Måste man ha dumpventil?

ArneDeRussian
19 juli 2013 · 59 Inlägg

Nu har man köpt massa turbo delar till 244 för turbokonvertering. Kostade nästan inget och fick det mesta. Men frågan är behöver man en dumpventil eller kan man köra utan?? Kommer det gå åt helvete om man kör utan?

Volvo 142 "B20b" (1970)
Mack Forum- och sitemoderator
19 juli 2013 · 26 149 Inlägg

Nej det är inte ett måste.
En återcirkulerande sådan skadar dock såklart inte, såvida du inte har en integrerad dump på turbon.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
ArneDeRussian
19 juli 2013 · 59 Inlägg

Det ska sitta en dump på turbon men den är någon tagit bort så. Jag skulle gärna vilja fixa en men det verkar vara svårt att hitta om du bara vill ha dumpen och inte hela turbon. Jag får nog köra utan ska inte ladda så mycket.

Volvo 142 "B20b" (1970)
joH900
19 juli 2013 · 414 Inlägg

Sitter svarta återcirkulerande på Saab 900/9000 och gamla 9-3 och 9-5 som du kan ta och använda, kostar typ 400kr ny så en begagnad är inte dyr. Ska du över 1,5bar så brukar de kunna korta ner livslängden på dem men annars håller de bra.

Det går och köra utan, tidiga årsmodeller av 900 turbo hade ingen och de laddade ca 0,75-0,8bar. På lång sikt så sliter det väl lite mer på turbon.

Senast redigerat av joH900 (19 juli 2013)

RGH
20 juli 2013 · 134 Inlägg

joH900 skrev:
Sitter svarta återcirkulerande på Saab 900/9000 och gamla 9-3 och 9-5 som du kan ta och använda, kostar typ 400kr ny så en begagnad är inte dyr. Ska du över 1,5bar så brukar de kunna korta ner livslängden på dem men annars håller de bra.

Det går och köra utan, tidiga årsmodeller av 900 turbo hade ingen och de laddade ca 0,75-0,8bar. På lång sikt så sliter det väl lite mer på turbon.

Ja köp en sån, sitter ju liknande på nästan alla turbobilar så en sån får du på en skrot för max en hundring:)

http://www.advancedautomotion.com/images/710N.jpg

BMW 318iS "T" (1990)
ArneDeRussian
20 juli 2013 · 59 Inlägg

Tack för svar men det är så att insprutsystemet inte pallar mer en typ 0,3 bar (LH2.2). Men tack nu vet jag.

Volvo 142 "B20b" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang