3506
Sök

Spännare till handbroms volvo 740

183 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
Hej!

Höll på att fixa lite med min 740 16v och det enda som är kvar för ombesiktning är handbromsen. Den tar jätte bra höger bak men ej vänster bak. Fästet på bakaxeln var kass, satte dit ett fäste från mekonomen. Tog fortfarande dåligt vänster bak.

Tog isär allting vänster bak och såg att fästet där vajern sitter i hade total rostat fast så vajern inte rörde sig, plockade isär det filade lite så det rörde sig fint. Satte ihop och provade, samma resultat, tar fortfarande dåligt vänster bak!

Så jag bestämde mig för att pröva att spänna vajern lite mer i mittkonsolen. Spände och provade, spände lite till och rätt som de va så snurrade alltihopa till spännaren! Med andra ord så plastmuttern som sitter på "plastgängstången" går inte skruva tillbaks. Allting snurrar. Provade att hålla ihop med en polygrip och skruva tillbaks plastmuttern men det gick inte.

Hur ska "plastgängstången" sitta fast? Är det bara att riva hela mittkonsolen eller är det någon som har ett tips eller haft samma problem?

pim_pim
21 juli 2013
Är det inte bara att trycka in den igen samtidigt som du gängar  ?

183 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
Jag prövade att "dra" plastmuttern mot gängorna men lyckades inte få på den igen. Men iomed att själva gängstången rullar runt tillsammans med muttern så måste de ju va något som har lossat, eller?

Sök