjuvluftsläckage genom ventilen. smile

Yes, det vet jag smile
kollade på en video från usa på tuben, då bytte han en sådär, men den satt på helt annat sätt, så därför jag ej hittade den... smile

Den bytes och det gick prima, dock tror jag stålröret upp till toppen av motorn är helt igensatt, då tkorset såg riktigt grisigt ut (har nya delar påväg hem så röret från motorn, tkorset och sånt ska bytas)
då idag dök P0171 upp igen när sambon körde, så antar det är tätt och olja/skit från vevhusventilationen pressar upp locket så det tjuvdrar... :-\

Ska i helgen skruva loss och kolla hur backventilen ser ut smile

om det är en diesel rekomenderar jag att plugga egr, så slipper man goj in, funkar skitbra på min ford som har peugeot motor,, kört så 1 år utan några som helst problem

5år gammal tråd, och felet avhjälptes, samt var en bensinare (och bilen är såld sen flera år tillbaka) smile

Senast redigerat av zleepy (24 mars )

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
granadadr
24 mars · 6 112 Inlägg
#17

zleepy skrev:

granadadr skrev:

zleepy skrev:

Yes, det vet jag smile
kollade på en video från usa på tuben, då bytte han en sådär, men den satt på helt annat sätt, så därför jag ej hittade den... smile

Den bytes och det gick prima, dock tror jag stålröret upp till toppen av motorn är helt igensatt, då tkorset såg riktigt grisigt ut (har nya delar påväg hem så röret från motorn, tkorset och sånt ska bytas)
då idag dök P0171 upp igen när sambon körde, så antar det är tätt och olja/skit från vevhusventilationen pressar upp locket så det tjuvdrar... :-\

Ska i helgen skruva loss och kolla hur backventilen ser ut smile

om det är en diesel rekomenderar jag att plugga egr, så slipper man goj in, funkar skitbra på min ford som har peugeot motor,, kört så 1 år utan några som helst problem

5år gammal tråd, och felet avhjälptes, samt var en bensinare (och bilen är såld sen flera år tillbaka) smile

haha så går det när man ej kollar datum,, inte ens på dem som svarar på en GAMMAL tråd smile

TaunyTiger
24 mars · 9 Inlägg
#18

granadadr skrev:

zleepy skrev:

granadadr skrev:

om det är en diesel rekomenderar jag att plugga egr, så slipper man goj in, funkar skitbra på min ford som har peugeot motor,, kört så 1 år utan några som helst problem

5år gammal tråd, och felet avhjälptes, samt var en bensinare (och bilen är såld sen flera år tillbaka) smile

haha så går det när man ej kollar datum,, inte ens på dem som svarar på en GAMMAL tråd smile

Jag sökte svar. Men fick inget. De va jag som väckte denna gamla tråd pga samma felkod. smile

zleepy Trucker
25 mars · 1 252 Inlägg
#19

TaunyTiger skrev:

granadadr skrev:

zleepy skrev:

5år gammal tråd, och felet avhjälptes, samt var en bensinare (och bilen är såld sen flera år tillbaka) smile

haha så går det när man ej kollar datum,, inte ens på dem som svarar på en GAMMAL tråd smile

Jag sökte svar. Men fick inget. De va jag som väckte denna gamla tråd pga samma felkod. smile

på min gamla passat så bytte jag tillslut LMM, det fick bort felkoden smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
TaunyTiger
25 mars · 9 Inlägg
#20

zleepy skrev:

TaunyTiger skrev:

granadadr skrev:
haha så går det när man ej kollar datum,, inte ens på dem som svarar på en GAMMAL tråd smile

Jag sökte svar. Men fick inget. De va jag som väckte denna gamla tråd pga samma felkod. smile

på min gamla passat så bytte jag tillslut LMM, det fick bort felkoden smile

Jag funderade på att koppla ur lmm och köra bilen 1 dag med den urkopplad. För att se om felkoden kanske håller sig borta. Om de går? tongue

Senast redigerat av TaunyTiger (25 mars )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang