Vilka "ljud " skall man vara uppmärksam på? (Saab 9-5)

Driven08
22 juli 2013 · 152 Inlägg

Hallå som rubriken låter så undrar jag finns det några speciella ljud man ska vara uppmärksam på angående

hur motorn mår? Har som ett slags vind ljud i bilen men enligt en väldigt kunnig bil person så är det fläktremmen. Låter oftast som mest när man har fläkten och stängt av fläkten i bilen.

Sen när jag gasar på lite med bilen så kommer ett lite mera "bööande" ljud men den tappar inte varesig fart eller styrka. Vad kan detta vara? Har en misstanke att det kan höra ihop med att ägaren innan bytt avgassystem innan från kat som rostat sönder. (Antar att det är något litet hål i röret) .



Sen undrar jag om det finns någon gammal bild på hur org vevhusventilationen ser ut? Om man skulle ta bort motorkåpan ?

Sista frågan som man gärna får idiot förklara mig på. Men om man kör en fullgas repa med automat ska man släppa gasen så den får växla upp? Eller hur kör man skonsammast mot lådan vid fullgas repor?


Lång tråd men skulle vara evigt tacksam för dessa svar. smile

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
22 juli 2013 · 2 203 Inlägg

Släpper du på gasen när du accelererar så blir det ju ingen fullgasrepa wink  Lådan ska vara byggd för att tåla bilens orginaleffekt.

Driven08
22 juli 2013 · 152 Inlägg

Rspeter skrev:
Släpper du på gasen när du accelererar så blir det ju ingen fullgasrepa wink  Lådan ska vara byggd för att tåla bilens orginaleffekt.

Det stämmer men jag har läst att man ska låta lådan växla utan att gasa tongue men det går alltså bra att ha gasen i botten? Och sen vid ex : 4500rpm släppa gasen å sen växlar den upp av sig själv. Eller hur kör ni som kör hårt med automatlådorna? Är så sjukt ovan med det tongue

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
22 juli 2013 · 2 203 Inlägg

Automatlådor är byggda att växla upp vid acceleration. Det spelar ingen roll om du halvgasar eller fullgasar. Släpper du upp gasen så tror ju lådan att du inte vill åka fortare och ligger då kvar på växeln eller växlar ner om farten blir får låg.

viccoA
22 juli 2013 · 3 110 Inlägg

Driven08 skrev:

Rspeter skrev:
Släpper du på gasen när du accelererar så blir det ju ingen fullgasrepa wink  Lådan ska vara byggd för att tåla bilens orginaleffekt.

Det stämmer men jag har läst att man ska låta lådan växla utan att gasa tongue men det går alltså bra att ha gasen i botten? Och sen vid ex : 4500rpm släppa gasen å sen växlar den upp av sig själv. Eller hur kör ni som kör hårt med automatlådorna? Är så sjukt ovan med det tongue

Eh va? Du stämplar in tofflan i pannrummet och håller den där tills önskad hastighet uppnåtts. Håll bara stumt på gaspedalen och rör inte foten smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang